mugning
Fra : Anet

Dato : 21-02-03 11:02

Til svar på Marlenes indlæg.

At trække en ny hest ind i en brugt boks dvs. umuget kan jo være sådan lidt
pga. mange sygdomme smitter via afføring og ja.....det er måske så ikke helt
så smart.

--
Hilsen
Annette

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 21-02-03 11:11

Anet wrote:
> At trække en ny hest ind i en brugt boks dvs. umuget kan jo være sådan lidt
> pga. mange sygdomme smitter via afføring og ja.....det er måske så ikke helt
> så smart.

Men hestene har nok ikke noget imode det. De har vel også en vis
'professionel interesse' for den slags :)

-dennis

Fra : taina

Dato : 21-02-03 23:29

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Men hestene har nok ikke noget imode det. De har vel også en vis
> 'professionel interesse' for den slags :)
>
> -dennis

OM de har! Her hvor jeg rider, står der fire hingste. Og de synes bare, at
det der er SÅ spændende. Den, jeg rider på, er specielt slem. Når jeg lukker
ham løs i ridehallen eller på fold, tror I så at han løber, bukker og ruller
sig?
Næh nej, han tøffer rundt med mulen nede i jorden for at få lagt en lort (og
helst mange) der hvor de andre har lagt noget. Først når han er færdig med
jobbet er der tid til andre ting.

Det kan altså godt være et hårdt job at være hingst med at det lort, man
bliver nødt til at undersøge

Jeg har så også hørt, at man kan være heldig at kurere en hingst for kolik
ved at smide en andens lort ind i boksen - hesten vil gøre alt for at skide.
Om det passer ved jeg ikke...

tina

Fra : Musen

Dato : 23-02-03 21:12

> Jeg har så også hørt, at man kan være heldig at kurere en hingst for kolik
> ved at smide en andens lort ind i boksen - hesten vil gøre alt for at
skide.
> Om det passer ved jeg ikke...

*GGG* Det lyder da ihvertfald smart hvis det virker

/Musen

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 21-02-03 12:42

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote in message

> [...]
lidt
> pga. mange sygdomme smitter via afføring og ja.....det er måske så ikke

- men vel ikke meget farligere end når hestene går på samme fold?

Fra den anden tråd: bliver et trægulv ikke utroligt glat, når der står sådan
en hest med sin afføring og urin?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 21-02-03 12:47

> lidt
> helt
>
> - men vel ikke meget farligere end når hestene går på samme fold?

(klip)

Min hest var helt fremmed i stalden og skulle kun stå der i en lille uges
tid. Nej, normalt har jeg da ingen betænkning med heste der går sammen men
med hensyn til at den foregående hest som jeg intet kender til måske kunne
orm eller noget andet.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 21-02-03 13:12

> [...]

> med hensyn til at den foregående hest som jeg intet kender til måske kunne

Det har du ret i, men (jvf. små pigers manglende forståelse for hestehold,
eller hvad man skal kalde de lange diskussioner vi har haft i den senere
tid) nogle kunne måske få det indtryk, at alle heste som pludselig går
sammen bliver syge.

Jeg kan blive meget irriteret over folk som slavisk følger "normen" eller
vanen i stedet for at bruge sin sunde fornuft.

Jeg kan lige give et eksempel:

http://www.rideforbund.dk/sw1004.asp kan man teste sin viden omkring
ridemærker. I spørgsmål to står: "Fra hvilken side skal rytteren altid side
op?" Svaret er: "Altid venstre" - men hvorfor? Kan det evt. have noget at
gøre med indgroede og forældede vaner? Kan det muligvis være et levn fra
dengang man gik med sværd og det derfor ville sidde i vejen, hvis man steg
op fra højre? Er det mon derfor, at dét at stige op fra højre ind imellem
betegnes som "den islandske måde"?(jeg satser lidt her - man har altid været
lidt specielle på Island - skulle lovgive mod at holde fægtekampe mod
hinanden og sådan noget - så man har sikkert også lovgivet mod at bære
våben!?)

