Linux spørgsmål
Fra : Harald

Dato : 26-02-03 23:09

Hej

Jeg går rundt med nogle tanker og ville lige hører om jeg skal glemmer dem
eller arbejde videre på dem. Noget af det er måske lidt OT.
Jeg bygger mig en lille PC miniATX bundkort, langsomeste CPU man kan få
duron eller celeron måske, smider 128MB ram i og en lille harddisk, alt
sammen i det midste kabinet jeg kan finde, den skal, når den kører, kører
uden skærm og tastatus. Jeg installere en eller anden linux på den. Nu skal
jeg så lave et program som har TCP forbindelse med en anden computer der
kører windowsXP, desuden skal programmet have adgang til de serielle (RS232)
porte der sidder på bundkortet. Der er ikke brug for en grafisk brugerflade.
Systemet skal være mega stabilt og skal kunne kører måned efter måned uden
genstart.

Jeg bruger Delphi 7 prof. så det kan jeg lave uden videre eller hvad?

Problemet er at jeg i øjeblikket bruger nogle små embedded controller som
kører en simpel DOS som OS, programmet hertil skal skrives i C++, og
compileren _skal_ være Borland C++ til DOS version 3.1 fra 1992 og det er
faktisk ret bøvlig at skrive programmet på denne måde.

Jeg spørger fordi jeg absolut intet kender til linux og til hvad man kan med
delphi i linux. Mht. linux så kan den vel installeres på sådan en PC uden
omkostninger? Eller er der nogen form for licenser når det er noget der skal
sælges videre?

Jeg kunne self. uden problemer lave programmet til window 2k/XP men det
ville jo gøre sådan en lille PC betydelig dyere (næsten dobbelt pris) og
desuden skulle den være en hel del kraftigere?

Mvh
HK

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 26-02-03 23:30

Harald wrote:
> Jeg bruger Delphi 7 prof. så det kan jeg lave uden videre eller hvad?

Hvis Kylix er en del af Delphi 7 professional, så ja. Jeg laver faktisk et
projekt, der ligner dit meget, også med TCP, RS232/RS485 osv. i en stor
kombination. Du er velkommen til at ringe 70201241 hvis du skal have nogle
tips, evt. også om fremskaffelse af gode, embeddede maskiner - jeg har
arbejdet både med Transmeta motherboards, Cyrix motherboards, Intel/AMD og
nogle lidt mindre kendte typer. Jeg kan ikke huske, om Kylix i pascal
udgaven er med i Delphi 7 prof - den er i hvert fald med i Delphi 7 data
architect.

At programmere Kylix til Linux er præcist som at programmere en konsol
applikation til Windows, bortset fra at Linux rent faktisk leverer et
udemærket api til styring af serielle porte, i modsætning til Windows.

Der er rigtig mange fordele ved Linux frem for Windows, og de kan stort set
alle slås sammen i: Man kan lave noget, hvor man på forhånd ved, at det
virker.

> Jeg spørger fordi jeg absolut intet kender til linux og til hvad man kan
> med delphi i linux. Mht. linux så kan den vel installeres på sådan en PC
> uden omkostninger?

Ingen licensomkostninger, eneste omkostning er dit tidsforbrug.

> Eller er der nogen form for licenser når det er noget
> der skal sælges videre?

Nej. Eneste betingelse er, at hvis din kunde spørger om source-koden til
Linux'en, så skal du fortælle dem, hvor de kan få fat i en Linux med
source-kode. Denne regel gælder selvfølgelig ikke det program, som du
laver. Vi har endnu ikke oplevet, at nogen har spurgt efter source-koden
til Linux, eftersom at alle ved, at de kan hente den hos f.eks. Red Hat's
websider.

> Jeg kunne self. uden problemer lave programmet til window 2k/XP men det
> ville jo gøre sådan en lille PC betydelig dyere (næsten dobbelt pris) og
> desuden skulle den være en hel del kraftigere?

Ja. Jeg kender desværre til flere projekter, hvor man har forsøgt sig med
Windows NT/2000/XP til embedded formål, og det er normalt ikke lykkedes at
gøre det 100% stabilt. Det er mildest talt uhyggeligt, så meget energi man
kan bruge på at få en Windows maskine til at køre embedded, uden at det
lykkes.

Med hensyn til at få systemet til at blive stabilt, så gælder der for alle
operativsystemer: Hardwaren skal være stabil og være kompatibel med
operativsystemet vha. stabile, standard drivere. Jeg har lige haft en Linux
server, der bootede 2000 gange på en uge. Alt overlevede, og jeg troede
faktisk at det var switchen, der var stået af, idet serveren bare var
"offline" i perioder, indtil jeg satte en skærm på og så at power supply'en
stod og resatte systemet hele tiden. Efter at have sat harddisken over i en
anden PC kører det igen stabilt.

Hilsen,

Lars.

