Findes heste ikke i str. omkring 150cm?
Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 23-02-03 20:16

      Hej :)

   Ja, nu har jeg efterhånden kigget mig omkring efter hest længe
- og det har slået mig at det er helt utroligt få heste (Som ikke er
arabere :) der er mellem 150 og 155 - og som er mellem 6 og 12 år og
med en vis grad af uddannelse. Hvordan pokker kan det være? Er det
fordi der ikke findes ret mange heste i den størrelse? Eller er det
fordi de der har heste i den størrelse ikke ku drømme om at sætte dem
til salg?

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-02-03 20:26

In article <e97i5vgv1lhj7j08d76c20kt84v6qq209u@4ax.com>, Trine Stubbe Teglbjærg wrote:
> [...]
> fordi der ikke findes ret mange heste i den størrelse? Eller er det
> fordi de der har heste i den størrelse ikke ku drømme om at sætte dem

Hvilken race/køn ønsker du dig ?

Nogle folk har det jo med at jo større jo bedre, og jeg er da også
lidt af den skuffe, dog er min hest kun 170. Jeg har dog behov for
en stor hest (pga. af min størrelse :/
Men jeg kan også godt se fordelene i en mindre hest, fx. kan man lettere
komme op, og der er ikke så mange grene i skoven der hænger ned i hoved
højde.
En grund kunne være at hvis hesten viser tendens til at gå lige over
pony målet, så sultes hesten, eller ifoles for at få den under pony
målet, hvor den er langt mere værd.

JonB
ps: husk lige vigepligterne for små prupony'er og andre falabellaer...
FLYT DIG!

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 23-02-03 20:34

On Sun, 23 Feb 2003 19:26:22 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:

>Hvilken race/køn ønsker du dig ?

   Vallak helst - men en hoppe er ok :) Og racen er mere eller
mindre underordnet. Dog har jeg netop på grund af størrelsen lidt kig
efter connemara. Umiddelbart er det vigtigst for mig at hesten har et
roligt og stabilt temperament men den skal helst osse være
fremadsøgende. Kravene til uddannelse er ikke så store - LB-niveau i
spring og dressur er vist ikke for meget forlangt - bare hesten er
stabil i begge dele. Den skal være min lærehest jo :)

> [...]
>Men jeg kan også godt se fordelene i en mindre hest, fx. kan man lettere
>komme op, og der er ikke så mange grene i skoven der hænger ned i hoved

   Nu er jeg kun 160cm høj selv og spinkel af bygning. Jeg kommer
til at ligne grønærten på så store heste ;) I øvrigt har jeg det bedst
med heste jeg kan se over. Det er naturligvis et spørgsmål om kontrol
:)

>En grund kunne være at hvis hesten viser tendens til at gå lige over
>pony målet, så sultes hesten, eller ifoles for at få den under pony
>målet, hvor den er langt mere værd.

   Det kan godt være. Men alligevel . 155 burde da ikke være
såååå svært at finde. Jeg har endda i søgningen gået op til 160 selv
om det efter min mening nok er for højt. (Men jeg skal jo heller ikke
begrænse mig for meget for jeg kunne jo overse den rette hest fordi
den var 1 cm for høj)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-02-03 20:52

In article <fa8i5vsgoejgvsegu1msrunqkgjig792kr@4ax.com>, Trine Stubbe Teglbjærg wrote:
> On Sun, 23 Feb 2003 19:26:22 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
><bendtsen@diku.dk> wrote:

[klip]

>    Nu er jeg kun 160cm høj selv og spinkel af bygning. Jeg kommer
> til at ligne grønærten på så store heste ;) I øvrigt har jeg det bedst
> med heste jeg kan se over. Det er naturligvis et spørgsmål om kontrol

Så kan jeg godt se at du skal have en lille hest.

JonB

Fra : Liz B.

Dato : 23-02-03 21:12

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
> Men jeg kan også godt se fordelene i en mindre hest, fx. kan man lettere
> komme op, og der er ikke så mange grene i skoven der hænger ned i
hovedhøjde.

Det er lige meget med heste størrelsen! Hvis der er gren i vejen rammer man
dem, uanset hvor stor hesten er!! Jeg ved det! Det hedder Murphys lov!

Hilsener Liz

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 23-02-03 21:21

On Sun, 23 Feb 2003 21:12:19 +0100, "Liz B." <lizb@tiscali.dk> wrote:

>Det er lige meget med heste størrelsen! Hvis der er gren i vejen rammer man
>dem, uanset hvor stor hesten er!! Jeg ved det! Det hedder Murphys lov!

   Jeps - sådan er reglerne bare. Men det er nu heller ikke lige
derfor jeg vil ha en lille hest ;)

Fra : Anet

Dato : 23-02-03 20:31

Heste i den størrelse som du skriver om er heste der ikke tilstræbes at
lave. De skal helst have et stangmål på 165 cm. Hvis de er så små som dem du
beskriver så kan de nemlig generelt ikke klare sig i konkurrencer med de
større hest og der er derfor heller ikke så mange penge i at avle de heste
så.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 23-02-03 20:43

On Sun, 23 Feb 2003 20:30:30 +0100, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

> [...]
>større hest og der er derfor heller ikke så mange penge i at avle de heste

   Nej og hvad fanden skal små ryttere som mig så gøre? Jeg skal
ikke ha en champion - jeg skal ha en ridehest der passer i størrelsen
og som kan være en følgesvend og en lærehest gennem lang tid.... Det
undrer mig bare for det kan ikke passe at det kun er mig der står og
"mangler" hest i den størrelse.
   I øvrigt kan en hest i den størrelse _sagtens_ måle sig med
store heste i L-klasserne - som vel et eller andet sted er de klasser
som de fleste rider? :)

Fra : Pia J

Dato : 23-02-03 21:09

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> wrote in message

> Nej og hvad fanden skal små ryttere som mig så gøre?

Vi må lede lidt grundigere og håbe vi kan få sådan en defekt hest lidt
billigere? :) Nu kan jeg godt lide araber, så jeg har ikke ligeså store
problemer, ej heller rider jeg fin dressur.

En gang imellem er der en sportspony som vokser over målet - det burde være
perfekt til dig. Spørgsmålet er så blot, om nogen har gidet arbejde med den,
eller om de sælges mere grønne.

:Pia

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 23-02-03 21:16

On Sun, 23 Feb 2003 21:09:07 +0100, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Vi må lede lidt grundigere og håbe vi kan få sådan en defekt hest lidt
>billigere? :) Nu kan jeg godt lide araber, så jeg har ikke ligeså store
>problemer, ej heller rider jeg fin dressur.

   Jeg gider nu hverken fin dressur eller noget - men jeg har
ikke det store for araber, islænder, fjordhest og haflinger. Ikke at
nogen af de nævnte racer nogensinde har gjort mig noget - ej heller at
jeg tvivler noget som helst på at de er dejlige heste. Men jeg føler
ikke at de passer til mig - nogen af dem :) Det er jo en ærlig sag.
   Og så vil jeg godt ride båe dressur, spring og jagt/distance -
altsammen på moderat plan. Så det er i hvert fald et krav at hesten er
alsidig ;)

>En gang imellem er der en sportspony som vokser over målet - det burde være
>perfekt til dig. Spørgsmålet er så blot, om nogen har gidet arbejde med den,
>eller om de sælges mere grønne.

   Det er jo noget skrammel når så lille mig der skal bruge en
lærehest står og søger efter hest i den størrelse. Måske jeg kan være
heldig at finde en connemara - de er kendt for at ligge mellem noget i
40'erne og så op til 155. Men om folk vil sælge deres store connemara
til en voksenrytter .... det er jo så måske et spørgsmål?

Fra : Liz B.

Dato : 23-02-03 21:29

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Og så vil jeg godt ride båe dressur, spring og jagt/distance -
> altsammen på moderat plan. Så det er i hvert fald et krav at hesten er
> alsidig ;)

Så er araberen jo den perfekte valg - verdens mest alsidig hesterace! Og så
er de så trofaste og klog! Sorry at du ikke kan lide dem. Du ved ikke hvad
du går glip af

Hilsen Liz

Fra : Berit Nielsen

Dato : 23-02-03 23:46

> [...]
> Og så vil jeg godt ride båe dressur, spring og jagt/distance -
> altsammen på moderat plan. Så det er i hvert fald et krav at hesten er

Så falder det mig utroligt svært at du ikke vil have en araber.
araberen er netop kendt for sin alsidighed, og er faktisk enormt gode
læreheste.
Derfor ser man dem ofte som elevheste på rideskoler.
Tag og prøv dig frem, og søg hest på størrelsen og ikke på racen.
Når nu størrelsen er det afgørende.
På vores rideskole har vi masser af småheste i målet 150 - 157
Det er bare mest blandingsheste, som så benyttes til alt imellem himmel og
jord.

Hilsen Berit
http://www.arabiskrideklub.dk

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 24-02-03 21:24

On Sun, 23 Feb 2003 23:46:17 +0100, "Berit Nielsen"
<berit_nielsen@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>Derfor ser man dem ofte som elevheste på rideskoler.
>Tag og prøv dig frem, og søg hest på størrelsen og ikke på racen.

   Jeg giiiiiider virkelig ikke arabere - de siger mig ikke en
dyt overhovedet. Undskyld mig - men det gør de altså ikke. I øvrigt
har jeg aldrig set en araber gå som rideskolehest - hvorimod
fjordheste og haflingere er ret almindelige hernede på Sydsjælland og
Sydhavsøerne :) Men de siger mig heller ikke noget særligt =)

>På vores rideskole har vi masser af småheste i målet 150 - 157
>Det er bare mest blandingsheste, som så benyttes til alt imellem himmel og
>jord.

   Jeg vil meget gerne have en blandingshest - af en lidt kraftig
type med kraftig hals og solide ben.... Hesten behøver absolut ikke
være renavlet - omend jeg er faldet lidt for connemaraen - desværre
sælges de oftes som ungheste - eller ældre heste. (altså 15+ år)

Fra : Anet

Dato : 24-02-03 22:24

> [...]
> være renavlet - omend jeg er faldet lidt for connemaraen - desværre
> sælges de oftes som ungheste - eller ældre heste. (altså 15+ år)

(klip)
hvis du kun kan finde dem som helt unge eller som 15 årige så er det fordi du ikke vil ofre nok penge på en connemare. De findes,
men de koster....havde selv sådan en i 14 år....skøn pony....

