Scanne filer i en mappe
Fra : Søren Gyes Høiberg

Dato : 28-02-03 23:06

Er det muligt at lave et javascript, som viser link til alle filer i en
mappe, med den betingelse at man ikke skal lave om på scriptet, hvis der
bliver lagt en ekstra fil i mappen?

mvh

Søren Gyes Høiberg

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 01-03-03 00:01

"Søren Gyes Høiberg" <soren.gyes@hoiberg.dk> writes:

> Er det muligt at lave et javascript, som viser link til alle filer i en
> mappe, med den betingelse at man ikke skal lave om på scriptet, hvis der
> bliver lagt en ekstra fil i mappen?

Generelt, nej.
Kan serveren ikke sættes op til at lave sådan en oversigt (eller hvis det
er lokalt, så kan browseren normalt selv lave en oversigt, selvom det måske
ikke er i det format man ønsker)?

Hvis mappen er på serveren, så er der ingen mulighed for at javascript
der kører på klienten, kan se den.

Hvis mappen er på klienten, så vil sikkerhedsindstillingerne generelt
forhindre at javascript kan finde ud af for meget om maskinen (fordi
det er latterligt nemt at sende den information til en server på
internettet, så det ville blive for nemt at spionere på folk).

Der er ikke, i standard javascript, mulighed for at læse fra disken.

Den eneste mulighed der lige falder mig ind, er at åbne et link til
mappen i en skjult frame, og så bruge javascript til at gennemløbe
DOM-strukturen af siden og finde filnavne og links. Det kræver at
man kan gætte sidens format (det afhænger nok af browseren), og at
javascripten har adgang til framen. Sikkerhedsmodellen skulle gerne
forhindre "cross-site scripting", så en fremmed side vil ikke kunne
gøre det. En lokal side kan, måske, men fx Internet Explorer viser
ikke indholdet af mapper som et HTML-dokument, men blot som et
"Explorer View".
Eksempel (der ikke virker i IE):
<URL:http://www.infimum.dk/privat/snoop.html>
Siden *skal* gemmes og køres lokalt, ellers virker den ikke.
Testet i Opera 7 og Mozilla.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller