Pc kontra playstation - og andet
Fra : Marianne

Dato : 21-02-03 20:41

Hej

Sidste uge var jeg inde og købe tøj til min søn (6 år). I hjørnet stod en
TV-skærm med noget spille-dims koblet til, så ungersvendene kunne forlyste
sig med spil. De havde gang i en slags skater-bane, hvor man vha et omvendt
U-formet styregreb (med div. knapper på) kunne navigere skateren uden om de
forhindringer, han mødte på sin vej.

Faktisk har vi på 'overvejelses-huskeseddelen' at begynde at finde en pc til
ham. Mest til spil her i første omgang. Men da jeg så spilledimsen koblet
til TV'et kom jeg til at tænke, om det nu også skulle være en pc. Med gru
gik det så op for mig, at jeg ikke aner hvad en playstation og lignende
overhovedet er, og hvad det kan bruges til.

Er der nogen, der kan hjælpe mig med en opklaring af udbuddet ? Og hvad
koster tingene i forhold til hinanden ? Vi har rigeligt med pc'ere i huset,
så det skrivebehov, der måtte opstå om et par år, skulle snildt kunne dækkes
ad anden vej.

mvh
Marianne

Fra : Per Ahm

Dato : 21-02-03 21:27

"Marianne" <hoyen@lundbak.dk>
> [...]
> overhovedet er, og hvad det kan bruges til.
>
> Er der nogen, der kan hjælpe mig med en opklaring af udbuddet ? Og hvad

Hej Marianne!

Her et forsøg på at hjælpe dig lidt på vej! Har selv været EDB mand de
sidste mange år, og ville selv helt klart vælge en Pc'er til knægten!
Min begrundelse er bygget på at:

En playstation ( http://dk.playstation.com ) er udelukkende en spillekonsol
(samt cd/dvd), altså ren underholdning for knægten. Ikke at der er noget
galt idet, og han ville få masser af sjove timer ud af den! Men,
underholdningen til den er ret dyr! Ca. 3-400 kr. pr. spil - med mindre i
går på biblioteket og låner dem hvis i har den mulighed på jeres bibliotek!
Som 6 årig, er han så kvik, at mange af spilene "hurtigt" ville blive for
kedelige... Når enden er nået, er den pludseligt for nem, og bliver sikkert
lagt til side... Nyt spil er påkrævet....

Pris for en Playstation (ny) 2.295,-

Med en PC (som allerede) er i huset, er der ligeledes mulighed for at både
købe og låne på biblioteket sig til underholdning... Derudover, er han i den
alder, at de sikkert er begyndt i skolen, benytte Pc'erne lidt "lære at
anvende dem" Om ikke andet så sikkert i SFO... Han vil inden længe sikkert
synes at det er sjovt at spille, men formentligt også det at kunne sidde og
skrive et lille brev, lege lidt med at indsætte billeder m.m. Vi er i den
tidsalder, hvor det absolut ikke gør noget, at han ville udvikle en stor
fortrolighed med Pc'ere.

Der kan lånes mange lærerige PC spil på bibliotekerne... Herunder Tal &
Bogstaver lege... Og mange andre fornuftige tilbud, til alle alders
klasser...

Som ti årig er det mulig han gerne vil låne en "ti finger CD rom" - Og lære
ti fingersystemet... En chance som vi andre ikke fik (trods tidsalderen)...

Min egen datter er 3 år, og er begyndt med vendespil, puslespil og lign. i
alt maks. 2 timer om ugen.... For fortroligheden skyld, lærdommen, og
selvfølgelig også for underholdningen!

