apropo tilridning
Fra : Musen

Dato : 25-02-03 20:20

Da jeg den anden dag var på biblioteket og låne Gitte Naldals bog, stødte
jeg også på bogen "Ungheste" af Ingrid Andersson og Charlie Lindberg. Jeg
tænkte at den sikkert havde nogle fif, så den lånte jeg også med hjem. Jeg
er virkelig glad for at jeg nu ved bedre, for i denne bog står der, at
tilridning med rytter starter når hesten er- hold nu fast - 2½-3 år. Men
allerede når hesten er 1½ - 2½ år skal man begynde at træne linekøring,
løsspringning, terrenøvelser, vognskørsel og vænne den til sadel. Dette
lyder i mine ører vildt, jeg mener, at vænne en 2 års til at have sadel på?
Den er godt nok fra Sverige (bogen altså) og henvender sig vist mest til
konkurrenceheste på meget højt plan, men alligevel? Som 4-5 års skal man
begyndte decideret målrettet konkurrencetræning....
Hvad siger I andre, lyder det ikke lidt vildt?
Kan man virkelig regne med at have en hest i mange år på et højt plan, hvis
man allerede har redet den som 2½ års?
Eller omvendt, er det nødvendigt at ride en hest til så tidligt, hvis man
skal kunne opnå store resultater i internationale stævner?

Venlig hilsen Musen

Fra : Anet

Dato : 25-02-03 21:04

> [...]
> Eller omvendt, er det nødvendigt at ride en hest til så tidligt, hvis man
> skal kunne opnå store resultater i internationale stævner?

(klip)

Man kan sagtens starte meget tidligt med linekørsel og med at vænne hesten til trense og bid og sadel men det med rytter og de store
longeringer som kan belaste ben ville jeg vente med. Jeg ville også vente lidt med løsspringningen til hesten var små 3 år.

--

~Hilsen
Annette~>

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 25-02-03 21:52

On Tue, 25 Feb 2003 20:20:13 +0100, "Musen" <mivsesnabela@sol.dk>
wrote:

> [...]
>Eller omvendt, er det nødvendigt at ride en hest til så tidligt, hvis man
>skal kunne opnå store resultater i internationale stævner?

   Jeg var til foredrag med en af vore dygtige lokale
hestedyrlæger for ikke ret længe siden - og han sagde faktisk det
samme. Hesten blir ikke mere modtagelig for træning fordi den blir 3
eller 4 før du går igang. Faktisk - jo før du begynder jo bedre vil
hesten acceptere alt det du gør ved den. :)
   Og så er det meget vigtigt at "træne" følbasser og unge heste
både på hårdt og blødt underlag - samt naturligvis at "hårde"
træningspas ikke må vare ret længe - ej heller foretages hver dag. :)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Anet

Dato : 25-02-03 23:03

> [...]
> både på hårdt og blødt underlag - samt naturligvis at "hårde"
> træningspas ikke må vare ret længe - ej heller foretages hver dag. :)

Ja, igen at lave en masse aktiviteter med hesten som kan lære den en masse igennem leg og så huske at "skynde sig langsomt" med en
ung hest. Man skal starte allerede som føl med f.eks at løfte ben, ligge grime på, trække tur afsted i grime og tov, at blive nusset
over det hele, at lære f.eks at få et tæppe på, at lære at stoppe når mennesket stopper, osv....der er en masse at gå i gang med så
grundtræningen er i orden. Joh, yngre en hest er jo mere vil den gerne lære og lege. Det kan man udnytte men hele tiden holde sig
for øje at man ikke skal presse den unge hest og at nogle ting skal den have lidt "rygrad" i form af lidt erfaring inden man smider
den ud i de store projekter.

Fra : dorthe jensen

Dato : 26-02-03 15:49

Hej

Jeg har også bogen og har læst en del i den, jeg syntes at det er en rigtig
god ide at gå igang med hesten noget før. Nogle dyrlæger er faktisk inde på
at det vil øge holbarheden hvis man bruger hesten noget før. Altså ikke
meget men gennem lidt aktivitet.
Vi behøver jo ikke gå længere end til hingstene i herning, de fleste af dem
holder jo længe og kommer til at gå på højt plan og de har været tideligt i
arbejde.
I tyskland er det også helt normalt at arbejde med hestene meget før, jeg
har faktisk indtryk af at det kun er i dk at vi starter så sent med
unghestene.
Jeg har blandt andet set på en unghest fra tyskland som havde gået noget
ungheste halløj dernede men der skulle gå et halvt år før jeg kunne starte
på den i dk

vh dorthe