--
Freelance programmør
Dybdahl Engineering: http://dybdahl.dk/

Fra : Harald

Dato : 27-02-03 21:19

"Lars B. Dybdahl" <Lars@dybdahl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis Kylix er en del af Delphi 7 professional, så ja.

Ifølge dette link http://www.borland.com/delphi/pdf/del7_feamatrix.pdf
skulle den side af sagen være i orden.

> [...]
> tips, evt. også om fremskaffelse af gode, embeddede maskiner - jeg har
> arbejdet både med Transmeta motherboards, Cyrix motherboards, Intel/AMD og

Ja det er også et RS23/RS485 system jeg benytter, det er et system der er
fordelt over flere bygninger og indtil nu har der været en computer der
skulle styrer det hele. Så fik jeg den ide at det kunne være smart med en
computer i hver bygning der styrrede alle RS485 moduler i den bygning
uafhængig af "hoved" computeren. Og de enkelte computerer skulle så
komunikere med "hoved" computeren via LAN, kabel eller trådløs.

Du skriver "gode, embeddede maskiner", kan man købe dem færdige eller er det
bedere at selv samle tingene i et desktop kabinet. Jeg havde tænkt på et
godt ASUS bundkort der har grafik/net/RS232 indbygget. Jeg syntes at
fordelen ved at samle den slags selv er at man senere kan pille/rode og
skifte ud som man har lyst til.

<KLIP>

Mange tak for dit lange grundige svar :), det fortalte mig lige alt hvad jeg
havde håbet på.

Mvh
HK

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 01-03-03 15:17

Harald wrote:
> Du skriver "gode, embeddede maskiner", kan man købe dem færdige eller er

Ja - men de er dyre. Der findes ganske mange leverandører i Tyskland, ellers
kan C.Thiim og Danbit også levere nogle. Det kommer utroligt meget an på,
hvilke styktal, du skal op på, hvad man bør købe - jo flere du laver, jo
bedre kan det betale sig at programmere sig til mindre hardwarekrav. Men
det hele kommer jo også an på, hvad stabilitetsniveau, du eftersøger, og
hvilket miljø, maskinen skal stå i - for en Dell server til under 10.000
kr. er jo _meget_ stabil, den fylder bare en hel del, nemlig næsten lige så
meget som en desktop computer.

>Jeg syntes at
> fordelen ved at samle den slags selv er at man senere kan pille/rode og
> skifte ud som man har lyst til.

Så er dine krav til oppetid ikke så høje som vi har i vores projekt I så
fald skal du bare gøre, som du har tænkt dig. Jeg kan godt anbefale, at du
køber så meget integreret som muligt på motherboardet - det er ofte mest
stabilt til serverformål.

Eneste lille undtagelse er harddisk controlleren. Hvis du kører SCSI (det
gør du nok ikke), så skal SCSI controlleren være supporteret. Det samme
gælder IDE, men her kan det være umådeligt svært at afgøre, om det er 100%
supporteret. Og da Linux som default slår DMA til på en IDE controller, og
kun slår den fra, når den ved, at controlleren ikke er kompatibel, kan du
ved et splinternyt motherboard risikere, at DMA er slået til selv om DMA
ikke kører 100% korrekt med Linux'en. Så her kan det nogle gange være en
fordel at slå DMA fra i Linux, hvis indholdet på harddisken er meget
vigtigt.

Hilsen,

Lars.

--
Delphi oversættelsesværktøjer: http://dxgettext.sf.net/

Fra : Harald

Dato : 01-03-03 15:44

> [...]

> køber så meget integreret som muligt på motherboardet - det er ofte mest

Nej oppetid er ikke extremt vigtig da de RS485 moduler jeg benytter selv går
i en slags safe mode hvis de mister forbindelsen til serveren og derefter
sætter deres udgange til hvad man nu har bedt dem om.
Men sidste år kørte jeg systemet med en enkelt windows 2k server og den var
på et tidspunkt oppe på at have kørt 24/7 i tre måneder uden problemer, den
blev så genstartet pga. et strømsvigt så den kunne sikkert godt have fortsat
i flere måneder, og det var endda selv om den daglig blev brugt af mange
forskellige menesker til internet. Så det kan lave sig gøre at lave en
rimelig stabil og billig server, hvis kravene ikke er særlig store.

> [...]
> ikke kører 100% korrekt med Linux'en. Så her kan det nogle gange være en
> fordel at slå DMA fra i Linux, hvis indholdet på harddisken er meget

Det er meget lidt data vi snakker om ca. 300K når der er mest tryk på, så
jeg har overvejet om det ikke er mulig at finde en anden løsning end en
harddisk, noget ligende et flashkort, men det skal self. være noget den kan
boote på. Men hvis ikke så bliver det den mindste og langsomeste HD jeg kan
finde (med DMA slået fra) for at holde varmen så lavt som mulig.

Mvh
HK

Fra : Anders Holm Jensen

Dato : 27-02-03 15:36