Opstigning
Fra : Anet

Dato : 21-02-03 13:12

Trond kom lige med en ny god tråd som hedder opstigning .

Jeg vil lige sige at hesteviskere fortæller at det er meget vigtigt at vænne
hesten til at trække den fra både højre og venstre og det samme stige op og
af både for venstere og højre også.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Musen

Dato : 21-02-03 14:36

> [...]
vænne
> hesten til at trække den fra både højre og venstre og det samme stige op

Ja og så er det vist også en ret god øvelse for rytteren. Jeg kan ihvertfald
huske hvor svært det var for mig at komme op fra den "forkerte" side, de
første mange gange jeg prøvede

/Musen

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 21-02-03 18:08

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> wrote in message

> [...]
ihvertfald
> huske hvor svært det var for mig at komme op fra den "forkerte" side, de

Det har jeg slet ikke haft problemer med - men jeg tror jeg ville blive til
grin, hvis jeg skulle stige ned til højre. Det kan jeg ganske simpelt ikke
finde ud af.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : taina

Dato : 21-02-03 23:53

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse

Jeg kan ihvertfald
> huske hvor svært det var for mig at komme op fra den "forkerte" side, de
> første mange gange jeg prøvede

klip

Jeg tør ikke prøve. Ikke på grund af hesten, der såmænd nok er hamrende
ligeglad, men i forvejen er min opstigning et tilløbsstykke her på stedet -
og det er ikke på grund af elegancen

tina

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 21-02-03 18:42

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

>Trond kom lige med en ny god tråd som hedder opstigning .

Det er ikke for at være på tværs, men der er også noget der hedder
afsidning. Den med opsidning fra begge sider har vi snart prøvet i
alle varianter, incl. den med den forkerte fod i bøjlen så nu er
vi begyndt at prøve varianter af afsidning. Prøv i trav at svinge
benet over hestens hovede og dumpe af og lande på begge ben uden at
skvatte efterfølgende. Det er et syn for guder.

(p.s. Jeg tror ikke at du, Anette, med din ryg skal forsøge)

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 21-02-03 19:34

> [...]
> skvatte efterfølgende. Det er et syn for guder.
>
> (p.s. Jeg tror ikke at du, Anette, med din ryg skal forsøge)

(klip)

Ok, Ole så har jeg jo en lille historie at fortælle hvis du lover at du ikke
griner ret meget :-0

Joh, jeg havde jo i efteråret købt mig et par nye termoridebukser med dejlig
blødt skind i enden. Og glad som jeg jo er for sådanne ridebukser med
skindbag, så tog jeg dem jo på ud at ride. Og dejlig varme var de skam.
Efter at have redet på banen skridtede vi op i gårdspladsen, og så skulle
jeg af. Jeg småsnakkede lidt med Bole´ og hun stod for lange tøjler og jeg
sad der og nød solen på ryggen af hende. Nu er jeg jo også er person som
syntes, at mine heste skal være vant til lidt af hvert, så jeg svingede
ganske elegang mit højre ben over halsen på hesten så jeg sad sidelæns og
var klar til at hoppe ned på jorden fra en 165 cm høj hest. Så satte jeg af
og regnede med, at komme ned på jorden med fødderne først mmeeennnn :-0
jeg hang bare fast i det nye skind i sadlen, og resultatet var, at jeg
faktisk drejede sådan rund om hestens mave. Jeg havnede inde under maven på
Bole´ og smaskede lige hænderne ned i jorden og der lå jeg så nok så
nydeligt på maven og baksede rundt for at komme op igen. Bole´ vendte sådan
undrende sit hoved og kiggede på mig og syntes vist at det var ganske
hyggeligt, at jeg sådan kom ned i jordhøjde. Hnnrrfff......Så er det lige
man kigger sig om et øjeblik.....er der nogen der har set mit stunt....nåh,
ikke....skynder sig at få samlet sine 180 cm sammen, og sine lidt forslåede
knæ og hænder og at få rejst sig igen. Siden den dag tænker jeg lige over
hvad jeg har på af bukser før jeg laver en så elegant afstigning
igen.....bare lige en lille advarsel når fantasien kan være farlig med nyt
udstyr på.......

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 21-02-03 21:22

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote in message

[]klip

> [...]

> Bole´ og smaskede lige hænderne ned i jorden og der lå jeg så nok så
> nydeligt på maven og baksede rundt for at komme op igen.

[klip]

Vi lader den lige stå et øjeblik...

*LOOOL*

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Musen

Dato : 21-02-03 22:17

klip ----
> [...]

> hvad jeg har på af bukser før jeg laver en så elegant afstigning
> igen.....bare lige en lille advarsel når fantasien kan være farlig med nyt

*GGGGGGGGGGG* Æææj du er nu skyld i at jeg har tandpasta ud over hele mit
skrivebord, for jeg sad lige og børstede tænder mens jeg læste dit
indlæg...Det var simpelthen FOR skægt *GGGG*

/Musen

Fra : Anet

Dato : 23-02-03 22:45

> [...]
> skrivebord, for jeg sad lige og børstede tænder mens jeg læste dit
> indlæg...Det var simpelthen FOR skægt *GGGG*

(klip)

Ja, bagefter kunne jeg også godt se det lidt komiske i det hele. Min familie
de trak lidt på smilebåndene da de så mine håndflader og små blå mærker på
knæerne.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 25-02-03 23:44

On Fri, 21 Feb 2003 13:12:28 +0100 Anet wrote:

> [...]
> hesten til at trække den fra både højre og venstre og det samme stige op og

Jeg tror ikke jeg kan hoppe op fra den "forkerte" side. Men det er
sikkert bare manglende øvelse. Afstigning har jeg kun lavet til den ene
side og så to gange baglængs, ved at placere mine føder på hver sin side
af en dør, og lade hesten gå igennem døren, hvorefter man retter benene
ud og lander på føderne.

