Idræt og prjektopgaven
Fra : Martin Jensen

Dato : 03-03-03 22:34

Hej !

Jeg blev uddannet idrætslærer sidste år, og er nu i gang med min bachelor
opgave, som jeg skriver i idræt. Opgavens problemformulering lyder sådan:

"HVAD KAN PROJEKTARBEJDSFORMEN BIBRINGE IDRÆTSUNDERVISNINGEN?"

Er der nogen af jer der har prøvet som idrætslærer at være vejleder i den
obligatoriske projektopgave i 9. klasse, hvor elevernes opgaven altså har
taget udgangspunkt i faget idræt? - Hvor ofte bliver idræt brugt som
hovedfag i projektopgaven, og hvilke positive/negative ting er der at
berette?

Venlig hilsen

Martin Jensen

Fra : itgrafen

Dato : 03-03-03 22:41

Kanongodt spørgsmål, jeg er med på en kigger her
dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : itgrafen

Dato : 04-03-03 07:13

et lille ekstra spørgsmål til dig, hvad er kravsspecifikationerne ved
projektopgaven, når den tager udgangspunkt i idræt ? er det de samme som
ved alle andre projektopgaver ?

vh
dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Jensen

Dato : 06-03-03 14:10

Ja jeg må jo konkludere at der ikke er mange idrætslærere der bruger
projektarbejdsformen i idræt . Der er ihvertfald ikke nogen der skriver, og
jeg har heller ikke kunne finde nogen artikler, fagbøger eller andet om
emnet. Men det giver mig kun endnu mere lyst til at skrive min bachelor om
emnet, da jeg mener projektarbejdsformen kan kan bibringe utrolig mange ting
til idrætsundervisningen. jeg mener også at de nye klare mål for idræt, som
træder i kraft den 1/8-03 taler for det:

De centrale kundskabs og færdighedsområder er:

- Kroppen og dens muligheder

- idrættens værdier

- Idrætstraditioner og -kulturer.

I idræt skal de grundlæggende kundksbaber og færdigheder i hvert af de tre
områder udvikles som en helhed gennem hele skoleforløbet både i faget idræt,
og når idræt indgår i tværgående emner og problemstillinger.

Man kan læse i de klare mål, at hvert områder skal udvikles som en helhed
igennem hele skoleforløbet. Denne helhed ville kunne opnåes i
projektarbejdsformen. Jeg mener ikke at det er umuligt at skabe helhed uden
projektarbejdsformen, men den er oplagt.

Nu ved jeg godt at jeg spurgte om der var nogen der havde arbejdet med idræt
og den obligatoriske projektopgave i 9.10. klasse - så måske har jeg været
for hurtig til at konkludere...MEN meld ud!

Venlig hilsen

Martin

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 08-03-03 09:50

Du har ret! Der er sikkert ikke ret mange.
Se dog: http://pub.uvm.dk/2000/opgaven/16.htm, hvor idræt er nævnt nogle
gange. Måske kan du søge videre i Haslev???

hilsen Niels Aage

Fra : Grethe / Sportslex

Dato : 07-03-03 18:32

"Martin Jensen" skrev i en meddelelse...
> obligatoriske projektopgave i 9. klasse, hvor elevernes
> opgaven altså har taget udgangspunkt i faget idræt?

Hvad skal der til, for at du vil bedømme en projektopgave som
havende taget udgangspunkt i faget idræt?
Nævn gerne eksempler på emner og problemformuleringer, som du
ville godtage.

--
Bedste hilsner Grethe
Homepage: http://www.sportslex.com/

Fra : Martin Jensen

Dato : 08-03-03 12:36

> Hvad skal der til, for at du vil bedømme en projektopgave som
> havende taget udgangspunkt i faget idræt?
> Nævn gerne eksempler på emner og problemformuleringer, som du
> ville godtage.

Jeg vil ligge vægt, på disse punkter, og vil betragte det som et projekt
hvis disse indgår. Citiat fra http://pub.uvm.dk/2000/opgaven/2.htm
a.. at arbejde undersøgende og systematisk
b.. gennem fordybelse i arbejdet at danne sig overblik og indse
sammenhænge
c.. at tilrettelægge et længere arbejdsforløb og vælge passende og
varierede udtryksformer
d.. at handle selvstændigt
e.. at skabe samarbejdsrelationer med andre i og udenfor skolen
f.. at opleve ansvar for egen læring og medansvar for fælles løsninger.
Projektopgaven er en tværfaglig arbejdsmetode. Tværfagligheden kan man dog
godt i de mindre klasser godt se bort fra, og "bare" bruge arbejdsformen i
den almindelige idrætsundervisning (mener jeg . Men i den obligatoriske
projektopgave, skal der selvfølgelig være tværfaglighed, her kan man så
diskutere hvor gode idrætslærere er til at angarere sig med de andre
faglærere om emne valg og vejledning af eleverne hen mod at bruge idræt i
projektet. Og her er der måske et problem! Måske er idrætslære for dårlige
til det!?

Jeg mener dybest set at idræt ville kunne bruges i alle emner, derfor vil
jeg ikke komme med nogle eksempler og problemformuleringer. Kig igen på
punkterne oppe over. "varierede udtryksformer" - "medansvar for fælles
løsninger" - "samarbejdsrelationer" Alle ting jeg i den almindelige
idrætsundervisning ligger vægt på, og skal gøre det, da det står i CKF og
formål for idræt.

Venlig hilsen
Martin

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 08-03-03 13:17

> Jeg vil ligge vægt, på disse punkter, og vil betragte det som et projekt

Husk lige i din opgave, at det hedder "lægge vægt" og ikke "ligge vægt".

Det lader til, at du har en fikseret fejl der!

I al sproglig venlighed og uden bagtanker

Niels Aage

Fra : Martin Jensen

Dato : 08-03-03 13:28

> Husk lige i din opgave, at det hedder "lægge vægt" og ikke "ligge vægt".
>
> Det lader til, at du har en fikseret fejl der!
>
> I al sproglig venlighed og uden bagtanker

Tak for det Niels!