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 25-02-03 21:33

On Mon, 24 Feb 2003 22:23:49 +0100, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

> [...]
>men de koster....havde selv sådan en i 14 år....skøn pony....

   Nu har det nok osse en del at gøre med at jeg ikke søger
seriøst som det vist hedder endnu. Jeg har ikke pengene her og nu -
jeg kigger bare omkring. I øvrigt ville jeg mene at
connemara-foreningens hjemmeside burde være stedet at starte - men det
er først i dag der er kommet nyt til - siden engang i december :( ....

Fra : Anet

Dato : 25-02-03 22:50

> [...]
> connemara-foreningens hjemmeside burde være stedet at starte - men det
> er først i dag der er kommet nyt til - siden engang i december :( ....

Det er lidt synd at de forskellige avlsforbund og foreninger ikke gør det helt vilde for at komme med nyt stof på deres hjemmesider.
Men en dejlig race som jeg kun kan anbefale også til voksne....Jeg vel ca. redet 20-30 stykker af den race til og kun 2 af dem var
lidt forsigtige/små nervøse i det. Men de rettede sig da de blev vant til at gå med rytter på og oplevede den rigtige verden uden
for folden.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Pia J

Dato : 26-02-03 07:59

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote in message news:3e5be523$0$52186
> Men en dejlig race som jeg kun kan anbefale også til voksne....Jeg vel ca.
redet 20-30 stykker af den race til og kun 2 af dem var

Hvad koster sådan en fætter fra "små"?

:Pia

Fra : Anet

Dato : 26-02-03 08:36

Du skal holde lidt øje på www.dba.dk f.eks og nogle gange kan du være heldig at få et føl for under 5000 kroner hvis du har tiden
til finde dem og hvis du er kræsen med afstamningen så ville jeg undersøge lidt mere og sætte mig godt ind i den race.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Pia J

Dato : 26-02-03 09:32

> til finde dem og hvis du er kræsen med afstamningen så ville jeg undersøge
lidt mere og sætte mig godt ind i den

Næ, det er jeg ikke - blandinger er også fine. Det er mere vigtigt de ikke
har en eller anden bygningsfejl eller andet graverende.

:Pia

Fra : Anet

Dato : 26-02-03 10:08

> Næ, det er jeg ikke - blandinger er også fine. Det er mere vigtigt de ikke
> har en eller anden bygningsfejl eller andet graverende.

(klip)

Jamen det er jo en god indstilling at have....for du kan alligevel ikke ride på papirerne. Få evt. en dyrlæge til at checke hesten
når du kommer dertil. Connemaren er en dejlig race og jeg var rigtig glad for min pony. Hun var en fra Merrild stutteriet og som
senere blev bedækket med en importeret hingst som hed Marble...Det var Øxenholm der importerede ham. Hvis du søger på Marble så kan
du se et af hans afkom Marble junior....

Fra : Pia J

Dato : 26-02-03 10:17

>Hvis du søger på Marble så kan
> du se et af hans afkom Marble junior....

Det var lettere sagt end gjort, for der findes en sten som hedder Connemara
marble... :) Men jeg fandt da nogen connemara billeder og det er jo en køn
lille sag.

:Pia

Fra : Anet

Dato : 26-02-03 11:52

> Det var lettere sagt end gjort, for der findes en sten som hedder Connemara
> marble... :) Men jeg fandt da nogen connemara billeder og det er jo en køn
> lille sag.

(klip)

På dette link kan du se hingste før og nu inden for connemareavlen.

http://www.connemarapony.dk/hingste_før-nu.htm

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Anet

Dato : 26-02-03 10:17

> Næ, det er jeg ikke - blandinger er også fine. Det er mere vigtigt de ikke
> har en eller anden bygningsfejl eller andet graverende.

Du kan læse lidt om racen på foreningens hjemmeside....''

http://www.lr.dk/heste/diverse/LHCO.htm

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 26-02-03 19:29

On Tue, 25 Feb 2003 22:50:28 +0100, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

> [...]
>lidt forsigtige/små nervøse i det. Men de rettede sig da de blev vant til at gå med rytter på og oplevede den rigtige verden uden

   Åh jo :) Men salgssiderne er jo ikke mere "aktive" end
medlemmerne af avlsforeningen gør dem til =) Så det er jo fordi
avlerne ikke har en masse til salg lige her og nu vil jeg gå ud fra. I
øvrigt har avlere vel ofrest unge heste eller føl til salg?

Fra : Anet

Dato : 24-02-03 22:27

> [...]
> fjordheste og haflingere er ret almindelige hernede på Sydsjælland og
> Sydhavsøerne :) Men de siger mig heller ikke noget særligt =)

På den rideskole hvor vi havde hestene opstaldet havde de for år tilbage et helt hav af arabere netop pga deres lette væsen....men
hvis man ikke interesserer sig for en ting så tror jeg nok at man sådan ikke rigtig ser det. Hænger nok lidt sammen.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 25-02-03 21:34

On Mon, 24 Feb 2003 22:27:20 +0100, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

> [...]
>hvis man ikke interesserer sig for en ting så tror jeg nok at man sådan ikke rigtig ser det. Hænger nok lidt sammen.

   "Vi" har kun en hvor jeg er nu - og jeg ved positivt at det
kun var privatrytterne der havde araber de andre steder jeg har gået
på rideskole.

Fra : Lene

Dato : 25-02-03 11:33

"Trine Stubbe Teglbjærg skrev.

> [...]
> være renavlet - omend jeg er faldet lidt for connemaraen - desværre
> sælges de oftes som ungheste - eller ældre heste. (altså 15+ år)

Hej Trine,
kraftige ben og solid type skriver du - her er så mit bud: Kig på en
Knapstrupper. De fås både plettede og ensfarvede ( hvis du ikke kan
lide den plettede farve ), de er ofte ikke ret høje, kan bruges til
lidt af hvert, og har gennemgående en god heldbredstilstand.
Connemare er jo ofte forædlede med netop araber, som du ikke kan
li......
Nu ved jeg faktisk ikke om det eksistere længere, men der var da
engang et stutteri der hed Øksenholm ( eller noget i den stil ) det lå
vist i Kokkedal, hvis de stadig eksistere så henvend dig til dem, de
var førende i DK ang. Connemare da jeg var ponyrytter - måske kan du
få lov til at se eller prøve et par af hestene, for at danne dig et
indtryk af racen.

Bare en tanke.......

Mvh. Lene

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-02-03 11:40

In article <3e5b4630$0$183$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Lene wrote:

[klip]

> kraftige ben og solid type skriver du - her er så mit bud: Kig på en
> Knapstrupper. De fås både plettede og ensfarvede ( hvis du ikke kan
> lide den plettede farve ), de er ofte ikke ret høje, kan bruges til

teknisk set er pletterne ikke en farve, men en aftegning ;-D
Højden ?? det ved jeg nu ikke, min er 170, men jeg startede
da på en knabstrupper pony på 133, derefter et føl af forrige
der var 143. Da jeg skiftede til hest var det dels en lille
på 150? (den er desværre død, da den ikke nåede at bremse før
hegnet, og fik en DYB DYB flænge, så dyrlægen slog den ned med
det samme :( Samtidig med den red jeg en hingst på 165, og en
vallak på 163. Så kom en pause på 7 år, og her i 2000 flyttede
min søster endelig til Kbh, og så fik vi en hest over :) Så nu
har jeg en giraf på 170 ;-D

JonB

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-02-03 13:45

Jon Bendtsen wrote:
[SNIP]

> Da jeg skiftede til hest var det dels en lille
> på 150? (den er desværre død, da den ikke nåede at bremse før
> hegnet, og fik en DYB DYB flænge, så dyrlægen slog den ned med
> det samme :(
[SNIP]

Det fik mig lige til at tænke på en solstrålehistorie (det kunne vi vist
godt trænge til idag med al den tåge).

En af vores heste havde for nogle år siden sit ene bagben ude imellem
øverste og nederste hegnstråd. Hun gik i panik, og endte med at lave et
kæmpe sår på forsiden af bagbenet - ca. 8x15 cm. og dybt nok til mere
eller mindre at give os udsigt til knoglen.

Vi behandlede det et par måneder, og et år efter var der kune et par
enkelte hvide hår at se på stedet.

Imponerende når der manglede en god stor håndfuld hesteben. Hesten blev
overhovedet ikke halt.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 25-02-03 13:48

> Det fik mig lige til at tænke på en solstrålehistorie (det kunne vi vist
> godt trænge til idag med al den tåge).

(klip)¨¨
Det hjalp med en solstrålehistorie for nu skinner solen her.......

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-02-03 20:03

In article <3e5b6561$0$4245$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Dennis Thrysøe wrote:

[klip]

> Det fik mig lige til at tænke på en solstrålehistorie (det kunne vi vist
> godt trænge til idag med al den tåge).

jeg har fået min dosis i dag :) Jeg var i skoven med pruhesten, og
der var indtil flere steder hvor det var muligt at ride i hestens
standart hastighed... ;-D

> [...]
> enkelte hvide hår at se på stedet.
>
> Imponerende når der manglede en god stor håndfuld hesteben. Hesten blev

FSCK! det ville jeg gerne have vist da de gamle ringede og fortalte mig
om hesten. Omend det nok havde været forsent da.

JonB

Fra : Anet

Dato : 25-02-03 12:36

> [...]
> var førende i DK ang. Connemare da jeg var ponyrytter - måske kan du
> få lov til at se eller prøve et par af hestene, for at danne dig et

(klip)

Stutteri Øxenholm lavede rigtig mange skønne connemarer og havde taget en del gode hingste hjem fra udlandet af. Heste fra dette
stutteri vil typisk hedde Øxenholm Godot. Dette stutteri er så vidt jeg ved solgt og jeg mener at have hørt (er ikke helt sikker) at
det stutteri der hedder York i dag har til huse der i de gamle stalde.

