Forringelser hos Dansk Kabel TV
Fra : Freddy Nielsen

Dato : 25-02-03 19:46

Jeg har netop fået brev fra DK-TV om at de hæver prisen for mit Flatrate 512
abonnement med kr. 50 om måneden. Det er selvfølgelig ærgerligt, men når man
på deres hjemmeside så læser de nye vilkår, så har de desuden nedsat upload
hastigheden fra 256 til 128, men det står der ikke noget om i brevet.

Så overskriften på brevet burde være: "Højere pris dårligere produkt".

Det er ærgerligt, at TDC stort set har monopol på dette områder. Vi savner
simpelthen konkurrence!!!!!!!!!!!!!!

mvh
Freddy

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-02-03 20:51

"Freddy Nielsen" <freddy.nielsen(nospam)@postkasse.com> skrev :

>Det er ærgerligt, at TDC stort set har monopol på dette områder. Vi savner
>simpelthen konkurrence!

Der er vel ikke noget i vejen for at jeres antenneforening eller
hvad I nu prøver at finde en anden leverandør.

Eller at du får adsl eller Sonofon fwa.

!!!!!!!!!!!!!
Disse blev til overs, så tak for lån, du kan bruge dem i dine
næste indlæg.

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 25-02-03 22:26

"Freddy Nielsen" <freddy.nielsen(nospam)@postkasse.com> wrote in message

> [...]
upload
> hastigheden fra 256 til 128, men det står der ikke noget om i brevet.

Der er vel ikke noget til hindre for at en udbyder ændre sine
abonnementsvilkår, og produktets udformning, så længe de varsler det i god
tid, så du får mulighed for at opsige produktet, hvis du ikke ønsker at
abonnementet skal fortsætte under de nye forhold?

> mvh
> Freddy

Lars B. Jensen
-------------------------
På usenet repræsenterer jeg mig selv, og kun mig selv
og udtaler mig ikke på vejne af min arbejdsgiver, Telia Stofa A/S

Fra : Jens

Dato : 25-02-03 23:20

"Freddy Nielsen" <freddy.nielsen(nospam)@postkasse.com> skrev i en
meddelelse news:3e5bb9b9$0$4250$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Det er ærgerligt, at TDC stort set har monopol på dette områder. Vi
savner
> simpelthen konkurrence!!!!!!!!!!!!!!

TDC har da ikke monopol. Det er antenneforeningen selv, som har solgt deres
sjæl til Dansk Kabel-TV.....
En selvstændig antenneforening havde selv stået for at etablere Internet,
og ville så kunne levere det >meget< billigere til medlemmerne (Se f.eks.
http://www.tune.dk/kabelnet, http://www.gvdnet.dk, http://www.dsa-net.dk
eller http://www.nal-net.dk)

Mit foreslag er at du på næste generalforsamling stiller dig op og giver
din mening til kende. En god idé vil være at få noget opbakning af andre
(som også skal være tilstede på generalforsamlingen) inden.

Jens

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-02-03 23:26

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mit foreslag er at du på næste generalforsamling stiller dig op og giver
> din mening til kende. En god idé vil være at få noget opbakning af andre
> (som også skal være tilstede på generalforsamlingen) inden.

Det allerbedste ville være at tilbyde sin *GRATIS* hjælp til foreningen ....
som er grunden til de andre af dig nævnte foreninger kan køre med så billige
abonnementer.

Det er sgú så nemt at stille krav til en bestyrelse, men få hænderne op af
lommerne og yd et stykke *ulønnet* foreningsarbejde, så tager jeg hatten af
for jer....

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Martin Damberg

Dato : 26-02-03 11:44

"Bjørn Jørvad" <ursus*_ FJERNDETTE_*major@post3.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev
i en meddelelse news:3e5bed4f$0$125$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> lommerne og yd et stykke *ulønnet* foreningsarbejde, så tager jeg hatten

Flere af de antenneforeninger har, hvad jeg erfarer, "bare" fået konsulenter
til at sætte udstyret op samt
vedligeholde det ... ikke ret mange antenneforeninger i Danmark der Selv,
med hjælp fra de lokale "nørder", kører hele showet .....
men det er der jo heller ikke noget ulovligt i

Martin
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke UNI-C

Fra : Jens

Dato : 26-02-03 17:01

"Martin Damberg" <martin.damberg@fjern-uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med hjælp fra de lokale "nørder", kører hele showet .....
> men det er der jo heller ikke noget ulovligt i

Jeg tror ikke der er nogen antenneforeninger, som selv har lavet det hele.
Dels fordi det involverer folk med forstand på antenne-anlæg, samt folk med
forstand på servere, internet osv.

Vi har fået firmaer til at etablere det for os, og de vedligeholder det
også, men det er os selv der står for opkrævning, betaling osv. og ikke en
af leverandørerne.
Det betyder at et evt. overskud ryger i foreningens lomme (dermed
medlemmernes), eller også sætter man bare prisen ned.