Den eneste grund jeg kan se til at man skal stige op fra venstre er, at en
hest kan have lige så indgroede vaner som mennesker og kan blive bange, hvis
man stiger op fra højre. Men jeg er nu ikke stødt på en endnu.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 21-02-03 13:14

> [...]
hvis
> man stiger op fra højre. Men jeg er nu ikke stødt på en endnu.

Kan godt give dig en eneste grund. Min hest går selv ud af stalden og
stiller sig ved siden af min "sidopsten" og hun stiller sig altid samme sted
så hendes rytter lige kan sætte sig op let og ubesværet og altid fra venstre
side af *SSSS*

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 21-02-03 19:29

On Fri, 21 Feb 2003 13:11:45 +0100, "Trond Øyvind Hermansen"
<oyvind.hermansen@iname.com> wrote:

> [...]
>lidt specielle på Island - skulle lovgive mod at holde fægtekampe mod
>hinanden og sådan noget - så man har sikkert også lovgivet mod at bære

   Det er en gammel kavaleriting det med at stige op fra venstre
side :) Det med islænder kender jeg ikke noget til :)

>Den eneste grund jeg kan se til at man skal stige op fra venstre er, at en
>hest kan have lige så indgroede vaner som mennesker og kan blive bange, hvis
>man stiger op fra højre. Men jeg er nu ikke stødt på en endnu.

   Heste skal faktisk lære tingene fra begge sider - de kan ikke
umiddelbart overføre en øvelse fra en side til en anden. Eller man kan
i hvert fald ikke gå ud fra at de gør det hver gang de lærer noget nyt
(For nu at komme 20 indlæg i forkøbet der forklarer om alle de
mennesker hvis heste bare kan det hele hvis de har set det en gang ;)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 21-02-03 21:19

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> wrote in message

> Det er en gammel kavaleriting det med at stige op fra venstre
> side :)

- og altså et overflødigt levn fra fortiden. Ligesom dressur... *LOL*

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 22-02-03 08:42

On Fri, 21 Feb 2003 21:18:38 +0100, "Trond Øyvind Hermansen"

>- og altså et overflødigt levn fra fortiden. Ligesom dressur... *LOL*

   Nu synes jeg du er en anelse grov. Dressur er jo bare en anden
måde at lære hesten at opføre sig som man vil ha den til.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 23-02-03 21:59

> Nu synes jeg du er en anelse grov.

Ja, det forventede jeg jo så også at få at vide *G*

> Dressur er jo bare en anden
> måde at lære hesten at opføre sig som man vil ha den til.

Tjoh, men den gængse måde udspringer fra kavaleriet - der er da så mange
andre måder man kunne præsentere "dressur" på, ikke!?

Jeg tror jeg har det med dressur som jeg har det med fodbold; det er sikkert
interessant at være med, men jeg gider ikke se på det. Og slet ikke med
dårlig musik til.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Musen

Dato : 25-02-03 20:34

> Tjoh, men den gængse måde udspringer fra kavaleriet - der er da så mange
> andre måder man kunne præsentere "dressur" på, ikke!?

Og det ville godt nok være skægt at kigge på, hvis rytteren skulle fise
rundt nede på jorden og få sin hest til at lave galopdimsedutter (De der
hvor den skifter galop som jeg ikke kan stave til

> Jeg tror jeg har det med dressur som jeg har det med fodbold; det er
sikkert
> interessant at være med, men jeg gider ikke se på det. Og slet ikke med
> dårlig musik til.

Hvis hesten nyder det, synes jeg faktisk det er flot at se på....Men ikke 30
gennemridninger af det samme program *gab*

Venlig hilsen Musen

Fra : Anet

Dato : 25-02-03 21:05

> [...]
> rundt nede på jorden og få sin hest til at lave galopdimsedutter (De der
> hvor den skifter galop som jeg ikke kan stave til

Galopchangementer

Fra : Musen

Dato : 26-02-03 22:49

> (klip)
>
> Galopchangementer

Nemlig....Godt jeg ikke gav mig i kast med det, for jeg ville have prøvet
noget i retning af galopsjangementer *GGG*

/Musen

Fra : Anet

Dato : 26-02-03 23:34

> Nemlig....Godt jeg ikke gav mig i kast med det, for jeg ville have prøvet
> noget i retning af galopsjangementer *GGG*

(klip)

Vi havde nok alligevel forstået hvad det var du mente selv om du skriver i lydskrift...

