HD:-(
Fra : Smat

Dato : 04-03-03 16:10

Hej
For 14 dage siden skrev jeg et indlæg fordi min hund var begyndt at
halte. Jeg var lidt bange for om det var HDén der havde meldt sin
ankomst.
I dag har vi så fået domme. Han har HD - slemt endda.
Vi kan sige at vi har gjort alt for at undgå det, og alligevel lider han
nu under det.
Jeg har grædt og grædt, det var bare noget af det værste der kunne ske.
Han skal i smertestillende behandling først, hvis det hjælper, er der en
lille chance for at han kan leve et rimeligt liv. Det vil være på
smertestillende medicin evt. guld. Men dyrlægen turde ikke tro på det.
Nej hvor det svært. Han er bare sådan en god og glad hund.
Han skal ikke lide, det er vi helt enige om herhjemme, men hvor langt
skal man gå i smertebehandlingen? Hvor er grænsen? Han skal ikke holdes
i live for vores skyld. Han skal leve fordi han har et godt liv.
Nå, men i første omgang må vi vente og krydse fingre. Dyrlægen mener at
vi skal give det 2 mdr. mere og så røngentfotograferer ham igen, tro på
miraklet om at naturen har hjulpet lidt til - men igen er hun tvivlende.
Apollo er bare 5½ mdr - jeg bliver ved med at spørger hvorfor ham,
hvorfor så tidligt? Jeg ved godt der ingen svar er - men jeg synes altså
bare det er urimeligt uretfærdigt

Tak for jeg endnu engang måtte læsse af.
Pas godt på jeres hunde - ingen ved hvor længe vi har dem.

En meget trist
Margrethe.

http://www.kandu.dk/

Fra : Therese

Dato : 04-03-03 16:29

"Smat" <Smat.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> I dag har vi så fået domme. Han har HD - slemt endda.
> Vi kan sige at vi har gjort alt for at undgå det, og alligevel lider han
> nu under det.

Hej Margrethe

Hvor bliver jeg ulykkelig af at læse det. Det havde jeg da aldrig troet
ville ske for Apollo.
Sidst jeg så ham gik alt jo fint. Jeg håber virkelig også på miraklet.
Har I snakket med kennelen?

Jeg synes, efter alt det vi har snakket sammen, at I har gjort alt det
rigtige, eller bedre sagt: ikke gjort det forkerte. Du har hele tiden været
opmærksom på motionsmængden, foder osv.

Jeg føler virkelig med jer alle tre. Det bliver den hårdeste beslutning I
står over for.

Lad os følge med i sagen - ikke?

--
Mange medfølende hilsner
Therese, Michael og Bernhard

Fra : Benny Mortensen

Dato : 04-03-03 19:02

> [...]
> bare det er urimeligt uretfærdigt
>
> Tak for jeg endnu engang måtte læsse af.
> Pas godt på jeres hunde - ingen ved hvor længe vi har dem.

Hej Margrethe

Det kan da være så slemt at dyrlægen kan se det allerede nu, normalt
fotograferer man ikke for hd før hunden er et år gammel. HD, men hvis den
er købt på en kennel, under almindelige betingelser, så er det bare med at
få taget kontakt. Hvor længe hunden skal leve, ja det er det kun dig der
kan se, og jeg er sikker på du nok skal se det, når det er tid at sige
farvel. Der er vist næppe nogle ord der kan trøste lige nu. Andet end sige,
hellere sige farvel lidt for tidligt, så du ikke selv nedslides psykisk.

M.V.H.....Benny..

Fra : Yvette@oncable.dk

Dato : 04-03-03 19:34

> [...]
> skal man gå i smertebehandlingen? Hvor er grænsen? Han skal ikke holdes
> i live for vores skyld. Han skal leve fordi han har et godt liv.

Hvor jeg dog føler med jer. Jeg har selv prøvet og få samme besked 2
gange.
Den ene gang blev hunden aflivet efter 2 år, den anden er ham jeg har
nu, og han blev 6 år i søndags.

Ham jeg har nu fik kontateret HD da han var 1 år, E1 på højre ben og
B1 på venstre, og det har faktisk været det venstre det har haft det
værst.
Nemo er blevet behandlet med Artroflex og Cartrophen indsprøjtninger
engang imellem. Det har han faktisk levet et godt liv på. Jeg ved ikke
om det kan hjælpe din hund, men du kunne jo snakke med dyrlægen om
det.

Den dag din hund ikke kan mere er jeg overbevist om at du selv ved
det. Selv om det kan være svært.

Mange medfølende hilsner
Yvette

Fra : Jytte Baumkirchner

Dato : 04-03-03 20:36

Hej Margrethe.
Jeg ved ikke om det er nogen trøst, men jeg havde engang en schæfertæve der
fik konstateret svær HD i begge sider da hun var et år. Jeg fik at vide jeg
skulle skåne hende og holde hende slank og i god form.
Det gjorde jeg så, hun blev næsten 12 år og kunne løbe 10 km. efter cyklen
uden problemer.
Hilsen
Jytte

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 04-03-03 22:27

"Smat" <Smat.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> ankomst.
> I dag har vi så fået domme. Han har HD - slemt endda.

Åhh, nej! Jeg blev simpelthen så ked af det, da jeg fik det at vide i
dag.... Ved næsten ikke, hvad jeg skal sige. Og så med den store indsats i
har gjort, netop for at undgå det her Verden er altså ikke retfærdig....

Vil vel egentlig bare sige, at jeg er rigtig ked af det på jeres vegne, og
at jeg håber på mirakler.... Du prøver vel allerede alle de kendte
"mirakelmidler" som Vitalanimin og Arthroflex (ikke sikker på, at det er
rigtig stavet....)? Ellers har det jo tilsyneladende hjulpet mange.

Kærlige og medfølende hilsener fra
-Trine

Fra : Smat

Dato : 05-03-03 08:20

Kære Alle sammen.
Jeg vil prøve at give jer allesammen svar i dette indlæg. Først og
fremmest tak for jeres hilsner og råd. Vi har brug for alle de råd vi
kan få, og støtte er selvfølgelig uvurderlig.

