Fedme
Fra : Erik B. Hansen

Dato : 21-02-03 11:16

Hej NG

Jeg er ny i denne gruppe, men har nu med stor interesse læst en masse
indlæg.

Det slår mig at der er så mange måder at gribe fedmeproblemerne an på.
Hvilken kur er den bedste? Hvad er fup? Det er der sikkert mange holdninger
til - det der interessere mig i den forbindelse er at man er overladt til
sig selv, eller til hvad der nu tilfældigt kan tiltale én, uden garanti for,
at det nu er det bedste eller sundeste.

Prøv lige at læse dette citat af konklussionen fra en rapport som Dansk
selskab for Apositasforsning har lavet:

" Fedme er en kronisk tilstand og skal behandles som en sådan. Det vil sige
med livslang behandling og kontrol af vægt og livsstil for at undgå
recidiv - ved hvilken der så kan sættes ind med behandling, inden det måske
er for sent. Det bør være muligt for alle fede personer, som ikke selv kan
tabe sig, at få hjælp til dette samt hjælp til at holde vægttabet, i
offentligt kontrolleret regi. Dette også for at undgå, at fede personer
skader sig selv ved at gå på underlødige slankekure."

Hvordan skal kan man vide om det man går igang med er en underlødig
slankekur?

Andet sted i rapporten nævnes også den generelle negative holdning, som
personalet i sundhedssektoren har til overvægtige patienter, hvilket mange
af os sikkert har oplevet. Så er der noget at sige til at overvægtige
hyppigere end andre udsættes for mobning og ydmygende situationer? Det er
jo almindelig anerkendt at fede må man godt gøre lidt grin med - de kan jo
ta' det - se bare dk.snak.vittigheder.

Jeg kunne godt ønske mig at overvægtige/fede blev taget mere seriøse, vi er
ikke nødvendigvis bare selv ude om det, og vi kan ikke nødvendigvis bare
tage os sammen.

Er jeg ene om min undring?

vh Erik

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 21-02-03 11:26

"Erik B. Hansen" <quartus@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken kur er den bedste?

Kommer an på, hvad du definerer som den bedste?

Er det den, du lettest taber dig på?
Den, der er sundest?
Den, der er billigst?

> Hvad er fup?

* Kure, der lover hurtigt vægttab (over 1 kilo om ugen)
* Kure, der indeholder mystiske regler for, hvad du må spise og hvordan
maden må sammensættes. (man kan sagtens tabe sig uden alle de besværlige
regler)

> Hvordan skal kan man vide om det man går igang med er en underlødig
> slankekur?

Sund for nuft og viden om ernæring. Og har man ingen af delene selv, må man
spørge andre til råds. Eksempelvis en diætist.

> Er jeg ene om min undring?

Næh....

Men jeg undrer mig ikke over det samme som dog dig og ikke i samme omfang.

Når jeg SELV synes, at det er ulækkert at være fed. (Jeg har selv været det)

Når jeg selv synes - og tillige ved - at hvis man ellers er sund (fri for
kroniske sygdomme, der kan influere på vægten) så ER man selv herre over, om
man er for fed eller ej.....

Og når jeg har den indstilling, så er det altså svært ikke at være bare lidt
uforstående overfor, at andre lader stå til og bliver fede. Samtidig er jeg
ikke helt blottet for forståelse af, hvor svært det kan være.

Men når man selv er nået over på den anden side, og har erfaret, at det er
muligt og tillige nytter at tage sig sammen, så er det naturligt at mene, at
andre også "bare" må tage sig sammen, hvis de vel at mærke ønsker problemet
løst.

Mvh. Lisbeth

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 21-02-03 12:03

Hej Lisbeth
> Kommer an på, hvad du definerer som den bedste?
> Er det den, du lettest taber dig på?
> Den, der er sundest?
> Den, der er billigst?
Du har da ret, men min pointe er at det ofte er lidt tilfældigt, hvad man
havner på.

> [...]
> * Kure, der indeholder mystiske regler for, hvad du må spise og hvordan
> maden må sammensættes. (man kan sagtens tabe sig uden alle de besværlige
Jeg kan godt forstå, at nogle falder for løfter om at gå en kortere vej til
målet. De fleste ved jo godt er der kun er én vej nemlig den lange og seje,
men når alle ugebladene, kuponhæfter, tv-reklamer og andre indimellem kommer
med løfter, om at man kan skyde genveje, er det forståeligt at man prøver.
Ng her er da et godt eksempel på at mange er villige til at prøve næsten
hvad som helst, uanset prisen for penegpungen eller helbredet.