Grundstenen til gode connemarer kom også fra et stutteri der hed Merrild og som også har lagt en stor bunke arbejde i at lave gode
heste. Heste herfra har Stutterienavnet Nicholas. Alså som f.eks Nicholas Honey-Moon. Dette stutteri gik desværre ned og hestene
blev spredt over hele Danmark. Den gang at stutteriet gik ned flygtede ejerne vist til udlandet og en slagter gik hver dag over og
gav hestene mad. En af dem der dengang købte connemarehingste var Katja Schumann og de hingste blev brugt i hendes cirkusopvisninger
landet over. Hun skulle have 7 hingste i mangen af gangen så temperamentet må siges at være i top hos hendes heste.

Men af stutterier kan også nævnes det der hed Stutteri Skovse som også lavede fine og alsidige connemarer. ..Deres heste hed f.eks
Skove beauty Pearl. Stutteri Skovse stoppede da den gamle mand Frese døde som ejede det. Forøvrigt så havde Stutteri Skovse også
stutteri af araber og DV. Stutteri Skovse lå på den ejendom hvor Slagelse Ridecenter i dag har til huse og det er den gamle Freses
søn der i dag bor på ejendommen sammen med sin familie.

Hvis du i stamtavler støder på enten stutterinavnet Øxenholm, Skovse eller Nicholas så er det lavet ud af prima ponyer....

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 25-02-03 21:38

On Tue, 25 Feb 2003 11:33:17 +0100, "Lene" <hamadryad@mail.dk> wrote:

> [...]
>lidt af hvert, og har gennemgående en god heldbredstilstand.
>Connemare er jo ofte forædlede med netop araber, som du ikke kan

   Hov! Hvor skriver jeg at jeg vil ha en hest der overhovedet
ikke har noget som helst at gøre med araber? Jeg skriver at _araberen_
ikke siger mig ret meget - det betyder bestemt ikke at jeg dermed
partout ikke vil ha en hest hvis den så meget som har snuset til sådan
en! :) Connemara er grundlæggende alsidige og med godt helbred og
stabile i træningen - sådan generelt. Det er det jeg leder efter - men
det er jo ikke sikkert at nogen vil sælge deres lækre connemarapony
til en voksenrytter - så som udgangpunkt må jeg gå ud fra at jeg skal
finde en over ponymål :)

> [...]
>var førende i DK ang. Connemare da jeg var ponyrytter - måske kan du
>få lov til at se eller prøve et par af hestene, for at danne dig et

   De eksisterer stadig :) Og jeg skal så absolut ha fat i blandt
andet dem når jeg har pengene til at betale for sådan en. Som det er
nu har jeg ikke råd til at købe en ordentlig hest - men der går
heldigvis ikke så længe ;)

Fra : Tine Gade

Dato : 24-02-03 11:51

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 24-02-03 21:25

On Mon, 24 Feb 2003 11:50:47 +0100, Tine Gade <tine@miba.auc.dk>
wrote:

>Vi har netop fået vores pony tilbage fra Norge hvor den desværre ikke
>kunne måles til pony. Den er dog målt i Danmark til 149.
>Den kan du købe!
>Den har placeringer i både dressur, spring og millitary og er en irsk
>pony, altså stærk nok til voksne ryttere.
>Skriv hvis du har interesse... (Jeg må jo ikke reklamere for den her!)

   Jeg må jo nok starte med at høre hvor du bor henne i landet?
:) Jeg vil meget gerne se billeder af den hvis du har :)

Fra : Marlene

Dato : 24-02-03 10:32

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:rs8i5vggt8evtd339lpuqdkmvqjvi9akgd@4ax.com...
> On Sun, 23 Feb 2003 20:30:30 +0100, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:
Snip

> [...]
> og som kan være en følgesvend og en lærehest gennem lang tid.... Det
> undrer mig bare for det kan ikke passe at det kun er mig der står og

Det er da også den størrelse hest, jeg kigger efter (fra 10 år og opefter),
og du har da ret i, at det ikke vrimler med dem, men jeg synes nu ikke, at
jeg har haft besvær med at finde nogle (ser bl.a. altid på Hestenettet).

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 23-02-03 20:40

Forresten hvorfor må det netop ikke være en araber???? min gamle mor købte
den araber som vi har nu. Og hun havde 6 skønne år med ham og han var en
rigtig damehest7juniorhest. I dag har min datter, mand og søn glæde af ham
og har haft det i en del år efterhånden. Dem som har araberne er mægtig
glade for dem for de er klogere end andre heste gennemsnitlig (egen påstand
men også hørt af andre), de er nemme at komme rundt med, de er føjelige og
nemme at opdrage, de er smukke og har som regel også et godt
sadelleje.....ja jeg kan blive ved.....Jeg rider ham dog ikke selv så tit da
han ikke er så stor og jeg er selv 180 cm...

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 23-02-03 20:45

On Sun, 23 Feb 2003 20:39:31 +0100, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

> [...]
>sadelleje.....ja jeg kan blive ved.....Jeg rider ham dog ikke selv så tit da
>han ikke er så stor og jeg er selv 180 cm...

   Men til gengæld ser man dem stort set aldrig i dressur og
springklasser - men ofte i distance og western/showklasser. Så vidt
jeg husker er araberen ikke bygget til dressur og det er altså et krav
fra min side :)

Fra : Anet

Dato : 23-02-03 21:28

> [...]
> springklasser - men ofte i distance og western/showklasser. Så vidt
> jeg husker er araberen ikke bygget til dressur og det er altså et krav

(klip)

Tja, vores lille fyr her er netop en forvokset pony. Han skulle have været
sportsponyhingst men løb over målet. Avleren red dressur på ham og med en
rimelig ridende voksenrytter så kan han snildt gå en LA dressur. Han er
meget lydig og let redet.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 23-02-03 21:35

On Sun, 23 Feb 2003 21:28:13 +0100, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

> [...]
>sportsponyhingst men løb over målet. Avleren red dressur på ham og med en
>rimelig ridende voksenrytter så kan han snildt gå en LA dressur. Han er

   Jamen vi har skam en araberponyhingst stående ude på
rideskolen - b-pony i dressur og hvad har vi. Men selv om han da er
lisså sød og rar som alle mulige andre heste så er han mig altså
inderligt ligegyldig. Araberheste "klikker" bare ikke for mig. =)

Fra : Anet

Dato : 23-02-03 21:39

> [...]
> lisså sød og rar som alle mulige andre heste så er han mig altså
> inderligt ligegyldig. Araberheste "klikker" bare ikke for mig. =)

Jamen sådan er det jo bare. Vi har alle en forskellig smag heldigvis for
det.....

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Berit Nielsen

Dato : 23-02-03 23:51

> [...]
> springklasser - men ofte i distance og western/showklasser. Så vidt
> jeg husker er araberen ikke bygget til dressur og det er altså et krav

Sikke en misforstået opfattelse, som viser at du absolut intet ved om
araberen.
Jeg har redet MB på min gamle araber, og har på den jeg har nu opnået at få
hende op i LA nivau på kun 1 års ridning.
Araberen er den mest lærevillige, læreivrige og samarbejdsvillige hest man
kan tænke sig.
araberen er en stabil hest, en god ven og den giver dig alt hvad den har,
hvis du giver noget retur.
Men en araber er en dårlig ting, hvis man ikke leder efter en ven, en
følgesven, og en samarbejdspartner.
Da den har det bedst ved at knytte bånd, arbejde og yde noget for sin ejer/
rytter.
Og den er bestemt meget velegnet til både dressur, spring, distance, western
og jagt.

hilsen Berit N
http://www.arabiskrideklub.dk

Fra : Marlene

Dato : 24-02-03 10:36

Berit Nielsen <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e595066$0$4310$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]

ejer/
> rytter.
> Og den er bestemt meget velegnet til både dressur, spring, distance,

Nu er det lige før, at du - og I andre - får mig overtalt til at købe en
araber, når jeg skal have min ridehest :) For jeg må indrømme, at næsten
hver gang jeg finder en egnet hest, og som samtidig er meget, meget smuk, så
er det næsten altid en araber, men jeg fravælger den, fordi jeg gang på gang
har hørt, at de har et iltert temperament, og at de er meget nervøse. Og jeg
skal absolut have en helt rolig hest. Men de er virkelig noget af det
smukkeste........

Mvh. Marlene.

Fra : Pia J

Dato : 24-02-03 11:10

Der er skam også arabere som er luddovne. Men "generelt" vil jeg ikke
anbefale en araber til en nervøs rytter, da det er en følsom hest som ikke
reagerer positivt på panikhold i tøjlerne, og den nærmest sympatistresser
sammen med dig Men den flipper ikke mere ud over ting end fuldblod og
andre varme racer, den araber jeg tidligere passede i 5 år kunne da få et
flip og hoppe lidt rundt ("min ven går nede på folden og jeg er ikke kommet
længere end til gårdspladsen!")- men selv da kunne jeg have trukket ham i en
sytråd, hvor jeg har oplevet andre heste bare mase på og tromle en ned.
Hvis jeg skulle anbefale en "gyngehest" må det blive en oldeborger, de får i
hvert fald mig til at gabe kæberne af led

:Pia

Fra : Marlene

Dato : 24-02-03 11:27

Pia J <ngspam@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e59ef68$0$4376$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> [...]
> Hvis jeg skulle anbefale en "gyngehest" må det blive en oldeborger, de får
> hvert fald mig til at gabe kæberne af led

Ha, ha, ok - jeg kan nu også godt lide, at der er en smule fart over feltet,
men jeg bryder mig ikke om nervøse heste, der farer sammen ved den mindste
lyd - eller måske løber afsted, fordi de blev bange...........

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 24-02-03 12:03

> [...]
> men jeg bryder mig ikke om nervøse heste, der farer sammen ved den mindste
> lyd - eller måske løber afsted, fordi de blev bange...........

fordelen ved en smuk araber er at den er meget nem ridelig. Den er ikke direkte nervøs men jeg vil mere betegne det som hurtig.
Vores lille araber kigger meget men han kan altid overtales til at gå videre. Hvis han bliver bange så løber han bare.Bukker og
stejler aldrig nogensinde.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Pia J

Dato : 24-02-03 13:07

> Vores lille araber kigger meget men han kan altid overtales til at gå
videre. Hvis han bliver bange så løber han bare.Bukker og
> stejler aldrig nogensinde.