Trine skrev:
"Du prøver vel allerede alle de kendte
"mirakelmidler" som Vitalanimin og Arthroflex (ikke sikker på, at det er
rigtig stavet....)? Ellers har det jo tilsyneladende hjulpet mange."
Ja i går startede vi op med Vital Animin - som dyrlægen sagde var der
ikke nogen større dokumenteret virkning, men det var hendes indtryk at
mange havde glæde af det. Og som hun også sagde så handlede det om at få
prøvet alt, der ikke havde negative konsekvenser for ham. Dertil er han
kommet i smertestillende behandling med Metacam, det skal han have i 5
døgn, og hvis det hjælper har han en chance, hvis ikke ser det sort ud.
Da kodimagnyl ingen effekt havde haft på ham, var hun bekymret for om
dette forsøg vil gøre noget godt.

Til Yvetter og Jytte.
Tak for at I fortæller om jeres erfaringer det giver da et spinkel håb
som vi tillader os at holde fast i de første 5 dage. Har I brugt Guld?

Til Benny.
Det er korrekt at det er tideligt han er fotograferet, men når en hund
har haltet i 14 dage uden bedring, er det åbenbart det første man gør.
Det blev gjort i håb om at konstaterer knoglemarvsbetændelse, men i
stedet fandt de så en slem HD. Jeg er ikke dyrlæge, men jeg havde ingen
problemer med at se, at ledhovedet praktisk talt ikke var i ledskålen.
Netop pga. hans unge alder skal han fotograferes igen om 2 måneder. Det
er så her vi skal be til at naturen virker... Dyrlægen ville heller ikke
sætte status på endnu, fordi han er så ung, men hun lagde ikke skjul på
at det næsten ikke kunne blive værre.
Jeg er meget opmærksom på at vi ikke må gå ned på det, men det er svært.
Hvad er det rigtige at gøre? Vi snakker meget om det, og prøver at slå
koldt vand i blodet og se tiden lidt an, vi kan jo ikke andet end vente.

Til Therese.
Også tak for dine/jeres tanker. Ja det er hårdt som bare fanden. Jeg
ligner vist allerede en hængt kat, fik ikke rigtig sovet i nat, men man
skal vel også have lov at reagerer.
Jeg har talt med vores opdrætter. Men de kan jo ikke gøre noget. De har
fra start sagt at de ikke giver garenti mod HD, da kun 20 % er arveligt,
og de har gjort hvad de kunne for at undgå det. Det har hele tiden været
ok for os.
Ja det kom også bag på os at han havde HD også at det kom så tideligt.
Men nogen gange er det åbenbart ikke nok at gøre alt.

Jeg har talt med en der både er træner og Bernerejer (Ulla), hun turde
heller ikke håbe for meget netop fordi han er så ung. Men vi talte en
del om at han jo stadig er glad, han logre og springer rundt, rejser sig
hurtigt. Det eneste symptom er at han halter. Vi blev enige om at så
længe han viste glæde ved at bevæge sig, så er det ikke dyremishandling
at beholde ham.

Det bliver spændende at se hvordan det udvikler sig de næste dage. Jeg
hører fortsat gerne om jeres erfaringer, med alt mellem himmel og jord i
forbindelse med HD.
Jeg kommer nok til at skrive meget herinden den næste tid. Det er godt
at komme af med tankerne engang imellem. Jeg håber det er ok, jeg er
bare sådan en der bearbejder højlydt.

Endnu engang tak for jeres støtte.
Margrethe

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia J

Dato : 05-03-03 08:47

Jeg ville prøve Artroflex også, det har jeg SET virke på bl.a. en hund "uden
albuer" - og når din stadig er i voksealderen kan det måske medvirke til at
hans led ikke bliver så slidt og ender med at være bedre. Det skulle
forbedre dannelse af brusk og ledvæske. Og den synlige virkning kommer
indenfor 2 uger.

Jeg har desuden nogen venner med en rottweiler som fik konstateret HD i
samme alder - de blev anbefalet Eukanuba foder fordi det indeholder 2
stoffer som også er gode for leddene. Hun blev desuden opereret ved at man
skar hendes bækken over og lavede en anderledes vinkel i den ene side, dette
gjorde at leddet ikke hoppede ud eller "gravede" i hofteskålen, og hun er i
dag tilsyneladende smertefri og leger som alle andre. Hun bliver 3 til
foråret.

:Pia

Fra : Jytte Baumkirchner

Dato : 05-03-03 08:45

Hej Margrethe.
Det er mange år siden jeg havde den schæferhund, hun var født i jan.73 og
døde efteråret 84, det var ikke p.gr.af HD hun blev aflivet.
Hun havde det man kaldte HD grad 3.
Jeg fik som nævnt de råd at træne hende moderat så hendes muskler var i god
form, og så holde hende slank.
Hun løb meget efter cyklen da jeg ikke havde bil dengang.
"Guldet" var ikke opfundet dengang, men jeg har hørt at mange har gode
erfaringer med det. Det er jo også et forholdsvis enkelt indgreb, så det er
efter min mening værd at prøve.
Desværre synes jeg ikke man er kommet videre med hensyn til at finde ud af
hvordan HD opstår. Man har røntgenfotograferet i over 40 år, og man er ikke
kommet længere. Tværtimod synes jeg at HD er blevet endnu mere udbredt.
Desværre går det ikke altid her i livet som man kunne ønske sig. Men jeg vil
give dig det råd at få en hund til, man kan ligesom bedre klare at hvis det
bliver nødvendigt at komme af med en hund, at man så har den anden.
Hilsen
Jytte

Fra : Smat

Dato : 05-03-03 09:19

"Men jeg vil give dig det råd at få en hund til, man kan ligesom bedre
klare at hvis det
bliver nødvendigt at komme af med en hund, at man så har den anden."
Vi har talt lidt om det. Men der er flere problemer i det. 1) vi bor i
et meget lille hus, jeg kan ikke forestille mig at have to hunde her.
Eller måske kan det lige gå, men vi har planer om at skulle have børn
inden for en overskuelig fremtid, hvis det da kan lade sig gøre. To
hunde og børn er der simpelthed ikke plads til. 2) Hvilken hund tør jeg
få nu? Jeg elsker Berneres temperament, størrelse, pels, udseende,
muligheder. Men tør jeg en gang til? Jeg ved godt at det det koster
penge ved at have hund ikke er anskaffelsen. Men hvor ofte skal jeg af
med 8000kr? 3) Vi ved endnu ikke hvor længe vi har Apollo, måske er vi
heldige at alt klapper og virker. Det ville være skønt med to hunde. Men
igen pladsen skal også være der. Jeg kan heller ikke lade være med at
tænke på hvordan jeg ville have det med at tage ud og træne og lege med
en ny hund, mens Apollo bare skulle blive hjemme og tøffe rundt. Han
elsker jo at være med.

