træning i horsemanship...
Fra : Musen

Dato : 25-02-03 20:09

Ja nu er jeg jo kommet godt igang med Gitte Naldals bog "Fra hest til
rytter" og så var det jo på sin plads at prøve nogle af øvelserne deri. Jeg
ville starte stille op med de første to øvelser (at få hestens opmærksomhed
og at stå) Hvis de gik godt, ville jeg prøve bak-øvelsen også. Jeg tænkte at
jeg nok skulle være forsigtig med at trampe for hårdt i starten, da Nilco jo
er et nervøst gemyt, så jeg startede med at prøve at få hende til at stå
foran mig i det lange tov. Hun troede at hun skulle longeres (hvilket hun
faktisk er vild med), så hun begyndte at futte rundt om mig. Heldigvis havde
jeg øvelsen i retningsændring i baghovedet, så det lykkedes mig til sidst at
få hende til at stå, så jeg kunne begynde øvelse 1. Jeg startede med at
klappe foden i jorden helt forsigtigt...Ingen reaktion. Så trampede jeg lidt
hårdere...Stadig ingen reaktion, Markerne var meget mere spændende at kigge
på. Så prøvede jeg at hoppe bare for at se hvad der skete....Ikke en disse
skete der faktisk...Hmmm og jeg som troede at Nilco var følsom og bange for
al bevægelse *tsk* Nå jeg rømmede mig lidt, og hun kiggede på mig. Så var
det jo om at være hurtig, så jeg lavede stå øvelsen, velvidende at hun jo
selvfølgelig havde stor respekt for mig og mit personlige rum...NOT hun
trampede da lige forbi mig og begyndte igen at futte rundt og longere sig
selv. Tælle til ti og stå bomstille, som der nu står i bogen; ikke lade sig
imponere. Forfra igen; få opmærksomhed, øve stå med kropssproget. Igen en
næsten umulighed at få hendes opmærksomhed uden at sige noget, og endnu
sværere at holde hende på afstand ved hjælp af kroppen. Da det lykkedes fik
hun lov at løbe lidt rundt i longen...Sjovt nok kan jeg få hende til næsten
hvad som helst når blot hun er derude; travl, galop, skridt, stå fra galop,
hastighedsændring osv. blot ved hjælp af min højre arm og en rolig
stemme....
Noget må jeg jo gøre forkert i forhold til bogens anvisninger. Er der nogen
der har et bud på hvad?
Men altså bortset fra dagens fiasko synes jeg faktisk at det er en utrolig
spændende måde at arbejde med sin hest på...

Venlig hilsen Musen

Fra : Anet

Dato : 25-02-03 21:01

Hej Musen

Du skal have fat i Ole her for han kan det der med hestepsykologi

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Tanja Bromley

Dato : 26-02-03 00:24

Opmærksomheds- og stå-øvelse ?

Har du lært hesten at flytte sig for tryk (først fysisk, siden blot
afstandssignaler) i alle retninger ?
Kan hesten dette, skal du blot korrigere den, hver gang den går uden at ha'
fået lov. Så vil den hurtigt lære, at det er nemmere bare at blive stående,
hvor man nu engang bliver bedt om at stå

Det er også en god idé at anvende lidt bagvendt psykologi. Gør det rart for
hesten at stå stille - så vil den straks stå pænt og roligt, når du beder
om det.
Det gør du ved at lade hesten arbejde, og som belønning for godt arbejde får
den lov at stå stille og slappe lidt af. - Det kan f.eks være longearbejde,
bakkeøvelser, sidepass (sidevers flytning) e.l.

Hvis du kombinerer Gitte Naldal's bog med Parelli's "7 Games", vil du få
meget mere ud af horsemanship-arbejdet med hesten. Intet system er så logisk
som Pat Parelli's Det er et super-system for nybegyndere, for her lærer
man alle de ting, garvede hestefolk nærmest bærer i blodet.
Selv er jeg nok mest sidstnævnte, men jeg har da håndplukket lidt hist og
pist fra PP's system, som jeg bruger fra tid til anden. Og ikke mindst har
jeg oplevet, hvor godt det system virker på begyndere udi horsemanshippens
kunst !

