Merudgifter §84/Bistandstillæg
Fra : Annette Skovbon

Dato : 21-02-03 15:34

Hej Igen
I er altid hjælpsomme herinde, derfor har jeg endnu et spørgsmål. Jeg
har lige søgt om dækning efter § 84 nødvendige merudgifter. Derudover
er jeg lige blevet bevilliget førtidspension,- men har hjælperordning
efter §77, så jeg burde være berettiget til det mener jeg.

Min sagsbehandler fortæller mig nu, at jeg ikke kan modtage både
bistandstillæg og få dækket § 84 idgifter,- er det rigtigt? Hvis
ja/nej, hvor står det så i loven?

God weekend til alle!

Kh. Annette

Fra : Onix

Dato : 21-02-03 17:14

Hej !

Angående servicelovens § 84 om merudgifter, så er din sagsbehandler inde på
det helt rigtige lovgivningsmæssigt. Det er for det første korrekt, at du er
tilhører gruppen der har mulighed for at søge om merudgiftsydelser efter Lov
om social service § 84, idet du har en personlig hjælperordning efter § 77,
hvis du ikke havde dette var du ikke berettiget. Derimod er nye pensionister
der har søgt og fået tilkendt pension efter 01.03.03 søge om SEL § 84, samt
alle andre undtagen førtidspensionister før 01.01.03.

Din sagsbehandler følger lovgivningen og intentionerne heri helt korrekt, i
loven og metoden til vurdering af merudgifter til handicappede, er det
beskrevet at hvis ansøger har bistands- eller plejetillæg, kan disse indgå i
beregningen af merudgiftydelser, det skal forstås på den måde at du ikke kan
hævde at sandsynliggøre dine udgifter i forhold til § 84, som det vurderes
at du er dækket ind af i forhold til bistandstillæget. Det betyder at dine
behov og sandsynliggjorte udgifter, skal ligge ud over det, som forventes
afholde af dit bistandstillæg. (hertil må jeg personligt sige, at det vel
faktisk er logisk og meget rimeligt).

Omvendt kan du frasige dit bistandstillæget og lade beløbet pr. måned indgå
i beregningen af § 84, og derved gælder reglerne om at du skal
sandsynliggøre dine udgifter hvert år. Du kan ikke både få dækning efter §
84 for de samme handicapkompenserende behov der er bevilliget bistandstillæg
til efter pensionslovens § 16.

Jeg ved ikke med hvilken baggrund du har fået dit bistandstillæg på, det
gives normalt til personer der er blinde eller stærkt svagtsynede, eller
hvis invaliditet medfører, at han/hun stadig må have personlig bistand af
andre. Der er generelt restrikte regler for hvem der er omfattet af
bistandstillæg og det kan være svært at få, da det ikke er nok at have et
handicap i sig selv. Bistandstillæget skal dække udgifter der er ved at have
personlig bistand (derfor kan du ikke samtidig få dækning for samme
"kompensation" i § 84 hvilket din sagsbehandler korrekt har oplyst dig) og
bistand tillæget dækker fx ikke hjælp til at komme udenfor og udeaktiviteter
som fx en persolig hjælper sørger for.

Hvis du søger § 84 skal det være nogle reelle sandsynliggjorte udgifter, det
er ikke nok bare at ønske sig nogle udgifter dækket til aktivitet, men det
skal være noget der for det første er rimeligt og noget som direkte er en
merudgift som følge af dit handicap. Derfor vil kommunen se på en person på
fx samme alder som dig og vurdere i forhold til det du mener du skal have
dækkert efter § 84. Der er også praksis for i den sociale lovgivning om at
ydelserne ikke skal sætte borgeren, der modtager ydelser bedre en den
gennemsnitlige borger i kommunen, der arbejder og kan sammenlignes med
"normal" borgers forhold.

Med andre ord, måske det kommer til at lyde hårdt udtrykt, så skal man ikke
som borger fordi man er social udstødt, handicappet, pensionist o.a. ved
kompensation stilles bedre en den gennemsnitlige borger. Dette nævnt for at
give udtryk for balancegangen i at på den ene side yde kompensation, så fx
handicappede får ligende forhold og muligheder som "almindelige borgere" men
samtidig skal der ikke være en overkompensation.