Angående HD generalt. Jeg er enig med dig, der er ikke de store
fremskridt, ydrlæge snakkede også om den del af problemet i går. Måske
er det der der sker når vi mennesker bliver "racister" og går for
målrettet efter det rene blod. Jeg har altid været til racehunde, men de
sidste dage har da fået mig til at overveje om det er det værd.
Problemerne er jo mindre ved de ægte blandinger

Vi har også fået besked på at vedligeholde Apollos muskler, men vi må
kun gå små turer med ham den næste uge (efter allerede 2 uger uden løb
og leg, er han ved at gå ud af sit gode skind, han savner at lege det er
der ingen tvivl om.).

Jeg vil på mandag talte med vores dyrlæge om Artroflex, guldbehandling
og operation. Vi talte allerede lidt om det i går, men jeg vil gerne
hører mere. Jeg ved at vores dyrlæge skal til at lægge guld ind på
hendes egen hund, så hun må jo have gode erfaringer. Vi har fået af vide
at hvis det smertestillende ikke hjælper så er der meget lille håb for
at guld hjælper. Derfor er de her 5 døgn så spændende.

Nå jeg må hellere stoppe igen. Jeg kan blive ved...
Margrethe

http://www.kandu.dk/

Fra : Jytte Baumkirchner

Dato : 05-03-03 10:04

Hej igen.
Desværre er man jo også nødt til at tænke økonomisk og 8000kr. er mange
penge.
Men blandinger har lige så mange skavanker som racehunde og så ved du ikke
hvad du får.
Jeg tror godt at Apollo kan blive bedre med den rette behandling, men det
snakker du jo med din dyrlæge om.
Hvis han ikke kan blive bedre, kan du jo så se dig om efter en anden hund,
det er efter min mening den bedste trøst.
Jeg synes gennemgående ikke der er så mange sygdomsproblemer hos hunde. I
mit lange hundeliv har jeg egentlig ikke oplevet ret meget sygdom og
skavanker.
Måske har jeg været heldig.
Jeg har selv valgt at få en collie som "stor hund", den er ikke født endnu,
men den er på vej.
Hilsen
Jytte

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 05-03-03 19:44

Åh - det har jeg også lige en mening om ) Det med racehunde. Jeg synes
ikke, der er noget galt med racehunde. Men det er DYBT forkert, at der
udelukkende avles efter udseende. Og det er her det går galt. Jeg har haft
en sct. bernhards hund, der fik HD, AA og en hjertesygsdom, som jeg måtte
aflive, da han var 4 år. Jeg har to PON'er hvor den ene har allergi, den
anden er opereret i begge bagben pga. sprungne korsbånd (den mellemstore
hunds arvelighedsproblem som store hunde har HD, siger min dyrlæge), så har
jeg besluttet, at jeg ALRIG mere skal have en hund, som er avlet til andet
end at arbejde. Den skal være af arbejdslinier, hvor udvælgelseskriteriet
er, at den er god til det og sund nok til det. De er så bare ofte ikke
familiehunde, fordi de kræver en hel del mere arbejde, aktivering og gåture
end mange har tid og lyst til.

Men jeg er overbevist om, at filmen er knækket der, hvor udseende er gået
ind og har taget over i avlsarbejdet. Jeg læste f.eks. en artikel i Hunden
for nogle måneder siden, at RIGTIG mange racer er virkelig truede af
allergi. Der er næsten ikke flere individer tilbage, som ikek har allergi i
en eller anden form. Artiklen hed 5 min. i 12 - og det var en SKRÆKKELIG
sigende titel.

KH
Søs

Fra : Therese

Dato : 06-03-03 15:44

"Smat" skrev
> [...]
> muligheder. Men tør jeg en gang til? Jeg ved godt at det det koster
> penge ved at have hund ikke er anskaffelsen. Men hvor ofte skal jeg af

Jeg kan rigtig godt forstå, du bliver i tvivl, om det er en Berner, I skal
have næste gang.
Når du/I elsker Bernerens væremåde, synes jeg, I skal tænke på, at der jo er
rigtig rigtig mange Bernere med stamtavler, der går rundt uden at have
HD-problemer, så det kan lade sig gøre

>Vores opdrætter havde hvalpe for
>første gang, og vil ikke have hvalpe igen, da de har haft mange problemr
>skønt et stort forarbejde. Det er avlsformanden i Berner Sennen klubben
>der har stået for at finde to egnede hunde. Moderen til Apollo har A på
>alle led (både hofter og albuer) faderen, som i øvrigt ejes af Berner
>Sennen klubbens hvalpeformidler, har A på begge albuer, A på den ene
>hofte og B på den anden.

Du nævner forældrenes HD-status på ledene, men du nævner ikke noget om
index'et. Jeg ved godt, du har undersøgt det, men for dem, der ikke ved det,
beskrives det på Dansk Berner Sennen Klub's hjemmeside sådan:

*citat* "Hundens indextal vurderer hundens arvelige HD-egenskaber i forhold
til de tilsvarende egenskaber hos andre hunde i den aktuelle population af
mulige avlsdyr. På den måde HD nedarves kan man kun vurdere denne arvelighed
ved hjælp af index, hvor hele populationen (her: racens fotograferede hunde)
er med i beregningen - og ikke på den enkelte hunds HD-status." *citat slut*

Index 100 danner gennemsnittet for racen i DKK, og jeg mener kun man bør
avle på hunde med index over 100, da dette forbedrer racens HD-gennemsnit.
Index'et beregnes ud fra hundens HD-status samt familiemedlemmers HD-status
herunder afkom. Jo flere afkom, der indgår i beregningen jo større er
sikkerheden for hvordan afkommets HD-status er. Dette beskrives med et
sikkerhedstal mellem 0 og 1. Jo større tal, jo større sikkerhed.

I valgte at få en hvalp hos en tæve, der, som jeg har læst det, ikke har
fået hvalpe før, hvorfor dens sikkerhedstal på indexet ikke kan være så
højt. Derfor kan hun jo være rigtig god at avle på alligevel! Idet du nu
næste gang gerne vil være "sikker" på at få en hvalp uden HD, vil jeg mene,
du skal kigge efter forældredyr med høje index OG sikkerhedstal. Dette er
noget du skal snakke meget med en kommende opdrætter om, da jeg er helt
sikker på, de vil være meget forstående overfor din holdning på baggrund af
dine erfaringer og hjælpe dig meget med at få den rigtige hvalp.