Haha, ja, vi kalder "min" for turisten - teleskophals og holder øje med det
hele. Men han er bundreel og bukker aldrig. Alle heste kan blive
forskrækkede og stikke af når en fugl flyver op el. lign. Mange tror en
araber er vild og gal fordi den "danser" og tripper. Men den er bare vågen,
jeg har redet i skoven i stormvejr uden problemer, hvor staldens andre
ryttere var ved at dåne over at jeg turde, for det var jo sådan en tosset
lille sag der slog med hovedet og ikke ville stå stille. Men myrer i rumpen
er ikke det samme som farlig!

:Pia

Fra : Anet

Dato : 24-02-03 13:24

> [...]
> lille sag der slog med hovedet og ikke ville stå stille. Men myrer i rumpen

(klip)¨¨

Det er allermest min datter på 13 år som rider på Rainbow. Hun har haft ham i 3 1/2 år og jeg må ærligt tilstå at jeg aldrig er
bange når hun rider afsted på ham. Jeg syntes at det er en kanondejlig ting at en hest aldrig bukker eller stejler. Hvis han bliver
bange så løber han bare 50 meter væk og stopper så og står og kigger. Hun er da drattet af ham fordi han har fjernet sig under hende
men så snart han mærker at hun er gledet af så stopper han og går tilbage til hende. Da hun var mindre kunne hun ikke komme op på
ham uden en stor sten at stå på. Så måtte hun finde en ting at stå op på og spænde en bøjle godt ned også. En araber er bare vågen
ikke skør....dem der siger at arabere er skøre ved faktisk ikke hvad de snakker om for dem der har dem er vildt glade for dem også.
At han også er pæn at se på gør jo bare fornøjelsen større. Jeg kan sidde omme ved folden med en kop kaffe i den ene hånd og se ham
svæve ned over folden i trav. Så smukt og yndefuldt at man ikke tror det muligt.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Marlene

Dato : 24-02-03 14:55

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e5a0ed2$0$15847$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Snip

> [...]
omme ved folden med en kop kaffe i den ene hånd og se ham
> svæve ned over folden i trav. Så smukt og yndefuldt at man ikke tror det

Det er dejligt at høre..... Jeg vil heller ikke ligefrem påstå, at jeg har
forstand på det - kun hvad andre har sagt, og hvad der ofte står skrevet.
Men det er dejligt, at du/I siger det modsatte. Og ja, vi kan hurtigt blive
enige om, at de er noget så smukke.......

Mvh. Marlene.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 24-02-03 21:29

On Mon, 24 Feb 2003 13:06:44 +0100, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>lille sag der slog med hovedet og ikke ville stå stille. Men myrer i rumpen

   Den slags gider jeg altså sleeeet ikke :) Jeg har virkelig
ikke tålmodighed til den slags "gimperi" :) Det vil jeg lade folk om
der kan lide det temperament hos deres hest ;)

Fra : Anet

Dato : 24-02-03 22:25

> Den slags gider jeg altså sleeeet ikke :) Jeg har virkelig
> ikke tålmodighed til den slags "gimperi" :) Det vil jeg lade folk om
> der kan lide det temperament hos deres hest ;)

(klip)
Det er nok en rigtig god ide´ tror jeg med din indstilling til arabere.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Berit Nielsen

Dato : 24-02-03 15:03

> [...]
> men jeg bryder mig ikke om nervøse heste, der farer sammen ved den mindste
> lyd - eller måske løber afsted, fordi de blev bange...........

Hej Marlene.

Ofte er araberen slet ikke nervøs anlagt,
den er tvært imod meget nervefast, men som alle andre racer heste skal det
læres.
Min egen har lige fra jeg påbegyndte tilridningen kunne skridtes for løse
tøjler,
om der så kommer en galoperende forbi, spidser hun bare lige øre, og
afventer hendes signal.
Giver jeg så signalet, ja så er hun slet ikke sen til at reagere.
Men det er jo træning, der ligger forud for et sådan resultat.

Jeg vil ikke anbefale dig at købe en araber,
men jeg vil klart anbefale dig at prøve en.
Nu ved jeg ikke hvor du er fra i landet, men find en og få lov at prøv deres
araber.
Og dan så din egen mening.
Og har du så siden lyst, så køb dig en og så skal du da være velkommen i de
arabergales verden.

Hilsen Berit N

Fra : Marlene

Dato : 24-02-03 16:07

Berit Nielsen <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e5a261f$0$4260$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> Giver jeg så signalet, ja så er hun slet ikke sen til at reagere.
> Men det er jo træning, der ligger forud for et sådan resultat.

Ja, sådan er det jo med alle heste.

> [...]
> men jeg vil klart anbefale dig at prøve en.
> Nu ved jeg ikke hvor du er fra i landet, men find en og få lov at prøv

Jeg kommer fra Mårslet, Århus Syd, og jeg kan faktisk huske, at jeg i et
andet indlæg spurgte dig, hvilken rideskole i Tranbjerg det var, du havde
din hest opstaldet (i forbindelse med, at jeg søger en "ordentlig"
rideskole), men jeg fik desværre aldrig svar fra dig.

> Og dan så din egen mening.
> Og har du så siden lyst, så køb dig en og så skal du da være velkommen i
de
> arabergales verden.

Jeg kan måske forestille mig, at man skal være rimelig rutineret for at
håndtere en araber - sådan lige fra start af?

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 24-02-03 16:17

Min datter havde redet i et halvt år da hun fik vores lille araber hjem. Hun var vel 8 1/2 år gammel. Hesten var dengang 11 år. En
god kombination....

En ung araber er meget lærenem og som regel også en god samarbejdspartner. De forstår hurtigt hvad man vil. De er kloge og lydhøre
og er du selv en rolig person så når man hurtigt langt....

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Lene

Dato : 25-02-03 11:25

"Anet" skrev:
> [...]
lydhøre
> og er du selv en rolig person så når man hurtigt langt....

Hej Annette, nu er det snart ved at være mange år siden, jeg selv red
på araber, men min opfattelse af dem er meget lig din. De er vågne og
lærenemme, temperamentet er i top: Dvs. man kan tænde for kontakterne,
men også slukke dem igen. De er gennemgående meget sunde, modige,
fornuftige, hårdføre, udholdende.
Når de indimellem får skyld for at være nervøse, så tror jeg faktisk
at det handler om, at rytteren er nervøs og smitter sin hest med det.
Hvis rytteren selv er et roligt gemyt uden nervøse tendenser og uden
hidsighedsanfald ( temperamentsfulde ryttere og fuldblod er en meget
dårlig kombination ), så er en araber et rigtig godt valg, hvis man
gerne vil have en let middelhøj hest, som rummer stor alsidighed fx
arabergalop, westernridning, distanceridning, dressur, spring,
skovture - you name it - the arabian can do it.

Sidder faktisk og bliver lidt nostalgisk, nu jeg mindes mine unge dage
på araberryg. Har haft 3 af slagsen som juniorrytter. Mener faktisk at
ham der, ( åhhh, hvad er det dog han hedder..... entertaineren fra
nordjylland????? ) har ret i at der burde bruges mere araberforædler i
DV, og drosles ned for xx.
En af mine kammerater har DV, en af vallakerne er 178 i stang nu, og
vokser stadig - hvormange ryttere findes der som kan håndtere sådan en
kæmpe?
Min egen gamle Oldenborg hoppe var 172 i stang og jeg kunne næsten
ikke håndtere den fra jorden med mine knap 168cm. Og de 25% xx hun
havde i sig, gjorde hende indimellem lige så varm i hovedet som en ren
xx. Så hellere et ordentligt skvæt ox, de har letheden og elastikken i
gangen, men et noget bedre temperament - synes jeg.

Mvh. Lene

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-02-03 11:38

Lene wrote:
> ( åhhh, hvad er det dog han hedder..... entertaineren fra
> nordjylland????? )

Niels Hasugaard.

Det minder mig faktisk om en af hans udtalelser i stil med: "Jeg avler
heste, for at de skal være smukke. Hvis ikke man rider på en smuk hest
kunne man ligeså godt bare køre på en knallert".

Og han har vel ret - det har da meget at sige.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 25-02-03 12:08

> [...]
> kunne man ligeså godt bare køre på en knallert".
>
> Og han har vel ret - det har da meget at sige.

Ja, min personlige mening er at der findes ikke smukkere hest end en araber....men araberne forstår også at vise sig frem f.eks på
folden.

Jeg så en udsendelse på tv i forbindelse med noget hingstekåring i Herning var det vist. Det var sidste år tror jeg. Da udtalte
Niels Hausgaard at han ikke ville avle heste til småpiger/unge piger. Det var i forbindelse med hans fremgang af FairyTale. Da
Fairytale skulle til forbesigtigelse...tror jeg det var...nogen der kan den rigtige version hvis jeg tager fejl????

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Tine Gade

Dato : 25-02-03 12:52

Fra : Anet

Dato : 25-02-03 13:01

> Det kan jeg ikke hjælpe med, men jeg synes nu ikke at Fairytale er særligt
> køn! I hvert fald ikke længere.
> Jeg så den i efteråret, den ligner nærmest sådan en
> karikatur-hest! Hovedet helt nede ved knæene, og bagparten meget langt
> inde under sig.
> Men farven er flot!
> -bare min mening-

(klip)

Så bare det klip i tv med ham og der så han da skøn ud. Der kræves jo meget i dag for at få en hingst igennem kåring. De skal ikke
blot være smukke men også brugbare i krop og sind og have de rigtige egenskaber.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Anet

Dato : 25-02-03 13:07

> [...]
> blot være smukke men også brugbare i krop og sind og have de rigtige egenskaber.

Nogen der ved om Fairytale blev kåret????

--

~Hilsen
Annette~>

Fra : Tine Gade

Dato : 25-02-03 13:50

Fra : Tine Gade

Dato : 25-02-03 12:47

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-02-03 13:39

Tine Gade wrote:
> For ikke at nævne hans udtalelse om at det gør ikke noget hvis drengene
> der rider er lidt grimme, faktisk kan det godt være en fordel...

Woohoo! I'm home safe ;)

-dennis

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 25-02-03 17:16

"Tine Gade" <tine@miba.auc.dk> wrote in message

> For ikke at nævne hans udtalelse om at det gør ikke noget hvis drengene
> der rider er lidt grimme, faktisk kan det godt være en fordel...