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Marlene

Dato : 21-02-03 13:19

Trond Øyvind Hermansen <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e560f2f$0$136$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Fra den anden tråd: bliver et trægulv ikke utroligt glat, når der står
sådan
> en hest med sin afføring og urin?

Nej, det er aldrig glat - jeg muger så også ud hver dag (fjerner faktisk
flere gange om dagen). Det er store brede brædder, der buer en smule opad.

Mvh. Marlene.

Fra : john lundsgaard

Dato : 21-02-03 14:01

Se her er et spørgsmål som jeg egentlig havde tænkt at stille:

Hvor tit og hvordan muger i ud, og hvad er det rigtige - nu glæder jeg mig
til en spændende diskussion.*SSS*

Altså på den en side, så ser man vel aldrig i naturen en hest lægge sig i
sin egen afføring, og det at stå med hoven i lort hver dag kan da kun give
problemer, og hvad med orm og og....

På den anden side, så er det et frygteligt bøvl at muge ud hver dag, og en
tyk madras giver også varme nedefra og og .....

Lad os så høre nogle meninger *SS*

Hilsen John

Fra : Marlene

Dato : 21-02-03 14:30

john lundsgaard <jlu@chemtox.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e562312$1@news.wineasy.se...
> Se her er et spørgsmål som jeg egentlig havde tænkt at stille:
>
> Hvor tit og hvordan muger i ud, og hvad er det rigtige - nu glæder jeg mig
> til en spændende diskussion.*SSS*

Som sagt hver dag. Jeg prøver kun at fjerne lorten - hvis der er tis i
halmen, fjerner jeg naturligvis også det. Nu sover min hest meget ofte ude
(fjordhest) - det kan hun faktisk bedst lide her om vinteren - om sommeren
inde - så det er begrænset, hvor meget møg der er.

> Altså på den en side, så ser man vel aldrig i naturen en hest lægge sig i
> sin egen afføring, og det at stå med hoven i lort hver dag kan da kun give
> problemer, og hvad med orm og og....

Jeg mener faktisk at have hørt, at heste lægger sig i deres afføring i
naturen for at holde varmen.

> På den anden side, så er det et frygteligt bøvl at muge ud hver dag, og en
> tyk madras giver også varme nedefra og og .....

Det var den metode, min nabo brugte, før jeg overtog min gamle fjordhest -
han glemte bare at lægge halm over lorten, så hun havde lort i pelsen :(

Mvh. Marlene.

Fra : Musen

Dato : 21-02-03 14:49

> Hvor tit og hvordan muger i ud, og hvad er det rigtige - nu glæder jeg mig
> til en spændende diskussion.*SSS*

Jamen jeg vil da gerne tilkendegive min

> [...]
>
> På den anden side, så er det et frygteligt bøvl at muge ud hver dag, og en
> tyk madras giver også varme nedefra og og .....

Mine to heste er vidt forskellige, så de får det også vidt forskelligt. Når
de kommer ind om efteråret, går Nilco straks igang med at lave sin
vintermadras. De kommer selvfølgelig ind til en helt ren boks fuld af halm.
I Nilcos boks ligger alt det rene halm i den ene ende af boksen så 1/3 del
er helt tom. Det er altså bart gulv. De første 14 dage tisser og klatter hun
der hvor halmen ligger. Det rører jeg overhovedet ikke ved, udover at give
hende nyt tørt halm hver dag. Efter ca. 3 - 4 uger er hendes vintermadras
færdig. Derefter tisser og klatter hun KUN der hvor der ingen halm er, altså
på det bare område. Det vil altså sige, at jeg overhovedet ikke muger ud der
hvor hendes madras er, før hun kommer ud til foråret (eller lidt før, hvis
hun af en eller anden grund kommer til at rode rundt i det). Madrassen er
fuldstændig tør og lugter overhovedet ikke.
Hendes "WC" muger jeg ud mindst en gang om ugen, og det er jo ganske nemt,
da det er en fin bunke uden halm eller noget.
Lige da jeg fik hende, mugede jeg pligtskyldigt ud hver dag, så der aldrig
var klatter eller vådt halm. Det resulterede i at hun blev halt så snart det
blev det mindste koldt. Det var simpelthen muskelspændinger p.gr. af kulde.
En klog gammel mand gav mig rådet med madrassen, og siden har hun ikke været
halt