Når jeg kan se hvad det koster os at drive anlægget med alt der skal til,
og til den pris brugerne skal give, så tjener firmaer som StofaNet, Dansk
Kabel-TV, ArrowNet osv. styrtende med penge. Hvis de ikke gør, så er de
fandme selv ude om det. For det er en >rigtig< god forretning.

Jens

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 26-02-03 19:36

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> wrote in message
> [...]

> og til den pris brugerne skal give, så tjener firmaer som StofaNet, Dansk
> Kabel-TV, ArrowNet osv. styrtende med penge.

Okay Jens. Normalt ser jeg på dine indlæg med en respekt, du lyder normalt
som en mand med en del fornuft, og med lidt check på Internet, også via
kabel TV, men den der, den bryder jeg mig ikke om (ikke at det skulle gøre
det mindre sandt, altså at jeg ikke bryder mig om udsagnet).

I forbindelse med "stordrift" som bl.a. StofaNet og Dansk Kabel-TV gør det,
er der nogle andre forpligtelser og udgifter.

Hvad med support? På StofaNet er der efterhånden lidt for mange kunder til
at de kan supporteres af en håndfuld trofaste bestyrelses medlemmer...

Marketing... produktet skal sælges mere bredt, og der skal postes nogle
annoncekroner i, ellers får du ikke kunder... det kan jeg ikke forestille
mig i samme stil i en lille forening, i en lille by?

> Hvis de ikke gør, så er de
> fandme selv ude om det. For det er en >rigtig< god forretning.

Se ovenstående... jeg er ikke enig i at Internet via kabel TV er et guld
æg...

> Jens

Lars B. Jensen
-------------------------

Fra : Jens

Dato : 26-02-03 23:48

"Lars B. Jensen" <lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
gøre
> det mindre sandt, altså at jeg ikke bryder mig om udsagnet).

Det må jo stå for din egen regning. Jeg kan konstatere at Internet over
kabel-TV er en >rigtig god forretning< og det er selvom vi tilbyder 2,5
Mbit/s downstream og 512 Kbit/s upstream til kun kr. 199,- pr. måned.
Men måske er vi bare super købmænd ?

> I forbindelse med "stordrift" som bl.a. StofaNet og Dansk Kabel-TV gør
det,
> er der nogle andre forpligtelser og udgifter.

Hvad er det så for nogen forpligtelser som vi ikke har ?

> Hvad med support? På StofaNet er der efterhånden lidt for mange kunder
til
> at de kan supporteres af en håndfuld trofaste bestyrelses medlemmer...

Vi har support på fra kl. 17:00 til kl. 21:00 alle hverdage. Det er ikke
bare nogle bestyrelsesmedlemmer der synes det er sjovt. Nej, det er folk
der bliver betalt (og det er endda en pæn timeløn) for det. Derudover
arbejder vi på at udvide supporten (flere timer og i weekenden), dels fordi
der er behov for det (generelle ting som f.eks. opsætning af e-mail etc.),
dels fordi der er luft i budgettet til det......

> Marketing... produktet skal sælges mere bredt, og der skal postes nogle
> annoncekroner i, ellers får du ikke kunder... det kan jeg ikke forestille
> mig i samme stil i en lille forening, i en lille by?

Så kan jeg fortælle at vi har brugt mange penge på at annoncere for
Internet. Faktisk så meget at nogle medlemmer begyndte at stille
spørgmålstegn ved det.

> Se ovenstående... jeg er ikke enig i at Internet via kabel TV er et guld
> æg...

Jeg kan kun igen sige: Enten er vi gode købmænd, eller også er de
kommercielle firmaer dårlige købmænd, du må selv vælge....
Fakta er at det er en god forretning......

Og jeg taler ikke kun af erfaring fra én antenneforening, andre jeg har
snakket med klager ihvertfald ikke....

Så dine udtalelser må selvfølgelig stå for din egen regning. Jeg kan
selvfølgelig også godt læse mellem linierne, at hvad jeg skriver, det er
absolut ikke god reklame for de firmaer der nu engang lever af det...

Jens

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 27-02-03 00:09

> [...]

> kabel-TV er en >rigtig god forretning< og det er selvom vi tilbyder 2,5
> Mbit/s downstream og 512 Kbit/s upstream til kun kr. 199,- pr. måned.

Selvfølgelig står det for min egen regning....

> det,
>
> Hvad er det så for nogen forpligtelser som vi ikke har ?

Support der er åbent i mere end 4 timer i døgnet. Kundeservice åbent i 8-10
timer dagligt...

I har selvfølgelig de samme forpligtelser med hensyn til oppetider osv...

> [...]
> der er behov for det (generelle ting som f.eks. opsætning af e-mail etc.),
> dels fordi der er luft i budgettet til det......

Og jeg vil gætte på at jeres support er dækket af en lille håndfuld
mennesker.

En udgift der nok ikke kommer i nærheden af det der skal til at drive en
11-12 timers support dagligt, for flere tusinde kunder?

