Lille ejerforening -> internet
Fra : Bent Grin

Dato : 27-02-03 03:55

Vi er en ejerforening på 13 lejligheder som ønsker at få hurtigt internet.
Derfor vil jeg spørge: kan vi f.eks købe én ADSL-linie og dele det lovligt?
TDC giver jo ikke mulighed for at dele internettet ud-af-hustanden. Er der
nogle der har praktiske erfaringer med etablering af den slags net? Vi kan
sagtens selv trække kabler mv. Hvilken type kabel skal vi benytte? Pris?

Mon ikke en lækker, lille router er fin nok til at sørge for deling? Eller
vil det være sikrest/bedst med en lille server som får noget loadbalancing
software installeret? Hvad skal man gå efter hvis det skal være til Windows?

Er der andre muligheder? Vi har TDC-kabelTV i ejendommen. Mon det er
billigere hvis lejlighederne enkeltvist blot bestilte WebSpeed?

Håber at få lidt kommentarer, så jeg takker på forhånd.

--
Mvh Bent

Fjern "REMOVEBENT" fra min emailadresse!

(Formerly known as Benno88)

Fra : Carsten

Dato : 27-02-03 08:20

Hej! Jeg og nogle af mine naboer har lavet fælles Internet i vores
andelsforening på 24 lejeligheder. Vi trak selv kablerne, og deler en
tiscali forbindelse(må man godt). Vi købte alle vores dele gennem et firma
der hedder Indienet og de rådgav os hvis vi havde spørgsmål om noget. Der
følger en router med ADSL forbindelsen og den har vi tilkoblet en 10/100
Mbit switch. Det kræver lidt forarbejde så kablerne ikke kommer til at ligge
fremme og ved siden af stærk strøm og sådan noget. Vi satte også kabelbakker
op. Men jeg kan råde dig til at rådgive dig med et firma også selvom man
mener man er god til dig. 2 af os der lavede vores net arbejder
professionelt med computere og netværk, men der er meget man skal vide om at
lave det i en bygning or det hjælper også at have et LANmeter så man kan se
om forbindelsen er god nok når kablerne er trukket, så man kan få trukket
om. Bare skriv hvis du har nogle spørgsmål.
M.V.H Carsten Norrbohm

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 05-03-03 22:55

On Thu, 27 Feb 2003 08:20:07 +0100, "Carsten" <tsb915@airmat.dk>
wrote:

>Hej! Jeg og nogle af mine naboer har lavet fælles Internet i vores
>andelsforening på 24 lejeligheder. Vi trak selv kablerne, og deler en
>tiscali forbindelse(må man godt).

Hvordan vil I håndtere den kommende logningspligt?

I forbindelse med antiterrorpakken, blev følgende tilføjet
Retsplejelovens § 786

/Jarlskov

Fra : Carsten

Dato : 06-03-03 14:11

Nu er vi hverken udbydere af telenet eller teletjenester, så det må være
Tiscali's problem.
M.V.H Carsten

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 06-03-03 21:31

On Thu, 6 Mar 2003 14:11:00 +0100, "Carsten" <tsb915@airmat.dk> wrote:

>Nu er vi hverken udbydere af telenet eller teletjenester, så det må være
>Tiscali's problem.

Det er vel et definitionsspørgsmål.
Hvem står som ejer af ADSL-forbindelsen?

/Jarlskov

Fra : Carsten

Dato : 07-03-03 11:01

Det gør en beboer og så andelsforeningen som betaler. Og andelsforeningen er
os alle sammen så det er som at splejse til en forbindelse alle sammen.

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 07-03-03 20:30

On Fri, 7 Mar 2003 11:00:45 +0100, "Carsten" <tsb915@airmat.dk> wrote:

>Det gør en beboer og så andelsforeningen som betaler. Og andelsforeningen er
>os alle sammen så det er som at splejse til en forbindelse alle sammen.

Det er en måde at se på det.
En anden måde kunne være at andelsforeningen er udbyder af et telenet,
som I er koblet på i kraft af jeres medlemsskab.

Jeg ved ikke hvilken tolkning, der er den rigtige...