--
Per Ahm - www.perahm.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-02-03 22:26

Per Ahm wrote:
> [...]
>
> Der kan lånes mange lærerige PC spil på bibliotekerne... Herunder Tal
> & Bogstaver lege... Og mange andre fornuftige tilbud, til alle alders

du glemmer at der rent faktisk er mange børnespil der ligger på internettet
som ungerne ret hurtigt kaster sig over...... min søn ( som er knapt 9 år)
har de sidste godt 3 år haft adgang til min pc og har spillet diverse online
spil som feks :
www.elefant.net som er en afløber af noget slikhalløj, men et ganske
udemærket småbørnesite... min bonusdatter har spillet der siden hun var 3,
http://www.hick.org/miniputt.swf online minigolf..... kræver en vis
koncentration fra barnet, men når de fanger fidusen er det skide skægt,
http://www.tv4.se/lattjo/kojan/bilbanan.asp racerbane online, også et hit
hos min søn....
http://www.javaspil.dk har nogle forskellige gamle arkade spil, af den type
man fandt på en grillbar for omkring 10 år siden, ren nostalgi, og knægten
synes det var skideskægt...
derudover har han spillet på www.cartoonnetwork.com og www.cartoonnetwork.nu
og http://www.dr.dk/oline/ og http://www.foxkids.dk ...... og sikker også
flere som jeg ikke lige kan komme i tanken om......

og for at gøre samlingen komplet fandt jeg netop dette site:
http://www.it-kids.dk/spil/index.php som også ser ud til at have nogle gode
spil....

men går man direkte efter lærespil er der jo enormt mange gode i
handlen...... det er slet ikke at kimse ad :)

> Min egen datter er 3 år, og er begyndt med vendespil, puslespil og
> lign. i alt maks. 2 timer om ugen.... For fortroligheden skyld,
> lærdommen, og selvfølgelig også for underholdningen!

det er i det hele taget vigtigt at afgøre med sig selv hvor meget barnet
"må" sidde og spille...
af samme grund har min søn endnu ike sin egen PC, for så ville han sidde der
24/7..... han låner vores PC når vi mener det er ok, og spiller altid under
opsyn ( ikke forstået på den måde at vi hænger ham over nakken, men vi
tjekker op på det med jævne melemrum)
derudover har han en gameboy som han er glad for og hvor spillene går på
låneomgang vennerne imellem... og så har han igennem længere tid selv sparet
700 kr sammen til en playstation, som vi er i gang med at finde til ham
(bedre brugt, vi lægger et tilskud oven i under aftale at hans papsøster så
også må spille på den ;) )...

grunden til at vi nu vælger at lade ham få en playstation er at der er nogle
udfordringer ved en playstation som man ikke kan få med en PC...... men jeg
føler klart vi valgte den rette vej, altså ved at gøre ham fortrolig med
brugen af PC allerede da han var 6 år, og så nu udvide.....
efter kun 6 mdr ved jævnlig brug af PC (2-3 gange ugentligt max, af ca 30
minutters varighed) kunne han selv skrive de kendte www adresser ned via
tastaturet, han kunne lukke og åbne spil og vinduer og både tænde og slukke
computeren selv.... han er i det hele taget ret fortrolig med det
elektroniske medie, og det betragter jeg som en nødvendighed i den verden vi
lever i i dag.....
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Per Ahm

Dato : 21-02-03 23:00

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> du glemmer at der rent faktisk er mange børnespil der ligger på
internettet
> som ungerne ret hurtigt kaster sig over...

tak for links'ene... De er gemt til datteren bliver lidt større!

> det er i det hele taget vigtigt at afgøre med sig selv hvor meget barnet
> "må" sidde og spille...

Korrekt, min tidligere "papsøn", blev alt for hurtigt bidt af spil, hvorfor
jeg satte en stopper for det, og skar drastisk ned på det, og derved er
kommet frem til mine maks. 2 timer om ugen med datteren nu hun er 3 år...
Jeg mener (er nok lidt gammeldags) at udvikling sker gennem leg, udfoldelse
af sin kreativitet.. Og fandt hurtigt ud af at mange af drengens
kvalifikationer, fuldstændigt blev tilsidesat for Pc'en.. Tegning, maling,
søm og hammer, madlavning m.m. Omgang i "vores" hverdag, som jeg mener og er
sikker på er meget vigtig for barnet. Alle disse ting, som var oparbejdet
gennem de første 5 år, faldt til jorden på 3 måneder. Inden vi skar ned til
maks. 2 timer om ugen. - Og det nåede da også at hjælpe, inden jeg så
desværre måtte rejse derfra med vores datter.