Dette vil sige, at jeg synes, du bør vælge forældredyr, der begge har fået
en del kuld hvalpe uden HD-problemer. Hvis du gør dette, tror jeg helt
bestemt, du vil få en HD-fri hund (Der er selvfølgelig ALTID en risiko,
men sandsynligheden vil jeg mene er lille)

Hvis der er nogen, der mener jeg har misforstået noget mht. HD, skal I bare
skrive det. Jeg har kun læst og hørt mig til dette fra opdrætter og klub, og
har ingen erfaringer med det overhovedet, andet end jeg selv har en HD-fri
hvalp med forældredyr med høje Index (far: 148,04 og mor: 129,41).

Jeg håber, du kan forstå hvad jeg mener Margrethe. Jeg har skrevet dette for
at du stadig vil overveje at blive hos denne race, da det jo er den bedste
Men under alle omstændigheder vil du jo først skulle ud at kigge på
hvalp om 10 år, da vi jo begge tror på mirakler - ikke?

Giv den lille et forsigtigt knus fra mig.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Smat

Dato : 06-03-03 16:19

"> Jeg kan rigtig godt forstå, du bliver i tvivl, om det er en Berner, I
skal
> have næste gang.
Det bliver sikkert også en Berner næste gang
> [...]
> bestemt, du vil få en HD-fri hund (Der er selvfølgelig ALTID en
risiko,
> men sandsynligheden vil jeg mene er lille)

Maggie (Apollos mor) havde et index på 119 og hans far et index på 122.
Tja jeg troede det var nok.....
Indextal siger heller ikke alt da kun målte hunde indgår, hvis den skal være
rigtig brugbar skal alle hunde fotograferes. Kan du følge mig? Ellers er det
kun hundeidioter som os der går op i det, og der vil være en masse hunde man
intet ved om. Det er ret faktisk tilfældet af hvordan det fungere nu.

Men jo næste gang vil jeg da nok kigge på nogle der har haft hvalpe før, jeg
er bare ikke sikker på at det ville have ændret noget.

> [...]
> Men under alle omstændigheder vil du jo først skulle ud at kigge på
> hvalp om 10 år, da vi jo begge tror på mirakler - ikke?
Her har du virkelig fat i den lange ende. Ja ok, vi havde nu kun regnet med
at han blev 8, men skid vi beholder ham til han er 10
Som sagt så er han glad. Han er lige præcis som da du så ham sidst bare med
den undtagelse at han springer med samlede bagben. Så det er ikke helt
skidt

> Giv den lille et forsigtigt knus fra mig.
Vi giver stadig store krammer, de hjælper bedre, så sådan en får han
Igen tak for dine tanker, de gør underværker.

Mange hilsner Margrethe
N.b. jeg er forresten i gang med at gøre jer kunsten efter, jeg er ikke
kommet så langt endnu. Håber godt I vil være link hos os
(http://home1.stofanet.dk/smat/) bare rolig det grafiske bliver ændret.....

Fra : Therese

Dato : 06-03-03 17:03

"Smat" skrev
> [...]
man
> intet ved om. Det er ret faktisk tilfældet af hvordan det fungere nu.

Jeg er helt enig med dig i, at index-tallene ikke siger alt, men de er en
faktor som mange andre i overvejelserne om hvalpekøb. Og hunde med index-tal
som Apollos forældre kan jo også som sagt sagtens være rigtig fine avlsdyr,
men hvis man vælger nogen, der har fået mange hvalpe (evt. sammen), vil jeg
tro, sandsynligheden for at det går godt er rigtig meget større.

> Men jo næste gang vil jeg da nok kigge på nogle der har haft hvalpe før,
jeg
> er bare ikke sikker på at det ville have ændret noget.

Det vil jo altid kunne ske, men det kommer ikke til at ske for dig næste
gang. Det vil jeg simpelthen ikke tro på. Du vil garanteret også kunne lave
en aftale med kennelen om en HD-garanti, da du jo sikkert vil være mere
paranoid end de andre købere - forståeligt nok. Kennelen vil helt sikkert
gerne gøre hvad de kan for at garantere dig en succes næste gang. De er jo
også interesserede i, at du bliver ved racen.

For at snakke om noget mere opløftende, vil jeg da lige nævne de sidste
succeser. Bernhard er ved at blive voksen Du kan læse om succesepisoden
i en tråd, jeg laver om et øjeblik

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Winther

Dato : 05-03-03 10:13

> fra start sagt at de ikke giver garenti mod HD, da kun 20 % er arveligt,
> og de har gjort hvad de kunne for at undgå det. Det har hele tiden været
> ok for os.

Her er det lige min kæde hopper af. Ingen garanti fordi de har gjort alt for
at undgå det? Hos schæferen gør man da også alt for at undgå det, og oveni
er der også registrering med HD-index, alligevel er der ikke problemer med
at få HD-garanti hos alle seriøse avlere. At en opdrætter af en hunderace
med samme problemer som schæferen ikke vil give garanti, får altså en
alarmklokke til at ringe hos mig. Hvis enkelte hvalpe ud af mange kuld får
HD, betyder det intet for opdrætteren at give garanti. Han har da kun
interesse i, at der ikke bliver avlet videre på disse. Men, - hvis mange
hvalpe ud af få kuld får konstateret HD, så forstår jeg godt, hvis
opdrætteren ikke vil give garanti.

Jeg ved ikke med de 20% arvelighed? Men du har så vidt jeg kan følge med,
været meget seriøs med din hund, og gjort hvad du kunne for at forebygge HD.
Det vil sige, trods optimale hensyn har din hund alligevel fået konstateret
HD i alvorlig grad, og det medens den stadig er hvalp. Med den udtalelse
lægger opdrætteren efter min mening ansvaret for at din hund har fået HD
over på dig, for er det ikke arv, så må det jo være ydre påvirkninger, altså
miljø. Synes du det er rimeligt?

Jeg kan ikke sige det hårdt nok, gå dog langt uden om de avlere, som ikke
selv anser deres avlsmateriale som så godt, at de vil yde HD- garanti.
Boykot dem!!!!
Det er så smertefuldt med HD, både for hund og ejer, så støt de seriøse
avlere hvis avlsmateriale er så godt, at de giver garanti.

Vh. Winther, som føler med dig.
..