Hey, den fangede jeg ikke. Kan du uddybe?

mvh
Trond Øyvind Hermansen
- som både er grim og dum

Fra : Tine Gade

Dato : 26-02-03 09:53

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 25-02-03 17:14

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> wrote in message

[klip]

> (...) "Jeg avler
> heste, for at de skal være smukke. Hvis ikke man rider på en smuk hest
> kunne man ligeså godt bare køre på en knallert".
>
> Og han har vel ret - det har da meget at sige.

Tjoh, men der er jo forskellig opfattelse af smuk. Jeg mener en smuk hest
f.eks. er en kraftig islænder af den "gammeldags" type. Der tror jeg nok
liiige min søster ville vælge f.eks. en "rabarber", en lipizzaner (?) eller
noget andet fint.

Men sådan er der jo så meget.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 25-02-03 18:05

> [...]
> liiige min søster ville vælge f.eks. en "rabarber", en lipizzaner (?) eller

(klip)

Er der noget fint ved at have en rabarber. Det har jeg da i haven og jeg føler mig da ikke særlig fin.....

På marken har jeg en araber.....

Driller kun en bitte smule......

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Berit Nielsen

Dato : 24-02-03 16:23

> [...]
>
> Jeg kan måske forestille mig, at man skal være rimelig rutineret for at
> håndtere en araber - sådan lige fra start af?

Hej Marlene.
Ups, den er simpelthen smutte over min opmærksom hed må jeg sige.
Jeg står på Tranbjerg Rideskole.
Den ligger lige på vejen imellem Tranbjerg & Hasselager (Jegstrupvej).
Den har lagt der i lige så lang tid som jeg kan huske, jeg har selv redet
der som barn.
Desværre er min araber jo erklæret uegnet til ridebrug,
men du er velkommen til at kigeg forbi, og se hende og se at araberen slet
ikke er som du tror.
HunAlle er vilde med hende, efter de har lært hende at kende.

Min 12 årige datter, kan sagtens håndtere hende,
og det sker at når vi har været på rideture sammen at vi har måttet bytte så
jeg rider vores DV.
Og min datter har så redet på araberen.
Hun er så rolig og stabil, forsigtig, og alligevel slet ikke kedelig.
Hun kan ind imellem godt lige vise at hun er areber, men lige som hun
"tænder", "slukker" hun igen.
Jeg ville lade selv den mest urutinerede rytter ride skovtur på hende.

Men har du lyst kan du da kigge forbi.
Desuden er du velkommen til at tage med på et stutteribesøg, som vi afholder
i arabisk Rideklub.
(Det koster dog 25.- kr for ikke medlemmer, at deltage i)
Så kan du se flere af slagsen, og danne et billede af racen.

du er velkommen til at ringe til mig på 26 43 73 16

Hilsen Berit N

Fra : Marlene

Dato : 24-02-03 17:46

Berit Nielsen <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e5a38b4$0$4264$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> Den ligger lige på vejen imellem Tranbjerg & Hasselager (Jegstrupvej).
> Den har lagt der i lige så lang tid som jeg kan huske, jeg har selv redet

Jeg har kun boet i Mårslet i fem år, så jeg er stadig ikke sååå kendt i
området. Men er rideskolen god, og har de voksenhold?

> [...]

> "tænder", "slukker" hun igen.
> Jeg ville lade selv den mest urutinerede rytter ride skovtur på hende.

Det lyder godt.

> [...]
> Så kan du se flere af slagsen, og danne et billede af racen.
>
> du er velkommen til at ringe til mig på 26 43 73 16

Tusind tak for tilbudet. Jeg skal dog først have en ridehest, når vi har
fået solgt vores hus, hvilket trækker ud....... :( Først skal jeg have en
selskabspony til min fjordhest. Men jeg gemmer din mail, hvis det er ok.

Mvh. Marlene.

Fra : Berit Nielsen

Dato : 24-02-03 22:07

> Jeg har kun boet i Mårslet i fem år, så jeg er stadig ikke sååå kendt i
> området. Men er rideskolen god, og har de voksenhold?

Øhh se det ved jeg jo ikke, jeg har bare hest der.
Men jeg kan da finde ud af det.
Men jeg ved at det er muligt at leje hest på timebasis, og så selv ride.
Vi har ingen ridehal, kun 2 ridebaner.
Og ja rideskolen er et godt sted.
Ihvertfald hvis man har hesten opstaldet.
Med hensyn til undervisning så ved jeg det ikke,
jeg underviser nemlig selv min datter, så hun modtager heller ikke
undervisning.
Men jeg kan finde ud af lidt til dig.

> [...]
> selskabspony til min fjordhest. Men jeg gemmer din mail, hvis det er ok.

Du gemmer bare mailen,
og kontakter mig hvis du har lyst.
Hvor har du din fjordhest gående henne ?
Du er altså velkommen til at skrive direkte til mig ...
berit_nielsen@tdcadsl.dk

hilsen Berit N

Fra : Marlene

Dato : 25-02-03 10:11

Berit Nielsen <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e5a8971$0$4271$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Snip

> Du gemmer bare mailen,
> og kontakter mig hvis du har lyst.

Tusind tak :)

> Hvor har du din fjordhest gående henne ?

Hun går stadig på min nabos mark, hvor hun har gået de sidste 26-27 år (har
naturligvis skiftet folde indimellem) - folden er 5000 kvm. Den ligger lige
ved vores eget hus.

> Du er altså velkommen til at skrive direkte til mig ...
> berit_nielsen@tdcadsl.dk

Tusind tak - indtil videre har jeg gemt din mail, og hvis du tilfældigt
finder ud af noget om rideskolen, må du da gerne skrive et par
ord............

Ha' en god dag.

Mvh. Marlene.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 24-02-03 21:27

On Sun, 23 Feb 2003 23:51:20 +0100, "Berit Nielsen"
> [...]

>Jeg har redet MB på min gamle araber, og har på den jeg har nu opnået at få
>hende op i LA nivau på kun 1 års ridning.

   Jeg skriver osse senere at jeg faktisk kender en OX-araber som
er b-pony i dressur.

> [...]
>rytter.
>Og den er bestemt meget velegnet til både dressur, spring, distance, western

   Men araberen kræver at man kan lide racen som helhed -
desværre siger araber mig ikke noget som helst =) Hvorimod connemara,
welsh cob og irish cob siger mig en del mere. Men det er jo smag
altsammen og det kan man ikke så godt diskutere :)

Fra : Liz B.

Dato : 24-02-03 22:03

Hej Trine,
Du skriver også at du vil have en hest der er lidt tungere i det, altså
kropsbygning. Ikke alle arabere er spinkel, disney efterlignende bambi
heste. Og mange er koldt i hovedet. De dejlige polske fx som mere ligner
gammeldags arabere, end de nuværende med alt for konkave hoveder, spinkel
ben etc. Men krydsning Connemara/arabere giver også en fin hest. Der er
mange at vælge imellem - bare give dig tid. Held og lykke med det.

Hilsen Liz

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 25-02-03 21:43

On Mon, 24 Feb 2003 22:02:47 +0100, "Liz B." <lizb@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>ben etc. Men krydsning Connemara/arabere giver også en fin hest. Der er
>mange at vælge imellem - bare give dig tid. Held og lykke med det.

   *G* Jeg synes godt nok at I er mange der snakker for jeres
syge moster om de der arabere ;)
   Jeg kan i øvrigt afsløre at der er et skvæt araber i "min"
DV'er - ganske tydeligt når han skal blære sig på fold - eller hidser
sig op. Pludselig får han ganske profil som en araber og halen vajer
_meget_ Til gengæld syns jeg han er ganske træls når han hidser sig op
- mest fordi han evner at hidse sig helt derop hvor han næsten ikke er
til at få ned igen.

Fra : Liz B.

Dato : 25-02-03 21:57

> *G* Jeg synes godt nok at I er mange der snakker for jeres
> syge moster om de der arabere ;)

Sorry, men du ved...............når man først er forelsket...............så
er der ikke ret meget andet i livet!!!

Mange araberhilsener Liz

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 25-02-03 22:10

On Tue, 25 Feb 2003 21:56:59 +0100, "Liz B." <lizb@tiscali.dk> wrote:

>Sorry, men du ved...............når man først er forelsket...............så
>er der ikke ret meget andet i livet!!!

   =) Jeg har jo faktisk lidt forelsket mig i connemara - og
frieser =)

Fra : Anet

Dato : 25-02-03 22:53

">
> =) Jeg har jo faktisk lidt forelsket mig i connemara - og
> frieser =)

(klip)

Frieser ....så skal du tage den store tegnedreng med ud at købe hest.....

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 26-02-03 19:32

On Tue, 25 Feb 2003 22:53:20 +0100, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

>Frieser ....så skal du tage den store tegnedreng med ud at købe hest.....

   Det ved jeg godt - puha de er dyre sådan nogen! Og så må jeg
indrømme at jeg ikke ved ret meget om deres temperament ....

Fra : Nina Svanholm

Dato : 27-02-03 11:46

> Det ved jeg godt - puha de er dyre sådan nogen! Og så må jeg
> indrømme at jeg ikke ved ret meget om deres temperament ....
>

> /Trine.
> What We Do in Life Echoes in Eternity.

Frisere er skønne, men de har altså et lidt hidsigt temperement, men er slet
ikke i nærheden af Araberens nervøse trækninger (har redet på araber -det er
som at sidde på en ål -ubehageligt)
Friseren er nem at ride selvom den er så stor, og så er de venlige

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Marie Lind - Jensen

Dato : 02-03-03 15:29

Nina Svanholm <hammer@FJERN_DETTEtelefona.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e5dee91$0$23818$4d4eb98e@read.news.dk.uu.net...

> [...]
>
> Venlig hilsen Nina Svanholm.
>
> Jeg vil nu sige at frieserne er noget af det koldeste koldblod man
overhovedet kan få... Jeg har aldrig oplevet nogle der var hidsige, men jeg
ved selvfølgelig ikke noget om der er nogen derude et sted... Jeg har kun
set dem der var virkelig rolige i stalden, livlige når de blev reddet, og
ikke bange for noget... Red man på tur, så kunne der komme de største
traktorer, og de mest bidske hunde uden at det gjorde noget...