/Tanja

Fra : Anet

Dato : 26-02-03 00:46

> [...]
> jeg oplevet, hvor godt det system virker på begyndere udi horsemanshippens kunst.

(klip)

Et kursus med Ute Lehmann som er parelli instruktør kan godt anbefales. Jeg har selv deltaget på et af hendes kurser. Man kan
deltage både med og uden hest. Det er faktisk også ret lærerigt at se på uden at bakse rundt selv i ridehuset.....

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Marlene

Dato : 26-02-03 10:15

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e5c0034$0$52096$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> deltage både med og uden hest. Det er faktisk også ret lærerigt at se på
uden at bakse rundt selv i ridehuset.....

Er det kurser i DK? Og hvor? Det lyder interessant!

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 26-02-03 11:45

> Er det kurser i DK? Og hvor? Det lyder interessant!
>
>(klip)

Kig på det her link....

http://www.parelli.dk/

Ute tager rundt i hele danmark og afholder kurser. Ganske gode kurser. Og man skal endelig spørge og spørge og det er jo den eneste
måde at lære på.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Marlene

Dato : 26-02-03 14:20

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e5c9ac2$0$16198$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
>
> Ute tager rundt i hele danmark og afholder kurser. Ganske gode kurser. Og
man skal endelig spørge og spørge og det er jo den eneste

Thank you, my dear!!!

Mvh. Marlene.

Fra : Musen

Dato : 26-02-03 20:52

klip--
> Ute tager rundt i hele danmark og afholder kurser. Ganske gode kurser. Og
man skal endelig spørge og spørge og det er jo den eneste
> måde at lære på.

Er det ikke dyrt med sådan et kursus?

/Musen

Fra : Anet

Dato : 26-02-03 23:42

> man skal endelig spørge og spørge og det er jo den eneste
>
> Er det ikke dyrt med sådan et kursus?

(klip)

Jeg har set en del af de såkaldte hesteviskere eller horsemannship mestre...så jeg deltog på hendes kursus i en hel dag fra kl.
10.00 til kl. 17.00 og gav 150 kroner. Jeg havde ikke hest med. Det syntes jeg ikke er dyrt. Hvad får man for 150 kroner i dag???
Jeg fik mange gode fif med hjem og når man ikke har hest med så står man og betragter ca. 10 med deres heste og kan hurtigt se deres
fejl. Og som deltager uden hest har du helt og fuldt ud ret til at stille lige så mange spørgsmål man lyster og det benyttede jeg
mig da af.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Musen

Dato : 27-02-03 18:54

> [...]
> fejl. Og som deltager uden hest har du helt og fuldt ud ret til at stille
lige så mange spørgsmål man lyster og det benyttede jeg

Nææh 150 kr. det er sørme da billigt. Så håber jeg bare der kommer sådan et
kursus i nærheden af mig i nærmeste fremtid. Det kan jeg vist lige klare
selv med stor mave

Venlig hilsen Musen

Fra : Anet

Dato : 27-02-03 23:39

">
> Nææh 150 kr. det er sørme da billigt. Så håber jeg bare der kommer sådan et
> kursus i nærheden af mig i nærmeste fremtid. Det kan jeg vist lige klare
> selv med stor mave

(klip)

Hej Musen

Du kan prøve at gå ind og kigge på den side jeg linkede til i en af de første indlæg og høre evt. Ute ad hvornår hun afholder kurser
i nærheden af hvor du bor. Jeg syntes nogen gange at man kan lære meget af at se på andre og se deres gode og dårlige ting som de
gør.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Musen

Dato : 02-03-03 08:17

> [...]
>
> Du kan prøve at gå ind og kigge på den side jeg linkede til i en af de
første indlæg og høre evt. Ute ad hvornår hun afholder kurser

Ja det vil jeg da lige prøve...

Jeg syntes nogen gange at man kan lære meget af at se på andre og se deres
gode og dårlige ting som de
> gør.

