Stopur
Fra : Nils Thøger Møller

Dato : 01-03-03 17:33

Hvordan laver jeg et stopur, der skriver tiden ud på en Label1.Caption ?
(nemt nok, er lavet)
Koden skal være i en timer, som tændes og slukkes fra en knap. (nemt nok,
det er lavet)
Uret skal måle i timer, minutter, sekunder og millisekunder (00:00:00:00)

Jeg bruger Delphi 3

Hilsen
Nils

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 01-03-03 21:44

"Nils Thøger Møller" <bentbit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Uret skal måle i timer, minutter, sekunder og millisekunder (00:00:00:00)

Hvis du har din tid i TDateTime så brug funktionerne HourOf, MinuteOf,
SecondsOf og så vidt jeg husker MSecondOf. Det skal måske lige nævnes at jeg
bruger D6 og jeg ved ikke om disse funktioner er i D3. Hvis de ikke er så
kan du finde de forskellige dele ud fra DecodeDatetime functionen.

F.eks. kunne det se ud som:

TidStr:=IntToStr(HourOf(MinTid))+':'+IntToStr(MinuteOf(MinTid))...osv

Håber det hjælper lidt...

MVH
Thomas

Fra : Nils Thøger Møller

Dato : 01-03-03 22:12

Hej Thomas

Dette virker fint, men har dog stadig et spørgsmål.

procedure TForm1.Timer1Timer(Sender: TObject);
var
Present: TDateTime;
Hour, Min, Sec, MSec: Word;
begin
Present:= Now;
DecodeTime(Present, Hour, Min, Sec, MSec);
Label1.Caption := IntToStr(MSec);
Label2.Caption := IntToStr(Sec);
Label3.Caption := IntToStr(Min);
Label4.Caption := IntToStr(Hour);
end;

Det bliver ikke udlæst som 22:06:09:21 men som 22:6:9:210 hvordan sætter man
specifik format på ?
Jeg ved at FloatToStrF kan gøre det, men ikke på en integer.

Med venlig hilsen
Nils

Fra : Nils Thøger Møller

Dato : 01-03-03 22:19

Hej igen

Kan man lave om, så den tæller tiden fra 00:00:00:00 og ikke fra Dansk
normal tid.
Da det ska lbruges som stopur.

Hilsen
Nils

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 02-03-03 09:56

> Kan man lave om, så den tæller tiden fra 00:00:00:00 og ikke fra Dansk
> normal tid.

Ja det kan du godt.

Prøv at kikke på kommandoen GetTickCount. Denne kommando returnere antallet
af millisekunder siden windows blev tændt. Det du så gør er at gemme dette
tal(af typen dword så vidt jeg husker) og så sammenligne det med
GetTickCount når brugeren klikker stop. Forskellen mellem de to repræsentere
så tiden i millisekunder.

Ang. dit formateringsproblem så kan jeg ikke lige huske nogle konkrete
formaterings funktioner(måske nogen andre kan?). Men ellers kan du jo checke
og så selv tilpasse længden, noget i retning af:

var
str1: string;
int1: integer;
begin
int1:=HourOf(Now());
if length(IntToStr(int1)) < 2 then
str1:='0'+IntToStr(int1)
else
str1:=IntToStr(int1);
showmessage(str1);
end;

Det er en omvej, men den virker...Men prøv at kikke lidt i hjælp, måske der
er en funktion al'a IntToStrF...

MVH
Thomas

Fra : Claus Christiansen

Dato : 02-03-03 12:40

> [...]
> sammenligne det med GetTickCount når brugeren klikker stop.
> Forskellen mellem de to repræsentere så tiden i millisekunder.

....og en anden metode:

Gem starttidspunkt i TDateTime og sluttidspunktet ligeså og træk dem fra
hinanden for at finde den forløbne tid, og brug så metoden TimeToStr.

var
diff: TDateTime;
oldFormat: String;
begin
foo := now;

// Store the old LongTimeFormat
oldFormat := LongTimeFormat;

// Set a new format, incl. msec
LongTimeFormat := 'hh:mm:ss:';

diff := foo - bar;

showmessage(TimeToStr(diff));

// REstore the LongTimeFormat
LongTimeFormat := oldFormat;

- hvis stopuret skal løbe mere end 24 timer, skal der lige tages hensyn
til dette.

> Ang. dit formateringsproblem så kan jeg ikke lige huske nogle
> konkrete formaterings funktioner(måske nogen andre kan?). Men ellers
> kan du jo checke og så selv tilpasse længden, noget i retning af:

<klip en masse kode>

> Det er en omvej, men den virker...Men prøv at kikke lidt i hjælp,
> måske der er en funktion al'a IntToStrF...

var
foo: integer;
begin
bar := Format('%.2d', [foo]);

/Claus
--
Claus Christiansen, <mailto:NOSPAM@unipeople.dk>, leave the adr. as it is
personal: <http://unipeople.dk/~cch>; pythia: <http://www.pythia.dk>

Fra : Henry

Dato : 03-03-03 00:18

> Koden skal være i en timer, som tændes og slukkes fra en knap. (nemt nok,
> det er lavet)
> Uret skal måle i timer, minutter, sekunder og millisekunder (00:00:00:00)

Som der er blevet foreslået gemstarttidspunktet og træk det fra "now".

Men du skal nok ikke regne med nogen stor nøjagtighed i dit stopur, og du
skal nok heller ikke lave opdateringen på GUI for msec, da GUI nok ikke vil
kunne følge med.

mvh
Henry