Spring
Fra : john lundsgaard

Dato : 27-02-03 09:17

Kære kloge hestemennesker

Min datter er blevet grebet af forårsfornemmelser, og når man kun er 9 år,
så betyder det uvægerligt arbejde til far (.

Altså hun har besluttet sig for, at nu skal det være - hun vil til at
springe istedet for "bare" at ride rundt, hun gjorde det lidt for sjov
sidste efterår - to dunke og en bom, - men nu har hun meldt sig til et
springhold på rideskolen.

Ja jeg forstår jo ikke hvad alt det hoppen omkring skal være godt for *SSS*,
men
når nu tøsen vil, og vores lille araber har en helsøster der er rigtig god
til det så skal hun da også have lov.

Apropos araber så vil jeg gerne understrege at der er tale om en araber med
papirer - jeg fik da en dagsdato kvittering da jeg købte hende *GGGG*

Men nu til mit seriøse spørgsmål:

Arbejdet for far består i, at fremstille et par spring til brug på
hjemmebanen.
Jeg forestiller mig
et par 3x3" på enden, en stribe huller deropad, og et par beslag som bommen
kan hvile i (og let falde ned af ).

Men hvor tæt skal hullerne sidde, er det 5 eller 10 cm mellemrum mellem hver
højde????

og hvor bredt skal sådan et spring være når det bare er til husbehov. Kan et
par meter gøre det, eller skal det være bredere for at krikken ikke rammer
ved siden af ??.

Jeg kunne jo se på billedet fra Wilhelmsborg, at højden skal være 2,5 m
*SSSS*, men hvor langt nede skal det starte. Skal den laveste indstilling
være 20 eller 30 cm eller??.

For de nysgerrige vil jeg tilføje, at jeg har tænkt mig, at lave det ene sæt
"stolper" så høje, så de også kan bruges til ringridning, for kender jeg
hende ret bliver det det næste projekt. - findes der forøvrigt en "gylden"
højde for sådan en ringridnings fætter.

Giv mig nogle gode svar, og jeg lover ikke at drille mere.

Før næste gang. )

John

Fra : Berit Nielsen

Dato : 27-02-03 09:41

> Apropos araber så vil jeg gerne understrege at der er tale om en araber
med
> papirer - jeg fik da en dagsdato kvittering da jeg købte hende *GGGG*

Hejsa John.
Er du nu sikker ??
Nå det var noget med at du ikke ville drille mere... hmmm
Så svare jeg dig ikke.. da dine drillerier er ret hyggelige *S*

Nej jeg ved ikke noget om spring,
vil bare lige sige at jeg syntes det er sejt at høre om en 9 årig,
der benytter sin araber til noget.
Dejlig information, mange flere af din datters slags. !
Hvad er det for en araber i har ?
Hvor er i fra i landet ?
Frygtelig mange spørgsmål.. men håber du kan overkomme dem *G*
Hilsen Berit Nielsen
http://www.arabiskrideklub.dk

Fra : john lundsgaard

Dato : 27-02-03 11:20

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det for en araber i har ?
> Hvor er i fra i landet ?
> Frygtelig mange spørgsmål.. men håber du kan overkomme dem *G*

Hej Berit

Jo ser du den araber vi har er sådan en rødbrun en med et ben i hvert
hjørne.

*GGG* nu gjorde jeg det igen - undskyld!

Nej helt seriøst, det er såvidt jeg ved en 3/4 araber på 142. Hoppe der
fylder 9 i år.Vi købte den af en pige på den lokale rideskole (ved Egtved)
der havde store ambitioner om dressur, men som mente (og fik overbevist sine
forældre om), at skulle hun nå videre så skulle der en "rigtig" dressur hest
til.

- i parantes bemærket, så var pigen og araberen næsten hver uge i den lokale
ugeavis med gode (såvidt jeg kan bedømme) resultater i diverse "lokale"
stævner, men efter hun har fået den nye flotte og velegnede dressurhest har
vi aldrig set hende omtalt - tankevækkende egentlig.

Nå tilbage til araberen. Vi faldt for hendes temperament og selvstændighed -
hun bøjer ikke sådan lige nakken.

Og efter sigende har hun en helsøster der går spring på relativt højt plan.

Katrine - vores datter gik til ridning i 3 år, men gik lidt død på bare at
ride rundt og rundt og rundt - det kan hun jo gøre herhjemme, så hun
stoppede på rideskolen i efteråret, men har nu besluttet sig for, at hun vil
lære noget om spring.

Vores lille araber har så her i vinter været brugt af chefen (= fruen i
huset) til lidt western, og det har været utroligt dejligt at se den hest,
som egentlig virkede som om hun var temmelig ilter (og lidt svær at holde
tilbage) reagere positivt på at få løse tøjler. Vi er så langt, så de
(chefen og hende) er meldt til de kommende klubmesterskaber i Western
pleasure klassen i "begynder gruppen" i vores western klub (LWR - Lillebælt
Western Riders).