> derudover har han en gameboy som han er glad for og hvor spillene går på
> låneomgang vennerne imellem...

God ide, så længe han stadig får andre ting på "opleveren" (min mening)

> [...]
> 700 kr sammen til en playstation, som vi er i gang med at finde til ham
> (bedre brugt, vi lægger et tilskud oven i under aftale at hans papsøster

Glæden ved selv at være en del af "indsamlingen" - Gør også glæden ved
produktet meget stører.... (jeg husker selv min første Commodore 64, 3 år
med aviser... Så var der nok til den!)

--
Per Ahm - www.perahm.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-02-03 23:49

Per Ahm wrote:

> tak for links'ene... De er gemt til datteren bliver lidt større!

your welcome....
vil iøvrigt lige fortælle at min bonusdatter faktisk siden hun var helt
lille har brugt computeren til at skrive på...... hun har fundet meget glæde
i at lære navnene på de mennesker i hendes liv, og så sidde og skrive dem i
store typer på computeren..... det har (som jeg ser det) været med til at
udvikle hendes sprog, hendes forståelse for sproget, bogstaver og
forbindelsen imellem dem.....
vi har dog passet på ikke at "overudvikle" hende sådan at hun ville komme
til at kede sig i skolen, og derfor har vi koncentreret os om at lære hende
navne og små betegnelser ( som kat og lign), og ikke lære hende for meget af
det hun skal lære i skolen......

> [...]
> faldt til jorden på 3 måneder. Inden vi skar ned til maks. 2 timer om
> ugen. - Og det nåede da også at hjælpe, inden jeg så desværre måtte

jeg kan så fortælle at min søn indtil for omkring 9-10 mdr siden, ikke
udviklede sin kreative side synderligt.... ikke pga manglende tid og
mulighed, men pga manglende motivation.... altså motivation for HAM... den
motivation er kommet samtidig med at han dannede nogle nære venskaber med et
par ligesindede drenge i SFO'en.... igennem de sidste 9-10 mdr har de tre
drenge brugt enormt meget tid på at tegne, og for hver uge kan jeg se
forandringen i hans tegninger.... hans hånd bliver mere og mere sikker og
han bliver mere og mere tilfreds.....
for ham var det altså nødvendigt at finde nogle venner at "arbejde sammen
med" om hans lyst til at tegne, før den blev udviklet......
de ting de tegner er ting fra spil og tegnefilm, og det er sådan set ok med
mig, for det er nu engang digimon og playstationspil der optager drenge på
8-10 år.......
samtidig er han begyndt at lege kreativt med at tegne små tegneserier med
tændstikmænd...... en af de første han tegnede var godt nok om krig ( usa
mod osama bin-laden, usa vandt sæfølig) men blot det at han brugte fantasien
til at lave en tegneserie fortæller mig at han kreativt og personligt er
kommet langt....

jeg kan også fortælle at indtil da gik det også lidt langsomt med
indlæringen af læsning og sådan ( i matematisk har han altid været stærk),
men igen efter han fandt motivationen er det gået rigtig stærkt, og nu kører
han bare derudad.....

man kan gøre mange ting hjemmefra, men for nogle børn er det ikke det der
skal til, og så må man støtte dem så godt man kan, indtil de selv finder
kilden......