Mht. til lov må jeg henvise til Lov om social service § 84 og dennes
bekendtgørelser og vejledninger. Vær opmærksom på at primærloven er § 84,
dernæst gælder bekendtgørelsen og endelig er der vejledningen, som "kun" er
vejledning. Derudover kan du læse lov om social pension, herunder § 16 om
bistandtillæg. Dertil diverse bekendtgørelser og vejledninger mv.

Håber det hjalp lidt...............

Onix

Fra : Annette Skovbon

Dato : 21-02-03 18:43

Hej Onix,

> [...]
> sandsynliggjorte udgifter, skal ligge ud over det, som forventes afholde
> af dit bistandstillæg. (hertil må jeg personligt sige, at det vel
Ovenstående forstår jeg ikke helt? Jeg har over for sagsbehandleren
fortalt hvilke merudgifter jeg har. Mht. Merudgifter (§84) mener jeg bil
+ hvad der til den hører (Jeg er 21 år og kommunen godkender vist bilen
som meget nødvendig for mig i og med at jeg ikke kan benytte andre
transportformer og bilen er specialindrettet), ekstra strøm pga. mange
hjælpemidler, ekstra varme osv.
Jeg troede at bistandstillægget var til udgifter f.eks. er jeg nødt til
at tage en med mig i svømmehallen i weekenden, da jeg ikke kan klare
personlig hygiejne selv. Dertil har jeg ikke nok hjælpertimer efter §77
og jeg er derfor nødt til at tage en ven/veninde med. Troede
bistandstillæg skulle dække hjælperens entre i en sådan situation.
Også dække snerydning og havearb. om sommeren, da jeg ikke har nok
hjælpertimer til dette.

> [...]
> efter § 84 for de samme handicapkompenserende behov der er bevilliget
> bistandstillæg til efter pensionslovens § 16.
Dvs. at man kun kan få en af delene, selvom jeg har rimeliggjort begge
former for udgifter? Hvorfor er der to forskellige ting, altså både §
84 og bistandstillæg, hvis det alligevel er det samme i den sidste ende
mht. enten eller?

> [...]
> sagsbehandler korrekt har oplyst dig) og bistand tillæget dækker fx
> ikke hjælp til at komme udenfor og udeaktiviteter som fx en persolig
Det må jo dække denne hjælp, når jeg ikke har hjælpertimer nok og
sagsbehandleren ved dette? Derudover kan personlig hjælper ikke nå alt
på 25t/uge.
Jeg har muskelsvind af typen limp girdle. Sidder i kørestol, hvis det er
til hjælp i vurderingen.

> [...]
> borgeren, der modtager ydelser bedre en den gennemsnitlige borger i
> kommunen, der arbejder og kan sammenlignes med "normal" borgers forhold.
Helt rimeligt og forståeligt. Der er jo mange udgifter forbundet med at
have en invalidebil, hjælpemidler for ca. 200.000 osv. (Forsikring,
vedligeholdelse mv.)

> [...]
> ene side yde kompensation, så fx handicappede får ligende forhold og
> muligheder som "almindelige borgere" men samtidig skal der ikke være en
Forståeligt.

> [...]
> som "kun" er vejledning. Derudover kan du læse lov om social pension,
> herunder § 16 om bistandtillæg. Dertil diverse bekendtgørelser og
Der står bare ingen steder at man ikke kan søge begge dele???

Tak for dit svar.

Vh. Annette

Fra : Onix

Dato : 21-02-03 19:51

Hej !

Kan kun i dag give gansk kort svar, mht. juralinks, så prøv www.retsinfo.dk

kommenterer resten i weekende.

God weekend

Fra : Leonard

Dato : 22-02-03 00:28

"Annette Skovbon" <annetteskovbon@yahoo.dk> wrote:

>Jeg har muskelsvind af typen limp girdle.