Fra : Nina Svanholm

Dato : 06-03-03 10:21

> [...]
> ikke bange for noget... Red man på tur, så kunne der komme de største
> traktorer, og de mest bidske hunde uden at det gjorde noget...

Jo, de er rolige, men der er alligevel en snert af temperement i dem,
hvilket vist ikke er så skidt enda, ellers ville det tage en halv time at få
dem igang

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Pia J

Dato : 26-02-03 08:06

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> wrote in message
> =) Jeg har jo faktisk lidt forelsket mig i connemara - og
> frieser =)

Det lyder som om vi skal ud at shoppe sammen! Korte ben, friesere.... Men de
fås nu sjældent under 160 og er jo ret brede. Man skal arbejde godt med sine
små ponyben for at komme ned og drive sådan en ordentlig frem, hvis den skal
samles i dressur... Jeg prøvede en andaluser nede i Spanien, huha den var
også lækker at sidde på, lige noget for min dårlige ryg. (det er arabere
desværre ikke)

Men det kunne nu være blæret at komme blæsende på en frieser hen forbi
islænderstalden nede af vejen

:Pia
..

Fra : Marie Lind - Jensen

Dato : 26-02-03 11:53

Pia J <ngspam@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e5c673d$0$4380$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> [...]
>
> :Pia
> .
> Hej... Har fuldt med herinde et stykke tid, men kunne ikke lade vær' med
at svare da der blev bragt friesere på banden... Der kan man snakke om at
være forelsket... Man finder ikke en hest der er roligere end dem... og så
er de jo også smukke som bare pokker...

Fra : Anet

Dato : 26-02-03 12:03

> [...]
> være forelsket... Man finder ikke en hest der er roligere end dem... og så

Jamen velkommen her så da.....håber du vil komme med flere indlæg i gruppen.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Pia J

Dato : 26-02-03 12:07

"Marie Lind - Jensen" <marielindjensen@hotmail.com> wrote in message
news:S117a.1369> > Hej... Har fuldt med herinde et stykke tid, men kunne
> [...]
> være forelsket... Man finder ikke en hest der er roligere end dem... og så

Rigtig flotte - det er bare noget der er hamrende svært at komme til at
prøve med mindre man lader som om man er ude at shoppe eller kender nogen
som har nogen, hvilket jeg ikke gør. Og det er jo dumt at vælge hest efter
udseende, hvis det nu viser sig at temperament og gangart ikke passer
overhovedet.

:Pia

Fra : Anet

Dato : 26-02-03 12:41

> [...]
> som har nogen, hvilket jeg ikke gør. Og det er jo dumt at vælge hest efter
> udseende, hvis det nu viser sig at temperament og gangart ikke passer

(klip)

Den eneste måde man kan finde ud af om en race passer til en er at gøre som jeg lige har gjort for nogle uger siden. Jeg har en stor
frederiksborghoppe på 165 men jeg kan ikke rigtig ride dressur mere og de store bevægelser en stor hest har. Jeg besluttede at prøve
en islænder. Jeg ringede til et lokalt ridested og spurgte om jeg kunne betale mig fra en ridetur afsted og prøve at ride i tølt og
alt det andet. Vi red en skøn tur 4 sammen og jeg siger dig at jeg er overbevist om at det er lige mig.......Jeg red på en lillle 5
gænger hoppe som var så rar og sød og hun var også rigtig køn. Denne race islænderen ligger jo langt fra det jeg kender men det er
nok min mulighed for at ride fremover og det vil jeg så glæde mig over. Dog skal jeg sælge min store dejlige hest istedet for....
Der er også den mulighed at du finder en annonce med en hest som man syntes svarer til ens forventninger med alder, pris og kunnen.
Så ringer man til ejeren og tager ud og kigger på den og prøver at ride på den på bane og ned af vejen og gerne flere gange. Nogle
gange kan man være heldig at få en hest på prøve men ellers så kom og prøv den flere gange. Stå med den i stalden, træk den med en
tur, rid en tur på den alene/sammen med en anden. På den måde kan man også finde ud af om den hest/race er noget for en selv.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Pia J

Dato : 26-02-03 12:49

> Der er også den mulighed at du finder en annonce med en hest som man
syntes svarer til ens forventninger med alder, pris og kunnen.
> Så ringer man til ejeren

Jo, men så ville jeg jo være nødt til at lyve - for jeg er ikke interesseret
i at købe. Kun pejle mig ind på racen. Og jeg gider ikke bruge måske ½-1 år
på at køre landet tyndt efter friesere den dag jeg ønsker at købe - kun for
at finde ud af, det ikke er racen for mig alligevel, og så skal jeg bruge
endnu et år på at finde information om en anden race.

Islændere vrimler det jo med, så de er ikke særlig svære at komme til at
prøve - faktisk kan jeg næsten se et stort ridested hvor jeg sidder og
skriver lige nu (der er en række træer i vejen . Det er bare ikke det som
interesserer mig.

:Pia

Fra : Anet

Dato : 26-02-03 13:18

> [...]
> at finde ud af, det ikke er racen for mig alligevel, og så skal jeg bruge
> endnu et år på at finde information om en anden race.

Så kan jeg kun foreslå dig at undersøge nettet for viden om friesere, ringe til de lokale klubber, høre dem ad om der er nogen
steder hvor man kan betale sig fra ture som jeg gjorde. Tage ud hvis der er arrangement i nærheden og se på dem og klappe dem, tale
med folk.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Marie Lind - Jensen

Dato : 02-03-03 15:20

Pia J <ngspam@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e5c9fc6$0$4381$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> [...]

> overhovedet.
>
> :Pia
>
> Jeg siger nu heller ikke at jeg vælger hest efter udseende... det er da
bare endnu et plus at en frieser er flot! Jeg var så heldig at ride en
frieser i et år, og det nød jeg fuldt ud... Både dens gangart og temperament
passer skam lige til mig, men lige nu ligger mine penge for godt i lommen
til, at jeg vil ud og investerer i en...

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 26-02-03 19:35

On Wed, 26 Feb 2003 08:05:33 +0100, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>også lækker at sidde på, lige noget for min dårlige ryg. (det er arabere

   Jeg vil faktisk helst ha en lidt bred hest - jeg synes bedre
om det end smalle heste :)

>Men det kunne nu være blæret at komme blæsende på en frieser hen forbi
>islænderstalden nede af vejen

   Åh ja - men som du selv siger det - de er satme dyre - osse
selv om de er nærmest rå =)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 26-02-03 23:19

In article <n42q5v8kifrjm7sudlej0sgdc1rf7a2gi8@4ax.com>, Trine Stubbe Teglbjærg wrote:
> On Wed, 26 Feb 2003 08:05:33 +0100, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

[klip]

>    Åh ja - men som du selv siger det - de er satme dyre - osse
> selv om de er nærmest rå =)

kan man ikke bare købe dem i udlandet ?

JonB

Fra : Pia J

Dato : 27-02-03 08:58

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message

> kan man ikke bare købe dem i udlandet ?

Haaahaaaa.... Hollænderne sælger dem for millionbeløb til hungrende
amerikanere. 200.000 er ikke ualmindeligt i Holland for en 3-4 års.

Så er der selvfølgelig alt "skravlet", det kan du måske få for 50.

:Pia

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-02-03 15:41

On Wed, 26 Feb 2003 22:19:07 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:

>kan man ikke bare købe dem i udlandet ?

   Mjoeh - men så vidt jeg har set blir de ikke ret meget
billigere af det. Selv om de stadig er rå.

Fra : Musen

Dato : 23-02-03 21:06

> [...]
> fordi der ikke findes ret mange heste i den størrelse? Eller er det
> fordi de der har heste i den størrelse ikke ku drømme om at sætte dem

Ja jeg har ihvertfald et eksemplar i den katagori (hoppe 155 stg. og
gaderkyds) og nej jeg kunne ikke drømme om at sætte hende til salg Men
da jeg købte hende, ledte jeg også efter en hoppe i den størrelse, og kan da
mindes at der var en hel del til salg i Den blå avis. Jeg kiggede da
ihvertfald på 5-6 stykker i den størrelsesorden, men faldt altså for den
første jeg så på

Venlig hilsen Musen

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 23-02-03 21:10

On Sun, 23 Feb 2003 21:05:32 +0100, "Musen" <mivsesnabela@sol.dk>
wrote:

> [...]
>mindes at der var en hel del til salg i Den blå avis. Jeg kiggede da
>ihvertfald på 5-6 stykker i den størrelsesorden, men faldt altså for den

   Halvdelen af de gange jeg falder over sådan en (Og det er ret
sjældent - muligvis fordi jeg sorterer alt under 10000,- fra) er den
enten ikke over 3 år gammel - ellers er den over 15 eller har
staldfejl. Jeg gider jo ikke købe mig til problemer =) Jeg skal jo som
sagt ha en lærehest så den skal kunne lidt og den skal have en vis
alder - det er ikke noget der hænger på træerne :)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-02-03 21:17

In article <qgai5v8asg83qqn0sq8kcl9jmdnevol3mg@4ax.com>, Trine Stubbe Teglbjærg wrote:
> On Sun, 23 Feb 2003 21:05:32 +0100, "Musen" <mivsesnabela@sol.dk>
> wrote:

[klip]

> [...]
> sagt ha en lærehest så den skal kunne lidt og den skal have en vis
> alder - det er ikke noget der hænger på træerne :)

Næh, det er det vel ikke, folk ønsker sjældent at sælge den hest de
har brugt rigtig meget tid på. Måske de her er noget for dig.

http://www.knabstrupperforeningen.dk/002_Markedsplads/002_Salgsliste/salgsliste_side_5_u_foto.htm
første annonce:
"(211202)
Til salg:
Michela af Kirstinelund, Knn 1830
Hoppe, 9 år
Hvid m. sorte pletter
148 cm ved kåring, 7 i helhedskarakter, gået på rideskole i 3½ år
Pris 20.000,-"

Hvis kåring var for en del år siden kan den godt være 150 nu,
men ellers er det ret tæt på dit ønske.
Ellers er der denne annonce nederst nede forneden
http://www.knabstrupperforeningen.dk/002_Markedsplads/002_Salgsliste/Salgsliste_side_1_heste.htm
"Stutteri Hallundbæk trapper ned!
p.g.a. dødsfald
Ring eller se hestene på nettet:
http://home20.inet.tele.dk/stutteri-hallundbaek/
"

Det er ikke unormalt at finde knabstruppere der er i den omegn af højde, og
siden de vil trappe ned så har de vel en del heste ?