> Sund for nuft og viden om ernæring. Og har man ingen af delene selv, må
man
> spørge andre til råds. Eksempelvis en diætist.
Jo, men alle påstår jo at deres kur er videnskabelig baseret og at det
virker! Ville det ikke være rart med en eller anden autorisation fra en
offentlig anerkendt og uafhængig myndighed?

> Når jeg SELV synes, at det er ulækkert at være fed. (Jeg har selv været
det)
Mindst 10% af befolkningen er fede og endnu flere er overvægtige. Tænk at så
stor en del af befolkningen skal katagoriseres som ulækre! Det sidder
sikkert dybt i os alle (jeg kan desværre heller ikke selv se mig fri af den
holdning (jeg er selv en af de fede)). Se bare den undersøgelse, hvor man
spurgte børn, hvem de helst vi lege med - de fede kom ind på en sidsteplads
efter både rødhåret og handikappede
Men selvværdet bedres bestemt ikke af at både vi selv og alle andre synes vi
er ulækre, til skade for motivationen.

> [...]
lidt
> uforstående overfor, at andre lader stå til og bliver fede.
Er alkoholikeren også selv herre over sit misbrug? Jeg mener der er mange
paraleller til alkoholproblematiken. På et eller andet tidspunkt tager
fedmen over og bliver styrende for personen. Jeg tror at mange bliver
dicideret fedtafhængige (eller ihvertfald madafhængige). Det er derfor at
fedme er en kronisk tilstand - man kan blive en fed der har tabt sig, men
vil altid have "fedmen" i sig, ligesom en alkoholiker altid vil være
alkoholiker, selv om vedkommende ikke drikker mere.

>Samtidig er jeg ikke helt blottet for forståelse af, hvor svært det kan
være.
Tak

> [...]
at
> andre også "bare" må tage sig sammen, hvis de vel at mærke ønsker
Jeg har selv rundet et vægttab på 30 kilo, så det kan andre jo også bare
gøre? Desværre er det nok ikke så nemt. Alle har desværre ikke samme
opbagning i familien, samme selvdisciplin, samme viden osv.

Men tak for din komentar!

hilsen Erik

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 21-02-03 22:29

"Erik B. Hansen" <quartus@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Du har da ret, men min pointe er at det ofte er lidt tilfældigt, hvad man
> havner på.

Tjah.... men spørgsmålet "hvad er bedst" lader sig ikke besvare, medmindre
man ved, hvad du vil måle på *S*

> [...]
> seje, men når alle ugebladene, kuponhæfter, tv-reklamer og andre
> indimellem kommer med løfter, om at man kan skyde genveje, er det

Jeg synes ikke det er spor forståeligt, at så mange hopper på
mirakel-medicin og kosttilskud. Jeg synes faktisk det er aldeles
ubebribeligt.

> Jo, men alle påstår jo at deres kur er videnskabelig baseret
> og at det virker!

Ja. Og?

> Mindst 10% af befolkningen er fede og endnu flere er overvægtige. Tænk
> at så stor en del af befolkningen skal katagoriseres som ulækre!

Jeg siger ikke, at en fed person er ulækker. (Det er NOGLE fede og det er
NOGLE tynde!)

Jeg skriver, at jeg synes det er ulækkert at være fed!

> [...]
> fri af den holdning (jeg er selv en af de fede)). Se bare den
> undersøgelse, hvor man spurgte børn, hvem de helst vi lege med - de

Ja. Og sådan ER det. Og så kan man pive, hyle, skrige og skråle nok så meget
og nok så fortørnet over, hvor uretfærdig verden er. Men det bliver verden
altså ikke mere retfærdig af.

> Men selvværdet bedres bestemt ikke af at både vi selv og alle andre
> synes vi er ulækre, til skade for motivationen.

Jeg tør godt gentage mig selv:

Det ER ulækkert at være fed.
Det er røvhamrende træls ikke at føle sig lækker, sexet, dejlig.
Det er irriterende ikke at kunne komme op af trapper uden at pruste.
Det er træls ikke at kunne gå med bare ben under sommerkjolen - uden at
lårene gnaver hinanden hudløse.
Det er ret træls at vide, at knæene og kadaveret i det hele taget belastes
af overvægt.

Det kan godt være, at det kniber med selvværdet .... men selvværd er ikke
noget, man skal hente hos andre og finde i andres øjne. Det er noget man må
opbygge selv ved egen indsats.

Ved godt det er træls at høre det..... men det er altså bare at tage sig
sammen. Hvis man altså vil. Og vil man ikke, så fint med mig. Jeg synes det
er op til den enkelte selv at afgøre.

Men jeg holder altså ikke op med at mene, at det er ulækkert at være fed.