Jeg vil tro at der endda er en meget stor forskel i udgiften...

> Så kan jeg fortælle at vi har brugt mange penge på at annoncere for
> Internet. Faktisk så meget at nogle medlemmer begyndte at stille
> spørgmålstegn ved det.

Men annoncering lige så bredt, og i samme størrelsesorden?

Igen, samme forskel som ovenstående....

> Jeg kan kun igen sige: Enten er vi gode købmænd, eller også er de
> kommercielle firmaer dårlige købmænd, du må selv vælge....
> Fakta er at det er en god forretning......

Du streger det meget skarpt op, og igen uden stillingtagen til at udgifterne
bare er større, når det er mange tusinde kunder på landsplan, i forhold til
nogle tusinde i en by.

Men, lad os da bare sige at I er bedre købmænd....

> Og jeg taler ikke kun af erfaring fra én antenneforening, andre jeg har
> snakket med klager ihvertfald ikke....

Jeg tror nu heller ikke du har set mig "klage", eller ytret at andre
udbydere "klager"?

Det eneste jeg siger er, at der er forskel på at drive Internet virksomhed
som landsdækkende udbyder, og som "lokal" udbyder..

> Så dine udtalelser må selvfølgelig stå for din egen regning.

Igen, ja, selvfølgelig... og jeg står søremig også ved dem!

> Jeg kan
> selvfølgelig også godt læse mellem linierne, at hvad jeg skriver, det er
> absolut ikke god reklame for de firmaer der nu engang lever af det...

Den må du lige uddybe? Hvordan kan det være dårlig reklame for de
"etablerede" udbydere, om man så må sige?

Det er vel ikke dårligere reklame for dem, at nogle har mulighed for bedre
DB, qua at den mindre forening har mindre udgifter til den daglige drift?

Jeg regner med at jeg har misforstået det, right?

> Jens

Lars B. Jensen
-------------------------

Fra : Freddy Nielsen

Dato : 27-02-03 16:49

> [...]
> På usenet repræsenterer jeg mig selv, og kun mig selv
> og udtaler mig ikke på vejne af min arbejdsgiver, Telia Stofa A/S

Hej Lars

Jeg mener ikke at dine udtalelser holder vand. Hvorfor fusionerer
erhvervslivets sværvægtere på livet løs? P.g.a. synergieffekter og
stordriftsfordele. Disse stordriftsfordele har en lille antenneforening
ikke. Jeg vil derfor mene, at hele omkostningsproblematikken er giver de
store udbydere en fordel.

Jeg tror problemet er, at indtjeningen på internetdelen bruges til
satsninger andre steder. F.eks. markedsføring og investeringer på
mobilområdet.

I mit oprindelige indlæg, hvor jeg efterlyste konkurrence tænkte jeg på hele
højhastighedsområdet, dvs. også ADSL som TDC jo sidder tungt på.

mvh
Freddy

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-02-03 17:09

"Freddy Nielsen" <freddy.nielsen(nospam)@postkasse.com> skrev i en
meddelelse news:3e5e333c$0$4221$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg vil derfor mene, at hele omkostningsproblematikken er giver de
> store udbydere en fordel.

Hvorfor tror du overskudsmarginen er lineær afhængig af størrelse?

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 27-02-03 19:04

"Freddy Nielsen" <freddy.nielsen(nospam)@postkasse.com> wrote in message

> "Lars B. Jensen" <lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Lars

Hej Freddy

> Jeg mener ikke at dine udtalelser holder vand.

Okay :)

> [...]
> stordriftsfordele. Disse stordriftsfordele har en lille antenneforening
> ikke. Jeg vil derfor mene, at hele omkostningsproblematikken er giver de

Jeg er enig. Der kan være mange fordele ved stordrift, men nogle
omkostninger holdes ikke nede, blot fordi der f.eks. fusioneres...

Min "kæphest" i dette supporten, især fordi jeg arbejder med den til
dagligt, og ved hvad sådan en fætter koster i drift :)

> Jeg tror problemet er, at indtjeningen på internetdelen bruges til
> satsninger andre steder. F.eks. markedsføring og investeringer på
> mobilområdet.

I dette tilfælde, hvor det drejer sig om Internet via kabel tv, benyttes
"indtjeningen" i højere grad på udbygning, i stand sættelse mv.

> I mit oprindelige indlæg, hvor jeg efterlyste konkurrence tænkte jeg på
hele
> højhastighedsområdet, dvs. også ADSL som TDC jo sidder tungt på.

Hvad angår ADSL, vil jeg helst ikke blande mig for meget, da jeg ikke kender
det markede, og "spillerne"...

> mvh
> Freddy

Lars B. Jensen
-------------------------

Fra : Jens

Dato : 27-02-03 23:33

"Lars B. Jensen" <lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

> Support der er åbent i mere end 4 timer i døgnet. Kundeservice åbent i
8-10
> timer dagligt...