Fra : Smat

Dato : 05-03-03 10:45

> Jeg kan ikke sige det hårdt nok, gå dog langt uden om de avlere, som
ikke
> selv anser deres avlsmateriale som så godt, at de vil yde HD- garanti.
> Boykot dem!!!!
Hej
Så vidt jeg ved er schæferen mere plaget af HD en Berneren. Ikke at der
er flere tilfælde, men berneren skulle efter sigende tolererer Hd bedre,
hvor Schæferen har en store tendens til at blive invalideret af det.
Det er ikke almindeligt at give garenti mod HD i Berner-kredse. Der er
nogen der gør, men det er ikke reglen. Vores opdrætter havde hvalpe for
[...]
hofte og B på den anden. På hele stamtavlen er den værste status en Bér.
Derudover er Apollos mormor bosat hos en meget respekteret Berner-dame,
der også har hjulpet med vejledning undervejs. Det er den sikring vi
fik. At de havde forsøgt efter alle kunstens regler at sørger for godt
arvemateriale. Jeg var hysterisk da jeg valgte hund, jeg blev tilbudt en
hvalp hvor faderen havde c-status (her med garenti), men valgte fra. Min
hund skulle frem for alt have en flot stamtavle, HD skulle undgåes...!
Vores hvalp er i de første 8 uger blevet klappet og nusset af børn og
voksne i familien, han har gået rundt i deres hjem og er blevet en
rigtig god og tryg hund. Denne del var også vigtig for mig, det er ikke
altid større opdrættere kan tilbyde det, og det er tit dem der kan
tilbyde garantien.
Jeg har intet at udsætte på vores opdrætter, jeg mener ikke de er
useriøse. Vel er de begyndere men de har haft erfarne folk i ryggen hele
vejen igennem, som har støtte og hjulpet. Hvad mener kan man bede om?
Penge hjælper ikke ret meget nu, selvfølgelig skal der penge til hvis vi
skal have en ny hund, men som du sikker har på fornæmmelsen kan intet
erstate min hund!

Det kan godt være at jeg er for godtroende, hvem ved, jeg har handlet ud
fra bedste overbevisning.

Jeg tror Apollo er født med HD, men jeg kan ikke bevise det, når jeg ser
tilbage synes jeg bare der har været små signaler som kunne være HD-tegn
men som vi har taget for at være en del af hans personlighed. Men jeg er
ikke ude efter at plasere skyld, for jeg mener alle har gjort hvad de
kunne for at han skulle få et godt liv.
Håber det nu giver lidt mening for dig.

MVH
Margrethe

http://www.kandu.dk/

Fra : Winther

Dato : 05-03-03 11:25

> [...]

> Penge hjælper ikke ret meget nu, selvfølgelig skal der penge til hvis vi
> skal have en ny hund, men som du sikker har på fornæmmelsen kan intet

En garanti behøver ikke være en ny hund, det kan være en aftale om halvdelen
af købesummen retur, og beholde den gamle hund med de udgifter det nu engang
giver. Jeg tror ikke rigtig på, at schæferen er mere følsom over for HD, men
art det hænger sammen med at schæferen ofte bliver belastet mere som
brugshund.

Jeg mener stadig at vi som hvalpekøbere kan stille krav til opdrætterne.

Som jeg ser dig har du med garanti fået dig en hund som fremover kan give
dig mange bekymringer og mange udgifter, og opdrætter fralægger sig ethvert
ansvar. Havde de så givet nedslag i købsprisen i stedet, fordi det var egen
risiko, så var det noget andet, men jeg fornemmer ikke, at den var billig...

Der er også en anden her i ng, som står med en kryptochid hanhund, som mener
manglende kompensation er ok, da hun ikke har sagt at det er til udstilling.
Ja, man behøver ikke at sige det!! Man har altså heller ikke muligheden for
avle senere, hvis det skulle vise sig, at hunden udvikler sig rigtig godt,
hvad enten det er brugs- eller eksteriørmæssig.
Hos DKK har man ret til mindst at få 1/3 af købssummen retur. Som køber er
det nemt at sortere opdrættere fra, som ikke vil give ordenlige garantier på
deres avl.

Vh. Winther

Fra : Smat

Dato : 05-03-03 16:37

Hej igen.
Jeg har en Dansk kennel klub stamtavle på min hund. Jeg har købt min
hund fordi han skulle være en dejlig familiehund - hvis jeg er heldig
kan jeg beholde ham som det.
Derudover havde jeg planer om at få ham avlsgodkendt - det kommer nok
til at knibe.
Jeg ville gerne lave noget lydighed med ham, hvilket jeg så en mulighed
i, da han af racen er rimelig lærernem (Bernere går ikke for at være de
kvikkeste - det kommer jeg nok heller ikke til at kunne så meget.
Jeg har glædt mig til at blev 3 år og vi skulle ud og kører med trækvogn
- det kommer vi aldrig til.
Vores opdrætter kendte godt vores planer, for nogle er de måske lige
lovlig ambisiøse, men han er min eneste hobby så jeg dyrker ham fuldt
ud, og har masse af tid til ham. Det mener de jo også de kan leve op til
da de netop har stambogsført kuldet og gået efter "godt blod".
Vi har som nævnt betlat 8k for ham, det er det alle bernerer koster
(selvfølgelig ingen fastpris aftale i denne specialklub ). De har
givet 35% afslag på hunde med fejl. Men Apollo havde ingen kendte fejl.
Hvordan skulle de vide at den hvalp i kuldet der lignede den eneste hund
med rigtig gode udstillingsmuligheder ville få HD?
Så jeg ved ikke og jeg misforstår når du siger at man kan få 1/3 af
købesummen retur, det giver de, men ikke når det er HD, da det ikke kun
er arveligt. Og da det arvelige jo delvist ligger klart for os.
At Apollo har HD er vildt uheldigt og efter dyrlægens bud fordi de to
forældredyr ikke passede genetisk sammen. Det er ikke noget nyt, da de
har været plaget af stort set alle slags fejl.
Det er måske også en af grundene til at jeg forsvarer vores opdrætter.
Vi startede med at få en syg hund, trods det at han lige var blevet
tilset af en dyrlæge. Opdrætteren havde flere gange kontakte deres
dyrlæge da de mente hvalpene kløede sig meget, dettte tog deres dyrlæge
ikke seriøst. Ligeledes havde han overset en gang navlebrok hos Apollo.
Dagen efter vi havde fået ham var vi hos vores egen dyrlæge, efter nogle
dage blev der konstateret rovmider. (det havde hele kuldet + moderen til
hvalpene), vores opdrætter tilbød straks at betale alle dyrlægeregninger
og tage hvalpene tilbage hvis vi ikke ville have en hvalp der var syg.
Det er for mig ikke en useriøs opdrætter. Jeg mener netop at de viser at
de ikke er en pengemaskine. Jeg tror stortset ikke de har tjent på det
her. Ja jeg prøver vel bare at sige at de vel ikke kan være
ansvarliggjort for alt.
Er det ikke for nemt som hundeejer at give opdrætteren skylden?

