LOTR
Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 01-03-03 09:05

Halløjsa.

Som den hestegale tosse jeg er, har jeg selvfølgelig en gigantisk plakat
hængende fra Lord of The Rings med en masse sorte ryttere (eller er det
riddere? - det kan jeg ikke huske).

Men er der mon nogen der ved, hvilken type hest(e), de bruger i Ringenes
Herre? De ser vilde ud!

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Pia J

Dato : 01-03-03 09:07

Det er pinligt, men jeg har faktisk ikke observeret hestene så nøje på de
plakater jeg har set, og jeg har kun set filmen en gang. Findes der en
online version af din?

Sort, kraftig, langt hovskæg - så tænker jeg naturligvis frieser. Er de
magen til den i "Ladyhawk"? Det er en frieser, og de er såmænd ikke så
vilde, men de ser meget imponerende ud, når de kommer for fuld udblæsning!

Som en spinkel regel kan man sige at jo kraftigere en hest er bygget, desto
roligere er den - koldblod/varmblod. En shire der går amok er jo ikke liiige
sagen!

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 01-03-03 09:11

Nøh, jeg fandt et par billeder af ringånderne, de rider på almindelige,
ubestemmelige brune heste.

:Pia

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 01-03-03 09:17

On Sat, 1 Mar 2003 09:10:47 +0100, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Nøh, jeg fandt et par billeder af ringånderne, de rider på almindelige,
>ubestemmelige brune heste.

   Hvorhenne? Hestene er så vidt jeg husker meget meget sorte -
ellers er det ikke ringånder :)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Pia J

Dato : 01-03-03 09:55

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> wrote in message
> Hvorhenne? Hestene er så vidt jeg husker meget meget sorte -
> ellers er det ikke ringånder :)

Jeg blev også temmelig overrasket da jeg så billedet - man abstraherer
åbenbart så meget fra det når man ser filmen at man tror de er sorte, fordi
de SKAL være det!

http://www.lordoftherings.net/index_204_le_gallery.html

bladre ned i menuen til Ringwraiths, så dukker der en lille popup frem med
links der viser et par små billeder af brune fuldblodsagtige heste.

:Pia

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 01-03-03 09:59

On Sat, 1 Mar 2003 09:54:37 +0100, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
>bladre ned i menuen til Ringwraiths, så dukker der en lille popup frem med
>links der viser et par små billeder af brune fuldblodsagtige heste.

   Jeg kan ikke finde nogen steder der står Ringwraiths altså? :)

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 01-03-03 10:05

On Sat, 01 Mar 2003 09:59:29 +0100, Trine Stubbe Teglbjærg
<snoe@nospam.dk> wrote:

>   Jeg kan ikke finde nogen steder der står Ringwraiths altså? :)

http://www.lordoftherings.net/index_201_le_expl.html - du gav den
forkerte menu :) (Jeg kan i hvert fald ikke finde Ringwraiths på den
URL du gav :)
   Og for mig at se er de sorte - men med et brunt skær som man
ofte ser det. De har alt alt for højt ansat hals til at være fuldblod
hvis du spørger mig - så jeg vil gætte på friser :)

Fra : Pia J

Dato : 01-03-03 10:07

De der spinkle sager er da ikke friesere. Og på min skærm er de lysebrune,
en frieser er RIGTIG sort, ikke med et brunt skær, som mange såkaldt sorte
heste har.

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 01-03-03 10:09
Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 01-03-03 18:55

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> wrote in message

[klip]

> http://www.lordoftherings.net/index_201_le_expl.html - du gav den
> forkerte menu :) (Jeg kan i hvert fald ikke finde Ringwraiths på den
> URL du gav :)

Ja, det er billede nr. 3, som er på min plakat - men på min plakat er
farverne manipulerede så alt fremstår i blåt (og hestene er derfor mere
eller mindre sorte).

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Musen

Dato : 02-03-03 08:29

> [...]
> ofte ser det. De har alt alt for højt ansat hals til at være fuldblod
> hvis du spørger mig - så jeg vil gætte på friser :)

Altså jeg fik tre forskellige billeder frem af forskellige heste fra filmen,
og der var bestemt ikke nogle af dem der var hverken friesere eller
sorte...Den ene var faktisk hvid *SSS* Men nu har jeg altså heller ikke set
filmen, så måske er det slet ikke de heste I snakker om?