Vi kan erfare at jo flere vi kommer på, des færre supportere pr. bruger
skal vi benytte. Det er bla. det vi kalder stordriftfordele, hvilket også
betyder at vi arbejder på at udvide åbningstiden i supporten. (Supporten er
fuldt lønnet med gratis Internetforbindelse og god timeløn).

Jeg kan derfor absolut ikke se dit argument holder vand.....

> I har selvfølgelig de samme forpligtelser med hensyn til oppetider osv...

Ja, selvfølgelig....

> fordi
>
> Og jeg vil gætte på at jeres support er dækket af en lille håndfuld
> mennesker.

Vi er efterhånden nogle stykker. Jeg kunne godt tænke mig at holde antallet
af brugere der er koblet op, op imod antallet af supportere hos både os og
jer.
Så vil jeg gerne vædde med at vi har flere supportere pr. 100 brugere end
jer.

> En udgift der nok ikke kommer i nærheden af det der skal til at drive en
> 11-12 timers support dagligt, for flere tusinde kunder?

Som sagt stordriftfordele......

> Jeg vil tro at der endda er en meget stor forskel i udgiften...
Jeg kan med min gode vilje ikke se hvad der skulle gøre forskellen så stor
?

> Men annoncering lige så bredt, og i samme størrelsesorden?

Vi sender f.eks. brev ud til alle medlemmer. Det koster kr. 4,25 pr. stk.
alene i porto.
At nå en målgruppe på 100.000 er billigere pr. enhed end at nå en på
7500.....

> [...]
udgifterne
> bare er større, når det er mange tusinde kunder på landsplan, i forhold

Det holder simpelthen ikke vand. Korrekt udgifterne er større, men der er
altså også mange flere kunder til at betale gildet. Og når så forskellen i
pris for forbindelsen er så meget større for et firma end for en forening,
så skal man altså ikke have nogen store karakterer i regning før end man
kan lægge 2 og 2 sammen.

> Men, lad os da bare sige at I er bedre købmænd....

Nej, vi nøjes ikke med at sige det, vi må konkludere det eftersom det
åbenbart er en middelmådig forretning for firmaer at tilbyde Internet via
kabel-TV.

> Det eneste jeg siger er, at der er forskel på at drive Internet
virksomhed
> som landsdækkende udbyder, og som "lokal" udbyder..

Ja, det er dyrere for den "lokale" udbyder.

Jens

Fra : lars@zulfo.dk

Dato : 28-02-03 13:35

> [...]

er
> fuldt lønnet med gratis Internetforbindelse og god timeløn).

Det vil sige, jo flere kunder, jo færre supportmedarbejdere?

Den tror jeg tilgengæld ikke holder vand!

> [...]
> jer.
> Så vil jeg gerne vædde med at vi har flere supportere pr. 100 brugere end

Det er muligt. Jeg kender ikke jeres kundeantal, og antal
supportmedarbejdere.

Men timeforbrugsmæssigt tror jeg der er en stor forskel.

> Som sagt stordriftfordele......

Jeg vil til stadighed vedholde at dette kun gør sig gældende i et begrænset
omfang.

Et kundeservicecenter / supportcenter skal, når vi taler om f.eks. 50.000
kunder være gearet på en anden måde, men hvis vi taler om 5-6000 kunder.

Bl.a. stilles der større krav til telefonsystemet, og driftssystemerne.
F.eks. til behandling af telefonkø, udarbejdelse af statistikker osv. Dette
udstyr koster også penge.

Jeg har svært ved at tro at I sidder og analyserer KPI'er osv?

> Vi sender f.eks. brev ud til alle medlemmer. Det koster kr. 4,25 pr. stk.
> alene i porto.
> At nå en målgruppe på 100.000 er billigere pr. enhed end at nå en på
> 7500.....

Hvis der er tale om ikke at sende breve til kunderne ja, men hvis man skal
sende breve til 100.000 i stedet for til 7.500, hvordan kan det så være
billigere? Hvis der skal sendes nyhedsbreve ud til 100.000, hvordan kan det
være billigere end til 7.500?

Det forstår jeg ikke....

> Nej, vi nøjes ikke med at sige det, vi må konkludere det eftersom det
> åbenbart er en middelmådig forretning for firmaer at tilbyde Internet via
> kabel-TV.

Middelmådig? Måske... jeg mener i hvert tilfælde ikke at det er det "guldæg"
som du udlægger det som.

> virksomhed
>
> Ja, det er dyrere for den "lokale" udbyder.

I opstartsfasen , sikkert, løbende drift? tror det ikke.. bemærk: tror...

> Jens

Lars B

Fra : Jens

Dato : 02-03-03 21:30

(Supporten

> Det vil sige, jo flere kunder, jo færre supportmedarbejdere?

Nej, så læser du ikke hvad jeg skriver, jo flere medlemmer der kommer på,
des færre supportere skal der bruges pr. medlem. F.eks. starter man med 4
supportere til at supportere 400 brugere. Man øger ikke antallet af
supportere bare fordi der er kommet 200 brugere mere på. Det gør man først
når belastningen på supporten bliver for stor.