JonB

Fra : taina

Dato : 23-02-03 22:57

> [...]

> sagt ha en lærehest så den skal kunne lidt og den skal have en vis
> alder - det er ikke noget der hænger på træerne :)

Hvorfor sorterer du alt under 10.000 kr. fra? Min umiddelbare tanke er, at
hestene godt kan være så billige, netop fordi de er for små (ja altså ikke
til dig, men i forhold til, hvad man ellers avler efter

Nysgerrige hilsener fra tina

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 23-02-03 23:06

On Sun, 23 Feb 2003 22:56:43 +0100, "taina" <tante-t@get2net.dk>
wrote:

>Hvorfor sorterer du alt under 10.000 kr. fra? Min umiddelbare tanke er, at
>hestene godt kan være så billige, netop fordi de er for små (ja altså ikke
>til dig, men i forhold til, hvad man ellers avler efter

   Fordi jeg ikke har så meget at bruge shetlænder og andre små
ponyer til - ej heller gamle skovturs/hyggeheste eller heste med alle
mulige fejl og så videre :) Det var i hvert fald det indtryk jeg fik
de mange gange jeg søgte på alt til at starte med :)

Fra : taina

Dato : 24-02-03 00:08

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

klip

> [...]
> mulige fejl og så videre :) Det var i hvert fald det indtryk jeg fik
> de mange gange jeg søgte på alt til at starte med :)

Nåååh...

Har du prøvet at kigge på hestenettet.dk og evt selv rykke en annonce ind?

mvh. tina

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 24-02-03 21:02

On Mon, 24 Feb 2003 00:07:54 +0100, "taina" <tante-t@get2net.dk>
wrote:

>Har du prøvet at kigge på hestenettet.dk og evt selv rykke en annonce ind?

   Jeg har opgivet at søge på hestenettet. Jeg gider ikke sidde
og kigge hver annonce igennem uen at have det mindste clue om annoncen
er kigget værd :)
   Og nej, jeg har ikke indrykket annonce - jeg kigger bare
indtil videre - jeg har pt. slet ikke tiden og pengene til at have
egen hest. Men jeg mener at det er vigtigt at kigge for at få en ide
om hvad man skal kigge efter :)

Fra : john lundsgaard

Dato : 23-02-03 21:54

> fordi der ikke findes ret mange heste i den størrelse? Eller er det
> fordi de der har heste i den størrelse ikke ku drømme om at sætte dem til
salg

Ups den fik jeg vist i første omgang sendt forkert

Juhuu så er jeg her igen!!

Western er sagen *SSSSS* som enkelte her i gruppen har opdaget at jeg mener.

Der går man efter heste på omkring 155, de er kvikke hurtige og smidige -
ja ja nu lægger jeg mig ud med hele dressurflokken, men det må jeg leve
med - generaliseringer er nu gode til at skabe debat *GG*

Jeg har selv en Trakehner blanding på 155, og selv med mine 182 og lidt for
mange kilo går det fint fint.

Skal det være rigtig godt, så er der jo Quartere og Paint og det er også
heste i den størrelse der er efterspurgt.

Har vi nu en god diskussion igang???

Hilsen John ))

Fra : Anet

Dato : 23-02-03 22:04

> Juhuu så er jeg her igen!!

(klip)

*GGGG* ja, du er så..............

> [...]
> ja ja nu lægger jeg mig ud med hele dressurflokken, men det må jeg leve
> med - generaliseringer er nu gode til at skabe debat *GG*

John din drillepind.......

Dog vil jeg give dig ret at en mindre hest er nemmere at komme rundt med.
Jeg er selv 180 høj og syntes ikke rigtig at jeg sidder ok på vores araber
på bare 153 cm. Det ser lidt skal vi sige sjovt ud????? Men så har jeg
derimod også prøvet at ride islænder og der følte jeg mig mærkeligt nok at
jeg sad godt på den brede ryg.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 23-02-03 22:21

On Sun, 23 Feb 2003 21:53:43 +0100, "john lundsgaard"
<john_lundsgaard@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
>Skal det være rigtig godt, så er der jo Quartere og Paint og det er også
>heste i den størrelse der er efterspurgt.

   Næh, ikke med mig. Jeg kan jo blot sige at western ikke er mig
=) Og så er heste der er spedifikt avlet til western måske ikke det
jeg først skal kigge efter ;)

Fra : Nina Svanholm

Dato : 27-02-03 11:55

Jeg kan jo blot sige at western ikke er mig
> =) Og så er heste der er spedifikt avlet til western måske ikke det
> [...]

Åhm, jeg rider western, og de heste der er bedst til western er i den højde
du søger. Min Pinto er ikke avlet til western, men noget jeg selv har redet
ham til. Han er rolig rar og meget lærenem, så jeg kan kun anbefale en
Pinto.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Winther

Dato : 24-02-03 00:24

> [...]
> fordi der ikke findes ret mange heste i den størrelse? Eller er det
> fordi de der har heste i den størrelse ikke ku drømme om at sætte dem

Jeg har da en islænder til salg, som har denne størrelse...

Jeg har faktisk 2, hvis du gider bøvle med en´ der let bliver forfangen...

Vh. Winther

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-02-03 09:47

In article <3e595824$0$161$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Winther wrote:

[klip]

> Jeg har da en islænder til salg, som har denne størrelse...

En islænder der er 150-155 cm ? jeg troede at de altid var under pony
målet. Jeg har kun set dem i den størrelse.

JonB

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 24-02-03 10:04

Jon Bendtsen wrote:
> [...]
>
> En islænder der er 150-155 cm ? jeg troede at de altid var under pony
> målet. Jeg har kun set dem i den størrelse.

155 er måske lidt meget. Men 150 er da ikke helt utænkeligt længere.

Dog synes jeg, at det er en misforståelse at islandsheste bliver avlet
så stor og langbenet. som man ofte ser for tiden. Den slags heste er der
allerede masser af :)

-dennis

Fra : mus

Dato : 24-02-03 00:23

Kommer lige med en masse forslag. Det var ikke hensigten det skulle blive så
mange - skulle bare lige se, og så gik der helt sport i det *GG*. Kender
heller ikke prislaget du søger i og har egentlig heller ikke så meget
forstand på heste, da jeg selv er nybegynder

1) Hvad med denne. Godt nok lidt højere end den du søger. Fundet på
hestenettet.
DS hoppe. (billede.) 23-02-2003 19:59
Sød hoppe på 8 år sælges. Sød i stald og på fold. Velgående i Dressur,
spring og sød på tur. Den er brun, med aflang stjerne og enkelte hvide hår
på næseryggen. Aftegn på 3 ben. 160cm. Far: Resident. Mor: Cisselstern
Egeris. Stambog og hestepas haves. Passede med alt.

18.000 kr.

Billede kan ses på:

http://www.heste-nettet.dk/lodge/8577/billeder/18626/

2) Eller se denne. Lidt gammel 15 år men 156 cm i stang og lyder til at være
en god lærehest. Set på hestenettet.
Stabil og rolig hoppe sælges 22-02-2003 13:44
Søger du en stabil og rolig hoppe til at hjælpe dig indenfor dressuren??

Evt. at komme videre med?

Gå ind på denne side:

http://www.kisu.dk:81

og læs mere

3)eller denne, fundet på hesteinfo.dk

Hestetype Ridepony
Niveau Spring Dressur Military Voltigering Distance
M L uoplyst uoplyst L

Prisniveau
30 - 45.000

Beskrivelse Billedskøn spring/dressur pony sælges:

Frederiksmindes Mickey er en smuk kat. 1 Connemara vallak med flotte papir.
148 cm i stang, ingen unoder på stald en sød, køn og meget medgørlig pony
dog med stor lyst til at arbejde.
Mickey elsker fart, spring og meget kærlig pleje, han er 100% trafiksikker
en pragtfuld pony med stor kapacitet for både spring og dressur har vundet
mange præmier i begge grene.

Da min datter er blevet 19 år og ønsker at flytte hjemme fra samt danser og
frisør elev har hun desværre ikke tid til Mickey.
Vi ønsker at finde en søg pige der vil give ham meget kærlighed.

4) også fra hesteinfo.dk

Hestens navn Elmholts Tornado

Fødselsdato 18.04.1994
Farve Mørkebrun
Stangmål 153 cm
ID-nummer 0
Avlsforbund New Forest
REG-nummer 9401407
Kåringsgrad
Køn Vallak
Hestetype Ridehest
Niveau Spring Dressur Military Voltigering Distance
Redet M Redet uoplyst uoplyst

Prisniveau
30 - 45.000

Beskrivelse B-pony i dressur i 2001, men i 2002 målt for stor.
Har virkelig gode gangarter, rolig og omgængelig.
Trailervant. Passet med dyrlæge og smed.

5) knapstrupper fra Hesteinfo.dk. Der er billede. Vildt smuk og dyr
Beskrivelse Vallak med fantastisk sind og særdeles gode gangarter sælges til
godt hjem!

Store evner for dressur - under uddannelse og i regelmæssig ridning. Gode
sidebevægelser.
Der er stadig arbejde i ham, før han kan startes - men der er gang og evner
for alle pengene!

Viser særdeles god springning - springer 120 til træning (efter ca. 1½
måned).

Military??!

Desuden kort, smart type der også vil gøre sig til klassisk ridning eller
western.

Han 7 år til sommer og 160 stg, men virker stor under rytter fordi han er en
barok (lidt kompakt) hest.

Tidligere avlsgodkendt som hingst i Danmark.

Tilredet i terræn og ikke redet på bane før i sommers. Har gået i felt og
vil egne sig til jagt.
Trafiksikker - har for nylig skridtet forbi en kørende traktor for lange,
løse tøjler.

Nem at læsse i trailer og køre med.

Kan rides af alle!
Kan prøves i ridehus.

Sød og nem i stalden - en gentleman på fold!

