Hjælp!
Fra : K Bardrum

Dato : 21-02-03 10:08

Er der nogen der kan Hjælpe mig jeg har lige købt en traver på 8 år men han
tror at han er en Bæver han gnaver i alt træ der er i stalden, han har halm
både ude på folden og i stalden, og nu er de andre også startet på at gnave
det har de ikke gjort før, det er en ny stald, ny indhegning med nye stolper
og nye brædder sidste år for 12000,00 kr. 1½ tl. og nu ligner det noget
gammelt skidt efter kun 4 dage med ham den nye

Kjeld

Fra : Anet

Dato : 21-02-03 10:21

Hejsa

Du kan billigt på apoteket købe trætjære eller bentjære mener jeg det
hedder. Det lugter af H...til men det kan hestene ikke lide at gnave i. Du
skal tage engangshandsker på og så påføre det med pensel. Lugten fortager
sig sådan rimelig hurtigt igen men det virker og er meget billigt. Det
farver godt nok lidt mørkt men nu ved jeg ikke hvordan jeres stald ser ud.

--
Hilsen
Annette

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 21-02-03 10:24

K Bardrum wrote:
> [...]
> og nye brædder sidste år for 12000,00 kr. 1½ tl. og nu ligner det noget
> gammelt skidt efter kun 4 dage med ham den nye

Nogle heste gnaver godtnok meget i træværk. Jeg tror ikke, at der er
nogen entydig grund.

Det kan vel være noget de mangler i deres kost, kedsomhed eller noget
helt andet.

Det værste er når de begynder at spise af trykimpregneret træ. Det tror
jeg ikke helt er 'efter bogen'.

-dennis

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 21-02-03 12:46

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> wrote in message

[klip]

> Det værste er når de begynder at spise af trykimpregneret træ. Det tror
> jeg ikke helt er 'efter bogen'.

Det er giftigt, så vidt jeg er informeret.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 21-02-03 12:45

"K Bardrum" <mic.bar@adr.dk> wrote in message

> [...]
> og nye brædder sidste år for 12000,00 kr. 1½ tl. og nu ligner det noget
> gammelt skidt efter kun 4 dage med ham den nye

Hvorfor ikke bare smide nogle grene eller kævler ind til ham? De fleste
heste jeg kender er helt syge med at gnave i bark.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 21-02-03 12:48

> Hvorfor ikke bare smide nogle grene eller kævler ind til ham? De fleste
> heste jeg kender er helt syge med at gnave i bark.

(klip)
Det vil nok være noget sundere end at spise trykindprægneret træ.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : john lundsgaard

Dato : 21-02-03 23:36

> Hvorfor ikke bare smide nogle grene eller kævler ind til ham? De fleste
> heste jeg kender er helt syge med at gnave i bark.

Det virker også hos mig!

Vi har i en periode haft hestene til at gå på ridebanen, da vinterfolden var
gået i smadder , og af ren kedsomhed gik de og gnavede i hegnet
(trykimprægneret for at det ikke skal være løgn!).
Da så jeg tyndede ud i læhegnet og fældede en del rød el lavede jeg en
aftale med krikkerne.

De fik et træ ad gangen, med krone og alle grene, og siden da har hegnet
omkring banen ikke interesseret dem, og jeg får de fineste afgnavede stammer
ud af det.

Det er samarbejde.

Hilsen John

Fra : Lotte Maria Engilber~

Dato : 21-02-03 15:09

Når heste gnaver i træ, skyldes det som regl mangel på mineraler. Så mit
forslag vil være at suse ned i den nærmeste foderstofhandler og købe en god
blandning. Jeg fik det af vide at ham jeg har mine heste stående hos, han er
gammel landmand og har en helt utrolig viden om dyr.
Det virkede på mine heste..

Hilsen

Lotte

Fra : taina

Dato : 21-02-03 23:40

> [...]
han
> tror at han er en Bæver han gnaver i alt træ der er i stalden,

klip

Jeg har lige læst en artikel i Landsbladet Hest. Der står blandt andet:

"Hyppig trægnavning kan være et tegn på, at hesten mangler fiberholdige
fyldstoffer i foderet"
og

"En undersøgelse har vist, at heste, der bliver fodret med pelleteret
fuldfoder bruger cirka 10 procent af tiden til trægnav, og at procenten
falder til cirka to, hvis de i stedet fodres med hø"
(Nu ved jeg ikke, hvad pelleteret fuldfoder er, og det kan vel ikke være
meningen at krikken kun skal fodres med hø?? Det står der så ikke noget om.)

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 21-02-03 23:44

> [...]
> (Nu ved jeg ikke, hvad pelleteret fuldfoder er, og det kan vel ikke være
> meningen at krikken kun skal fodres med hø?? Det står der så ikke noget

(klip)
I dag kan man jo stort set få alt muligt og umuligt foder til heste.
Pilleret foder er noget foder som skulle gøre at heste ikke behøver at få
hø. Det vil sige at man fratager hesten muligheden og fornøjelsen med at stå
og gnaske i hø og det er jo en god beskæftigelse for mange heste.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : taina

Dato : 21-02-03 23:56

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
stå
> og gnaske i hø og det er jo en god beskæftigelse for mange heste.

Er pilleret og pelleteret det samme?

- tina

Fra : Anet

Dato : 22-02-03 00:09

> Er pilleret og pelleteret det samme?
>
> - tina

(klip)
Tja, det er jeg lidt tilbøjelig til at tro men måske andre her har en anden
ide´ om det.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 24-02-03 08:33

Anet wrote:
> [...]

Begge dele (jeg vil tro, at det staves pelleteret) er vel bare foder i
pille-form?

-dennis

Fra : fudge

Dato : 23-02-03 20:56

Hej

Vi havde på et tidspunkt opstaldet en hest, som bed efter hesten ved siden
af, og hver gang lavede den mærker og bed i jernet. Vi puttede hovfedt på,
så holdt den op. Om det også virker på træ, ved jeg ikke, men det er da et
forsøg værd.

Hilsen Susanne