> God ide, så længe han stadig får andre ting på "opleveren" (min
> mening)

det gør han skam......
han har adgang til hans gameboy frit som han vil ( nu) fordi vi efterhånden
oplever han administrerer det udemærket... i perioder spiller han mere end
andre, men det er også med til at knytte drengene i klassen sammen socialt,
og det mener jeg bestemt ikke kan være negativt......
PC får han lov til at låne også i perioder...... lidt afhængig af hvordan
dagen ellers afspænder sig, får han lov at spille tidsbegrænset eller
frit...... men eftersom det er min PC og jeg også bruger den dagligt, ( den
er mit link til verdenen uden for mit hjem ;) ) så bliver det sjældent han
får lov at spille ret meget længere end 30 minutter.....
og det sker måske 3-5 gange ugentligt..... det biver nogenlunde det samme
med playstationen når den bliver købt.... eller rettere... den bliver
integreret i PC tiden, således at det hedder PC eller playstation 3-5 gange
ugenligt.... det kan dog ske at han får lov at bruge lidt længere tid på
playstationen da den jo vil befinde sig på hans værelse, men bag i mit
hovede siger det max en times spil på en dag.....

så sker der alle de andre ting, men det ser jeg ingen grund til at gå ind i
her, da det jo er spil vi taler om... vi kan sagtens blive enige om at leg
inden og udendørs er vigtigt for børnene, og det opmuntrer vi også i høj
grad....... det dejligste her i huset er faktisk at se når hans bonussøster
kommer på weekend.... begge unger falder totalt i hak, og giver sig straks i
kast med en fælles hyggelig leg, som de begge deltager i på lige fod......
trod køns og alderforskel......

> Glæden ved selv at være en del af "indsamlingen" - Gør også glæden ved
> produktet meget stører.... (jeg husker selv min første Commodore 64,
> 3 år med aviser... Så var der nok til den!)

det er nemlig det :)
vi har dog insisteret på at pengene skulle gemmes til en playstation, når
han i perioder hellere ville bruge dem på lego eller lignene( som han i
forvejen har rigeligt af) og på sin vis er jeg sikke rpå at han synes det er
en kanon ide, men indimellem bliver drenge jo optaget af de reklamer der
kører, eller det de snakker om i klassen lige for tiden........ og så må vi
som forældre hjælpe dem med at holde fast i tanken og ideen med hele
opsparingen...

Fra : Per Ahm

Dato : 22-02-03 00:18

--
Per Ahm - www.perahm.dk

Fra : Per Ahm

Dato : 22-02-03 00:36

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse

Pkt. 1 - Bonussøster... vel nok det mest geniale udtryk, gik dengang altid
og manglede en god betegnelse for min bonus knægt...

> [...]
liv,
> og så sidde og skrive dem i store typer på computeren.....

Hvor lille er siden helt lille... ?
Min er nu 3, og ser da ikke muligheden for at begynde på bogstaver, jeg
fornemmer det er nok at tælle stole, glas, og hvad vi ellers har i "enhånds"
rækkevide.

> jeg kan så fortælle at min søn indtil for omkring 9-10 mdr siden, ikke
> udviklede sin kreative side synderligt.... ikke pga manglende tid og
> mulighed, men pga manglende motivation.... altså motivation for HAM...

Okay... har aldrig set det som værende en årsag... Men når jeg tænker på
det, ændrede vores situation sig faktisk også kort efter han begyndte i
skolen... Så om det var nedskæringen af pc forbruget, eller starten i skolen
der fik ham til at vende tilbage... Må jeg lade stå hen i det uvisse...

> [...]
fantasien
> til at lave en tegneserie fortæller mig at han kreativt og personligt er

Ja, og et sted vel også at han tager stilling. til det han ser og hører i
både TV, og ved bordet. (dejligt)

> han har adgang til hans gameboy frit som han vil ( nu) fordi vi
efterhånden
> oplever han administrerer det udemærket...

Det giver vel også ham en form for selvværd, at må tilrettelægge/bestemme
noget selv.

> i perioder spiller han mere end
> andre, men det er også med til at knytte drengene i klassen sammen
socialt,
> og det mener jeg bestemt ikke kan være negativt......

Nej tværtimod...

> [...]
> får lov at spille ret meget længere end 30 minutter.....
> og det sker måske 3-5 gange ugentligt.....