Så kan du få megen god hjælp hos Muskelsvindfonden, hvis du er medlem
der.
Jørgen Lenger har kommenteret bekendtgørelsen og vejledningen:
http://ryk.dk/merudgifter/text/nr._755_af_9._september_2002

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Onix

Dato : 22-02-03 13:28

> [...]
> som meget nødvendig for mig i og med at jeg ikke kan benytte andre
> transportformer og bilen er specialindrettet), ekstra strøm pga. mange

**************

Går stærkt udfra at det en bil du er bevilliget efter servicelovens § 99 og
bekendtgørelsens § 4. Du skal afholde dine udgifter til din bil selv, dvs
det afdrag som et fastsat af din kommune, det er som oftest ½ delen af lånet
inden for almindelig lånramme. Dvs. at udgiften til bilen ikke som
udgangspunkt skal medtages. Du skal heller ikke regne med at få kørsel
dækket via § 84, det skal i så fald være helt ekstraordinær kørsel. Og hvis
der i så fald godkendes sandsynliggjorte udgifter jf. § 84, så vær opmærksom
på at det er udgifter ud over hvad det almindeligt vil koste, dvs. at du
ikke bare kan sandsynlig gøre at du kører x km om året og få godtgjort
dette, den holder ikke. Det er således i sig selv ikke en merudgift at have
en bil jf. Servicelovens § 99, hvis dette var tilfældet ville alle med bil
efter § 99 kunne lade deres afdrag indgå i § 84 og få bonnet mindst 1500 kr.
ud skattefri pr. måned og så "tjene" på bilen, det kan du vel godt se ikke
er logisk, når en bil almindeligvis afdrages med små 1000 kr. om måneden
rentefrit udfra gældende låneramme på pt. 132.000 kr. jf. bek. § 4. Det ¨vil
så i praksis betyde at alle der er bevilliget lån efter § 99, vil få bilen
100% dækket + tjene 500 kr. oveni, der står også i den sociale lovgivnig
(serviceloven) at ingen anden lov må gå ind og kompensere/betale en fastsat
egenbetaling som har hjemmel i den sociale lovgivning. Det er fx samme
princip hvis du får tildelt fx ortopædiske sko, så kan din egenbetaling
iflg. loven ikke dækkes af fx Lov om aktiv socialpolitik § 81 eller Lov om
social pension § 17.2.

Ekstra strøm på grund af hjælpemidler kunne være en mulighed for
sandsynliggjorte merudgifter. Men det vil til stadig være en vurdering af
hvad en anden enlig i samme typemæssige byggeri vil have i el- og varme
udgifter og altid kun merudgiften derved. Derudover er der heller ingen
fidus ved at bruge løs af el og varme for at opnå et vist niveau, der evt.
kunne udløse udbetaling efter § 84, da kommunen altid vil lave en konkret
vurdering i forhold til hvilke hjælpemidler du har og prisen for enheden fx
hvad det koster at lade en kørestol op i forhold til de antal kilometer en
opladning giver, dette er noget producenten og terapeuterne i kommunen altid
har helt klare tal for. Mht. til ekstra varme kan der selvfølgelig være en
smule ekstra forbrug ift. at man måske er mere hjemme, men det vil altid
være en konkret vurdering og i forhold til andre sammenligenelige
undersøgelser af hvad det koster at varme op til en vis temperatur, fx hvis
du bor i et nyere byggeri (1990-2000 f.f.) vil de ofte være temmelig godt
energibesparende og derfor holde godt på varmen i lang tid når de først er
opvarmet.

ja, mht. til håndsrækning i forhold til snerydning og have arbejde, men som
sagt vil en god forvaltnig altid sørge for at tjekke af med boligen om hvad
boligselskabet gør, oftest har de forpligtigelse til at klippe hækken og
rydde fortorvende, dette vil naturligvis blive undersøgt. Hvis du har behov
for hjælp til græsklipning eller snerydning kunne en kommune også vælge at
gøre det for dig, fx er mange under aktivering til knyttet så de kan klippe
hæk, ordne havden mv. for folke- og førtidspensionister, og typisk i
vinterhalvåret kan kontanthjælpsmodtager sørger for snerydning da deres
"grønne" arbejde er neddroslet i vinterperioden. Derfor kunne en løsning
være at du fik hjælp fra kommunen.

