Re: Hjælp!!
Fra : Lene

Dato : 24-02-03 18:45

Har sendt det søde, måske har du slettet det ved en fejltagelse - her
kommer det igen:

Fra : Anet

Dato : 24-02-03 19:11

> sadlen
> en
> tager
> med
> spænde

(klip)

Det er jo fint nok med muligheden for at bruge sådan et bid meeennn....det ville jeg aldrig bruge på min hest. Så må det være en
bedre måde at få en virkelig hestekyndig til at hjælpe sig. Og et sådan bid vil være meget farligt i en ukyndig hestemenneskets
hænder. Du skriver selv noget om faren for at ødelægge ryggen på hesten og også hvis hesten stejler og evt. ryger bagover med sin
rytter. Det kan gå alt for galt både med rytter og hest. Her må det være en "erfaren" rytter der kan afhjælpe problemet.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Anet

Dato : 24-02-03 19:21

> [...]
> rytter. Det kan gå alt for galt både med rytter og hest. Her må det være en "erfaren" rytter der kan afhjælpe problemet.

(klip)

Jeg lader heller aldrig andre som ikke er vant til at ride med kandar ride med sådan en på min hest. Ikke engang min datter får lov
til at skridte af med den på når jeg har redet. Tit kommer hun ellers ned når jeg rider og så skridter hun af mens jeg går med ved
siden af. Det er hyggeligt ....man skal virkelig passe på med at bruge skarpe bid på sin hest og man skal passe på ikke at komme
galt afsted med det.....

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Lene

Dato : 24-02-03 19:40

"Anet" skrev:
> [...]
> rytter. Det kan gå alt for galt både med rytter og hest. Her må det
være en "erfaren" rytter der kan afhjælpe problemet.

Hej Annette,
pigen som var bange for at ride på sin haflinger, skrev på min mail at
hun bare ville sætte sig op og ride den.

Man skal generelt aldrig begynde at hænge en hel masse unødigt
tingeltangel på sin hest, bare fordi man er lidt nervøs. Et checkbid
kan være en god hjælp til en hest som vil bukke, hvis man kun spænder
den så hesten lige nøjagtig holder hovedet lidt højere ( 2 - 5 cm )
end den normalt ville gøre. Man skal aldrig ride i lang tid ( flere
uger ) med fast check - det er ikke godt til ryggen, men i en kort
periode ( et par dage ) sker der ikke noget.
Hvis man spænder checken helt vildt, så stejler den. Check bruges
derfor også af nogen cirkusfolk til at lære hesten at stejle.

Vores heste går med check i løb ( en enkelt har det bedst uden
check ). I almindelig træning går de uden, med mindre det drejer sig
om hurtigarbejder - altså hastigheder over ca. 40 km i timen. Alle
ungheste går med lang check ( hæver hovedet ca. 2 cm ) i op til første
træningsår. Når de ikke får rygproblemer skyldes det, at vi tager
checken af når hesten skridtes efter træning og lader den gå med
hovedet helt nede ved koderne, så den får strækket ordentlig ud + at
vi kun træner ungheste max hver anden dag - nogen gange kun hver 3. En
1 års traver der lige er kørt til træner vi gerne i 20 minutter pr.
gang.

Rideheste som man rider i en time eller to hver dag, skal man kun give
check på et par dage i træk, hvis man overhovedet skal gøre
det..........

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 24-02-03 20:57

> [...]
>
> Rideheste som man rider i en time eller to hver dag, skal man kun give
> check på et par dage i træk, hvis man overhovedet skal gøre

(klip)

Jeg syntes stadigvæk ikke at et instrument som det er noget som man skal benytte sig af. Så hellere lade sin hest løbe lidt i longe
får man sætter sig op, kontakte en hestevisker/hestpsykolog, få noget hjælp på en rideskole, få hjælp hos mere hestekyndig som ikke
er bange for hesten osv.......og igen syntes jeg ikke at det er en god ide´ fordi uerfarne folk som ikke bruger dem jævnligt som Jer
kan komme meget galt afsted med det......

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Marlene

Dato : 25-02-03 10:04

Lene <hamadryad@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e5a59e1$0$247$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Har sendt det søde, måske har du slettet det ved en fejltagelse - her
> kommer det igen:
Snip

Hej Lene.

Tusind tak for det lange og dybdegående svar.

Som Annette skriver, så kunne jeg naturligvis heller ikke finde på at bruge
sådan et bid, når jeg ikke er mere erfaren, men jeg havde simpelthen aldrig
hørt om det, og det var rart at få fortalt, hvad det var.

En anden ting, som jeg er begyndt at undre mig over; jeg har lige checket
alle de foregående indlæg, og dit er der ikke (omkring checkbid)..........
Har I andre set Lenes indlæg om checkbid - altså tidligere? For jeg er
begyndt at tro, at der er flere, jeg ikke får læst.........

Endnu engang tak for svaret.

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 25-02-03 12:49

> [...]
> Har I andre set Lenes indlæg om checkbid - altså tidligere? For jeg er
> begyndt at tro, at der er flere, jeg ikke får læst.........

Ja, jeg har læst det før her.....
Og Marlene har du set at jeg husker at lade en stump tekst stå tilbage GGGGG

Fra : Marlene

Dato : 25-02-03 13:40

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e5b5811$0$52140$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Ja, jeg har læst det før her.....

Meget mystisk!!!!

> Og Marlene har du set at jeg husker at lade en stump tekst stå tilbage
GGGGG

Ja, det er bare dejligt ;) Tak.

Mvh. Marlene.