Et lille sidespring
Fra : Berit Nielsen

Dato : 21-02-03 08:31

Jeg er nødt til at dele min irritation lidt med jer herinde.
Jeg har i et par år kendt en pige, som passede hest på et tidligere sted jeg
stod med mine.
Hun holdt så med at passe hesten, og jeg flyttede fra stedet, men trods det
har vi holdt kontakten vedlige.
Snakket meget sammen, og haft et rigtigt godt forhold.
Hun har så sidste år købt sig en hingst på 4 år.
Hun har stået lidt rundt omkring med ham, og var ikke helt tilfreds med der
hun nu var.
Så var den gal med udlukningen, så var det manglende strøelse (Spåner), så
fik hestene ikke middagsfoder osv.
Og da jeg står det bedste sted på jorden, hvor vi absolut ikke har noget at
klage over,
ingen hvisken i krogene og altid en hjælpende hånd
Var det jo en selvfølge at jeg gerne ville hjælpe hende.
Derfor talte jeg med ham der har vores stald, og hun fik lov at flytte
hingsten til vores stald.
Vi flyttede lidt rundt på hestene i stalden, og jeg måtte ofre timer på at
få min vallak til at acceptere at stå ved siden af hendes.
(Min vallak er meget dominerende, og kan ikke udstå hendes hingst, efter at
hingsten en dag sprang på ham i en trailer.... længere historie).
Men der kom ro på hestene, og vi fik lavet en speciel hingstefold, med 2 m.
ubrugt hegn rundt om, imod de andre folde.
Og hun er enormt glad for at være flyttet ud til os.
Nu er det så mit problem kommer for hun er begyndt at fortælle historier om
mine heste.
Min vallak er tosset i hovedet, uopdragen og det er totalt uansvarligt at
jeg lader min datter ride ham.
Da mine heste begge går med dækkener kom en anden ven af os begge, den anden
dag og sagde at han havde hørt at jeg aldrig kom i stalden,
andet end højst hver 2 dag, og at det var skide synd at mine heste stod der
og rådneded op under deres dækkener.
Denne ven har absolut intet hestekendskab, og ved knap hvad et dækken er.
Hun omtaler mig til de andre i stalden, men har glemt at det er folk jeg har
kendt siden jeg var barn, og derfor hører jeg jo tingene igen.
Jeg har hidtil bare ladet som ingenting, men jeg bliver mere og mere vred
over det.
Og nu kan jeg snart ikke tie stille mere.

Jeg har også lagt mærke til at de andre i stalden griner lidt af hende,
fordi hun "påfører" sin hest sygdomme.
Og de mener det mest af alt er fordi at hun er bange for ham.
Det ved jeg er korrekt, og har da bare sagt det er måske også rigtigt når
jeg har hørt det fra andre.

Lige sidst vil jeg sige at jeg er meget sippet med mine heste, og passer dem
derefter.
F.eks. smider jeg dækkener på når jeg mener det er koldt nok til det,
og jeg tager det ikke af før jeg er sikker på at mine heste ikke fryser
(forskellige dækkener selvfølgelig).
Begge mine heste får foder 3 x dagligt, da jeg selv fodrer til middag, fordi
der kun fodres 2 x i stalden.
De går begge på halm, og der bliver da ikke muget ud dagligt.
Men da jeg har ledegigt, skal jeg vælge om jeg vil muge eller ride den dag,
da jeg desværre ikke kan begge dele.
Men der bundmuges ihvertfald 1 x ugentligt, og de har altid masser af frisk
halm.
Jeg giver mine ene hest vand i stævnekrybbe, fordi hun har besluttet ikke at
ville drikke af hendes vandkoppe.
Og jeg vil ikke bare tørste hende til hun lærer det, så vander på den her
måde.
Begge mine heste har selvfølgelig dækkenerne af dagligt, og er i vores lille
trænehal dagligt og hoppe lidt rundt, og rulle sig.
Og så bliver de selvfølgelig børstet dagligt, og får vasket hove, og smurt
dem ind.
Men jeg har som alle andre også indimellem en dag hvor jeg er nødt til at
droppe at bruge de 3 - 5 timer i stalden,
og bare kommer og fodrer mine heste til middag, samt vander min hoppe.
Men derfra og så til at misrygte dem....
Godt nok kommer jeg ofte i stalden tidligt om morgenen, eller sent om
aftenen.
Men derfor behøver man vel ikke fortælle historier.
Jeg undrer mig over hvad der får folk til det ??
Personligt kommer jeg i stalden for at hygge og være sammen med mine heste,
men det er da også rart at sludrer med de andre tøser, men vi har aldrig
haft den slags snak nede hos os.
Hvorfor dælen så nu .....

Hilsen Berit N
http://www.arabiskrideklub.dk

PS.. I kan se mine heste her såfremt i har lyst.
Whiskey.... http://www.whiskey.ridesiden.dk/
Wendy ..... http://www.arabiskrideklub.dk/wendy_shah.htm

Fra : taina

Dato : 21-02-03 09:34

Hej Berit

Det lyder som om det er et godt sted, du står. Det er langt fra alle steder,
hvor man bare sådan lige flytter rundt på det hele for at skabe plads til en
hingst.