Ronzo derimod, han får ligeså meget halm som Nilco. Forskellen er bare, at
han ikke spiser noget af det, eller levner noget til at ligge i, nej han
roder det hele sammen med en god portion tis og lidt klatter, og så er det
ellers bare ulækkert alt sammen. Hans boks tømmer jeg næsten fuldstændigt
hver uge.

Venlig hilsen Musen

Fra : Anet

Dato : 21-02-03 15:04

(klip)

Jeg bundmuger hver eneste dag. Sådan er jeg bare. Der skal være rent og pænt
og ingen sure hove på mine hest. Der er fint varmt i stalden. Min hest er
også en rigtig rodegris i boksen. Den anden hest vi har er noget så renlig.
Ligger alle klatter et bestemt sted.
Hvad er det rigtige....for mig er det orden og at jeg har en god
samvittighed og at mine heste ser ud til at trives med min pasning af dem.

Og John så er du lidt af en rigtig drillepind da jeg ligefrem kan se mig for
dig glæde dig over at indlæggene vælter ind. *GGGG*

--

~Hilsen
Annette~

Fra : john lundsgaard

Dato : 21-02-03 16:04

> Og John så er du lidt af en rigtig drillepind da jeg ligefrem kan se mig
for
> dig glæde dig over at indlæggene vælter ind. *GGGG*

Det er nemlig rigtig, jeg synes det er en skøn gruppe denne her, der er
mange meninger og det er kun sjældent folk går helt op i limningen *SSS*

Vi muger også helt ud hver dag, d.v.s.
Malou skider over det hele og roder rundt i det, så alt er vådst og beskidt
= ingen genbrug.
Simone og Indi er meget mere renlige, skider stort set i samme hjørne hele
tiden, så der er meget der kan genbruges.

Men ja vi hører os til i "mugefanatikernes" rækker *GG*

Hilsen og go' weekend

John

Fra : Zirfelt

Dato : 21-02-03 16:40

Mine 3 Islændere går i løsdrift. I deres læskur lagde jeg i sommers, et tykt
lag spåner og så hældes der ellers masser af halm på hver dag, så der altid
er tørt. En gang til foråret tager jeg så frontlæsseren og muger i bund. Det
fungere faktisk rigtig godt.
Dog fjerner jeg de lorte der bliver lagt på sandbanen hvor de går, så jeg
ikke rider rundt i lort til knæene

--
Fortsat god og positiv dag

ZIRAX
v. Irene Zirfelt
Løgstørvej 84
9600 Års
98 62 31 31
www.zirfelt.dk

Fra : john lundsgaard

Dato : 21-02-03 23:03

Fra : Anet

Dato : 21-02-03 23:15

> for

(klip)

Jeg vil tro at du og Ole er i størrelse lige store drillepinde.......han kan
nemlig heller ikke lade være at stikke en drillemus ud indimellem *SSS*

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 22-02-03 08:52

On Fri, 21 Feb 2003 23:03:01 +0100, "john lundsgaard"
<john_lundsgaard@ofir.dk> wrote:

> [...]

>Simone og Indi er meget mere renlige, skider stort set i samme hjørne hele
>tiden, så der er meget der kan genbruges.