Ja, der er jo heller ikke flere tusinde medlemmer tilsluttet. Så det hænger
selvfølgelig sammen.

> antallet
>
> Det er muligt. Jeg kender ikke jeres kundeantal, og antal
> supportmedarbejdere.
>
> Men timeforbrugsmæssigt tror jeg der er en stor forskel.

Vi er som sagt ved at udvide åbningstiden og antallet af supportere. Det
gør det ikke nævneværdigt til en dårligere forretning....

Korrekt, vi skal jo heller ikke supportere flere tusinde medlemmer, så det
hænger unægteligt sammen.

> Jeg vil til stadighed vedholde at dette kun gør sig gældende i et
begrænset
> omfang.

Jeg er indblandet i hele processen mht. økonomi osv. Min erfaring siger mig
at jo flere medlemmer vi kommer på, des billigere kan vi gøre det pr.
medlem. Det er hvad jeg forstår ved stordriftsfordele.....

> Et kundeservicecenter / supportcenter skal, når vi taler om f.eks. 50.000
> kunder være gearet på en anden måde, men hvis vi taler om 5-6000 kunder.

Det er klart, antallet af supportere er færre

> Bl.a. stilles der større krav til telefonsystemet, og driftssystemerne.
> F.eks. til behandling af telefonkø, udarbejdelse af statistikker osv.
Dette
> udstyr koster også penge.

Der er jeg ikke enig. Hvad er det for nogle krav en mindre support ikke
stiller til f.eks. telefonsystemet ? Vi er bla. ved at etablere
kø/svar/tlf.sv osv. Vi bliver da nødt til at tænke fremad og investere i et
system der også kan håndtere det dobbelte antal opkald/supportere osv.

> Jeg har svært ved at tro at I sidder og analyserer KPI'er osv?

Nu ved jeg ikke hvad KPI'er betyder, men vi analyserer alle opkald osv. for
vi arbejder løbende på at optimere og forbedre supporten.

Nej, det er jo klar, det skal jo svare til målgruppen.

> [...]
> sende breve til 100.000 i stedet for til 7.500, hvordan kan det så være
> billigere? Hvis der skal sendes nyhedsbreve ud til 100.000, hvordan kan

At sende 100.000 breve ud vil være billigere pr. brev end at sende ud til
7.500. Igen er der stordriftsfordele.....
Køber man én er det dyrere end at købe 10.....

> Det forstår jeg ikke....

> Middelmådig? Måske... jeg mener i hvert tilfælde ikke at det er det
"guldæg"
> som du udlægger det som.

Jeg kan desværre ikke vise dig vores regnskaber, men så ville du helt klart
give mig ret.

> I opstartsfasen , sikkert, løbende drift? tror det ikke.. bemærk: tror...

Det er jo dyrere, stadig ud fra den betragtning at jo flere der er om at
betale, des billigere er det.

Jens

Fra : Martin Damberg

Dato : 27-02-03 08:25

> [...]
> Kabel-TV, ArrowNet osv. styrtende med penge. Hvis de ikke gør, så er de
> fandme selv ude om det. For det er en >rigtig< god forretning.

men der er alligevel nogle få, vi (vejen-net.dk) er nogle af dem vil jeg
mene,
som kører 98,1% af alt vores udstyr selv. Vi har haft konsulenter til at
levere udstyret
samt tænde det thats it .. alt server/antenne-net/support/internet-geil
står vi selv for.
(alt det sjove

Men nok om det, så vil jeg give dig 100% ret Jens, der er penge at hente for
antenneforeninger
som tør at springe ud i det selv, finde nogle lokale
netværkshajer/linux-freaks som kan være
med i projektet.

Omkring de etablerede kabel-udbydere (TDC, StofaNet osv), skal du tænke på
at de
betaler en brøkdel af det vi giver for vores "store hul" ud til internettet.
Nok den største
løbende omkostning ved drift af sådan et kabel-net, men også en af de
vigtigste.

Fra : Jørgen

Dato : 02-03-03 16:23

> [...]

> Kabel-TV, ArrowNet osv. styrtende med penge. Hvis de ikke gør, så er de
> fandme selv ude om det. For det er en >rigtig< god forretning.

Jens, bare lige et par spørgsmål:

Hvordan sikre I, at I kan finde tilbage til en kunde efter 12 måneder, hvis
I får en politihenvendelse om abuse?
Hvordan håndterer I firmwareopgradering af modems?
Hvordan hånterer I generelle henvendelser om abuse?
I hvor høj grad kører I med reduntdant udstyr i provisioneringsudstyret?
Tilbyder I kunderne vejledning i forbindelse med sikkerhed?
Tilbyder I kunderne produkter i forbindelse med sikkerhed?
Har I en kundeservice, hvor kunderne kan få hjælp til abonnementsvalg,
regningsspørgsmål etc?
Hvad siger kunderne til den begrænsede åbningstid i support?
Har I resourcer afsat til at arbejde på en Docsis 1.1 migerering?
Har I en vagtordning, så teknikere bliver automatisk tilkaldt ved
systemnedbrud?
Har I tegnet nogen form for serviceaftale på IT-udstyret?