Mit bud på, hvorfor tøsen render rundt og fortæller historier om dig, er at
hun måske er usikker på, om hun har en "plads" i stalden. Det er jo dig, der
har fået hende ind, måske føler hun at hun er lidt på et sidespor, og prøver
at mænge sig ind hos de andre på denne måde? Og måske er hun usikker på, om
hun gør det godt nok med hendes hest osv.
Jeg siger ikke, at det nødvendigvis er sådan, men at hun måske føler det
sådan.

Har du overvejet at tage en snak med pigen og spørge hende ad, hvorfor hun
fortæller disse historier? Det er nok den eneste måde at komme det til livs
på, og hvis du nu gør det sådan lidt "jeg kan ikke forstå, du gør det, jeg
troede vi var venner"-agtigt i stedet for at blive gal (svært, jeg ved det)
så kan det være at I kan få en ordentlig snak om det.

Jeg synes tit at sladder og bagtalelse følger med piger og heste. Jeg tror
det er sådan noget med, at vi alle gør tingene på vores måde, og det er
altså den eneste, der dur. Det sværeste i hele verden at blive enige om er
børneopdragelse og hestehold

Jeg håber, at du på en eller anden kommer det trælse problem til livs.

Held og lykke fra tina

Fra : Tine Gade

Dato : 21-02-03 09:50

Fra : Marlene

Dato : 21-02-03 10:01

Tine Gade <tine@miba.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Pine.GSO.4.21.0302210946240.9962-100000@ran.miba.auc.dk...

Snip

Min
> står også på en rideskole, her fodre godt nok 4 gange dagligt,

Det lyder fornemt - det er vel også sundere for hesten at få mindre
portioner flere gange dagligt i stedet for to store? (Ligesom hos
mennesker).

men ellers
> er det noget af det samme. De står på halm, og der gives rent halm hver
> dag men muges kun hver 14 dag. Da gøres det med bobcat, det er ikke sjovt
> med håndkraft efter 14 dage.

Det forbavser mig noget. Er det ikke normalt, at man muger ud hver dag -
altså lige fjerner lortet og så halmen, der er tisset på?

Mvh. Marlene.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 21-02-03 10:22

Marlene wrote:
> [...]
>

> Det forbavser mig noget. Er det ikke normalt, at man muger ud hver dag -
> altså lige fjerner lortet og så halmen, der er tisset på?

Tjoh. Eller giver ny, frisk, strøelse ovenpå. Det er vel det man kalder
dybstrøelse.

Det giver i mine øjne nogle fordele (ud over den åbenlyse, at man ikke
skal muge ud hver dag), og ikke nogle ulemper jeg lige kan komme på.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 21-02-03 10:28

> Det forbavser mig noget. Er det ikke normalt, at man muger ud hver dag -
> altså lige fjerner lortet og så halmen, der er tisset på?

(klip)

Jeg bundmuger hver eneste dag hos mine heste for jeg vil ikke have at de
skal stå i amoniaklugt overhovedet og der skal være rent og ordentligt. Men
heste tager slet ikke skade af at stå i det i nogle dage bare der kommer nok
rent halm ind. Det er bare mig der muger hver dag så det er helt efter mit
eget hoved.

Det er meget brugt på flere store steder har jeg set at der kun bliver muget
hver 14 dag eller en gang om måneden med en bobcat. Så bliver der bare smidt
rent halm ind i boksen hver dag. Det skulle efter sigende være mere
besparende end at muge hver eneste dag da hesten jo skal have mindre halm
hver dag. Når man muger ud så skal man sørge for at der er tilsvarende godt
halmunderlag som hesten skal stå på så den ikke står på det hårde betongulv.

For nogle år siden da havde jeg min hest nogle dage på et ridecenter og da
trak man bare ind i en boks der var brugt....det vil sige ikke engang muget
ud. Men de gjorde det kun hver 14 dag og sådan var det.

--
Hilsen
Annette

Fra : Marlene

Dato : 21-02-03 10:50

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e55f135$0$11072$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
nok
> rent halm ind. Det er bare mig der muger hver dag så det er helt efter mit

Sådan har jeg det bestemt også.

> [...]
godt
> halmunderlag som hesten skal stå på så den ikke står på det hårde

Min hest står på trægulv.

> [...]
muget
> ud. Men de gjorde det kun hver 14 dag og sådan var det.

Uhha da - det lyder da ikke så dejligt for hesten at komme ind i en boks med
"fremmed" møg!!!

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 21-02-03 11:01

Angående mugning så laver vi lige en ny tråd så denne tråd fortsætter som
sin start.

--
Hilsen
Annette

Fra : Marlene

Dato : 21-02-03 10:03

Berit Nielsen <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e55d5a1$0$228$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Snip

> [...]
heste,
> men det er da også rart at sludrer med de andre tøser, men vi har aldrig

Det er, som Tina også skriver, helt klart et tegn på usikkerhed fra hendes
side. Jeg tror, at hun ligesom prøver de andre af ved at bagtale dig, så hun
ved, hvor hun har dem henne; hun vil lige se, hvordan de reagerer ved, at
hun fortæller disse ting. Hun er med garanti sådan en type, der først går i
forsvarsposition, når du konfronterer hende, men derefter vil hun være
sukkersød over for dig - det er jeg sikker på! Åh, men irriterende er det
da!

Mvh. Marlene.