Problemer med "ntdll.dll"
Fra : Pølle

Dato : 21-02-03 23:43

Hej alle NG'en

Jeg har et problem, som går på, at jeg har udviklet et program til en af
mine venner. Dette program har hidtil virket fint på Win98, men nu har han
skiftet til XP og så kan programmet ikke starte.

Der kommer en fejlmeddelelse, som omhandler en fil med navnet "ntdll.dll"
som ligger i System32. Filen "ntdll.dll" ligger ganske rigtigt i System32
og jeg har selv samme filnavn i System mappen (Win98).

Programmet er udviklet i Delphi 4 med Paradox som databasesystem. Endvidere
er programmet "InstallShield ver. 2.02" brugt til installation.

Gode ideer efterlyses ????

Mvh
PØLLE

Fra : David Konrad

Dato : 22-02-03 00:40

"Pølle" <No@Name.dk> skrev i en meddelelse news:b36a8k$b9q$1@sunsite.dk...
> [...]
> som ligger i System32. Filen "ntdll.dll" ligger ganske rigtigt i System32
> og jeg har selv samme filnavn i System mappen (Win98).

Ntdll.dll er hjertet i windows API, og fungerer typisk som en wrapper. Den
er i høj grad udokumenteret, og der er (også) velkendte problemer med nogle
userbreakpoints i den. Mit gæt er, at du af vanvare er kommet til at benytte
nogle af de (meget få) API-kald som fandtes på win95/98 platformen, men ikke
længere supporteres på NT. De findes faktisk. Prøv at gå din kode igennem,
og check om de windows API metoder du bruger stadig er supporterede under
NT.

Fra : Pølle

Dato : 22-02-03 08:14

Hej David

Tak for dit hurtige svar !

Du mener, at jeg skal efterse i hjælpefunktionen i om alle API kaldene også
findes til NT.
Jeg har fået den idé at jeg måske kan lægge min egen "ntdll.dll"- fil i
System mappen og det selv om der også er en "ntdll.dll" i System32 mappen.
Vil der kunne ske noget 'negativt' ved det ???

I øvrigt - hvad er en API (bare sådan kort beskrevet).

Mvh Pølle

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 22-02-03 08:34

"Pølle" <No@Name.dk> wrote in message news:b3787d$7pd$1@sunsite.dk...
> Jeg har fået den idé at jeg måske kan lægge min egen "ntdll.dll"- fil
> i System mappen og det selv om der også er en "ntdll.dll" i System32
> mappen. Vil der kunne ske noget 'negativt' ved det ???

Nej, ikke hvis du anvender System mappen, men XP vil aldrig opdage at
filen er der, da den kun kigger i system32 mappen.

> I øvrigt - hvad er en API (bare sådan kort beskrevet).

API = Application Programmers Interface
Det er en liste over de funktioner, som bliver stillet til rådighed for
en programmør. Her er problemet at W95/98 og NT ikke har helt den samme
række funktioner og nogle af dem fungerer også forskelligt.

Fra : Pølle

Dato : 22-02-03 08:57

Hej UFFE

Tak for svaret.
Jeg har afprøvet samme program (for ca. 12 mdr. siden) med Win2000 og det
uden problemer.
Kan man 'stort set' udvikle i XP og så gå ud fra, at programmet også virker
i Win98 ???

Mvh Pølle