Jeg ved godt jeg er den dumme
Fra : Smat

Dato : 25-02-03 08:26

Jeg har lige været ude og lufte Apollo. For første gang i en uge uden
snor. Det nød han jo meget, da han plejer at blive luftet flere genge
dagligt uden snor.
For at komme op på et grønt areal skal vi krydse en sti og så er vi der,
så derfor ingen snor på vej derop. Der er normalt ingen mennesker på det
her tidspunkt.
Apollo kommer til at løbe ind foran en dame på vejen derop. Det er
selvfølgelig ikke heldigt, men han ikke så meget som kigger på hende,
han vil bare op og lege.
Hun skælder mig så ud for at jeg ikke har snor på ham.
Jeg har lyst til at fortælle hende, at han jo ikke engang så på hende,
at han aldrig havde angrebet nogen, at han er en hvalp af den aller
dovneste slags osv. men jeg hold heldigvis kæft. Jeg ved jo godt, at der
er folk der ikke synes min hund er sød, og jeg har lovet mig selv altid
at være opmærksom på det. Derfor er jeg rigtig træt af mig selv over at
jeg blev sur.
Det er bare så svært når det er ens egen hund. Jeg har vænnet mig til at
alle spørger om de må klappe ham. Jeg har flere gange oplevet at folk
dytter og vinker til ham, når han er med i bilen. Ligeledes har jeg
oplevet at stå i butikker og folk kommer ind for at spørger om de må
snakke med ham, mens han sidder og venter på mig. Jeg har også oplevet
en spørger om de måtte gå med den vej vi skulle, bare for at se lidt på
ham.
Hun er den første nogen sinde der har taget afstand fra ham.
Jeg synes som tidligere nævt at det er hendes ret, og nej hvor bliver
jeg sur på mig selv når jeg i sådan en situation vil retfærdiggøre min
egen handling, som jo reelt var det der gav problemet. Så morale er godt
dobbeltmorale dobbelt så godt.
Hvor er der mange ting der i teorien er helt nemt, men som bliver enormt
besværliggjort af at man jo holder af kræet
Skulle bare lige have det ud....

http://www.kandu.dk/

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 25-02-03 10:39

Smat skriver:

> [...]
> Hvor er der mange ting der i teorien er helt nemt, men som bliver enormt
> besværliggjort af at man jo holder af kræet

Hejsa!
Hvor gammel er din hvalp? Tror desværre det er noget du må vænne dig til,
folks syn på hvalpe, og så voksne hunde er vidt forskellige. Vi fik sidste
vinter en skt. bernhardshvalp, og folk faldt over hinanden på gaden for at
kæle og klappe ham. Vi måtte simpelthen holde op med at tage ham med på
gågaden, fordi vi konstant blev stoppet af folk der liiige skulle klappe,
snakke, spørge.

Nansen er nu halvandet år, og en mellemstor, velopdragen skt. bernhardshund.
Han gør ikke, hopper ikke op af folk, men går pænt ved min side, kigger
måske en smule nysgerrigt på forbipasserende. Men der er kommet andre boller
på suppen! Folk viger uden om, ser forskrækkede ud, ja trækker endda deres
børn over på det modsatte fortov. Han er stadig en sød, langhåret bamse, men
nu vejer han bare 55kg i stedet for 25, og folk ser kun størrelsen, og
tænker "uha".

Ligesom dig, har jeg lidt svært ved at forstå, at folk ikke synes min hund
er helt vidunderlig dejlig, men da jeg selv har været meget bange for hunde,
forstår jeg også de underliggende tanker folk har. Glem de folk der reagerer
negativt, eller spørg om de ikke lige vil hen og klappe engang. Jeg har
opdaget at mange folks negetivitet bunder i en lille angst for store hunde,
også selv om der er tale om sofadyr som vores. Nyd til gengæld når der
endelig kommer folk og snakker, der ikke har noget imod et slik i ansigtet
og lidt savl på ærmet. *smil*

Hilsen Dorthe
http://www.kishka.dk/dorthes/

Fra : Smat

Dato : 25-02-03 17:35

"Dorthe Prip Lahrmann" skrev d. 25-02-03 10:39 dette indlæg :
> Hvor gammel er din hvalp?
Apollo er 5 mdr og vejer 21 kg, han er en Berner Sennen, så bliver også
en god stor hund.
Ja jeg ved godt jeg må vænne mig til folks reaktioner, men øv

http://www.kandu.dk/

Fra : Ditte K

Dato : 25-02-03 11:28

Øv, jeg kender det også alt for godt. Min hund vil frygtelig gerne snakke
med alle andre hunde. Forleden var der en dame der lige frem trak sin hund
væk, som om jeg ikke skulle komme nærmere. Hvad fa'n der var i vejen ved jeg
ikke. Jeg blev bare skuffet blev jeg...

