Hovsa-kure/ livsstils-kure
Fra : Erna Andersen

Dato : 24-02-03 15:39

Jeg forsøger med del-og-hersk-princippet for at forstå lidt mere.

Jeg har arvet Jacobsens slankekur efter min mand, som engang har brugt den
med succes. Den passer ikke længere til ham, fordi kalorieindtagelsen er for
lav for ham, der er rimeligt overvægtig og meget aktiv.
Det er en hovsa-kur, der hurtigt pillede 6 kilo af mig, samtidig med, at jeg
havde det forrygende godt i de 3-4 uger. Men vi stoppede da der begyndte at
"vokse ost ud af ørerne på os" og min mand havde det for dårligt.
Det var nul sukker, hvedemel, kartofler og mælk, men beherskede portioner af
kød, æg, ost, fisk og grønsager, blandet meget alsidigt.
Mit kaloriebehov var lavt, fordi jeg havde problemer med stive og ømme led
og ikke brød mig om at bevæge mig ret meget.

Vi kom ikke tilbage til vores gamle kostplan, men tossede rundt i en slags
ingenmandsland imellem kuren og de gamle vaner. Her skulle der have været
mulighed for at indarbejde nogle nye og bedre kostvaner, men jeg synes ikke
livsstils-kurene, ww og vægtkonsulenterne, virker særlig tiltalende. Fordi
jeg elsker mad, kan jeg ikke gå ind i en plan der baserer sig på fedtfattig
fornuft, lige meget hvor alsidig kosten er.
Jeg leder af og til efter en plan, der kan bruges, men jeg bliver sikkert
nødt til selv at strikke en sammen, med hjælp fra gamle kogebøger o.l.
Jeg synes ikke Internettet er så nemt at manøvrere i som det var engang.

Til nytår fik jeg et hold i ryggen efter en uges traditionel julemad og
kunne se frem til nogle smertefulde uger på sofaen med tilhørende
vægtstigning.
Det blev så en ny hovsakur: Zonekost, hvor jeg først undervejs opdagede hvor
få kalorier jeg fik: 13oo stk., men med den rigtige ernæringsmæssige
sammensætning + fiskeolie og vitaminpiller gik det godt. Uden sult, men det
var lidt hårdt for maven. Desuden var jeg næsten smertefri, uden piller.

Zonekostens 30 % proteinindhold gør den uegnet til daglig brug, jeg ville få
nyresten mm., desværre.
Men det er en god kur for mange som fejlagtigt tror på at bare de spiser
10-15% protein til daglig, så er det fint.
Kroppen optager ikke al den protein, man spiser, og meget af det er
ufuldstændigt. Derfor kan udnyttelsesgraden meget vel nærme sig de 50!

Måske bliver Atkins i modereret udgave mit næste bud på en livsstils-kur.
Eller har andre bedre ideer?

KH Rna

Fra : Peter Nielsen

Dato : 24-02-03 19:39

hej Erna!
den modereret udgave af Atkins er lavet og hedder omegametoden. Niels Ehler
har skrevet en bog som hedder: lev fedt og bliv slank. Jeg bruger bogen som
inspiration, da jeg ikke er meget for at spise kedelig men sundt mad. Jeg
har tabt mig, stille og roligt og det har ikke været træls.

--
med venlig hilsen
Peter Broberg Nielsen

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 24-02-03 20:23

"Peter Nielsen" <boegely@nielsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> hej Erna!

uahadada for en omgang gentagelse af Ernas indlæg. Det var da lige lovlig
overvægtigt *S*

Man kan med fordel slanke sine indlæg.... klippe alt overflødigt væk, citere
det strengt nødvendige og svare UNDER det, man reagerer på. *S*

Følgende et godt sted at lære mere om at citere indlæg i nyhedsgrupperne:

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter Nielsen

Dato : 24-02-03 20:43

> Undskyld!
og tak, jeg er ikke så befaren i at svare i disse grupper, men nu har jeg
lært hvordan man bør gøre.
mvh.Peter

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 24-02-03 21:20

> (nu er jeg spændt på om det virker)

Jo sørme gør det *S*
Og tak selv! *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 26-02-03 16:54

"[w e b w o m a n]" skrev > Jo sørme gør det *S*
> Og tak selv! *S*
>
> Mvh. Lisbeth

Hvad betyder *S*?