   "Min" hest står i spiltov så ham skal man muge under hver dag.
Men det var nu ikke for at det var bedre da han stod i boks en
overgang. Han gennempisser/skider det hele og tramper alt det han ikke
æder (Hvilket ikke er ret meget!) i stykker. Samtidig har han en
dårlig vane med at vådte sit halm med vand før han æder det....
Flytningen fra boks til spiltov har taget omkring 10 cm af hans
gjordmål - fordi han var så oppustet af alt det halm....'

Fra : Anet

Dato : 22-02-03 09:07

Ja, nogle heste spiser bare rub og stub af halm i boksen. Vores to heste er
helt forskellige med det. Den ene bruger halm så man tror det er løgn....og
den anden bruger næsten intet.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Musen

Dato : 23-02-03 21:15

> Jeg bundmuger hver eneste dag. Sådan er jeg bare. Der skal være rent og
pænt
> og ingen sure hove på mine hest

Jeg har nu heller aldrig oplevet sure hove....

> [...]
> Hvad er det rigtige....for mig er det orden og at jeg har en god
> samvittighed og at mine heste ser ud til at trives med min pasning af dem.

Sjovt nok har jeg lige bundmuget igår, da Nilco var begyndt at rode rundt i
madrassen....Og jeg synes bestemt at der ser meget mere rodet ud i hendes
boks nu, end da der bare lå en fin tør madras i den ene ende af boksen, og
et bart, ryddet "toilet" i den anden....Men sådan er vi jo så forskellige

/Musen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-02-03 16:17

In article <3e562312$1@news.wineasy.se>, john lundsgaard wrote:
> Se her er et spørgsmål som jeg egentlig havde tænkt at stille:
>
> Hvor tit og hvordan muger i ud, og hvad er det rigtige - nu glæder jeg mig
> til en spændende diskussion.*SSS*

Det har jeg folk til ;-D

> [...]
>
> På den anden side, så er det et frygteligt bøvl at muge ud hver dag, og en
> tyk madras giver også varme nedefra og og .....

Mere seriøst. Pt. står hesten på en rideskole, på spåner, og de muger
vist ret kraftigt hver dag, dog vist ikke i weekenden. De tømmer vel
boksen en gang om ugen.

De gamle bruger dybstrørelse med halm, og muger hver dag. Boksen tømmes
efter behov. Nu hvor de har bygget den nye stald og kan komme ind med en
bobcat, så tømmer de den lidt oftere.

JonB

Fra : Nina Svanholm

Dato : 23-02-03 10:43

"john lundsgaard" <jlu@chemtox.dk> skrev i en meddelelse
> Se her er et spørgsmål som jeg egentlig havde tænkt at stille:
>
> Hvor tit og hvordan muger i ud, og hvad er det rigtige - nu glæder jeg mig
> til en spændende diskussion.*SSS*

Hejsa

Min hest står på spåner, og jeg muger hver dag, så der altid er pænt og
"hvidt" i hans boks. Vil dog lige tilføje at der ikke bliver sparet på
spånerne for jeg vil ikke ha´ at han ligger og fryser.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Berit Nielsen

Dato : 22-02-03 09:21

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
lidt
> pga. mange sygdomme smitter via afføring og ja.....det er måske så ikke

Jeg ville aldrig sætte min hest ind i en anden boks,
uden først at have vasket boksen ned.
Renset krybbe, og vandkoppe grundigt med et desinficerende middel.

Jeg ville heller ikke sove i en andens seng, uden at de skifteded
sengetøjet.
Så gælder det samme for mine heste.
Jeg kan heller ikke acceptere at andre "parkere" deres heste i mine hestes
bokse,
imens de muger ud.
De må stille dem på deres folde, eller på staldgangen, det er ikke mit
problem.

Der findes et hav af sygdomme, orm og hvad ved jeg heste kan udsættes for,
og jeg har den holdning, at jeg betaler så vil jeg også bestemme.
Jeg har også min eheste gående på fold alene, og den er der heller ikke
andre der benytter.
Og når de skifter fold, så ligger vi foldened brak i et stykke tid.

Hilsen Berit N