6)Hesteinfo.dk. Hestens navn Play Boy

Fødselsdato 01.01.1987
Farve Mørkebrun
Stangmål 156 cm
ID-nummer 0
Avlsforbund
REG-nummer
Kåringsgrad
Køn Vallak
Hestetype Ridehest
Niveau Spring Dressur Military Voltigering Distance
L L uoplyst uoplyst uoplyst

Prisniveau
20 - 30.000

Beskrivelse En dejlig hest med en rigtig god gang. Syner høj og har derfor
ingen problemer med en større ryttere. Han går pt. LA2, (hvor han har opnået
69%) med mange placeringer. Han er øvelsesstærk og er især god til
schenkelvigning, hvor han har en stor overtrædning. Han er en hest, som gern
e vil lave noget og kræver derfor en erfaren rytter, som vil arbejde med
ham, da jeg desværre ikke har nok tid. Han er trailer- og trafikvant. Har
ID-papirer. En hest som skal ses og prøves. Ring og hør for yderligere
information!

7) Hesteinfo.dk. Vist nok en god lærehest
Hestens navn Jackson

Fødselsdato 27.04.1989
Farve Rød
Stangmål 158 cm
ID-nummer 0
Avlsforbund Dansk Varmblod
REG-nummer 347
Kåringsgrad Stambog
Køn Vallak
Hestetype Ridehest
Niveau Spring Dressur Military Voltigering Distance
L L uoplyst uoplyst Redet

Prisniveau
20 - 30.000

Beskrivelse Jackson er en velopdraget lærerhest efter Diamond og med
Finemann til morfar. han er startet i LA5 dressur og LB spring, ligeledes er
distence ridning påbegyndt. Han er meget nervefast og vant til at færdes i
natuten og er dagligt på fold. han er ligeledes trafik,- trailer og
stævnevant. en rigtig god lærerhest med mange muligheder.

sælges kun pga uddannelse.
Video haves.
Henv: Kristina 40576697 (Kolding)

8) Hesteinfo.dk
Hestens navn

Fødselsdato 09.04.1997
Farve
Stangmål 154 cm
ID-nummer 0
Avlsforbund
REG-nummer
Kåringsgrad
Køn Vallak
Hestetype Ridehest
Niveau Spring Dressur Military Voltigering Distance
L L uoplyst uoplyst uoplyst

Prisniveau
20 - 30.000

Beskrivelse Smuk pinto vallak. Let ridelig med godt temperment. Har startet
og vundet LB3 på klubplan, også velegnet som westernhest. Far.: Don Premo.
Pris kr. 22.000,-

9)Hesteinfo.dk
Hestens navn Sommerstedskov Lucky Graefin

Fødselsdato 26.03.1994
Farve Rød
Stangmål 157 cm
ID-nummer 0
Avlsforbund Dansk Varmblod
REG-nummer
Kåringsgrad
Køn Hoppe
Hestetype Ridehest
Niveau Spring Dressur Military Voltigering Distance
L L uoplyst uoplyst uoplyst

Prisniveau
45 - 60.000

Beskrivelse Den ideele overgang fra pony til hest! Køn "glad" hoppe med gang
over middel. F: Lucky Light. MF: Bonsoir. Blev i sommeren 2002 kåret med 7 i
helhed. Let at ride, men kan godt være lidt hoppe præget. Spring: Har indtil
videre sprunget LA, har en utrolig god teknik, lidt "pony-agtig". Dressur:
Kan øvelser til alle LA klasserne, er godkendt i LA1 dressur på
distriktsplan, og i LA3 dressur på klubplan! Perfekt juniorhest! Pris:
45.000
Hvis du er interesseret kan du ringe på tlf 40915951 eller 21613839.
Mvh Jeanett Andersen

Det blev lidt mange forslag. Jeg blev helt grebet af det, selv om jeg ikke
har så meget forstand på det.
Måske er det slet ikke noget for dig, men skadet har det nok heller ikke.

mvh
Laila

Fra : Anet

Dato : 24-02-03 01:04

> [...]
> har så meget forstand på det.
> Måske er det slet ikke noget for dig, men skadet har det nok heller ikke.

En hest på 160 cm i stang kan virke som på 150 cm i stang hvis den er let i bygning og så kan en hest omvendt på f.eks 152 cm i
stang virke som en hest på 160 i stang hvis den er lidt tungere bygget. Derfor kan det godt være lidt farligt kun at sætte sig på en
bestemt størrelse også selv om man kun selv er 160 cm høj.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 24-02-03 21:45

On Mon, 24 Feb 2003 01:03:41 +0100, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

> [...]
>bestemt størrelse også selv om man kun selv er 160 cm høj.

   Absolut :) Men med det jeg kender til heste så er jeg sikker
på at jeg ville finde en hest på 160cm der passede til min benlængde
for spinkel :)

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 24-02-03 21:42

On Mon, 24 Feb 2003 00:23:24 +0100, "mus" <spoi@sol.dk> wrote:

> [...]
>heller ikke prislaget du søger i og har egentlig heller ikke så meget
>forstand på heste, da jeg selv er nybegynder

   Tak for det arbejde du har lagt i det under alle
omstændigheder :)

>1) Hvad med denne. Godt nok lidt højere end den du søger. Fundet på
>hestenettet.

   Den er umiddelbart dejlig nok - men som du skriver - for høj
:) - lige netop højden holder jeg meget hårdt på fordi jeg ikke bare
er lille - jeg er osse ret kortbenet. Hesten må bare ikke være ret høj
før jeg kommer til at se helt tosset ud :)

>2) Eller se denne. Lidt gammel 15 år men 156 cm i stang og lyder til at være
>en god lærehest.

   Tjoeh - men grunden til at jeg gerne vil ha en hest der er
maks 12 er at jeg godt vil have hest i mange år - helst 10 - hvor den
skal være frisk i den overvejende del af årene. :)

>Prisniveau
>30 - 45.000

   Desværre har jeg i hvert fald lige nu slet ikke de penge - men
ellers var den en mulighed :)

>Frederiksmindes Mickey er en smuk kat. 1 Connemara vallak med flotte papir.
>148 cm i stang, ingen unoder på stald en sød, køn og meget medgørlig pony
>dog med stor lyst til at arbejde.

   Ham har jeg set på :) Og jeg har luret meget på ham kan jeg
godt love dig :)

>Prisniveau
>30 - 45.000

   Lige pt ... osv ;)

> 5) knapstrupper fra Hesteinfo.dk.

   Han er osse for stor. Ikke nok med at han jo er 160 - men de
skriver jo at han syner større :)

>6)Hesteinfo.dk. Hestens navn Play Boy
>
>Fødselsdato 01.01.1987

   Men 15 år gammel - det er i mine øjne lige i overkanten :)
(Det kan jo være at jeg kommer til at gå på kompromis med det - men
jeg er ikke desperat nok endnu ;)

> 7) Hesteinfo.dk. Vist nok en god lærehest
>Hestens navn Jackson

>Henv: Kristina 40576697 (Kolding)

   Ja, det var osse en mulighed - men lige nu og her ville det
være rart at kunne komme ud og kigge på heste lige i nærheden. Høre om
man måtte få et kig bare for at kigge du ved.

>Beskrivelse Smuk pinto vallak. Let ridelig med godt temperment. Har startet
>og vundet LB3 på klubplan, også velegnet som westernhest. Far.: Don Premo.
>Pris kr. 22.000,-

   Ja :)

>Kan øvelser til alle LA klasserne, er godkendt i LA1 dressur på
>distriktsplan, og i LA3 dressur på klubplan! Perfekt juniorhest! Pris:
>45.000

   :)

> Det blev lidt mange forslag. Jeg blev helt grebet af det, selv om jeg ikke
>har så meget forstand på det.
>Måske er det slet ikke noget for dig, men skadet har det nok heller ikke.

   Nogen af dem er - og det er da heller ikke fordi det er helt
umuligt. Men de fleste heste udbudt til salg er bare så stooore! =)

Fra : Anet

Dato : 24-02-03 22:33

> Ja, det var osse en mulighed - men lige nu og her ville det
> være rart at kunne komme ud og kigge på heste lige i nærheden. Høre om
> man måtte få et kig bare for at kigge du ved.

(klip)

Det er nok lidt blåøjet at tro at drømmehesten står lige ved siden af hvor man bor eller max 10 km væk. En god hest kører man da
land og rige rundt for at finde hvis man virkelig er interesseret.....Så man får det allerbedste for det skulle gerne være en ven i
mange år.....

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 25-02-03 21:45

On Mon, 24 Feb 2003 22:32:39 +0100, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

> [...]
>land og rige rundt for at finde hvis man virkelig er interesseret.....Så man får det allerbedste for det skulle gerne være en ven i

   Man kører _ikke_ til Jylland hvis man ikke har de penge hesten
koster. Mens det er noget nemmere lige at køre forbi og se hesten på
marken hvis de står "i nærheden" - altså på Sjælland og øerne. Jeg
ender såmen nok med at købe hest i Jylland. Der står flere derovre så
vidt jeg kan bedømme - og jeg har ikke hørt andet end at man skulle få
mere for sine penge.

Fra : Anet

Dato : 25-02-03 22:54

> [...]
> ender såmen nok med at købe hest i Jylland. Der står flere derovre så
> vidt jeg kan bedømme - og jeg har ikke hørt andet end at man skulle få

(klip)

Joh, den er god nok at hestene er billigere i Jydeland end her på hovedøen....

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 24-02-03 10:32

Hej
Hvis du søger nogle i den størrelse kan jeg være behjælplig, ved hvor der er
nogle stykker.

Med venlig hilsen
Camilla Fruergaard

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 24-02-03 21:44

On Mon, 24 Feb 2003 10:32:17 +0100, "Camilla Fruergaard"
<mitfornavn@mitefternavn.com> wrote:

>Hvis du søger nogle i den størrelse kan jeg være behjælplig, ved hvor der er
>nogle stykker.

   :) Lige om lidt siger du "Jylland" ;)

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 25-02-03 07:49

Ja. er der noget galt i det

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 25-02-03 21:46

On Tue, 25 Feb 2003 07:48:43 +0100, "Camilla Fruergaard"
<mitfornavn@mitefternavn.com> wrote:

>Ja. er der noget galt i det

   Mest at jeg bor på Sjælland - og ikke har pengene lige her og
lige nu. Så tager man ikke lige til Jylland for at "vinduesshoppe" =)