Hilsen Ignoranten

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-02-03 21:23

Jan Bang Jensby wrote:

> "[w e b w o m a n]" skrev > Jo sørme gør det *S*

> Hvad betyder *S*?

Det er en vane fra chatrum.

*s* betyder for det meste, at man smiler.
*g* at man griner lidt (ikke nødvendigvis af vedkommende men gerne med)
*sf* at man smiler frækt (med erotiske undertoner).
..
..
..der er mange flere forkortelser
..
I hele taget betyder det man sætter mellem * (asterikser tror jeg de
hedder) at man gør et eller andet fx *slår hovedet ned i tastaturet* så
kan man forestille sig, at afsenderen sidder ved computeren og banker
hovedet ned i tastaturet. Hvorfor vedkommende så banker hovedet ned i
tastaturet, tja det fremgår vel af den debat man har ført med
vedkommende. Og om vedkommende reelt så gør det, tja det melder
historien så heller ikke noget om.

Den mere seriøse brug af asterikser er dog, at man sætter teksten mellem
*tekst* i *fed*.
Ligesom _ (underscore) betyder _understregning_ og / (slash eller
skråstreg) betyder /kursiv/.

Hvornår hvilke tegn betyder hvad, tja det må man lige vende sig til at
finde ud af, hvilke skribenter som bruger hvad i bestemte sammenhænge.
--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Erna Andersen

Dato : 25-02-03 10:28

"[w e b w o m a n]" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote in message

> Man kan med fordel slanke sine indlæg.... klippe alt overflødigt væk,
citere
> det strengt nødvendige og svare UNDER det, man reagerer på. *S*

Det var ellers et godt indlæg, der kunne tåle mange gentagelser, men OK

Men nu jeg er her, er der noget vigtigt, jeg ikke fik med før, og det kommer
så nu:
Spiser man mindre, reagerer fordøjelsen ved at gå langsommere. Det betyder
næsten altid forstoppelse, og jeg kunne tænke mig, at mange slankekure også
stopper her. Når min ikke gjorde det, var det fordi jeg fik rigtig meget
fiskeolie, som skulle smøre mine led. Men det smurte også
fordøjelsessystemet, og jeg tog ikke på af det.
Desuden spiste jeg ingefær, og her er der ekstra fibre.
Man kan også tage en skefuld hørfrø med vand dagligt, hvis det skal være
fedtfrit. Det gjorde jeg også. Alligevel var jeg på nippet til forstoppelse,
hvis jeg glemte det bare 1 dag. So Watch out!

KH Rna

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 25-02-03 18:23

> Det var ellers et godt indlæg, der kunne tåle mange gentagelser, men OK

Jamen det var der da. Men da det ligger på serveren, kan man læse det så
mange gange man vil, så én gang er nok *S*

> Spiser man mindre, reagerer fordøjelsen ved at gå langsommere.

Det har jeg aldrig observeret.
Mon ikke det er individuelt - og måske det tillige afhænger af, HVAD man
spiser.

> Desuden spiste jeg ingefær, og her er der ekstra fibre.

Du skal godt nok spise meget ingefær for at få fiber!

> Man kan også tage en skefuld hørfrø med vand dagligt, hvis det skal være
> fedtfrit.

Hørfrø er godt mod forstoppelse og andre gode ting, men fedtfri er de altså
ikke. Der er omkring 30 g fedt pr. 100 gram hørfrø.

Mvh. Lisbeth

Fra : Erna Andersen

Dato : 25-02-03 19:53

> Du skal godt nok spise meget ingefær for at få fiber!

Ja, det gjorde jeg!

> Hørfrø er godt mod forstoppelse og andre gode ting, men fedtfri er de
altså
> ikke. Der er omkring 30 g fedt pr. 100 gram hørfrø.

Kun hvis man tygger dem!

Fra : Frederiksen

Dato : 25-02-03 19:49

> altså
>
> Kun hvis man tygger dem!