Hvad angår spillene er jeg helt ening, men benytter han den ikke til
"historie" skrivning osv. hvor jeg tror at jeg til den tid, nok kommer til
at skelne mellem sjov & spas... Og mere konstruktivt arbejde bag skærmen!

K A N O N . . .

--
Per Ahm - www.perahm.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-02-03 01:15

Per Ahm wrote:

> Pkt. 1 - Bonussøster... vel nok det mest geniale udtryk, gik dengang
> altid og manglede en god betegnelse for min bonus knægt...

personligt synes jeg at "pap" er for tørt og neutralt til at beskrive de
følelser der er involveret i min bonusdatter....... "sted" er for gammeldags
og på en eller anden vis diktatorisk synes jeg ( jeg er vokset op med
diverse forskellige stedfædre), så jeg foretrækker _klart_ bonus... for det
er da klart en bonus at have en dejlig lille pige i mit liv, som jeg kan
elske og være med til at påvirke i positiv grad :)

ungerne har nemmere ved at forholde sig til ordet "pap" og det får de så
bare lov til :)

> Hvor lille er siden helt lille... ?

jeg tror faktisk hun var omkring 2 år da det for alvor begyndte....... det
skal lige siges at hun altid har været ret fremmelig lige på det punkt....
havde et forståeligt sprog meget tidligt, og har altid været videnbegærlig
:) hun startede med små let genkendelige ord, som sit eget navn, mor og
far... siden hen kom mit navn, min søns navn, fætre, kusiner, katte, kaniner
og alle andre navne i den nærmeste familie også på....
nu er hun 5½ år og skal begynde i skole til sommer...... hun skriver alle
navne(næsten) ud fra hukommelse, og hvis hun vil skrive et lille brev, er
det eneste vi behøver gøre, at skrive en seddel med indholdet, så kopierer
hun den selv.....

hendes force har været det boglige..... det sociale og "på tværs barnlige"
er sådan set først kommer det sidste lille års tid, efter hun er startet i
en ny børnehave..... før i tiden kunne hun ikke _drømme_ om at svare
småflabet igen..... det skal jeg lige love for hun er kommet efter, og du
kan tro vi nyder det ;)

> Min er nu 3, og ser da ikke muligheden for at begynde på bogstaver,
> jeg fornemmer det er nok at tælle stole, glas, og hvad vi ellers har
> i "enhånds" rækkevide.

det er jo også helt fint :) det var nu mere for at forklare*G*
børn udvikler sig jo forskelligt.... bare se på min søn... for 3 år siden
var min bonusdatter faktisk mere fremmelig end ham på det rent
bogstavsmæssige..... han havde svært ved det, og det var frustrerende for
ham at den lille "tøs" kunne de ting han stadig skulle lære......
det har han dog langt overhalet nu, så min konklution er at tingene kommer i
deres egen tid..... vores opgave som forældre er at finde tiden når den
kommer og så motivere i positiv retning, uden at pace....

> [...]
> begyndte i skolen... Så om det var nedskæringen af pc forbruget,
> eller starten i skolen der fik ham til at vende tilbage... Må jeg

skolestart har ofte en positiv effekt på mange børn... min søn var lidt
langsom i opstartsfasen... ikke alarmerende langsom, han kunne godt følge
med nivauet i klassen, men han havde ligesom ikke gennemskuet fidusen......
da det kreative aspekt så naturligt kom ind i hans liv, åbnede det ligesom
dørene for ham.....

> Ja, og et sted vel også at han tager stilling. til det han ser og
> hører i både TV, og ved bordet. (dejligt)

ja det mener jeg også..... jeg er af den overbevisning at naturligvis skal
børn beskyttes, men de skal altså ikke pakkes ind i bølgepap og våde aviser,
og skærmes mod alt der foregår i vores verden...... derfor har vi altid set
tv avisen selvom han har været der, set film der måske ikke var helt
alderssvarende og sådan...... vi har så til gengæld brugt meget tid på at
snakke med ham om de ting han ser og oplever.. om hans følelser omkring det
og om det er fiktion eller faktisk, og hvordan det, hvis det er faktisk, kan
påvirke os i danmark........
han har fået lov at danne sine egne meninger, ud fra de fakta der bliver
præsenteret, og han har fået lov at stille spørgsmålstegn ved de ting der
sker i verden.....
det har, føler jeg, ledet ham på den rette vej henimod en åbensindet,
retfærdig personlighed, som jeg håber på at han bliver ved med at
fremelske.... jeg gør ihvertfald mit til det......

