Tegnestue software demo
Fra : Carsten

Dato : 27-02-03 12:49

OK jeg prøver igen (dk.bolig - dk.edb.cad - dk.edb.regneark)

Findes noget software demo hvor jeg kan indlæse en modtaget fil.gif en plantegning af
en lejlighed, hvor målestoksforhold ikke er angivet, der er angivet længde x bredde mål
på alle rum, men alligevel ikke sådan lige at gå til.

Jeg vil gerne beregne kvardratmeter af lejligheden

På forhånd tak

venligst Carsten

Fra : Lars R. Nielsen

Dato : 27-02-03 13:55

Hej

Udskriv din GIF

Jeg antager at der er længde/bredde angivet et eller andet sted som du kan
bruge til reference.
Mål disse referencer med lineal på den udskrevne tegning.
Omregn målet iflg. tegning så du får et skalaforhold som er svarer til cm/mm
( så det er let at måle mange gange med linealen ). Du skalérer nu din gif
( der er ½ mio. mia.freeware programmer som kan denne skaléring ) med dit
beregnede skalaforhold og udskriver igen.

Mål til du visner.

Ingen grund til CAD her.

Mvh
Lars Nielsen

Fra : Carsten

Dato : 01-03-03 21:02

"Lars R. Nielsen" <NOSPAM_LarsRNielsen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ( der er ½ mio. mia.freeware programmer som kan denne skaléring ) med dit
> beregnede skalaforhold og udskriver igen.

Jeg vil meget gerne sende mit arkitekttegning over lejligheden, der står du med garanti af

Hvordan skal jeg løse problemet ?

mvh Carsten der bor hos Ebbe

Fra : P.C.

Dato : 01-03-03 22:44

Hi

"Carsten" <Land@sunsite.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan skal jeg løse problemet ?

I AutoCAD kan du indsætte som Image og skalere hele billedet, hvis du blot har
målene på en dør, til at skalere hele tegningen, men for at være sikker på
længde/bredde bør du nok importere som BMP.
Når dit image ligger på skærmen bruger du scale funktionen med referencepunkt i
nederste venstre hjørne af dit image, --------- efter basis punkt angiver du
blot at du vil angive en ny længde på en af akserne. Så kan du tegne en polyline
og bruge Area funktionen som giver arealet indenfor de punkter du peger på, Der
er vist også en sys. var der ændres hvergang Area er blevet trigget.
P.C.

Fra : Lars R. Nielsen

Dato : 02-03-03 01:02

Hej P.C og Rønson

Det er muligt det er praktisk at have et CAD-program ved hånden, og skalér
mig her og der med referencepunkter, polylines og areal osv.

Sund fornuft, en lineal og en lommeregner kan altså også gøre det !

Og glem ikke hyggen ved at sidde over dette lille projekt med en kop kaffe
og evt. konen i hånden

Skulle jeg leve af at konvertére denne slags billeder, så eksistérer der
CAD-programmer til formålet, men jeg har på fornemmelsen at det er
forholdsvist begrænset hvor mange lejligheder der skal måles op.

Mvh
Lars Nielsen

Fra : P.C.

Dato : 02-03-03 10:07

Hi

> [...]
> CAD-programmer til formålet, men jeg har på fornemmelsen at det er
> forholdsvist begrænset hvor mange lejligheder der skal måles op.

Under alle omstændigheder er det nok vigtigt at have både x og y angivet fordi
jeg er altså ikke sikker på at en Gif fil lige er det helt rigtige , jeg har
ihvertilfælde været ude for at Gif filer skal man ikke helt stole på medmindre
man kallibrerer tegningen, altså samtidigt med at man skalerer sørger for, at x
og y refererer den opmåltte længde og så kan du naturligvis sagtens klare dig
med papir og blyant , ----- men det bliver en smule besværligt med 3D hvis man
gerne vil se tingene lidt skråt foroven.
De fleste CAD programmer "gør" iøvrigt ikke tingene meget anderledes end hvis
man sad med blyant og papir, der er de samme ting man gør med programmet og hvis
ikke der absolut skulle en Gif med som baggrund kunne det gratis IntelliCAD
sagtens kalre det ; ---------- jeg vil så sige at der jo ikke er grund til at
overføre til gennemsigtigt papir og klæbe tegningen på skærmen for med musen at
følge stregerne ,men man får jo en masse andre muligheder end lige at opmåle
arealet, og netop en så lille opgave, er nok en god øvelse med et CAD
rogram, -------- så du har nok ret i at der skal mere til, end blot en areal
opmåling for at gøre det fornuftigt at bruge et CAD program ; på den anden side
set giver det måske en smule blod på tanden når man ser hvad man så kan bruge en
CAD tegning til.
P.C.

Fra : Rønson

Dato : 01-03-03 22:32

> [...]
x bredde mål
> på alle rum, men alligevel ikke sådan lige at gå til.
>
> Jeg vil gerne beregne kvardratmeter af lejligheden

har du prøvet med "byg-cad"?

mvh.
Rønson