Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Bankdiskriminering
Fra : Anette

Dato : 01-03-03 10:30

Hej
Min kæreste og jeg bor sammen og er kommet i en temmelig håbløs situation.
Efter en skilsmisse er jeg desværre registreret i RKI og er der i 3 år
endnu.
Vil lige tilføje at min gæld er så stor at jeg ikke kan betale mig ud af den
før de 3 år. Og har søgt om gældsanering med afslag.

For et par dage siden henvendte min kæreste sig i sin bank Nordea via
netbank
hvor han har været kunde i ca 8 år og aldrig lånt en krone af dem.
Han bad om at få oprettet et Visadankort.
Men blev skriftligt afvist med den begrundelse at jeg står i RKI.
Jeg ved at banker kan vælge sine kunder.
Men er det egentlig lovlig at give denne begrundelse?
Kan vi gøre noget ved dette?
Ikke nok med at jeg ikke kan låne eller leje noget.
Men jeg kunne jo egentlig have svært ved at finde en kæreste også.
Jeg er da så heldig at min kæreste er ret glad for mig.
Men tanker om at flytte fra hinanden har gentagne gange strejfet os begge.
Hvad skal vi gøre?

Fra : K. Thomsen

Dato : 01-03-03 11:24

"Anette" <lcmaka@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Men blev skriftligt afvist med den begrundelse at jeg står i RKI.
> Jeg ved at banker kan vælge sine kunder.
> Men er det egentlig lovlig at give denne begrundelse?

Selvfølgelig er det lovligt - banken vælger hvem den vil have som kunde og
du har ingen ret til at være kunde.

> Kan vi gøre noget ved dette?

Ja - skift bank eller rettere lad din ven skifte bank.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Knud Berggreen

Dato : 01-03-03 14:46

On Sat, 1 Mar 2003 11:24:07 +0100, "K. Thomsen"
<knud@thomsenslet.dk> wrote:

>"Anette" <lcmaka@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>
>Selvfølgelig er det lovligt - banken vælger hvem den vil have som kunde og
>du har ingen ret til at være kunde.

Banken har selvfølgelig ret til at afvise at give en kunde
et bestemt produkt, men det er ikke lovligt at afvise en
kunde med henvisning til at en anden kunde er registreret i
RKI.

Reglerne for søgning i RKI er også helt klart at man skal
søge på en person og ikke en adresse. Banken har helt klart
overtrådt betingelserne for søgning i RKI.

/Knud

Fra : K. Thomsen

Dato : 01-03-03 15:21

"Knud Berggreen" <usenet@berggreen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et bestemt produkt, men det er ikke lovligt at afvise en
> kunde med henvisning til at en anden kunde er registreret i

Banken har slet ikke pligt til at give nogen begrundelse !

> Reglerne for søgning i RKI er også helt klart at man skal
> søge på en person og ikke en adresse. Banken har helt klart
> overtrådt betingelserne for søgning i RKI.

Muligvis - men det er i så fald de interne leveringbetingelser mellem RKI og
banken - hvilket egentlig ikke vedkommer kunden.

Venligh ilsen
Knud

Fra : Knud Berggreen

Dato : 01-03-03 23:25

On Sat, 1 Mar 2003 15:20:53 +0100, "K. Thomsen"
<knud@thomsenslet.dk> wrote:

>Banken har slet ikke pligt til at give nogen begrundelse !

Det er korrekt, men i det øjeblik de giver en begrundelse,
som de åbenbart har gjort her, så er det da væsentligt.

>Muligvis - men det er i så fald de interne leveringbetingelser mellem RKI og
>banken - hvilket egentlig ikke vedkommer kunden.

Det vil jeg da nok sige at det gør. I dette tilfælde betyder
det jo at kunden ikke kan få et bestemt produkt i banken
uanset at vedkommende ikke er registreret i RKI men
tilfældigvis bor på samme adresse.
Jeg syntes faktisk at kunden burde rette henvendelse til RKI
og høre om det virklig kan være legalt at RKI ved
forespørgsel på en person med navns nævnelse så oplyser en
helt anden med et andet navn blot fordi adressen er den
samme.
Jeg ved at RKI for år tilbage skulle have spærret på
søgninger på hele gader, men deres system er åbenbart ikke
restriktivt nok.

/Knud

Fra : godtraad

Dato : 02-03-03 20:29

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-03 20:56

> begge.

Igen et af de intelligente svar man kan få i denne gruppe.

Mvh. Allan

Fra : Anette

Dato : 03-03-03 08:15

"Allan Møller" <Jegerikkesåvildmedspamsåsvarigruppen> skrev i en meddelelse

> Igen et af de intelligente svar man kan få i denne gruppe.
>

> Mvh. Allan
>

> Ja mere intelligent kunne jeg ikke have været.

Mvh Anette

Fra : spf

Dato : 06-05-03 21:38

hvis behovet skulle opstå.. så prøv evt.
www.reko.dk

meningen er, at de meget snart kan låne penge ud...også til RKI
registrede. Og uden krav om fast ejendom osv. Ganske interessant...

Håb for mange...

http://www.kandu.dk/

Fra : Henrik G. Andersen

Dato : 06-05-03 23:06

Det er da, om noget, et skib med hul i bunden...!
Tænk at basere sin kundegruppe på dårlige betalere....

Desuden er det i strid med Bank- og Sparekasselovens §2, at de kalder sig en
bank...

"§ 2. Banker, sparekasser og andelskasser er forpligtede og eneberettigede
eller »andelskasse« alene eller i sammensætning, jf. dog §§ 52 g og 52 o.
Andre virksomheder, bortset fra banker, der er oprettet ved særlig lov, må
ikke i deres navn eller til betegnelse af virksomheden benytte
egnet til at fremkalde det indtryk, at de er pengeinstitut"

Derudover siger BSL §3:
§ 3. En banks aktiekapital skal mindst udgøre et beløb svarende til
modværdien af 5 mio. euro. Den tegnede aktiekapital skal være indbetalt,
inden banken registreres i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Det samme gælder
ved forhøjelse af aktiekapitalen. Goodwill kan ikke anvendes som en del af
den indbetalte kapital. Deling af aktiekapitalen i aktieklasser med
forskellig stemmeret kan ikke finde sted. "

Fra : spf

Dato : 07-05-03 11:31

Med hensyn til at de kalder sig "bank".....sååå burde du læse lidt
videre på siden.
NEJ de kalder sig ikke for bank endnu!! Og på sitet står der også, at
der først er grundlag for en bank, når aktiekapitalen er 30mio dkr. Dvs
de 5mio euro....enig??

Hm om det er et skib med hul i bunden kan jo diskuteres. Jeg har selv
haft RKI tæt inde på kroppen, og det var rent ud sagt ganske
forfærdeligt! Hvis der dengang havde været en løsning til et ordentligt
og fair lån, var det klart en løsning, så vedkommende var kommet ud af
det gamle skidt.

http://www.kandu.dk/

Fra : Leonard

Dato : 07-05-03 14:47

"spf" <spf.news@kandu.dk> wrote:

>NEJ de kalder sig ikke for bank endnu!! Og på sitet står der også, at
>der først er grundlag for en bank, når aktiekapitalen er 30mio dkr. Dvs
>de 5mio euro....enig??

Men hvordan kan de samle penge ind ved at "sælge aktier" når de ikke
kan findes i CVR?
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : spf

Dato : 07-05-03 14:58

Man binder sig for tegning af en aktie(r).

Men betaling skal først ske, når der er tegninger nok til at oprette en
sparekasse eller en bank.

http://www.kandu.dk/