VH
Margrethe

http://www.kandu.dk/

Fra : Winther

Dato : 06-03-03 09:02

> [...]
> Hvordan skulle de vide at den hvalp i kuldet der lignede den eneste hund
> med rigtig gode udstillingsmuligheder ville få HD?

Hvis hunden har en mangel ?

Hvis det viser sig, at hunden har en mangel, har køber krav på et nedslag i
prisen, eller - hvis mangel er alvorlig - alle pengene retur, mod at hunden
leveres tilbage til opdrætter (ophævelse af handlen).

Prisnedslaget ligger normalt mellem en tredjedel og halvdelen af prisen,
afhængigt af hvor alvorlig manglen er. Hvis manglen er så alvorlig, at
hunden ikke kan leve et rimeligt liv eller slet ikke kan bruges til det
formål, der er aftalt (f.eks. jagt eller avl), kan køber normalt ophæve
handlen.

Opdrætter har i visse situationer ret til at lade hunden operere for egen
regning fremfor at give et nedslag i prisen. Opdrætter har normalt også ret
til at få hunden undersøgt hos en anden dyrlæge end købers.

Garanti og ansvarsfraskrivelse.

Opdrætter og køber kan aftale, at bestemte typer af fejl skal vurderes på en
bestemt måde, ved at opdrætter giver en særlig garanti eller modsat
fraskriver sig ansvaret for bestemte fejl.

En garanti giver mere, end købeloven bestemmer, f.eks. en forsikring mod
fejl, som ellers ikke er mangler (f.eks. skønhedsfejl hos en familiehund).
En ansvarsfraskrivelse giver mindre, f.eks. at opdrætteren ikke giver mere
end en tredjedel nedslag i prisen ved mangler, uanset hvilke mangler der er
tale om.

Opdrætter og køber skal selvfølgelig sikre sig, at man er enige om indholdet
af en garanti eller en ansvarsfraskrivelse, og disse forhold skal skrives
ind i købsaftalen.

Reklamation.

Køber skal reklamere hurtigt over eventuelle mangler og under alle
omstændigheder senest 2 år efter handlen. Dette gælder selvfølgelig ikke,
hvis der er givet garantier på mere end 2 år.

Jeg vil nu stadig mene, du har ret til et prisnedslag på mindst 1/3. Jeg
går ud fra i ikke har aftalt at det var ok med en invalid hund, som måske
ikke engang kan fungere som familiehund uden smerter. Det er jo en skjult
fejl vi snakker om, som er invaliderende, ikke noget synlig kosmetisk.

Manglen skal kunne føres tilbage til opdrætteren.

En mangel skal kunne føres tilbage til opdrætteren, som regel enten som
noget arveligt eller noget medfødt. Opdrætteren er ansvarlig, selv om han
eller hun ikke kendte til manglen på købstidspunktet (skjulte fejl). På den
anden side må køber selv bære ansvaret, hvis fejlen skyldes købers egne
forhold, f.eks. forkert fodring, for sen eller utilstrækkelig
dyrlægebehandling el.lign.

Så medmindre du mener du selv er ansvarlig, kan sælgeren ikke fralægge sig
ansvaret.
Klippene er gaflet fra DKK´s hjemmeside.

Jeg ved hvor svært det er, har selv haft en hund med HD. Hvornår skal man
sige stop? Når man så selv synes det er nu, er der altid andre der evner at
få sig til at føle sig som lystmorder. Min hund levede snart 10 år for
længe, det er ikke rart at skulle erkende.

Vh. Winther, som ALDRIG gør det igen.

Fra : Smat

Dato : 06-03-03 09:44

> Så medmindre du mener du selv er ansvarlig, kan sælgeren ikke fralægge
sig
> ansvaret.
Jeg mener selv af jeg har været god ved min hund. Jeg har i hvert fald
forsøgt. Men jeg mener altså stadig at det er vanskeligt for mig at
bevise at det ikke er mig der har skylden da HD som vi vist har været
inde på 100 gange er multifaktoriel. Kan du da ikke bare følge mig lidt
i det?

> [...]
> få sig til at føle sig som lystmorder. Min hund levede snart 10 år for
> længe, det er ikke rart at skulle erkende.

Det er selvfølgelig meget trist at hører. Nej det er bestemt ikke en rar
erkendelse. Men trods alt godt at det er erkendt.
Vi er som jeg har skrevet et andet sted ved at deffinerer hvad et
rimgeligt hundeliv er. Det har vi i sinde at skrive ned, tale med
dyrlægen og vennerne om det. Få dem til at love at hjælpe os med at sige
stop. Vores dyrlæge kender vores holdning. Hun er god til at sige
tingene ligeud til os, så det håber jeg fortsætter.
Indtil videre har jeg en hund der springer hvis han for lov, rejser sig
hurtigt og logre meget. Han bliver lykkelig når vi finder snoren frem.
Så længe han opfører sig sådan mener jeg ikke jeg mishandler ham. Hvis
hans HD er så slemt at han aldrig igen må løbe frit rundt, bare lidt. Så
er det ikke noget liv. Jeg ved hvor glad han er når han er fri. Så når
han rejser sig langsom, besvæger sig stille (selvfølgelig set i forhold
til at han er en berner...) eller ikke kommer til at løbe frit igen
nogensinde. Så er det slut, så holder vi ham i live for vores skyld og
ikke hans.
Håber det lyder rimeligt, jeg modtager også her, meget gerne råd. Det er
mig utrolig vigtigt at jeg om 10 år mindes Apollo med glæde og ikke med
en dårlig smag i munden.
Kunne også godt tænke mig at hører lidt om hvad du gjorde da du skulle
have din næste hund. Hvilken race var den hund du havde der var HD ramt,
og har du skiftet race pga. denne ubehagelige erfaring. Det synes jeg
nemlig er svært at tænke på, hvilken hund tør jeg købe nu?
Margrethe

http://www.kandu.dk/

Fra : Winther

Dato : 06-03-03 10:49

> [...]
> bevise at det ikke er mig der har skylden da HD som vi vist har været
> inde på 100 gange er multifaktoriel. Kan du da ikke bare følge mig lidt

Mangler, der viser sig inden for de første 6 måneder efter leveringen,
betragtes som oprindelige d.v.s. de er arvelige, medfødte eller kan
tilskrives sælgerens/opdrætterens forhold. I denne periode er det
sælgeren/opdrætteren, der skal dokumentere, at hunden ikke fejlede noget på
leveringstidspunktet. De efterfølgende 18 måneder er det køberen, som skal
løfte bevisbyrden.