Når du indgiver en § 84 ansøgning vil kommunen (også for´pligtet i forhold
til metodebrug fra ministeriet) typisk undersøge alle andre muligheder for
at du får dine behov dækket inden der bliver tale om kontakte udbetalinger
til borgeren, og dette er der intet forkert eller odiøst i.

Du nævner også ting i forbindelse med forsikring og vedlige holdelse, hvis
du har dyrere forsikring kan det være en naturlig sandsynliggjort udgift.,
Mht. vedligeholdelse må du være opmærksom på hvilke forpligtelser denne
afdeling for hjælpemidler har - det kan jo være dem som skal afholde det,
det tror jeg i alt fald.

Mht. til vedligeholdelse i forhold til en bil (fx handicapbil) så er det kun
hvis det er ekstraordinære udgifter hvis du fx er bevilliget en stor
kassebil og de dermed lidt dyrere reperationer, men ellers ikke.

*********************
Vh

Fra : Leonard

Dato : 22-02-03 20:30

"Onix" <3kantsomr@fjernofir.dk> wrote:

Det kunne være rart hvis Onix ville fortælle lidt om hvilken baggrund
(uddannelse, arbejde, handicap, erfaring) der ligger til grund for
disse lange redegørelser.
Ikke fordi man ikke må være anonym, men her i gruppen findes en del
mere eller mindre faste skribenter, som vi har lært at kende gennem
længere tid, mens Onix kommer lige ud af det blå og deltagermed lange
og grundige indlæg, hvilket er fint nok, men lettere at vurdere og
forstå, hvis jeg kender lidt til baggrunden.

> [...]
>på at det er udgifter ud over hvad det almindeligt vil koste, dvs. at du
>ikke bare kan sandsynlig gøre at du kører x km om året og få godtgjort

Dette mener jeg ikke er rigtigt, og resten af dit indlæg tyder også
lidt på at du lægger de gamle vurderinger til grund for de nye regler.

Men kørsel, der er ekstrakørsel i forbindelse med den daglige
livsførelse som handicappet, kan dækkes af §84. Det kan fx være kørsel
til træning, behandling, apotek, læge eller dagtilbud. Og denne kørsel
kan dækkes 100% dvs. at de fleste kommuner vælger statens lave takst,
der i 2003 er 1,60 kr. pr. km. Udgifter til bilvask vil fx også være
en merudgift, hvis den kan begrundes med at bilen er så stor at den er
umulig at vaske i hånden for en siddende kørestolsbruger og det er
nødvendigt at vaske den ofte, da det er den eneste måde at holde
ruderne rene på.

Der lægges i vejledningen op til at kommunerne selv må vurdere hvad
der er rimeligt og i tvivlsspørgsmål at afslå, så indtil denne nye
ordning er kommet på plads er opfordringen fra flere
handicaporganisationer at anke afgørelserne, hvis de ikke er
tilfredsstillende.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 22-02-03 20:51

Leonard skrev:

>Ikke fordi man ikke må være anonym,

Men det højner nu ikke troværdigheden.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Onix

Dato : 22-02-03 21:11

Hej !

Har i paranoia i den her gruppe eller hvad foregår der egentlig ?

Fra : Leonard

Dato : 22-02-03 21:14

"Onix" <3kantsomr@fjernofir.dk> wrote:

>Har i paranoia i den her gruppe eller hvad foregår der egentlig ?

Nej, vi har ikke paranoia, vi snakker bare om ting, der betyder en hel
del for de impliceredes liv, og derfor er det rart at vide lidt om
skribenternes baggrunde.
Jeg er ikke ude efter at hakke dig ned eller at du stå frem med navn
og adresse, jeg vil bare gerne kende din baggrund for at komme med
grundige rådgivning du kommer med.
Jeg er allermindst ude efter at jage dig væk, og det er helt
frivilligt om du vil delagtigøre os i din baggrund.

Min baggrund for at deltage her er:
8 år som paraplegieker (rygmarvsskadet, kørestolsbruger)
er uddannet socialrådgiver, men har aldrig arbejdet som sådan
er næstformand i RYK http://ryk.dk
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Lotte M

Dato : 22-02-03 18:03

"Annette Skovbon" <annetteskovbon@yahoo.dk> skrev

> Min sagsbehandler fortæller mig nu, at jeg ikke kan modtage både
> bistandstillæg og få dækket § 84 idgifter,- er det rigtigt? Hvis
> ja/nej, hvor står det så i loven?

