I fol/for tyk???????
Fra : Zirfelt

Dato : 21-02-03 16:27

Jeg købte for et par måneder siden en Islænder. Hun var godt i stand da jeg
fik hende hjem.
Hun får ikke ret meget mad, men bliver tykkere og tykkere. Så her til morgen
da jeg så hende forfra, bulede maven ud til den ene side, selv om hun stod
lige på alle 4 ben.
Og så er det jo jeg kommer til at tænke på, om hun har haft herrebesøg hos
tidligere ejer. Men hvis nu hun er i fol, kan føllet så få maven til at bule
ud i den ene side?
Fortsat god og positiv dag

ZIRAX
v. Irene Zirfelt
Løgstørvej 84
9600 Års
98 62 31 31
www.zirfelt.dk

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 21-02-03 18:09

"Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk> wrote in message

> [...]
> tidligere ejer. Men hvis nu hun er i fol, kan føllet så få maven til at

Mon ikke du skal have fat i dyrlægen under alle omstændigheder?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Heidi Falch

Dato : 21-02-03 23:24

Zirfelt <zirfelt@post7.tele.dk> skrev:

<snip>

>Og så er det jo jeg kommer til at
>tænke på, om hun har haft herrebesøg hos
> [...]

Ja - føllet kan godt få maven til at bule mere i den ene side end
i den anden Jeg ville nok under alle omstændigheder - som
Trond også skriver - få en dyrlæge til at kigge på hende.

--
Knus,

Trolden

Fra : Anet

Dato : 21-02-03 23:29

> Ja - føllet kan godt få maven til at bule mere i den ene side end
> i den anden Jeg ville nok under alle omstændigheder - som
> Trond også skriver - få en dyrlæge til at kigge på hende.

(klip)
Hvis du holder din hånd på maven kan du nogen gange mærke at føllet bevæger
sig og sparker lidt rundt derinde.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Zirfelt

Dato : 22-02-03 08:07

Dyrlæge......æv. Ikke at jeg har noget i mod dyrlægen. Det er mere Mysla
(som hoppen hedder) Der er ikke andre end mig der kan komme til hende. Så
hvis hun skal undersøges af en dyrlæge, bliver det ligesom da jeg havde smed
til hende. Der blev hun bedøvet.
Jeg vil i dag tage en snak med dyrlægen.

Og så var det da en god ide at ligge hånden på maven.
--
Fortsat god og positiv dag

ZIRAX
v. Irene Zirfelt
Løgstørvej 84
9600 Års
98 62 31 31
www.zirfelt.dk

Fra : Lene

Dato : 23-02-03 14:25

> [...]
> til hende. Der blev hun bedøvet.
> Jeg vil i dag tage en snak med dyrlægen.
>
> Og så var det da en god ide at ligge hånden på maven.

Hej igen, du må aldrig aldrig aldrig bedøve en hoppe der er i fol! Du
bedøver jo også føllet, og det kan føllet dø af.

Mvh. Lene

Fra : Liz B.

Dato : 23-02-03 16:44

"Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Og så var det da en god ide at ligge hånden på maven.

Hej Irene,
Du skal ikke være flov over det. Det var først ca. 8 mdr. henne at det gik
helt op for mig at min hoppe var i fol!!! Jeg synes også at hun var for tyk
og så en dag da jeg kiggede længe på hende, var jeg overbevist om at "noget"
flyttet sig i maven på hende. Mærkede efter med hånden og der var liv som
ikke skyldes luft i maven!!! Ca. 3 mdr. senere fik jeg den dejligst føl!
Held og lykke med det!

Mange hilsener Liz

Fra : Lene

Dato : 23-02-03 14:22

> [...]
herrebesøg hos
> tidligere ejer. Men hvis nu hun er i fol, kan føllet så få maven til

Hej Irene,
det sikreste tegn på at en hest er i fol, ud over selvfølgelig dyrlæge
undersøgelser er faktisk at hesten er asymetrisk, da føllet næsten
altid " bæres i den ene side ".
Tillykke!

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 23-02-03 20:28

Ved en hoppe der er i fol kan deres yver tit se ligesom tykkere ud syntes
jeg. Måske det kan give dig et videre anelse om hun er i fol eller ej.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Zirfelt

Dato : 23-02-03 20:56

>Hej igen, du må aldrig aldrig aldrig bedøve en hoppe der er i fol! Du
>bedøver jo også føllet, og det kan føllet dø af.
---------klip---------
Jeg valgte at jeg ikke ville have dyrlægen ud til hende, netop fordi
bedøvelse ikke kan være sundt for et bette føl.
Og uden bedøvelse kan hun kun kigge på hende på afstand.

> Ved en hoppe der er i fol kan deres yver tit se ligesom tykkere ud syntes
> jeg. Måske det kan give dig et videre anelse om hun er i fol eller ej.
------klip--------
ja hvis jeg da bare kunne komme til at røre hende der. Hun er temmelig meget
hysterisk. Der var en der forslog at jeg skulle lade hende drikke lidt koldt
vand, for det får føllet til at bevæge sig. Men ak det endte også i ged.
Så jeg må bare være tålmodig, og så se om der en dag dumper et føl frem.
Men tak for jeres svar.

--
Fortsat god og positiv dag

ZIRAX
v. Irene Zirfelt
Løgstørvej 84
9600 Års
98 62 31 31
www.zirfelt.dk

Fra : Anet

Dato : 23-02-03 21:31

vi glæder os her i gruppen til at høre at nu har et lille føl set dagens
lys...

--

~Hilsen
Annette~