--
En særdeles kedelig .signature

Fra : taina

Dato : 25-02-03 23:57

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

klip

> [...]
vænne
> hesten til at trække den fra både højre og venstre og det samme stige op

Nu er vi jo en kreds af borgere (pt er vi en i kredsen) som kigger efter
sadel. Jeg har endnu ikke haft en på prøve, der ikke var skæv i stopningen,
og så snakkede vi her i dag om, at det måske er fordi man trækker den skæv,
når man stiger op - endnu en god grund til at stige op fra begge sider.

Så det kan da godt være, at jeg skal forsøge mig, når jeg engang finder
sadlen - så er underholdningen også hjemme her på stedet de næste mange
måneder

Hygge fra tina

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-02-03 23:59

In article <VwS6a.616$87.491@news.get2net.dk>, taina wrote:

> [...]

> når man stiger op - endnu en god grund til at stige op fra begge sider.

hvis man ikke bruger en skammel ;-D

> Så det kan da godt være, at jeg skal forsøge mig, når jeg engang finder
> sadlen - så er underholdningen også hjemme her på stedet de næste mange
> måneder

hehe, så svært kan det da heller ikke være, omend det nok føles forkert
de første mange gange.

JonB

Fra : Anet

Dato : 26-02-03 00:18

> hvis man ikke bruger en skammel ;-D

(klip)

ja ja jeg bruger nu en stor sten til at stå på for at komme op på hesten. For ellers så trækker sadlen nemlig skævt. Det er slet
ikke så tosset en ting at gøre i det hele taget. Den skåner også lige hestens ryg en del.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : taina

Dato : 26-02-03 01:20

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> hehe, så svært kan det da heller ikke være, omend det nok føles forkert
> de første mange gange.

Du er velkommen til at slutte dig til den grinende og kommenterende flok,
når jeg kraaaaavler op - og det er vel at mærke fra den rigtige side

Dengang jeg havde fået ny sadel, sagde sadelmageren at jeg ikke måtte bruge
stigbøjlerne de første gange. Så mig op på barrieren. Nu er det sådan, at
jeg er rigtig forfærdeligt meget højdeskræk, og jeg syntes ikke liiiige, at
det var sagen at stå deroppe og balancere med stive ridestøvler og sporer.
Og mellemrummet mellem hesten og barriereren, der vel nok har været ca 20
cm, føltes som Grand Canyon.

Den eneste, der ikke sad på en hest var en pige, der altid døjer med ondt i
ryggen. Efter at de værste latterkramper havde fortaget sig, forbarmede hun
sig over mig og gav mig et ben.
Jeg vil have en pony - en meget lille en!!

mvh. tina

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 26-02-03 10:15

In article <bLT6a.624$8y.216@news.get2net.dk>, taina wrote:

> Du er velkommen til at slutte dig til den grinende og kommenterende flok,
> når jeg kraaaaavler op - og det er vel at mærke fra den rigtige side

jeg har selv lidt problemer, dels er hesten 170, så vejer jeg lidt for
meget, og så har jeg korte sener i benene :( Så jeg bruger en skammel.

> [...]
> Og mellemrummet mellem hesten og barriereren, der vel nok har været ca 20

Det er værre når hesten ikke ville stå stille.

> [...]
> sig over mig og gav mig et ben.
> Jeg vil have en pony - en meget lille en!!

huske reglerne for vigepligt... FLYT DIG!

JonB

Fra : Musen

Dato : 26-02-03 22:48

> jeg har selv lidt problemer, dels er hesten 170, så vejer jeg lidt for
> meget, og så har jeg korte sener i benene :( Så jeg bruger en skammel.

Måske dine sener blev længere hvis du steg op på hesten med stigebøjlerne?

En shetter må da lige være sagen så...Den kan du jo bare skræve over *fnis*

/Musen
p.s. Jeg kan godt tilllade mig at grine for jeg kan rent faktisk slet ikke
finde ud af at komme op ved hjælp af en skammel. Har prøvet indtil flere
gange, og hver gang er jeg endt på jorden på den anden side af hesten....Jeg
får simpelthen for meget fart på *tsk*

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 26-02-03 23:20

In article <3e5d35f8$0$15939$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Musen wrote:

> Måske dine sener blev længere hvis du steg op på hesten med stigebøjlerne?

Måske, de har dog været sådan lææææænge, også den gang jeg steg op på mine
pony'er og små heste.

JonB

Fra : Musen

Dato : 27-02-03 18:59

> Måske, de har dog været sådan lææææænge, også den gang jeg steg op på mine
> pony'er og små heste.

Hmm så er der jo ikke andet for end at du må falde af noget mere, så du skal
stige op masser af gange i løbet af en ridetur *SSS*

/Musen