> Det giver vel også ham en form for selvværd, at må
> tilrettelægge/bestemme noget selv.

lige præcis.....

> [...]
> "historie" skrivning osv. hvor jeg tror at jeg til den tid, nok
> kommer til at skelne mellem sjov & spas... Og mere konstruktivt

du er nødt til at huske på at hvad der for dig kan virke som "sjov og spas"
kan for ungene være ganske hårdt arbejde...... feks spiller min søn
indimellem et strategispil der hedder warcraft 3.... spillet er ret simpelt
bygget op... der er pirater og orkere... de skal invardere hinandens
områder, og for at undgå at blive overmandet er man nødt til at bygge byer,
skibsværfter, miner, skovhuggerier og sådan, således at man kan føre
krig.......
dette spil vil for voksne virke nemt og overskueligt, men min søn bruger
TIMER på at udtænke en strategi, eventuelt sammenligne med vennerne, til
næste gang han skal spille..... strategisk tænkning er jo noget tillært, og
spillet her er en god måde at lære det på synes jeg.....
"hvis jeg gør sådan, så sker der det.... men hvis jeg nu gør sådan i stedet,
så sker der noget helt andet, og bedre for mig i spillet"...... det lærer
ungerne at man indimellem er nødt til at være en smule forudseende for
konsekvenserne af en handling.......

sjov og spas er nok mere i retningen af spil man kender og som ikke udvikler
sig synderligt..... nye spil vil altid være en udfordring, der påvirker
barnet til at bruge hovedet på en anden måde :)

yup :) you have no idea..... :D

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 21-02-03 22:17

Marianne wrote:

> [...]
> skulle være en pc. Med gru gik det så op for mig, at jeg ikke aner
> hvad en playstation og lignende overhovedet er, og hvad det kan

En Playstation er en spillemaskine lavet af Sony. Microsoft har en
lignende kaldet X-Box. Der findes flere, men de to er nok de mest
udbredte herhjemme.

Maskinerne sættes (typisk) til et TV og benytter CDs eller DVDs. De er
designet, så en to-årig kan proppe en skive i og få noget til at ske.
Priser på maskiner og spil får du nemmest et indtryk af ved at kigge i
et Bilka-katalog eller lignende: Maskinerne er forholdsvis billige og
spillene er temmelig dyre, sammenlignet med PC-verdenen.

Spil til maskinerne er fortrinsvis action-spil: Køre bil, kæmpe mod
hinanden, dyrke sport osv. I modsætning til PCen sidder spillerne
normalt på gulvet, hvilket jeg mener lægger mere op til leg og samvær
end de borde & stole, der bruges ved PCer: Det er oplagt at invitere en
kammerat over og spille. Hvis I går efter ren underholdning og er med
på at give en del penge for spil, er en Playstation/X-Box/whatever en
fin ide. En 6-årig knægt vil i hvert fald blive glad for den.

De forskellige maskiner kan udbygges på forskellig vis, men når I
alligevel har PCere i huset, kan jeg ikke se den store grund til f.eks.
at sætte et tastatur til spillemaskinen. En TV-skærm er desuden meget
ringe til tekstgengivelse.

Vi er selv i tvivl om hvad vi skal gøre. Vores datter er kun 1½ år, så
i første omgang bliver det en PCer med nogle børneprogrammer, men
senere hen kunne jeg godt se det hyggelige i at sidde på gulvet sammen
med hende og få bank i et tæve-tæske spil.

/Toke

Fra : Marianne

Dato : 22-02-03 18:09

Tak for svarene - det er svært at vælge, synes jeg.