> Er alkoholikeren også selv herre over sit misbrug?

Ja.

> Jeg mener der er mange paraleller til alkoholproblematiken. På et eller
> andet tidspunkt tager fedmen over og bliver styrende for personen.

Så er det fordi personen vælger at give op og lade sig styre.

> Jeg tror at mange bliver
> dicideret fedtafhængige (eller ihvertfald madafhængige).

Ja. Men det er man selv herre over. Hvem er ellers? *S*

> Det er derfor at fedme er en kronisk tilstand - man kan blive en fed der
> har tabt sig, men vil altid have "fedmen" i sig, ligesom en alkoholiker
> altid vil være alkoholiker, selv om vedkommende ikke drikker mere.

Det rokker ikke ved, at det er dit ansvar at holde din krop i orden. Og mit
at holde min i orden.

Hvis jeg ikke konstant passer på mig, så vokser jeg. Men det er altså
hverken nogens eller nogets skyld. Det er MIT ansvar.

> Jeg har selv rundet et vægttab på 30 kilo, så det kan andre jo også bare
> gøre? Desværre er det nok ikke så nemt. Alle har desværre ikke samme
> opbagning i familien, samme selvdisciplin, samme viden osv.

Nej.. det er ikke alle, der har samme opbakning.
Jeg oplevede ikke nogen opbakning til mit vægttab - heller ikke det
modsatte. Men det var altså heller ikke noget, jeg involverede andre i. Det
var MIT projekt og jeg delagtiggjorde ikke andre i det.

Viden¨.... det kan man skaffe sig!

Selvdisciplin. Man må tage sig selv i nakken!
Og hellere gøre lidt end ingenting.
Være bevidst om, hvad man VIL og så gøre noget for det.
Og vil man ikke, så OK. Jeg forlanger sørme ikke, at overvægtige SKAL gøre
noget.

Men kan og vil man ikke, så kan man da i det mindste erkende, at det er ens
eget ansvar. Alt andet er nemlig lig med at give op og fortælle sig selv, at
det her.. det kan JEG ikke gøre noget ved.

Og det KAN man altså!
Om man altså vil.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 22-02-03 14:26

[[w e b w o m a n] | Fri, 21 Feb 2003 22:28:44 +0100]

Det kunne godt lige tåle en gentagelse:

> [...]
>sammen. Hvis man altså vil. Og vil man ikke, så fint med mig. Jeg synes det

Kloge ord Lisbeth, rigtigt kloge ord!

>Men jeg holder altså ikke op med at mene, at det er ulækkert at være fed.

Well, jeg synes at jeg selv var ulækker da jeg var fed, men det får mig
ikke til at mene at andre fede mennesker er ulækre.

> [...]
>eget ansvar. Alt andet er nemlig lig med at give op og fortælle sig selv, at
>det her.. det kan JEG ikke gøre noget ved.

Jeps. Men hvis man ikke først selv har etableret den vilje der skal til,
er alhverdens dieter og kure spild af tid.

Måske derfor diverse underlødige "mirakelkure" sælger så godt? De
fordrer nemlig ikke en omlægning af ens liv og derved erkendelsen af
formålet?

Best regards,
Rene' (Denmark)
www.rene.hjorth.com & www.lowcarb.dk

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 22-02-03 14:51

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> Well, jeg synes at jeg selv var ulækker da jeg var fed, men det får mig
> ikke til at mene at andre fede mennesker er ulækre.

Nej.. men bemærk også - og det er nemlig ikke tilfældigt - at jeg skriver,
at jeg synes det er ulækkert at VÆRE fed.

Jeg har ikke skrevet, at fede personer er ulækre!
Det ville være noget vrøvl at skrive - kender nemlig adskillige, der ikke er
det. *S*

MEN.... det ser ud som om fedme og manglende selvværd ofte følges ad. Ved
ikke, om det er hønen eller ægget, der kommer først. Men med manglende
selvværd følger også ofte en slags ligegyldighed med, hvordan man ser ud.
Man gør mindre ud af sig selv og ender måske med at være lidt kvabset,
ucharmerende og utiltalende at se på. Eller bare kedelig.

Vi kender vel alle den overvægtige model i stormønstrede gamacher og slasket
T-shirt og ditto hår. Og hun ER altså ulækker! Men hun behøvede jo ikke at
være det. Heller ikke med de kilo hun render rundt med.

Om man er fed og ulækker - eller fed og lækker - afhænger af, hvad man gør
ud af sig selv!

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 22-02-03 22:47

[[w e b w o m a n] | Sat, 22 Feb 2003 14:51:05 +0100]

>Nej.. men bemærk også - og det er nemlig ikke tilfældigt - at jeg skriver,
>at jeg synes det er ulækkert at VÆRE fed.