Denne er også gaflet fra DKK.

Det jeg ikke forstår, er hvorfor en bernerkøber skal være dårligere stillet
end en schæferkøber. Min hanhund, schæfer, viste sig at være kryptochid.
Absolut ingen problemer med opdrætteren. Den kunne jo hverken bruges til avl
eller udstilling. Jeg havde heller ikke til hensigt at bruge den til dette,
men da den hører til landets bedste udstillingslinje, var det en
selvfølgelighed at :

1. Jeg kunne få en ny hvalp

eller

2. Jeg kunne få halvdelen af købesummen tilbage

Samtidig måtte jeg beholde hunden. Der lægges jo ekstra pres på køberen,
hvis hunden der har fejl, skal afleveres.
Jeg valgte at få penge tilbage og beholde hunden, da min næste hund skulle
være af brugslinje.

Samme ville være gældende hvis hunden havde HD, eller en flapøre.

Sådan en opdrætter vil jeg til enhver tid anbefale til andre.

Du havde da også været bedre stillet hvis du havde fået en del af købesummen
tilbage og kunnet beholde hunden. Pengene kunne så gå til en ny hund, måske
først den dag hvor en aflivning bliver nødvendig, eller bare til hjælp til
dyrlægeregninger og diverse fodertilskud, som måske kan øge livskvaliteten
for din hund.

Der er en risiko for HD, hvis man køber en disponeret race, det ved både
sælger og køber, så det kan godt svare sig at vælge en opdrætter som har
nogle gode salgsbetingelser.

Vh. Winther

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 05-03-03 19:34

Hej

Fremfor Vital animin (som jeg intet ondt har at sige om) vil jeg anbefale
Cosequin DS, som indeholde glucosamin. Det er det, som der er så meget i
medier om gavner gigtpatienter, men de må ikke tage det, fordi det ikke er
godkendt til mennesker. Glucosaminen skulle genopbygge/bevarer brusken, og
det er det, som HD-hunde mister hen ad vejen, og som giver smerterne. Det
slides ned, fordi knogler sidder forkert sammen.

Jeg bruger det selv til min ene hund, som har problemer fordi hun er
opereret for spungne korsbånd i bagbenene.

KH
Søs

Fra : Smat

Dato : 05-03-03 21:06

> [...]
>
> Jeg bruger det selv til min ene hund, som har problemer fordi hun er
> opereret for spungne korsbånd i bagbenene.

Til Søs
spørgsmålet er bare hvor nedslit en hund på 5½ måned er.

http://www.kandu.dk/

Fra : Yvette@oncable.dk

Dato : 05-03-03 17:19

> Til Yvetter og Jytte.
> Tak for at I fortæller om jeres erfaringer det giver da et spinkel håb
> som vi tillader os at holde fast i de første 5 dage. Har I brugt Guld?
>
>Kære Margrethe

Jeg har ikke brugt guld endnu, men vil helt klart prøve det når
Cartrophenen ikke virker mere. Jeg kender flere der med stor succes
har brugt guld. Vi bruger også Metacam som smertestillende til Nemo,
og vi synes at det er meget effektivt. Som sagt giver vi også
artroflex hver dag, jeg kan ikke lige huske om du giver det. Men
ellers var det måske værd og prøve.

Jeg krydser finger for at det går jer godt.

Mange hilsner
Yvette

Fra : Ladycatwoman

Dato : 05-03-03 13:42

> [...]
> bare det er urimeligt uretfærdigt
>
> Tak for jeg endnu engang måtte læsse af.
> Pas godt på jeres hunde - ingen ved hvor længe vi har dem.

Hej Margrethe.

Jeg giver dig hermed min aller dybeste medfølelse. Jeg har heldigvis aldrig
stået i samme situation, men den må være frygtelig.
Jeg håber for jer allesammens skyld, at I finder en behandling, der virker.

Jeg sidder og bliver helt trist og meget nervøs for det pokkers HD.
Som schæferejer ved jeg, at jeg har en hund, der også er udsat, så måske
kunne nogle hjælpe mig med et par spørgsmål.

Er HD aldersbetinget i den forstand, at risikoen forøges/mindskes efter en
vis alder? Kan man på noget tidspunkt føle sig sikker på, at det ikke bliver
et problem for sin hund?
Cujo er næsten 2 år, og vi har passet så godt på ham, som vi kunne. Han har
dog ingen stamtavle ( derfor ingen HDattest ), og vi har ikke fået ham
tjekket specifikt for HD hos dyrlægen. Der er dog ingen tegn på noget, men
kan det udvikle sig senere, og er frygten bare noget, vi hundejere må lære
at leve med?

Til sidst kan man tage en HD i opløbet og dermed mindske skaden ved at
starte en hurtig behandling?
Ja, jeg sidder ligefrem og overvejer en røntgen for at få vished, på trods
af, at han virker frisk og rask.

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Jytte Baumkirchner

Dato : 05-03-03 13:54

Hej Cujos mor.
Hvis din hund er frisk og rask er der ingen grund til at røntgenfotografere.
Som nævnt har jeg haft en schæfer med påvist HD som levede fint med det.
Senere har vi haft to som ikke blev røntgenfotograferet, da de havde andre
fejl (tandfejl og langhår).
Vi "vedtog" at de var HD-fri og bekymrede os ikke mere om det. De var begge
aktive brugshunde og blev 11 og 12 år.
Der er 117 ting der kan ramme vore hunde og os selv, der er ingen grund til
at tage sorgerne på forskud.
Mange hunde lever fint med HD og da din hund ikke skal bruges i avl er det
jo ligemeget, bare han har det godt.
Hilsen
Jytte

Fra : Smat

Dato : 05-03-03 15:31

Hejsa
Tak for dine tanker.
Prøv at lade være med at blive for bekymret, så længe der ingen tegn er,
så tro på du har en sund og rask hund. Ellers bliver du sindsyg af at
tænke.
Jeg har jo fået læst lidt af hver om HD, det normale er at hunden enten
for det når den er fra 5-12 mdr. og er i vækst eller når den er fra 4-5
år og opad.
Så Cujo burde ikke være i den værste risikogruppe. I prøver jo også at
gøre det så godt som muligt for ham, for de fleste hunde har det en stor
betydning. Så kan vi være undtagelsen der bekræfter reglen. Så fortsat
med det, for hundens skyld.
Jeg prøver at overbevise mig selv om at min hund er en af de heldige der
får et godt liv trods HD, for det skal vi jo altså også huske at der er
mange der gør. Min store opgave nu er så at få deffineret hvad det godt
liv er, så jeg ved hvornår jeg skal sige stop, det er rædselsfuld.
Men nyd du din sunde og raske hund.