Vores oplevelse med Simone har altså været helt positive, hun er
selvstændig, ivrigt og der skal gerne lidt fart over feltet, og det
temparament passer prefekt både til Chefen og Katrne.
Jeg er mere til Malou's temperament - men det er en helt anden historie.

Hilsen John

Fra : Pia J

Dato : 27-02-03 11:25

"john lundsgaard" <jlu@chemtox.dk> wrote in message

> huset) til lidt western, og det har været utroligt dejligt at se den hest,
> som egentlig virkede som om hun var temmelig ilter (og lidt svær at holde
> tilbage) reagere positivt på at få løse tøjler.

Det lyder absolut som en araber. De er meget følsomme i munden og hvis man
strammer for meget så prøver de at løbe væk fra ubehaget, jo mere man hiver
desto mere hidser de sig op. Læne sig godt tilbage, slappe af og bremse med
knæene virker 10 gange bedre. Og så i øvrigt more sig over deres stepdans
istedet for at blive bange - så gearer de stille og roligt ned.

:Pia

Fra : Anet

Dato : 27-02-03 12:24

> [...]
> højde for sådan en ringridnings fætter.
>
> Giv mig nogle gode svar, og jeg lover ikke at drille mere.

(klip)

Jeg har i mine unge dage redet meget ringridning....Det er kanonsjovt. Jeg var faktisk ringridderkonge på min connemare pony. Vi
gjorde det på den måde at der blev delt i tre grupper. STore heste, store ponyer og små ponyer. Vi red så tre forskellige steder og
som stolpe i den ene side blev der slået en lægte på foldhegnet og som stolpe i den anden side blev der brugt en springstøtte som
også fik slået en lægte på. Mellem disse to læger kom der så til at hænge en flagsnor hvori der hang en holder til ringen. Holderen
kunne glides både mod højre og venstre fordi nogle ryttere var venstrehåndede. Det er ikke så meget det kræver men jeg kan fortælle
at lægternes højde var vel ca. 2-2,5 meter høje. Men det behøver du nok ikke hvis det kun er til en pony. Det skal dog være sådan at
ringen hænger ca. lige under rytterens skulderhøjde. Der var så en der stod og passede højden også og bandt snoren fast igen inden
man red.

Springstøtterne kan du lave helt som du lyster. Der er ingen gængse mål men dog er det en god ide´ at lave en god stor platform som
fod så den står solidt. Det er en godt ide´ ikke at sætte de nederste for langt oppe for så kan du istedet for kun krydsspring også
lave en spring med lige bom.
Kig evt. på dette link fra Poda. Det er godt nok i plast men du kan sidde og studere lidt hvordan de forskellige ting er lavet. Du
skal helt ned i bunden af siden og kigge.

http://www.poda.dk/poda_pdf/HEST.pdf

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Musen

Dato : 27-02-03 18:52

klip

Hej John. Når nu du engang har fået de svar du manglede, og er færdig med at
bygge spring, kunne du så ikke lige tage et par billeder og sende til mig?
Jeg står nemlig selv og skal have lavet nogle støtter, men kan ikke lige
finde ud af, hvordan jeg skal bygge den op.

Venlig hilsen Musen (Der synes det bliver kedeligt uden lidt drilleri hist
og her

Fra : john lundsgaard

Dato : 28-02-03 08:40

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> bygge spring, kunne du så ikke lige tage et par billeder og sende til mig?

Jeg skal nok kaste mig ud i nogle "rystende" amatøroptagelser når projektet
begynder at se ud af noget.

Vi hørs

John

Fra : Musen

Dato : 02-03-03 08:18

> at
>

> Jeg skal nok kaste mig ud i nogle "rystende" amatøroptagelser når
projektet
> begynder at se ud af noget.

*GGG* Det glæder jeg mig til

/Musen

Fra : Tine Gade

Dato : 28-02-03 12:52

Fra : Lise Lund Brodersen

Dato : 28-02-03 20:41

Hejsa John!!!

Vi lavede selv spring sidste sommer... De blev lavet af 4*4" stolper både
til kryds og selve støtten, vi kom sådan nogle strå-stivere på 3 af siderne
(ikke den side af støtten der vender ind i springet.) Borede huller fra
40-130 cm, med et spring på 5 cm. Bommene lavede vi af nogle trykimprægneret
hjørnepæle på Ø10 cm * 300 cm i længden (vi savede selvfølgelig spidsen af
*SSS*) De er meget solide og kan holde i mange år... Holderne til bommene
fik vi en fiks smed til at svejse for os...

Med venlig hilsen
Lise Lund Brodersen

Lædergrime, westernsadler, seletøj mm. Speciel syes
Se mere på: WWW.sitecenter.dk/liselb