En opgørelse jeg så for nogen tid siden viste at der kan bruges mere en 1/2
fuldtidsstilling pr. 1000 kunder til alt ovennævnte...

--

/Jørgen H. Andreasen

Der er ansat hos Dansk Kabel TV, men taler, tænker og føler for sig selv

Fra : Jens

Dato : 02-03-03 21:05

"Jørgen" <ja@medidata.dk> skrev i en meddelelse

> Jens, bare lige et par spørgsmål:
>
> Hvordan sikre I, at I kan finde tilbage til en kunde efter 12 måneder,
hvis
Vi har fuld logning af sessioner....

> I får en politihenvendelse om abuse?
Så kigger vi i logfilerne...

> Hvordan håndterer I firmwareopgradering af modems?
Det klarer vores leverandør remote.

> Hvordan hånterer I generelle henvendelser om abuse?
Det afhænger af henvendelsen....

> I hvor høj grad kører I med reduntdant udstyr i provisioneringsudstyret?
Vi har bla. 2 CMTS'er.

> Tilbyder I kunderne vejledning i forbindelse med sikkerhed?
Medlemmerne bliver orienteret omkring sikkerhed i udleveret materiale, og
standard forbindelsen kører med "privacy", dvs. at hvert kabel-modem kører
på sig eget "VLAN".
Generelt er vores politik at medlemmerne selv skal sørge for sikkerheden og
at det er deres eget ansvar, hvilket også fremgår af kontrakten de skriver
under på.

> Tilbyder I kunderne produkter i forbindelse med sikkerhed?
Se ovenfor.

> Har I en kundeservice, hvor kunderne kan få hjælp til abonnementsvalg,
> regningsspørgsmål etc?
Vores administration tager sig af regningsspørgsmål, og vores support tager
sig af spørgsmål vedr. forbindelsen. Vi har kun én type forbindelse, ikke
flere forskellige hastigheder at vælge imellem (2,5 Mbit/s downstream og
512 Kbit/s upstream).

> Hvad siger kunderne til den begrænsede åbningstid i support?
Medlemmerne har taget positivt imod supporten. I det supporten også
befinder sig i samme område, som medlemmerne, kommer folk ofte på besøg
medbringende deres PC for at få hjælp. Generelt er vores opfattelse (det
som medlemmerne giver udtryk for) at supporten er bedre til at hjælpe end
tidligere Internetleverandører, som medlemmerne har haft.

> Har I resourcer afsat til at arbejde på en Docsis 1.1 migerering?
Vi har købt systemet som en EuroDOCSIS v1.1 certificeret løsning, så det
står leverandøren for.

Fra : Jens

Dato : 02-03-03 21:07

> "Jørgen" <ja@medidata.dk> skrev i en meddelelse

Vi har 24 timers serviceaftale med vores leverandør.

Se ovenfor....

> 1/2 fuldtidsstilling pr. 1000 kunder til alt ovennævnte...
Det passer sikkert meget godt....

Jens

Fra : Jens

Dato : 27-02-03 23:33

> [...]
af
> lommerne og yd et stykke *ulønnet* foreningsarbejde, så tager jeg hatten

Bjørn, du har selvfølgelig ret. Jeg skulle have formuleret det på en anden
måde (på den måde du har gjort det..).

Det er vigtigt at man giver sig tilkende som en der ønsker at give en hånd
med, ikke en der bare vil brokke sig, fordi det ikke er billigt nok.

Jens

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-02-03 00:59

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er vigtigt at man giver sig tilkende som en der ønsker at give en hånd
> med, ikke en der bare vil brokke sig, fordi det ikke er billigt nok.

Så er vi på linie..

Mht. til omkostninger/priser ... (det som tråden kører på nu).

Jeg tør godt med min hedengangne *direkte* erfaring fra branchen (salg af
ydelser til Antenneforeninger/Antennelaug) give de andre indlæggere (uanset
virksomhed) ret i at man ingen sammenligning kan drage omkostningsniveauet
.... privatdreven (med mere eller mindre tilkøb af delydelser) kontra
virksomhed.

Du glemmer alle de faste omkostninger til lønninger på alle områder i
virksomheden, teknik, udvikling, bilpark, værktøj og måleudstyr samt evt.
forsikringsordninger.

Jeg har før nævnt det, men siger det gerne igen: "Jeg ville ikke turde
overlade "mit" Antennelaugs drift af Kabel-TV/Internet til andre end en
dedikeret aut. totalleverandør".

