MySQL: Lidt bøvl med DATE og TIME
Fra : Tommy Olsen

Dato : 28-02-03 14:27

Hej,

Jeg har en tabel i MySQL hvor jeg har følgende kolonner:
- Id
- Text
- Title
- Date (date)
- Time (time)

Jeg er nu interesseret I at få alle forekomster i nuværende måned, men som
ikke er i "fremtiden", kan dette lade sig gøre ud?

Jeg har prøvet følgende:
SELECT DATE_FORMAT(Date, '%d %M (%W)') As Date, Time, Title, Text
FROM tabel
WHERE MONTH(Date) = MONTH(NOW()) AND YEAR(Date) = YEAR(NOW())
AND DAYOFMONTH(Date) <= DAYOFMONTH(NOW())
ORDER BY Date DESC, Time DESC;

Dette giver mig alle forekomster til og med i dag uden at tjekke på
hvad klokkeslettet står på og det er netop dette jeg ikke rigtigt kan løse.

Hvorledes skal jeg indbygge i min SQL-kommando at jeg ønsker alle
forekomster fra nuværende måned og år, men ikke dem fra "fremtiden"?

Jeg foretrak helst at beholde dato og tid i 2 forskellige kolonner, men
hvis den eneste løsning er at sammentrække til (datetime) og så bruge:
SELECT ..
FROM tabel
WHERE UNIX_TIMESTAMP(Date) <= NOW()+0
ORDER BY ..

Så må jeg jo ty til denne løsning, men hvordan ville I gøre hvis I
samtidigt skulle beholde den nuværende tabelstruktur?

--
Tommy Olsen