/Jarlskov

Jeg kan iørigt anbefale dig at se på

Fra : Benny Amorsen

Dato : 07-03-03 14:23

> [...]

LJ> med | ministeren for videnskab, teknologi og udvikling nærmere
LJ> regler om | denne registrering og opbevaring."

Betyder det ovenstående citat, at vi i al fremtid skal have en
minister for videnskab, teknologi og udvikling?

Eller bliver reglerne fastsat nu, uden at kunne ændres af
justitsministeren? (Dvs. ingen ændring af regler uden lovændring.)

Eller er det ok, hvis den til enhver tid siddende justitsminister
ændrer reglerne uden at for

--

Venlig hilsen

Benny Amorsen

Fra : Benny Amorsen

Dato : 07-03-03 14:26

(Jeg beklager dobbeltsendingen. Jeg canceler den første.)

> [...]

justitsministeren? (Dvs. ingen ændring af regler uden lovændring.)

Eller er det ok, hvis den til enhver tid siddende justitsminister
ændrer reglerne uden at forhandle med ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling, hvis vi ikke har sådan en?

Venlig hilsen

Benny Amorsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-03-03 14:42

"Benny Amorsen" <benny+nospam@amorsen.dk> skrev i en meddelelse
> Betyder det ovenstående citat, at vi i al fremtid skal have en
> minister for videnskab, teknologi og udvikling?

Der vil vel altid være en minister med disse ansvarsområder

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 08-03-03 18:05

Lasse Jarlskov skrev:

> I forbindelse med antiterrorpakken, blev følgende tilføjet
> Retsplejelovens § 786

Jeg har forgæves ledt efter en beskrivelse af den pakke. Du skulle vel
ikke have et URL du vil dele?

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 08-03-03 22:25

On Sat, 8 Mar 2003 18:05:03 +0100, "Peder Vendelbo Mikkelsen"
<pedervm@myrealbox.com> wrote:

>Jeg har forgæves ledt efter en beskrivelse af den pakke. Du skulle vel
>ikke have et URL du vil dele?

LOV nr 378 af 06/06/2002: "Lov om ændring af straffeloven,
retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på
telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af
lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af
FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme,
gennemførelse af FN s Sikkerhedsråds resolution nr. 1373 (2001) samt
øvrige initiativer til bekæmpelse af terrorisme m.v.)"

Jeg ved ikke hvordan man linker til retsinfo.

/Jarlskov

Fra : Carsten Larsen

Dato : 27-02-03 15:02

kig evt på www.fastinternet.dk under netværksadministration

mvh C

Fra : kennybear

Dato : 28-02-03 01:00

"Bent Grin" skrev d. 27-02-03 03:55 dette indlæg :
> [...]
>
> --
> Mvh Bent
>
> Fjern "REMOVEBENT" fra min emailadresse!

Hvor bor i henne af i landet? i kan eventuelt prøve at tage et kig på
www.kabelnettet.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Bent Grin

Dato : 28-02-03 04:56

Jeg takker for alle forslag.

Problemet med ADSL er jo, at man skal have en telefonforbindelse. Der er
simpelthen for meget bøvl med at skulle oprette ADSL i en lejlighed hvis
vedkommende så flytter efter 1 år. Så står resten af ejendommen med skægget
i skuffen og skal til at betale nyt oprettelsesgebyr mv. Vi har ikke
mulighed for at oprette en telefonlinie i kælderen (ved heller ikke om man
må) og desuden bliver det også for dyrt.

Derfor må vi belave os på at få besøg af en tekniker fra TDC-kabeltv - men
enkeltvis

Mvh Bent

Fra : Carsten Larsen

Dato : 28-02-03 10:09

hej bent

hvorfor opretter bestyrelsen ikke bare en teleforbindelse, og en adsl
forbindelse, og bare lader være med at bruge nummeret.

Det koster kr 117 for at have nummeret hver måned + udgiften til adsl cirka
900 Ialt kroner 1017, hvis i så er 10 brugere kan i gøre det for cirka 100
kroner om måneden......

mvh C

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 28-02-03 12:29

Bent> Jeg takker for alle forslag.
Bent> Problemet med ADSL er jo, at man skal have en telefonforbindelse.