Om så denne totalleverandør ville anvende underleverandører, måtte helt og
holdent være om til virksomheden, blot jeg til enhver tid kunne pålægge
totalleverandøren *hele* ansvaret for evt. misligholdelse af kontrakten.

PS: Samtidig finder jeg ikke en bestyrelse skal gøre meget andet (ud over
det helt normale foreningsarbejde) end overvåge og sammenligne sin
totalleverandør.

Fra : Jens

Dato : 02-03-03 21:15

"Bjørn Jørvad" <ursus*_ FJERNDETTE_*major@post3.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev
i en meddelelse news:3e5ea624$0$127$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
>
> Du glemmer alle de faste omkostninger til lønninger på alle områder i
> virksomheden, teknik, udvikling, bilpark, værktøj og måleudstyr samt evt.

Hvilket giver en eller anden kostpris pr. time pr. medarbejder. Dette
betaler vi så for + leverandørens fortjeneste. Alt i alt er det derfor
dyrere for os at få en tekniker end det vil være for en
totalleverandør.....

> Jeg har før nævnt det, men siger det gerne igen: "Jeg ville ikke turde
> overlade "mit" Antennelaugs drift af Kabel-TV/Internet til andre end en
> dedikeret aut. totalleverandør".
Vi har som sagt leverandør på løsningen, vi laver ikke noget teknik selv.
Det eneste vi selv står for er administration og support, som er lønnet
arbejde. Vi tør heller ikke have medlemmer til at lave/vedligeholde
servere, forbindelse osv. Der skal være nogen at hænge det op på når det
går galt.

> [...]
> holdent være om til virksomheden, blot jeg til enhver tid kunne pålægge
> totalleverandøren *hele* ansvaret for evt. misligholdelse af kontrakten.
Vi har forskellige leverandører til at lave de forskellig ting. F.eks. så
samarbejder vores antennemontører med den leverandør der har leveret
dataudstyr, kabel-modem osv.
Vores leverandør af dataudstyr samarbejder med vores support og vores
Internetleverandør osv.

Sidst af alt skummer foreningen fløden (og dermed medlemmerne der får en
>meget< hurtigere forbindelse til en >meget< billigere pris), og altså ikke
en totalleverandør.

> PS: Samtidig finder jeg ikke en bestyrelse skal gøre meget andet (ud
over
> det helt normale foreningsarbejde) end overvåge og sammenligne sin
> totalleverandør.
Vi overvåger vores forskellige leverandører. Det er der ikke meget ekstra
arbejde i, ifht. at overvåge en totalleverandør.

Jens

Fra : Kim Nielsen

Dato : 26-02-03 16:57

"Freddy Nielsen" <freddy.nielsen(nospam)@postkasse.com> wrote in message

> Det er ærgerligt, at TDC stort set har monopol på dette områder. Vi savner
> simpelthen konkurrence!!!!!!!!!!!!!!

TDC har ikke monopol på dette område. Tager du Telia-Stofa og alt det andet
med, er vi vel mere i nærheden af et oligopol (såvidt jeg husker det fra
lærebøgerne).

Mange, ikke mindst større foreninger, er gået tilbage til egne aftaler med
Viasat og TelenorVison, hvormed "lille pakke" kan hverves for Kr. 20-30 /
måned, stor pakke for ca. Kr. 100.- / måned. Måske mellempakke med TV3/TV3+.

Afhængigt af foreningens størrelse og medlemmernes geografiske spredning,
ejerskab af infrastruktur m.v., kan der i forhold til Internet, være
sonderinger
omkring kabelmodem / Ethernet.

Selvstændige foreninger kan frit vælge leverandør af Internet.

Nødvendige investeringer kan i mange tilfælde hurtigt spares hjem på
såvel de løbende udgifter til Internet, som udgifterne for at se TV, for
ikke at tale om besparelser på fastnet telefon abonnementet, hvis der
tillige vælges en fælles telefonløsning.

For få afdækket jeres muligheder, er det blot at tage fat i bestyrelsen
og få taget punktet op på næste beboermøde / generalforsamling.
(på udsendt dagsorden, bedre end under "eventuelt", hvor punktet typisk
henføres til næste generalforsamling).

Er der flertal, vil næste skridt typisk være en afdækning af markedet,
forud for endeligt beslutningsgrundlag.

Konkurrence er der masser af.