Det svarer nogenlunde til at
- småkager ikke feder, hvis man spiser dem stående
- hvad andre ikke ser, feder ikke
- at en light sodavand ophæver kalorierne i onsdagssneglen
- chokolade kommer af bønner, bønner er sundt, derfor er chokolade sundt
- olie feder mindre end smør og margarine

Den holder altså ikke! Hørfrø feder uanset om du tygger dem eller ej - og
det gør chokolade også.

Mvh Maria

Fra : Kim Grandjean

Dato : 25-02-03 23:47

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote

> Den holder altså ikke! Hørfrø feder uanset om du tygger dem eller ej - og
> det gør chokolade også.

Erhm.... prøv det - du vil blive overbevist. Hørfrø er dækket af en skal, som
ikke nedbrydes i maven, og derfor optages fedtet (og alt det andet gode i
hørfrøet) ikke. Af samme årsag er jeg selv nødt til at køre mine hørfrø gennem
en kaffekværner før jeg spiser dem.

Venligst
Kim

Fra : Frederiksen

Dato : 26-02-03 15:32

> [...]
som
> ikke nedbrydes i maven, og derfor optages fedtet (og alt det andet gode i

Hvordan kan de så virke på træg mave?

Mvh Maria

Fra : Kim Grandjean

Dato : 26-02-03 18:53

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote

> Hvordan kan de så virke på træg mave?

Det må du spørge en anden om
Måske på samme måde som når fugle spiser grus og småsten. Det giver noget at
arbejde med...
Men 30 gram knuste hørfrø er altså ikke overdrevent skadeligt for diæten, og er
godt for så mange ting.

Venligst
Kim

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 25-02-03 23:16

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Den holder altså ikke! Hørfrø feder uanset om du tygger dem eller ej - og
> det gør chokolade også.

Hvad nu hvis frøene ikke blevt opløst i mave og tarm?

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Erna Andersen

Dato : 27-02-03 08:58

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

filur-klip

> - chokolade kommer af bønner, bønner er sundt, derfor er chokolade sundt
> - olie feder mindre end smør og margarine

Hvor har du (næsten) ret !
Hvis man får for lidt vegetabilske olier, er det to rigtig gode kilder.

KH Rna

Fra : Erna Andersen

Dato : 25-02-03 09:55

"Peter Nielsen" <boegely@nielsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> hej Erna!
> den modereret udgave af Atkins er lavet og hedder omegametoden. Niels
Ehler
> har skrevet en bog som hedder: lev fedt og bliv slank.

Jamen, den har jeg da ikke haft fat i endnu. Det var måske en mulighed.

Fra : Erna Andersen

Dato : 26-02-03 09:26

Jeg gik på bib. og kunne komme på en venteliste til bogen, men den rare dame
kunne også fortælle, at den kun kostede 169 kr. i boghandlen.
Nu har jeg købt den og læst den. Og ja, den er skrevet af en mand, der
elsker at bruge lang tid på at lave mad. Suk! Bare jeg havde sådan en!

Men anyway, der står meget godt i bogen.
Livsstilpyramiden er en god vejleder i dagligdagen.

KH Rna

Fra : Erna Andersen

Dato : 27-02-03 09:40

-at jeg er kommet til at hoppe på den vogn, der kritiserer kure, jeg ikke
har prøvet ret meget.
Jeg -har- prøvet, men jeg er ikke god til at gå til noget -en- gang om ugen.
For mig er/var det et ? om liv eller død! Her-og-nu.

Efter mit lykkelige tab af fedt kunne hele familien sikkert have haft glæde
af at gå til sådan noget, hos en god konsulent.
Men de er blevet trætte af at høre om slankning.
Det bekymrer dem meget mere at vi har en elendig økonomi.
Så jeg må nok finde et job nu.

KH Rna

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 27-02-03 09:41

> -at jeg er kommet til at hoppe på den vogn, der kritiserer kure, jeg ikke
> har prøvet ret meget.

Man skal ikke undskylde velbegrundet og saglig kritik!
Jeg har i øvrigt slet ikke bidt mærke i, at du har kritiseret nogen kur. Og
det er i øvrigt fuldt legalt at gøre det.

Mvh. Lisbeth