Du har ret - hvor ER vi bare enige hér :)

>Vi kender vel alle den overvægtige model i stormønstrede gamacher og slasket
>T-shirt og ditto hår. Og hun ER altså ulækker! Men hun behøvede jo ikke at
>være det. Heller ikke med de kilo hun render rundt med.

Det er en interessant overvejelse. Personaligt har jeg altid gjort lidt
udaf hvad tøj jeg gik med; jeg var aldrig sådan smart for alvor, men
prøvede (og prøver) altid at være LIDT smart og stadig LIDT ved siden af
hvad der forventes til mig.

At jeg sidenhen gik hen og blev overvægtig og senere fed, påvrikede ikke
rigtigt min tøjstil (udover at der skulle investeres lidt mere i tøj) -
at jeg sidenhen gik hen og tabte mig igen gjorde heller ikke meget andet
end en undskyldning til at tage "gammelt" tøj i brug igen, samt købe nyt
igen.

>Om man er fed og ulækker - eller fed og lækker - afhænger af, hvad man gør
>ud af sig selv!

Ja, for pokker!

Men ja; det er ikke ualmindelig med det sjaskede hår og den kropsnære
T-shirt til/hos nogle overvægtige - jeg forstår det ikke...

Fra : Kristine Gazel

Dato : 22-02-03 10:35

Rene' Hjorth wrote:

> Men ja; det er ikke ualmindelig med det sjaskede hår og den kropsnære
> T-shirt til/hos nogle overvægtige - jeg forstår det ikke...

Hej René

Jeg tror, at Webwoman har ret i at det har at gøre med selvværdet; en form
for ond cirkel: Når man alligevel er fed, er det ikke grund til at gøre
noget ekstra ud af sig selv. Hvilket måske fører til endnu dårligere selværd
etc.

Bortset fra det synes jeg faktisk, at det kan være flot når store kvinder
klæder sig smart og måske også lidt kropsnært. Et eksempel er Maria Carmen
Koppel. Hvorimod store løse gevandter nogle gange får folk til at ligne et
telt, og dermed se endnu større ud end det måske er nødvendigt.

Selv hader jeg når min mor er sød og giver mig nyt tøj (ikke at der er noget
galt med det, men jeg vil hellere selv vælge det) - for hun har den ide med
at når man er rund skal man have noget, der sådan går ned over bagdelen og
dækker den. Nu er jeg heldig med min figur - selvom jeg er buttet er jeg
velproportioneret, så jeg *kan* godt bære det strammere tøj - det får mig
til at se slankere ud, at det viser figuren, istedet for at tildække den.

mvh.
--
Kristine Gazel - http://kristine.gazel.dk/
Bibliotekar DB; Cand. Scient. Bibl.

Fra : Erna Andersen

Dato : 21-02-03 15:43

Hej igen i det nye år.

Jeg har studeret og afprøvet zonekost i januar.
Minus 1½ kg.
Bogen hedder "Find din zone". Barry Sears.
Smugkigger desuden på alt.support.diet.low-carb

FEDME kommer af forkerte spisevaner!
FEDME er fejlernæring. DIN rigtige ernæring skal du selv finde ud af hvad
er. Min handler om lav kulhydratføring. Mindst 25 % kan bruge den recept.

Ja, jeg tror også, at alkoholisme skyldes fejlernæring. Ovennævnt Sears
mener at hvis man holder kulhydrat% på 40 og protein% på 30 kan alkoholisme
helbredes.

Jeg tror, at mange spiser forkert fordi det er billigere at købe franskbrød
og pasta end kød og salat og ost og æg.

Og vi tror på det vi hører og ser i medierne. Uden at trække det halve fra!
Hvad sker der når Danisco(was:Sukkerfabrikkerne) er sponsor for eksperterne?
Danisco fremstiller også roefibre. Restprodukt, selvfølgelig, men hvorfor
promoverer de ikke det produkt?

Good luck i denne jungle

KH Rna
Silkeborg
Vedhegnet23@mail.tele.dk

62½ kg , mål 60 kg.

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 21-02-03 22:30

"Erna Andersen" <vedhegnet23@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har studeret og afprøvet zonekost i januar.
> Minus 1½ kg.
> Bogen hedder "Find din zone". Barry Sears.
> Smugkigger desuden på alt.support.diet.low-carb

Zone-kost er en lavkalorie-diæt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Frederiksen

Dato : 22-02-03 09:22

> Zone-kost er en lavkalorie-diæt.
>
> Mvh. Lisbeth

Det behøver det ikke at være. Du kan sagtens spise mange kalorier på
low-cab, og dermed ikke tabe dig, men det ser ud til at metoden fungerer
godt for nogle - måske fordi de får protein nok?