--
Kim Nielsen (ansat ved Kabelnettet.dk)

Fra : Petersen_Michael

Dato : 08-03-03 11:18

> [...]
> hastigheden fra 256 til 128, men det står der ikke noget om i brevet.
>
> Så overskriften på brevet burde være: "Højere pris dårligere produkt".

jeg har koresponderet med Rie Duus (kundeservice DK-TV)

[Hej Michael
[
[Tak for din mail. Jeg sender dig lige lidt mere forklaring til de ændringer
vi foretager, [og håber du bedre forstår grunden til det.
[
[1. Prisstigningen på de kr. 50 indeholder ikke bare den almindelige
prisudvikling men [skyldes også at den hidtidige pris ikke har dækket
omkostninger ved levering af [produktet. Som du sikkert ved, så kan man ikke
holde en forretning kørende ret længe, [hvis man ikke får dækket de faktiske
udgifter med indtægterne. Det øgede merforbrug [gvier ikke reduktion i
priserne, vi skal jo afregne trafikafgift, og i takt med trafikken [stiger,
stiger vores udgifter også.
[
[2. Med hensyn til ændring af upload, så har vi meddelt det i henhold til
vores [kundevilkår " Mindre ændringer af tekniske specifikationer kan eil
enhver tid meddeles [kunden på Dansk Kabel TV's web-sider".
[
[3. Prisreduktionen på Flatrate 1024 sker, eftersom prisen på dette produkt
altid har [været forholdsmæssigt for højt. Vi har selvfølgelig taget højde
for trafikken på dette [abonnement og sat prisen derefter.

så ja, de handler med fuldt overlæg
Flatrate 512 skal straffes dobbelt! Prisstigning fra 249,- Kr. til 299,- Kr.
/ MD
samtidig med en ændring fra 512/256 til 512/128
jeg vil i den forbindelse nævne, at Flatrate 512, oprindeligt var 512/512
så med den varslede ændring, bliver up load reduceret til 25% af den
oprindelige
hastighed, lige som prisen er steget fra 235,- til 299,- en prisstigning på
27,2%
over en periode på et par år.

Flatrate 128 skal af en eller anden grund ikke pris reguleres
ingen argumenter på hånden

Flatrate 1024 ændres fra 1024/512 til 1024/256 med de får en prisreduktion
fra 695,0- Kr. til 599,- Kr

argumentet er at Flatrate 1024 var fordyrt til at starte med..

ja men det er jo en glimragende, filosofi

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : MAP

Dato : 08-03-03 21:07

On Sat, 8 Mar 2003 11:17:51 +0100, "Petersen_Michael"
<petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>fra 695,0- Kr. til 599,- Kr
>
>argumentet er at Flatrate 1024 var fordyrt til at starte med..
>
>ja men det er jo en glimragende, filosofi

Hej!

Jeg er også DK-TV kunde!! Her er så det svar som jeg har fået fra
kundeservice på prisstigningen/dårligere produkt:
"Det er rigtig nok at prisen vil stige for flatrate 512 til kr.
299,00, og hastigheden i Upload vil falde til 128.
Grunden til dette er at vores ustreamkapacitet er forholdsmæssigt
meget belastet, hvilket medfører at antenenforeningerne må udbygge
deres net.
Dette medfører øgede priser for alle kunder.
Alternativet er at vi ændre på upstream således at vi kører samme
forhold som resten af markedet."

Læs og forstå.... Hvad?

Mads

Fra : morten l

Dato : 09-03-03 02:31

"MAP" <madsandrup_DONTSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> Dette medfører øgede priser for alle kunder.
> Alternativet er at vi ændre på upstream således at vi kører samme

plus så har jeg læst dette:
Hvis kundens down- eller upload vedvarende skønnes væsentligt at overstige
tilsvarende kunders gennemsnitlige forbrug,
kan Dansk Kabel TV efter forudgående varsel opsige og lukke abonnementet."

Kan kun sige at Dansk Kabel Tv er noget skod og jeg skifter.

Morten

Fra : morten l

Dato : 09-03-03 02:33

> [...]
> Dette medfører øgede priser for alle kunder.
> Alternativet er at vi ændre på upstream således at vi kører samme

resten af marked ????? mener da' Arrownet er billigere.
http://www.arrownet.dk/vemmelev/index.php?2.abonnement.priser

Morten

Fra : Jens

Dato : 12-03-03 09:13

"MAP" <madsandrup_DONTSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Dette medfører øgede priser for alle kunder.
> Alternativet er at vi ændre på upstream således at vi kører samme
> forhold som resten af markedet."

Vi kører 512 Kbit/s upstream på alle medlemmer, det har vi ikke nogle
problemer med....

Jens

Fra : Jane

Dato : 13-03-03 18:13

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote
in news:b4cg05$adq$1@sunsite.dk:

> [...]
> ingen argumenter på hånden
>
> Flatrate 1024 ændres fra 1024/512 til 1024/256 med de får en
> prisreduktion fra 695,0- Kr. til 599,- Kr

Ja, og prisen hos Cybercity for 1024/256 er Kr.595 og hos TDC Kr.535

> argumentet er at Flatrate 1024 var fordyrt til at starte med..
>
> ja men det er jo en glimragende, filosofi

Ja en $$ filosofi

De lovede guld og grønne skove, inden vi tilmeldte os, har nu kørt snart 1
år, hver måned har der været fejl på deres anlæg, mellem 8 og 2 gange, kun
her i marts måned har jeg ikke oplevet problemer endnu, med internettet,
derimod gik TV ned midt i fodboldkampen i aftes, sker også jævnligt.

--
Venlig Hilsen
Jane