[mySQL] Problemer med RIGHT JOIN og filtre
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 23-02-03 12:30

Jeg har en forespørgsel, der laver en RIGHT JOIN imellem to tabeller for
at finde antallet af rækker i tabel 2 for hver række i tabel 1 (primær
nøgle i tabel 1 er fremmed nøgle i tabel 2).

Min forespørgsel er

SELECT
c.id,c.strCategoryName,SUM(f.id) AS CountOfArticles
FROM
deiwsaspfaq f
RIGHT JOIN
deiwsaspcat c ON f.intCategoryId = c.id
GROUP BY
c.id,c.strCategoryName

Den giver et resultat som

strCategoryName    CountOfArticles
------------------------------------
Databaser        7
Dato,valuta,sprog    2
Email            0
Filsystemet        1
Forms            2
Generelt        8
Komponenter        0
Sikkerhed        3
Sockets        0
SQL            1
XML            1

Data i tabel 2 (deiwsaspfaq) er

strArticleName    intCategoryId tintApproved
Article 1        1            1
Article 2        1            1
Article 3        2            0

Data i tabel 1 (deiwsaspcat) er

1   Databaser
2   Filsystemet
3   Komponenter
4   Forms
5   Dato,valuta,sprog
6   Email
7   Generelt
8   XML
9   SQL
10   Sockets
11   Sikkerhed

Mit problem er, at min forespørgsel også indbefatter de rækker i tabel 2,
hvor tintApproved <> 1 - og det er en fejl. Jeg har forsøgt at indsætte
en WHERE-clause som

WHERE f.tintApproved = 1

.... men det resulterer i at kun kategorier med artikler returneres - og
jeg vil gerne vise dem alle.

Har jeg forklaret mig godt nok ... og i givet fald - hvordan grejer jeg
den ?

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
** Vil det sige, at ham Lars er et stort brød på 15 år ? **

Fra : Morten Guldager

Dato : 23-02-03 13:05

Sun, 23 Feb 2003 at 11:30 GMT Jesper Stocholm wrote
> [...]
> jeg vil gerne vise dem alle.
>
> Har jeg forklaret mig godt nok ... og i givet fald - hvordan grejer jeg

Hvis det her svarer dig har du forklaret godt nok:

mysql> select * from A;
+----------+
| navn |
+----------+
| Guldager |
| Jensen |
| Morten |
+----------+
3 rows in set (0.00 sec)

mysql> select * from B;
+-------+--------+------+
| ting | navn | tint |
+-------+--------+------+
| Cykel | Morten | 0 |
| hest | Morten | 1 |
+-------+--------+------+
2 rows in set (0.01 sec)

mysql> select A.navn, count(ting) as antal
from A
left join B using (navn)
where tint is null
or tint = 1
group by A.navn;
+----------+-------+
| navn | antal |
+----------+-------+
| Guldager | 0 |
| Jensen | 0 |
| Morten | 1 |
+----------+-------+
3 rows in set (0.01 sec)

/Morten

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 23-02-03 15:44

Morten Guldager wrote :

> Sun, 23 Feb 2003 at 11:30 GMT Jesper Stocholm wrote

> Hvis det her svarer dig har du forklaret godt nok:
> mysql> select A.navn, count(ting) as antal
> [...]

det ser i hvert fald ud til det ... jeg kunne ikke lige få using til at
virke, så jeg omskrev det til

SELECT
c.id,c.strCategoryName, COUNT(f.id) AS antal
FROM
deiwsaspcat c
LEFT JOIN
deiwsaspfaq f ON f.intCategoryID = c.id
WHERE
f.tintApproved IS NULL OR f.tintApproved = 1
GROUP BY
c.id,c.strCategoryName
ORDER BY 2 ASC

Der giver mig resultatet

Databaser (5)
Dato,valuta,sprog (2)
Email (0)
Filsystemet (1)
Forms (2)
Generelt (7)
Komponenter (0)
Sikkerhed (2)
Sockets (0)
SQL (1)
XML (1)

, hvilket er det ønskede.

mange tak ...

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
www.asp-faq.dk : FAQ for dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp

Fra : Nis Jorgensen

Dato : 25-02-03 14:45

On Sun, 23 Feb 2003 14:43:32 +0000 (UTC), Jesper Stocholm
<skal.du.absolut.vise.min.emailadresse.ved.svar@stocholm.invalid>
wrote:

> [...]
> deiwsaspfaq f ON f.intCategoryID = c.id
>WHERE
> f.tintApproved IS NULL OR f.tintApproved = 1

Det bør ikke virke efter hensigten - men kan godt i nogle tilfælde
give det rigtige resultat. Det fejler hvis en kategori kun har
relaterede artikler med tintApproved <> 1.

Her er en repareret version - ved dog ikke om mySQL aeder den:

AND
f.tintApproved = 1
GROUP BY
c.id,c.strCategoryName
ORDER BY 2 ASC
--
Nis Jørgensen
Amsterdam

Please include only relevant quotes, and reply below the quoted text. Thanks