Mvh Maria

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 22-02-03 10:00

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> Det behøver det ikke at være. Du kan sagtens
> spise mange kalorier på low-cab, og dermed
> ikke tabe dig, men det ser ud til at metoden
> fungerer godt for nogle - måske fordi de får
> protein nok?

Jeg udtalte mig ikke om lowcarb diæter, men helt konkret - og kun! - om
Barry Sears kur.

Hvis jeg følger Sears principper, skal jeg have 87 gram protein om dagen -
hvis det skal være lig med 30% af kcalorierne, skal jeg nøjes med 1160 kcal
om dagen.

Hvorfor så lidt skulle være nødvendigt for mig, forstår jeg ikke. Jeg kan
tabe cirka 1 kilo om ugen ved at spise 1500-1700 kcal om dagen.

Det "magiske" ved Barry Sears kur er ikke sammensætningen af proteiner,
kulhydrater etc., men den kendsgerning, at det er en kur med ekstremt få
kalorier.

Mvh. Lisbeth

Fra : Pia J

Dato : 22-02-03 10:18

"[w e b w o m a n]" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote in message

> Det "magiske" ved Barry Sears kur er ikke sammensætningen af proteiner,
> kulhydrater etc., men den kendsgerning, at det er en kur med ekstremt få
> kalorier.

Er det ikke prototypen på en dårlig slankekur, hvor man tager endnu mere på
end før den dag man går op til en normalt kalorieindtag? Ellers kunne vi jo
allesammen bare tage 14 dages citronkur, tabe 12 kg og så spise som vi
plejer.

:Pia

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 22-02-03 10:32

> Er det ikke prototypen på en dårlig slankekur, hvor man tager endnu mere

> end før den dag man går op til en normalt kalorieindtag?

Det er jo ikke den kur, man taber sig på, der er årsag til, at man evt.
tager på bagefter.

Men en kur, som man kun er i stand til at leve på i kort tid, vil sjældent
påvirke ens spisevaner til det bedre og derfor fortsætter man som før. Har
man tillige været på en 0-motion kur, risikerer man at have tabt
muskelmasse. Og så kan man ende med, at en større og større del af ens
kropsmasse er fedt.

Det er faktisk ikke din vægt (antallet af kilo), der afgør, om du er fed.
Men din fedtprocent. *S*

Tag to personer af samme køn, der vejer det samme og er lige høje.
Den ene kan være fed og lasket - den anden kan være slank, muskuløs og
velproportioneret.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Funck

Dato : 22-02-03 18:00

"[w e b w o m a n]" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> på
>
> Det er jo ikke den kur, man taber sig på, der er årsag til, at man evt.
> tager på bagefter.

Jeg er ikke helt enig. Du kan tabe dig ved at leve af grabe frugter i en
måned. Men meget af det du taber vil så være muskelmasse. Når du så efter
kuren begynder at spise normalt har din krop med den mindre muskelmasse et
lavere energiforbrug og du vil derfor tage på.

Det er jo dette der er hele yo-yo problematikken, og hele grunden til at
motion er en af de væsentligste faktorer til et varigt vægttab. Fordi, som
du også siger Webwoman, så er det jo egentlig slet ikke din vægt der siger
om du vejer for meget, det er spejlet og din fedtprocent.

MVH

Lars

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 22-02-03 19:32

"Lars Funck" <Funck@DELETEnetworldmedia.dk> skrev i en meddelelse

> Når du så efter kuren begynder at spise normalt har din krop med den
mindre muskelmasse
> et lavere energiforbrug og du vil derfor tage på.

Tab af muskelmasse forebygges bedst ved at bruge sine muskler = motion

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Funck

Dato : 24-02-03 08:25

> "Lars Funck" <Funck@DELETEnetworldmedia.dk> skrev i en meddelelse

> mindre muskelmasse
>
> Tab af muskelmasse forebygges bedst ved at bruge sine muskler = motion

yep, det var min pointe :)

Lars

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 24-02-03 17:14

> yep, det var min pointe :)

Motion forebygger tab af muskelmasse.

Kurens ernæringsmæssige sammensætning er reelt ligegyldig - når vi altså ser
bort fra, at enhver kur, der ikke opfylder kroppens behov for
næringsstoffer, selvfølgelig er en dårlig kur.

Men det er ikke kuren i sig selv, der er afgørende for, om du biver fed
igen, når kuren er overstået.

Mvh. Lisbeth