Placering af et span
Fra : Kasper Kamp Simonsen

Dato : 27-02-03 12:49

Hejsa,,,

Jeg har et span som bliver synlig når man holder musen hen over et billede,
det er meget godt, men nu vil jeg gerne placere spannet i forhold til musen.
Så jeg tænke jeg kunne bruger event.clientY og event.clientX. Det virker
sådan set også ok, indtil min side bliver så lang at der komme scrollbar på.

Nogen som har en ide om hvad man så kan gøre?

/Kasper

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 27-02-03 14:13

"Kasper Kamp Simonsen" <anyone@anywhere.dk> writes:

> Hejsa,,,
>
> Jeg har et span som bliver synlig når man holder musen hen over et billede,
> det er meget godt, men nu vil jeg gerne placere spannet i forhold til musen.

Du kan roligt lave din span om til en div. Når den bliver placeret absolut så
bliver den til et block-element alligevel.

> Så jeg tænke jeg kunne bruger event.clientY og event.clientX. Det virker
> sådan set også ok, indtil min side bliver så lang at der komme scrollbar på.
>
> Nogen som har en ide om hvad man så kan gøre?

Jeg kender problemet. Da event.clientX regnes i forhold til det synlige
område (viewport), så tager den ikke højde for scrolling. Her kan du
så bruge
event.clientX + document.body.scrollLeft (i IE og Opera6) og
event.pageX (i Opera 7, Gecko og Netscape 4)

Eksempel:
function handler(e) {
var ev = e?e:window.event;
var x = ev.pageX?ev.pageX:(ev.clientX+document.body.scrollLeft);
var y = ev.pageY?ev.pageY:(ev.clientY+document.body.scrollTop);
}

Den skulle (7-9-13, module tyrkfejl) virke i både IE6, Opera 6+7,
Mozilla og Netscape 4.

Det næste problem er at placere elementet korrekt i forhold til siden.
Her hjælper det hvis elementet er placeret i forhold til body, så kan
man bruge koordinaterne direkte.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller

Fra : Kasper Kamp Simonsen

Dato : 28-02-03 11:10

> var x = ev.pageX?ev.pageX:(ev.clientX+document.body.scrollLeft);
> var y = ev.pageY?ev.pageY:(ev.clientY+document.body.scrollTop);

Tak det virker :)

/Kasper

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 28-02-03 12:02

> Tak det virker :)

Jeg kommer lige til at tænke på at det vil være pænere at skrive

(ev.pageX != undefined)?...
i stedet for bar
ev.pageX? ...

Det gør kun en forskel i det tilfælde hvor ev.pageX er defineret men
har værdien nul, men det kan jo ske. Man skal altid huske at lave
sammenligningen med "undefined" eksplicit hvis værdien er en simpel
værdi (fx tal eller streng), da de kan være definerede men have en
værdi der tæller som "false" (nul og den tomme streng henholdsvis).

/L