/Musen

Fra : Pia J

Dato : 02-03-03 10:01

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> wrote in message news:3e61b2aa$0$42570
> [...]
set
> filmen, så måske er det slet ikke de heste I snakker om?

Der var ikke så mange, så du har nok set de rigtige. Den hvide er en
andaluser.

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 01-03-03 10:05

> Jeg kan ikke finde nogen steder der står Ringwraiths altså? :)
>
> /Trine.

Flash snask. Ok, gå til forsiden.

http://www.lordoftherings.net

The Legend
Explore the Epic

så skulle der komme en menu til venstre.

:Pia

Fra : Nina Svanholm

Dato : 01-03-03 10:28

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> riddere? - det kan jeg ikke huske).
>
> Men er der mon nogen der ved, hvilken type hest(e), de bruger i Ringenes

Ja jeg vil ikke sige højt hvad det var jeg først troede der stod som
overskrift til dit indlæg
-Lotr ?!?!

Venlig hilsen og god weekend til alle fra Nina Svanholm.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 01-03-03 18:56

"Nina Svanholm" <hammer@FJERN_DETTEtelefona.dk> wrote in message

[klip]

> Ja jeg vil ikke sige højt hvad det var jeg først troede der stod som
> overskrift til dit indlæg
> -Lotr ?!?!

*LOL*

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Heidi Falch

Dato : 02-03-03 18:59

Nina Svanholm <hammer@FJERN_DETTEtelefona.dk> skrev:

<snip>

>-Lotr ?!?!

Jeg tager det som om, du ikke ved hvad LOTR er (og hvis du gør, så
er der muligvis andre, der ikke gør, som så får udbytte af dette
indlæg *G*)

LOTR = Lord Of The Rings, aka Ringenes Herre

--
Knus,

Trolden

Fra : Kenneth

Dato : 01-03-03 21:51

Ifølge en af mine venner, som er fan af Ringenes Herre (han citerer dagligt
fra Silmarillion!) brugte man Thoroughbred (fuldblod) til de fleste heste.
Elverne fik dog arabere, og Shadowfax (Skyggefaxe) blev spillet af et par
andaluser-brødre, en hingst og en vallak.
Håber det hjælper ...

Fra : fudge

Dato : 01-03-03 21:51

Hej

Jeg er overbevist om, at det er Friser de rider på. Det er forkert, som en
af jer svarede at de ikke kan have brunt skær. Det kan de godt. Vi har
nemlig haft en friser stående hos os, og vi troede heller ikke det var en
friser, da der var brunlig skær i den. Fordi jeg har altid troet de var
total sorte. Men det er ikke alle der er det.

Ham der havde avlet dem, er en af de få der gør det i Danmark. Og det var
ham der afleverede den til hende der skulle købe den, og han sagde at det
ofte forkommer, at de har brunt skær.

Håber det var hjælp nok.

Hilsen Susanne

Fra : Pia J

Dato : 02-03-03 10:03

"fudge" <fudge@oncable.dk> wrote in message

> Ham der havde avlet dem, er en af de få der gør det i Danmark. Og det var
> ham der afleverede den til hende der skulle købe den, og han sagde at det
> ofte forkommer, at de har brunt skær.

Det har jeg så efterfølgende fundet eksempler på, så ja, de kan have en
brunt skær. Men jeg ville ikke give fem flade ører for sådan en ranglet
frieser uden hals, ordentlige benstammer eller hovskæg! :)

:Pia

Fra : Marie Lind - Jensen

Dato : 02-03-03 15:57

fudge <fudge@oncable.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e612208$0$247$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> ham der afleverede den til hende der skulle købe den, og han sagde at det

(Klip)
De heste på billedet at da alt for spinkle ben til at være en frieser... En
frieser har gode solide ben, de ben på billedet ligner nærmest
tændstikker...
Mvh Marie

Fra : Marie Lind - Jensen

Dato : 02-03-03 16:05

> [...]
En
> frieser har gode solide ben, de ben på billedet ligner nærmest

Og så må vi ikke glemme at frieseren har en bestemt gangart... De løfter
forbenene utrolig højt. og det gør de altså ikke på billedet...