Margrethe

http://www.kandu.dk/

Fra : Lene Thorup

Dato : 05-03-03 19:39

> [...]
> bare det er urimeligt uretfærdigt
>
> Tak for jeg endnu engang måtte læsse af.
> Pas godt på jeres hunde - ingen ved hvor længe vi har dem.

Hej Margrethe

Jeg har læst dit indlæg, og føler med dig.

Jeg har en veninde, som også har en bernerhvalp på 5½ mdr....og jeg tænker
straks på om det kan være fra samme kuld. Jeg har forsøgt at maile til dig
med yderligere spørgsmål, men får min mail retur.

Ved du om opdrætteren har informeret de andre hvalpekøbere om det?.

Venlig hilsen
Lene

"fjern xx i mail"

Fra : Smat

Dato : 05-03-03 21:18

Hej Lene.
Min mail adr er heller ikke herinde, da jeg allerede for rigeligt spam.
Har du lyst til at offentliggøre din, skal jeg med glæde maile til dig.
Vores opdrætter fik først besked i går. De ville vente lidt med at
fortælle de andre hvalpekøbere om Apollo, da de ikke ville rage skræk i
livet af dem. De venter foreløbigt på at hører mere og Apollos tilstand.
Jeg ved ikke hvad der er bedst de gør, vores dyrlæge mente ikke at der
var den store risiko for at flere hvalpe var ramt.
Jeg kan forestille mig at de kontakter dem der har faderen til Apollo
for at hører hvad de skal gøre.
Jeg kan fortælle at vi har købt ham i midtjylland, 15 km fra Viborg. Jeg
ved hvad alle hvalpene hedder, så hvis du har et navn, kan jeg af eller
berkæfte.
Apollo har været anderledes fra start, han har altid trukket hurtigt for
sig selv når der var leg, vi har troet det var en del af hans natur, da
han altid har gjort det i kuldet. Sidenhen til træning osv. nu er jeg
klogere, det har højst sansynligt været fordi han havde ondt.
Ja ja man bliver klogere hver dag.
Men skriv endelig og spørg alt hvad du vil.

MVH
Margrethe

http://www.kandu.dk/

Fra : Lene Thorup

Dato : 06-03-03 18:53

> Hej Lene.
> Min mail adr er heller ikke herinde, da jeg allerede for rigeligt spam.
> Har du lyst til at offentliggøre din, skal jeg med glæde maile til dig.

Hej Margrethe

Åh ja jeg kender kun alt for godt det med spam.....

Men hvis du højreklikker på mit navn på mit indlæg kan du se min mail - dog
med xx foran - dem sletter du bare.

Hilsen
Lene

Fra : Smat

Dato : 06-03-03 09:01

Mig igen igen.
Omkring E-mail, så prøver jeg at komme ind i nyhedsgruppen, men kan
simpelthen ikke finde ud af det.
Så hvis du kan et godt råd, modtages det gerne, så kan jeg også være
med
Margrethe

http://www.kandu.dk/

Fra : x Vuf x

Dato : 06-03-03 10:30

Thu, 06 Mar 2003 08:00:39 GMT, Smat wrote:

> [...]
>simpelthen ikke finde ud af det.
>Så hvis du kan et godt råd, modtages det gerne, så kan jeg også være

Hvad er problemet Margrethe? Du er her jo?

--
Mvh Sonja Petersen http://www.sonpet.com/ kennel***@sonpet.com fjern de 3 *

Papillonhvalpe. Nu er uldtotterne gamle nok til at flytte hjemmefra.
Mail mig og du får måske mit tlf.nr.

Fra : Smat

Dato : 06-03-03 10:49

> Hvad er problemet Margrethe? Du er her jo?
ja det har du unægtelig ret i. Kom helt til at grine
Jeg har bare forstået det sådan at I andre kan skrive direkte fra jeres
ex. outlook. Som med andre nyhedsgrupper, og den del formår jeg ikke at
komme på. Giver det mening?

http://www.kandu.dk/

Fra : Smat

Dato : 06-03-03 10:53

Lidt pinligt, men hvis det her virker, så her jeg lige løst problemet.....
Lyset kom efter 3 ugers mørke

Fra : Ann K.

Dato : 06-03-03 11:09

Hej Margrethe

>Jeg har bare forstået det sådan at I andre kan skrive direkte fra jeres
ex. outlook. Som med andre nyhedsgrupper, og den del formår jeg ikke at
komme på. Giver det mening?

<> Jo - det giver god mening
Din internetudbyder giver dig mulighed for at abbonere på diverse
nyhedsgrupper...
Prøv at tjekke deres hjemmeside.. så skulle der nok være en (forståelig)
forklaring på, hvordan du kan komme "direkte på"... Mit kendskab til
sådan noget, vil nemlig kun resultere i en megatråd, hvor jeg alligevel
ikke kan få forklret dig, hvad jeg mener
Der findes også andre news-servere... selv bruger vi sunsite.dk - og er
glade for den... den er for det meste stabil - men desværre udbyder den
ikke de binaere grupper.... Til det bruger vi så news.inet.tele.dk

Der findes en nyhedsgruppe for den her slags spm...
Aner ikke om du kan finde frem til denne gruppe via Kandu??? Men nu ved
du da den eksisterer

Mvh Ann - der indrømmer at være pc-ignorant

Fra : x Vuf x

Dato : 06-03-03 11:41

Thu, 06 Mar 2003 09:48:34 GMT, Smat wrote:

> [...]
>Jeg har bare forstået det sådan at I andre kan skrive direkte fra jeres
>ex. outlook. Som med andre nyhedsgrupper, og den del formår jeg ikke at

Næ...Ikke just...
Jeg bruger IncrediMail til mail og Forté Agent til NG.