Bent> Der er
Bent> simpelthen for meget bøvl med at skulle oprette ADSL i en lejlighed hvis
Bent> vedkommende så flytter efter 1 år. Så står resten af ejendommen med skægget
Bent> i skuffen og skal til at betale nyt oprettelsesgebyr mv.

Ja.

Bent> Vi har ikke
Bent> mulighed for at oprette en telefonlinie i kælderen (ved heller ikke om man
Bent> må)

I er jo en ejerforening, så det må i vel godt. Hvorfor kan i ikke oprette den
i kælderen.

Bent> og desuden bliver det også for dyrt.

Det koster vel ca. 50 kr pr lejlighed.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 28-02-03 12:40

Bent> Vi er en ejerforening på 13 lejligheder som ønsker at få hurtigt internet.
Bent> Derfor vil jeg spørge: kan vi f.eks købe én ADSL-linie og dele det lovligt?
Bent> TDC giver jo ikke mulighed for at dele internettet ud-af-hustanden.

Nej, men det gør fx Tiscali (og måske Cybercity)

Bent> Er der
Bent> nogle der har praktiske erfaringer med etablering af den slags net?

Ja, vi har lavet noget, der ligner jeres ret meget (ca 15 lejligheder)

Se www.agol.dk

Bent> Vi kan
Bent> sagtens selv trække kabler mv. Hvilken type kabel skal vi benytte? Pris?

Cat. 6. Koster vel 700 kr for 300m.
Plus RJ-45 stik og vægdåser.

Jeg har lavet et lille regnskab for vores netværk på:
http://www.agol.dk/agol/faq.html
Switchen er nok ca 1000 kr billigere nu og i skal bruge cat. 6 kabel.

Bent> Mon ikke en lækker, lille router er fin nok til at sørge for deling? Eller
Bent> vil det være sikrest/bedst med en lille server som får noget loadbalancing
Bent> software installeret? Hvad skal man gå efter hvis det skal være til Windows?

Vi fik en SOHO 77 ruter fra Tiscali. Det er sådan set nok. Men vi har en
gammel server til webserver, mailserver, filserver osv. I kan sikkert nemt
skaffe en gammel Pentium 133 maskine gratis. Vores server kører Linux. Jeg
kender ikke noget til windowssoftware, men pcworld.dk havde nogle artikler om
den slags.

Vi har ikke haft brug for loadbalancing og jeg gider ikke at sætte det op, før
det bliver et problem. Men det afhænger jo hvordan folk opfører sig. Når i kun
er 13, er der jo en mulighed for at i kan snakke sammen om hvordan man bruger
nettet.

Fra : Carsten Larsen

Dato : 28-02-03 23:54

Hej niels, du må godt dele en forbindelse fra TDC, du skal bare bestille en
erhvers-adsl, prisen er 100 kroner dyrere om måneden, men så får du også
bedre support, og adgang til at bestille flere ip-adresser.

til bent, alternativt kan du kigge på www.sundbynet.dk, det er den
boligforening jeg bor i, og vi trak også selv vores kabler, til alle 130
lejligheder.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 01-03-03 01:53

Carsten Larsen wrote:

> Hej niels, du må godt dele en forbindelse fra TDC, du skal bare bestille
> en erhvers-adsl, prisen er 100 kroner dyrere om måneden, men så får du
> også bedre support, og adgang til at bestille flere ip-adresser.

Tja, vi valgte Tiscali (dengang WOL) fordi de skrev på deres hjemmeside at
det var tilladt i boligforeninger mm. Det har vi ikke fortrudt.

> til bent, alternativt kan du kigge på www.sundbynet.dk, det er den
> boligforening jeg bor i, og vi trak også selv vores kabler, til alle 130
> lejligheder.

Godt initiativ. Jeg er formand for vores gårdlaug (www.agol.dk/gl) og havde
oprindeligt også planer om at lave netværk i alle gårdens ejendomme.

--
Niels