Du kan ikke få dækket samme merudgift 2 gange, men de merudgifter
du har udover hvad bistandstillægget skal dække, de kan dækkes med
§84. Jeg kan ikke se der er belæg for din sagsbehandlers fortolkning,
end ikke vejledningen kan tolkes derhen.

Når der kommer nye regler er det meget almindeligt at der opstår tvivl
om fortolkningen, eller at nogle sagsbehandlere simpelthen misforstår
reglerne. Nogle gange hjælper det at bede om en henvisning til det sted
hvor sagsbehandleren læser den eventuelle misforståede fortolkning,
hvis det ikke hjælper, så kan ankesystemet afgøre hvilken fortolkning
der gælder.

Min egen sagsbehandler mener, at jeg som pensionist (før 1/1 03) med
§77 ordning og bistandstillæg, ikke kan få løbende udbetaling af
merudgifter,
men kun refunderet de konkret afholdte beløb. Så selv om jeg har fået
godkendt min liste over sandsynlige merudgifter for 2003 (hvilket er de
samme
som årene før) og de er opgjort til at være over 6000 kr. og i øvrigt udover
det
bistandstillæget kan og skal dække, så kan jeg ikke få løbende udbetaling.

Det er anstrengende at skulle anke, men nogle gange er der ikke andre
muligheder
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Onix

Dato : 23-02-03 10:24

Hej Lotte og andre i gruppen !

ja. jeg vil tilslutte dig dit indlæg. Det er muligt at sagsbehandleren har
udtrykt sig forkert i forhold til bistandstillæget eller også er det en
misforståelse af den som modtager beskeden, det er altid svært at vide.
Fakta er i alt fald at § 84 ikke kan dække de ydelser/behov som
bistandstillægget forventes at dække jf. § 16 i pensionsloven.

Ja, ening i at der kan være nødvendigt at klage til det sociale nævn, det
tror jeg sommetider heller ikke kommunen altid er så ked af, sommetider,
især med nye regler som disse i § 84, kan det være en god hjælp både for
borger og kommune at det sociale nævn får behandlet et par sager og "lagt
linien" og i få tilfælde at enten borgeren eller kommunen hæver sag op på
Ankestyrelsens niveau. Det er ikke utænkeligt med § 84 at Ankestyrelsen på
et tidspunkt må gå ind i et par sager, det synes jeg næsten at loven ligger
op til og så mener jeg der må komme nogle tvister der har generel og
principiel betydning. Så det bliver spændende og i alt fald til gavn både
for ydelsesmodtager og dem som bevilliget. Det er i alt fald ikke en let lov
der er skuret sammen der. Da der er tale om sandsynligjorte merudgifter og
derved ikke dokumenterede udgifter er det i sig selv kerne til mange
ankesager på området, men det er jo også en svær opgave for handicap
afdelingerne i kommunerne at afgøre, hvad er rimeligt, hvad er merudgift som
følge af handicap osv osv osv.

Loven er efter min mening skruet forkert sammen, men det hidrører nok en
diskussion i et andet forum end den her gruppe så det går jeg ikke nærmere
ind i, det jeg bare kan undre mig over er fx hvis en handicappede kan
sandsynliggøre udgifte for eks. 5.987,50 kr. årligt og kommunen accepterer
dette, så får den handicappede ingen ydelse pga. grænsen på 6.000 kr. , men
har den handicappede derimod udgifter som kan sandsynliggøres for eks.
6.187,50 kr. om året, så får vedkommende 18.000 kr. skattefrit om året, dvs.
der bliver en forskel mellem dem som kun har for 5700 og 6187,50 på kr. om
månededen 1500 kr. netto selv om den ene har udgifter for kr. 498,98 om
måneden og får 0 kr. og den som har udgifter for kr. 515,63 får 1.500 kr. om
måneden !!!? JEG forstår det ikke ?

Onix

Fra : Sverre Stokke

Dato : 23-02-03 08:43