For pc'en taler, at den kan bruges til mere og til andet end spil. Imod at
jeg synes, det er for tidligt, at de har en på deres værelse (måske skulle
jeg rydde et hjørne af mit arbejdsværelse).

For Playstation/X-boks ... det er vist især det med, at man kan koble et rat
til .... og så kunne vi få en DVD ved samme lejlighed, da jeg forstår den
også kan afspille sådan nogen.

Og tak til Sabina for alle linkene.

mvh
Marianne

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-02-03 19:42

Marianne wrote:
> [...]
> Imod at jeg synes, det er for tidligt, at de har en på deres værelse
> (måske skulle jeg rydde et hjørne af mit arbejdsværelse).

der er reelt set ikke noget i vejen for at de kan få det på værelset, hvis
bare det er dig der administrerer det.... dvs at de spørger dig om
tilladelse til at bruge den :)
kan de ikke finde ud af det, er strømkablet jo let at fjerne ;)

> For Playstation/X-boks ... det er vist især det med, at man kan koble
> et rat til .... og så kunne vi få en DVD ved samme lejlighed, da jeg
> forstår den også kan afspille sådan nogen.

absolut en fordel ;) men så kan den jo altså heller ikke andet*G*

> Og tak til Sabina for alle linkene.

sure thing ;)

Fra : Troels Ivarskjær

Dato : 21-02-03 23:24

"Marianne" <hoyen@lundbak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
huset,
> så det skrivebehov, der måtte opstå om et par år, skulle snildt kunne

Pc spil/Plajstation kan være et udemærket alternativ til mad, skolegang og
søvn. Så køb trygt det dyrreste.

Tro.

Fra : Lars Hoffmeyer Novru~

Dato : 22-02-03 12:43

Playstation er en poplær spillemaskine der skal kobles til tv, der er
billigere end en PC'er. Playstation 1 kan købes brugt billigt, mens den
nyere Playstation 2 også kan afspille DVD film og er den man kan få nye spil
til.

Playstation kan kun bruges til spil. En konkurrent til playstation er
Microsoft's nye X-box, som også kan kobles til Internettet, men Playstation
er den mest udbredte. De koster begge et par tusinde kroner stykket.

Lars

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 22-02-03 18:35

Marianne wrote:
> [...]
> så det skrivebehov, der måtte opstå om et par år, skulle snildt kunne dækkes

Hej Marianne

Vi har begge dele stående og det vi kan se, er at det kan være svært at
finde spil til PS2 der er til at styre for de helt små. Vores drenge på
hhv. 5 og knap 4 år, har i øjeblikket mest glæde af PCen og de spil der
findes til den. Noget af det de bruger mest tid på er faktisk Word, så
sidder de der og skriver og det lærer de vel også ved.

Fordelen ved PCen er, at spillene kan styres med en børnetrackball,
hvorimod der er temmeligt mange knapper på den joypad der hører til PS2.
Mange af spillene skal styres med pileknapperne og ikke med de små
joysticks der sidder på den. De skal nok få det lært, men ind imellem
ligger det lidt tungt med tålmodigheden hos ungerne.

Vi har meget glæde af PS2eren, da vi ikke ejer en DVDafspiller.

Mht tiden der bruges på at sidde foran disse, er det ikke meget tid de
bruger på det. Det er ikke engang en gang om ugen de tænder dem.
Begge dele står fremme som alt det andet legetøj og jeg tror at de
betragter det på lige fod med LEGO, Brio og alt det andet. Det er bare
noget der er der.

Marianne Feddersen

Fra : guf4you@hotmail.com

Dato : 28-02-03 02:10

syntes at det du burde overveje nok var prisene på spillene

et ps2 spil koster en formue

et brugt pc spil i en byttecentral kan fås for ca 50 .- (eller hvis man
kender nogen der har pc som har spil kan man jo få lagt spillene ind på sin
egen , det duer jo ik med ps2 da cd'en skal sidde i hele tiden under
spillet)