Fiskeri på Færøerne, hvordan og hvorledes?
Fra : Tobester

Dato : 03-03-03 22:46

Jeg skal arbejde på Færøerne fra 1. august til slutningen af december i år.
Det havde jeg tænkt mig at kombinere med en god omgang fiskeri. Det har hørt
skulle være godt deroppe. Men jeg vil gerne høre mere, meget mere.
Erfaringer, steder, tider, adresser, er det rigtigt at fiskeri i ferskvand
er forbudt-slut allerede 31 aug.???

Jeg håber, at der er nogen derude, der har prøvet det eller kender nogen,
der har? På forhånd tak...

MVH Tobester...

Fra : Kåre

Dato : 04-03-03 07:52

Jeg var i de glade ungdomsskoleår på to overlevelses ture til Færøerne.
Det foregik med fiskestangen på nakken, så vi kunne få noget at spise.
På begge ture startede vi med at "proviantere" i Torshavn, hvor vi fiskede
ved udløbet af fiskemels fabrikken (er det vist). Affaldet herfra bliver
lukket
ud med ca. en halv times mellemrum, og det trækker fisk til!
Torsk, sej og fladfisk i MASSEVIS!.

Men ellers fiskede vi ved kysterne hvor vi nu kom frem. Og uanset hvor,
så var maden sikret.

Vi fiskede også lidt i nogle søer. Det er ikke så store fisk der er her, men
det
er en speciel fornøjelse at fange en rødding eller fjeldørred i de
omgivelser !

Jeg har i hvert fald IKKE ondt af dig, fordi du er blevet udstationeret ...

Kåre

Fra : Per Mikkelsen

Dato : 04-03-03 17:03

> [...]
> er forbudt-slut allerede 31 aug.???
>
> Jeg håber, at der er nogen derude, der har prøvet det eller kender nogen,

Jeg har for mere end ti år siden fisket flere gange på færøerme. Hvis du
satser på fedtfinnefiskeri så er der
mulighed for laks (den lille stamme), havørred, søørred og bækørred.
Endvidere er der undslupne regnbueørreder. For
at få tilgang til fiskeriet så prøv at søge under færøerne. Der er et lag
der tager vare på fiskeriet, men der kan
købes kort til de bedste pladser. Laskefiskeriet foregår i søer, da laksen
stiger op i dem for at lege. Den bedste tid er i August.
Der er to søer der er interessante - de ligger begge på Strømø (hovedøen) og
hedder noget i retning af Leynarvattn og Saxurnavattn
Havørred fiskeri er i havet omkring åmundinger, men siden jeg var der oppe
er der kommet restriktioner på dette (se laget hjemmeside).
Fiskeri i åer kræver vand - dvs det er bedst når det regner så stiger både
laks og ørred. Der er flere gode åer.
Bækørred kan fanges i nogle få åer med stabil vandbæring. Søørred kan fanges
i en del fjeldsøer.
Agn til laks og havørred er fluer med lidt turkis blåt i f.eks. doctor
silver. Små spinnere gør sig også til fjeldørreder.
Der findes i ørvigt flere bøger der beskriver fiskeriet på øerne - prøv
bibliotektet.
Regnbueørred kan fanges i vandet mellem Østerø og Strømø - her ligger
dambruget, hvor de er undsluppet fra.
Skal du fiske torsk, lange, bromse, og sej så kan det gøres med succes ude
for enden af den lange mole i Thorshavn.
Her ligger et lille rej - prøv at agne med makrel!
Sej forekommer overalt. Prøv også at blive venner med en lokal fisker.
Der er rimelige grejbutykker i Torshavn.

Fra : Tobester

Dato : 04-03-03 21:43

Tusind tak for svarene, jeg glæder mig allerede. Jeg håber blot, at jeg når
at komme på plads til laksefiskeriet i august. Er der nogen der ved, om det
er rigtigt, at ferskvandsfiskeriet slutter allererde 31/8?
Hvis der er nogle, der ligger inde med links til sider om færøerne, så skriv
endelig. Google er lidt sløj lige der...

Tusind tak,

Tobester

Fra : Anders og Berit

Dato : 04-03-03 22:40

Prøv her, og glæd dig. http://www.sportsfiskeri.fo/

Tag endelig nogle af spadsereturene til de små søer i fjeldene. De fleste
overrasker. Og har du det så medbring endelig noget # 3 - 4 fluegrej. Det
funker fint i alt andet end modvind. Spinnere og blink 2 - 4 gr. Små orm og
rejer er også klassikere.

Primo september er også laksesæson i Leynavatn og Saxun.

Anders