Da jeg var lille stod jeg altid og så på de store som fik undervisning, og
det lærte jeg faktisk en hel del ved, så ja det har du helt ret i. Det
eneste problem kan så være, at ens egen hest opfører sig anderledes, og så
mangler jeg måske et redskab til det, når jeg kommer hjem og skal afprøve
den nye viden. Men den tid den glæde

Venlig hilsen Musen

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 26-02-03 10:21

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> wrote:

>Ja nu er jeg jo kommet godt igang med Gitte Naldals bog "Fra hest til
>rytter"

[dril ON]
Du ska nok begynde at læse bogen igen. Start med omslaget. Den hedder
"Fra rytter til hest" )
[dril OFF]

>Noget må jeg jo gøre forkert i forhold til bogens anvisninger. Er der nogen
>der har et bud på hvad?

Hm! Det lyder som om at det går helt godt. Selv om du har nogle
problemer med at få det til at fungere. Du må før du gør noget som
helst andet, få hendes opnmærksomhed. Godt nok med retningsændringen,
men hvis hun tror hun skal longeres, så gør hun jo bare det du beder
om og en retningsændring vil være en uberettiget straf. I stedet skal
du, ligesom i longereing, stoppe hede ved at træde ind mod hende for
at stoppe.

Opmærksomheden er det allervigtigste før du kan få noget andet til at
fungere, men du må være klar over at hesten godt kan stå og kigge alle
andre steder hen og så stadig være opmærksom på dig.

>Men altså bortset fra dagens fiasko synes jeg faktisk at det er en utrolig
>spændende måde at arbejde med sin hest på...

Jammen så har jeg jo ret. Det GÅR faktisk helt godt
Egentlig er det hele ret enkelt. Jeg har efterhånden udviklet en
metode til at lære andre de første 4 øvelser i bogen. Små piger fra 6
års alderen udfører disse øvelser perfekt.

Hvor bor du henne i verden. Hvis du er i nærheden af Højby.Sj. kan du
godt få nogle gratis timer...!

(ligesom alle andre får det - det er altså IKKE nogen reklame)

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Marlene

Dato : 26-02-03 10:14

Musen <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e5bbf56$0$15866$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Snip

> [...]
> selvfølgelig havde stor respekt for mig og mit personlige rum...NOT hun
> trampede da lige forbi mig og begyndte igen at futte rundt og longere sig

Snip

Jeg grinte lidt, da jeg læste din historie, for jeg øver jo også med min
gamle fjordhest, Musse, på de nøjagtige samme øvelser. Hun er bestemt
opmærksom, men hun har det med, at hun helst vil stå ved mig hele tiden, så
det der med at få hende på afstand, det er virkelig en øvelse, vi arbejder
meget med. Men nogle gange ville jeg dog ønske, at jeg havde en med mere
forstand på det end jeg til at hjælpe mig, så jeg ikke kun skulle gå efter
en bog. Men det er da gode øvelser.

Og hvor hjælper det dog bare at øve og øve med alt; nu skal jeg næsten bare
kigge på hendes forben, så løfter hun hovene og brummer samtidig - det er
bare dejligt. Før ville hun overhovedet ikke løfte dem, og det tog noget
tid, før det lykkedes. Dejligt :)

Mvh. Marlene.

Fra : Liz B.

Dato : 25-02-03 21:45

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Noget må jeg jo gøre forkert i forhold til bogens anvisninger. Er der
nogen
> der har et bud på hvad?

Hej Musen,
Først skal hun lære stå øvelsen til bunds, så vidt jeg husker altså. Har
ikke lige bogen ved siden af. Men det er meget vigtig at hver øvelse er
grundig indarbejdet inden du går videre med den næste. Nogle heste (arabere
f.eks. ) er hurtigere til at lære end andre, så giv dig god tid og
masser af tålmodighed. Husk at det er for dig og hestens skyld at du laver
øvelserne, ikke for omverdens skyld! Husk også, at bare hun adlyder dig det
mindst, bare få millimeter, så skal hun altså straks belønnes stort. Det
betyder at du fjerner "trykket" fra hende - altså at du straks holder op med
at presse hende til det du ville med hende, afslapning og rose.

Held og lykke med det
Liz