Fra : Helle Jensen

Dato : 25-02-03 11:47

Hej Ditte

Du skal måske huske på, at ikke alle hunde er helt vilde med at snakke med
andre hunde. Jeg har selv en af slagsen, og når jeg møder andre hunde,
trækker jeg også ham væk. Ikke fordi jeg synes, at hunden vi møder er
farlig, grim osv. (100% sikkert synes jeg, at den er lige det modsatte), men
fordi Jack højst sandsynlig ikke vil synes om hunden. Jeg synes selv, det er
rigtig øv, at Jack er sådan, men har lært at accepterer det, og gøre hvad
der i situationen er rigtig for min hund.

Håber denne forklaring kan hjælpe lidt på din skuffelse...

Hilsen Helle
www.helleshunde.dk

Fra : Karina og Christian

Dato : 25-02-03 12:32

"Helle Jensen" <hellejensen@newmail.dk> wrote in message
[klip]
> [...]
> rigtig øv, at Jack er sådan, men har lært at accepterer det, og gøre hvad
> der i situationen er rigtig for min hund.

Præcis samme forklaring har vi på, at vi også gerne trækker os lidt væk fra
andre hunde, vi ikke kender.

Men noget andet er: Vi synes jo selv (som vel alle hundeejere gør det), at
vi har den absolut smukkeste hund af alle i hele verden Det er der også
mange andre, der gør - eller de synes i hvert fald, han er rigtig køn, og
vil enormt gerne snakke med ham - ikke blot da han var hvalp, men også nu
hvor han er en voksen hund - han er jo bare bedårende

Men - som I alle ved, så er der jo dem, der så abolut ikke bryder sig om
hunde, hvilket jeg da bestemt godt kan acceptere.

Hvad jeg dog synes er mere eller mindre forkastligt er, når folk ikke nøjes
med at gå lidt væk fra os, når vi kommer med Vaks, men lige samtidig skal
vise en eller anden grimasse, der indikerer, at de så absolut synes, han er
et ækelt lille kravl.

Så er det bare, jeg kommer til at tænke på, hvad de ville gøre, hvis jeg
gjorde det samme, når jeg så dem.

Sidst vi oplevede det, var det en dame, der lavede det ansigt, og jeg
tænkte, at jeg da med rette kunne gøre præcis det samme, da hun så absolut
ikke var køn - nok snarere tværtimod.

Men man er jo godt opdraget, så det gjorde jeg ikke. Men hun kunne nok have
fortjent at blive gjort opmærksom på min holdning til tingene, synes jeg

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 25-02-03 12:03

Ditte.K@oncable.dk writes:
> [...]
>væk, som om jeg ikke skulle komme nærmere. Hvad fa'n der var i vejen ved

Måske var hendes hund aggressiv, eller hun har haft dårlig oplevelse med
andre hunde

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Ditte K

Dato : 25-02-03 12:51

> Måske var hendes hund aggressiv, eller hun har haft dårlig oplevelse med
> andre hunde.

Hmm jeg synes nu den så ganske rolig og sød ud, ellers var jeg gået i en
stor bue udenom. Rolig og sød: menes en logrende og glad golden retriever.

Hilsen Ditte

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 25-02-03 16:56

Ditte.K@oncable.dk writes:

>Hmm jeg synes nu den så ganske rolig og sød ud, ellers var jeg gået i en
>stor bue udenom. Rolig og sød: menes en logrende og glad golden retriever.

Jeg har en af den slags hunde der står rolig og logrer og piber for at
komme i kontakt med andre hunde. Er den anden hund en han af en hvis
størrelse, er der stor sandsynlighed for, at han går til angreb på den
anden hund, selvom han stadig logrer (han angriber næsten altid uden
varsel). Så det, at en hund logrer, er ikke altid ensbetydende med, at den
er glad, men nok nærmere et udtryk for, at modparten skal bemærke på
hvilket niveau halen føres (høj eller lav)

Det behøver nu ikke at være problemet med den golden du mødte, det kan
også bare være, at det er ejeren det er galt med. Jeg syntes hvis man har
en hund der er omgængelig for andre hund, så bør den også have lov til at
hilse på andre hunde, hvis de også er omgængelige.

Mit budskab er egentlig, at du ikke kan vide hvorfor hundeejeren reagerede
som hun gjorde. Der kan være en fornuftig forklaring.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Ditte K

Dato : 26-02-03 13:14

Nu er det selvfølgelig også svært at indse at nogle hunde bare ikke er så
snakkesagelige. Men det er nok fordi min egen elsker at snakke med alt og
alle der ligner en hund, hvilket hun så heldigvis også har været vant til
lige fra starten *S*

Ditte