Fra : Pia J

Dato : 02-03-03 16:33

"Marie Lind - Jensen" <marielindjensen@hotmail.com> wrote in message
> Og så må vi ikke glemme at frieseren har en bestemt gangart... De løfter
> forbenene utrolig højt. og det gør de altså ikke på billedet...

Jeg synes de ligner fuldblod der er blevet rykket godt i munden for at slå
med hovedet og se "flot" ud... Alternativt dårlige ryttere der bumper i
ryggen på hesten. De er jo trods alt halv araber, og de løber sådan der helt
af sig selv

:Pia

Fra : Aragorn

Dato : 02-03-03 16:44

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote in message
> [...]
> riddere? - det kan jeg ikke huske).
>
> Men er der mon nogen der ved, hvilken type hest(e), de bruger i Ringenes

=============

Hej Trond.

Der står lidt om hvilke heste der blev brugt i filmene her:
<http://www.theonering.net/features/exclusives/nzexclusives14.html> - Lidt
af hvert om hestene.

<http://www.scoop.co.nz/mason/stories/CU0111/S00075.htm> - Artikel om
Asfaloth/Florian, og hans nye ejer.

<http://www.horsecity.com/stories/010903/gen_lordofrings_HB.shtml> - om alle
hestene i filmene, hvilke racer det der, og filmarbejdet.

<http://www.lordoftherings.net/film/production/pr_horse.html> - Kort notits
om hestene.

<http://www.ridenz.com/stonehurst/news.shtml> - Artikel af de nye ejere af
nogle af hestene, om deres filmarbejde.

I øvrigt kan <http://www.theonering.net> varmt anbefales for
LOTR-interesserede, ligeledes med <http://www.glyphweb.com/arda/> , som er
et online leksikon om LOTR-universet.

Mvh Aragorn_DK

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 02-03-03 21:27

Meget spændende. Og mit spørgsmål blev vist mere eller mindre besvaret; på
http://www.scoop.co.nz/mason/stories/CU0111/S00075.htm kan man således læse,
at i hvert fald een af de sorte ridderes heste er delvist Clydesdale.

Og i min hestebog (Aschehougs Hesteleksikon) kan jeg jo så se, at en
clydesdale faktisk er en temmelig stor koldblodshest - med indflydelse af
bl.a. Shire, som er middelalderens ridderhest. Interessant.

Og så fik jeg bekræftet, at dèn hest jeg gerne vil have EFTER jeg har fået
mig en islænder (mere), nok skal være en Shire.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 08-03-03 00:30

På ekstra DVD'en er det lettere at se hestene i 'behind the scenes' da
det er før effekter osv. bliver lagt på.
Det nærbillede der er af hestens hov i étteren hvor der er et søm
igennem eller noget i den stil, og den bløder, er en attrap, så den
kan man nok ikke regne med....
Den med clydesdale holder formentlig stik, dog kan man ikke regne med
at hestene nødvendigvis er nødt til at bære på meget vægt i den film,
man kan jo kun se rustning på handsker og fødder på Nazgûl, og minimal
rustning på deres heste.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 08-03-03 01:08

"Morten Lundstrøm" <semizealot@iname.com> wrote in message
> På ekstra DVD'en er det lettere at se hestene i 'behind the scenes' da
> det er før effekter osv. bliver lagt på.

Hmm... det har jeg ikke tænkt på. Og jeg har endda dvd'en liggende.

[klip]

> [...]
> at hestene nødvendigvis er nødt til at bære på meget vægt i den film,
> man kan jo kun se rustning på handsker og fødder på Nazgûl, og minimal

Det er selvfølgelig rigtigt, men det er da mit indtryk, at alt i filmen(e)
er udført minutiøst og så korrekt så muligt, derfor kan ridderne/rytterne
meget vel også have båret f.eks. ringbrynjer. Så vidt jeg husker blev der
fremstillet "pænt" mange ringbrynjer specielt til filmen, men måske husker
jeg bare forkert. Men det er da også ligegyldigt. hovedsagen er jo, at det
(mere eller mindre) er blevet opklaret hvilke typer heste der var tale om.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Heidi Falch

Dato : 02-03-03 23:10

Aragorn <Aragorn@NOSPAMwelles.dk> skrev:
<snip>

>Mvh Aragorn_DK

Næææh - hejsa Aragorn - lever du endnu

PS. er du ikke sød at slette det fra indlægget, du ikke svarer
på?

--
Knus,

Trolden