Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Nogle der kender til denne skattefri mulig~
Fra : Martin Christiansen

Dato : 20-02-03 16:33

Husk at klemme din nye arbejdsgiver for ekstra skattefri kørsels-godtgørelse
i de første måneder - så skaffer du dig ekstra penge ved jobskifte.

I ligningsloven er der en lille overset perle af en paragraf, som giver
mulighed for, at man ved jobskifte kan forhandle sig til en ekstra
kørsels-godtgørelse i starten af ansættelses-forholdet, skriver Penge &
Privatøkonomi.

Så hvis man laver en aftale med sin nye chef om, at man får tilskud til
kørselen, er der mulighed for at skaffe sig nogle rare skattefrie ekstra
tusindkroner, når man starter i det nye job.

Gevinstens størrelse afhænger af, hvor langt man har til arbejde. (© 2003
NetPosten)

Fra : Mikker

Dato : 02-03-03 19:32

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> wrote in message news:<3e54f50e$0$71718$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> tusindkroner, når man starter i det nye job.
>
> Gevinstens størrelse afhænger af, hvor langt man har til arbejde. (© 2003

Jo, den er god nok. Gælder de første 60 arbejdsdage. Reglen er vist
nok lavet så man under prøvetiden får ekstra kompensation i form af
fuld statskørselsbidrag på knap 3 kr/km. Men hvad med arbejdsgiveren?
Hvor meget får han retur fra staten når han giver km-penge efter
statens takster?? Han skal jo helst ikke komme til at svede pengene af
i hans kasse, så er der vist nok ikke lagt op til et godt startforhold
chef/ansat imellem...

Michael L.Thomsen

Fra : Martin Christiansen

Dato : 02-03-03 21:57

"Mikker" <mlt@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> statens takster?? Han skal jo helst ikke komme til at svede pengene af
> i hans kasse, så er der vist nok ikke lagt op til et godt startforhold

Tak for svaret.

Beløbet kunne jo være en del af lønforhandlingen.

Hvis man f.eks. har 40 km kørsel ialt frem og tilbage vil det være ca.
2400,- skattefrit i 3 mdr. ved jobskifte..?

Mvh - Martin

Fra : Mikker

Dato : 03-03-03 11:19

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> wrote in message news:<3e626ffc$0$133$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Hvis man f.eks. har 40 km kørsel ialt frem og tilbage vil det være ca.
> 2400,- skattefrit i 3 mdr. ved jobskifte..?

Ja, den har du regnet rigtigt ud. Spørgsmålet er så om arbejdsgiveren
ikke kommer til at betale noget af denne udgift. Andre der ved det?

Hilsen Michael

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 03-03-03 19:02

Mikker wrote:

> Ja, den har du regnet rigtigt ud. Spørgsmålet er så om arbejdsgiveren
> ikke kommer til at betale noget af denne udgift. Andre der ved det?

Næ, det er fuldt fradragsberettiget, men jeg ville nok overveje
ansættelsen af en person, der fandt denne del af et fremtidig
arbejdsforhold som væsentlig.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : alexbo

Dato : 03-03-03 21:16

"Erik G. Christensen" skrev

> Næ, det er fuldt fradragsberettiget,

Selve det at noget er fradragsberettiget, betyder jo ikke at det ikke er en
udgift,
udgiften lige så belastende for firmaet, som hvis de havde betalt den nye
medarbejder en ekstra løn.,
Om medarbejderen skal betale skat eller ej, gør jo ingen forskel for
firmaet.

Fordelen ligger udelukkende hos medarbejderen, han får et skattefrit
løntillæg.

Dette finder firmaet måske er en god måde at sætte en ny mand i gang på,
men de kan også synes at den nye mand er lige kreativ nok.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Christiansen

Dato : 03-03-03 22:41

> men de kan også synes at den nye mand er lige kreativ nok.

Og andre synes måske det er en fordel at ansætte en "kreativ" mand. Det er
jo ikke svindel, men åbenbart en fuld lovlig løsning..?

Uanset hvad er det en billig løsning for et firma til at give en ny
medarbejder en lille "startbonus".

Mvh - Martin

Fra : Mikker

Dato : 04-03-03 13:43

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> wrote in message news:<3e63cbb9$0$144$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> [...]
> jo ikke svindel, men åbenbart en fuld lovlig løsning..?
>
> Uanset hvad er det en billig løsning for et firma til at give en ny

Man kunne jo også foreslå at man deler i porten, således begge parter
får noget ud af det. Så bliver du hurtigt månedens medarbejder i det
nye firma, samtidig med at du kan købe blomster til konen en gang om
ugen de første 3 mdr.(det sagde jeg ikke...

F.eks. kunne den nye arbejdsgiver de første 3 mdr. slippe 2.000 kr
brutto mindre i løn/md til medarbejderen og derved få en besparelse på
hans lønbudget. Medarbejderen får derved - alt efter fradrag m.v.-
1.000 kr mindre udbetalt på lønnen. Medarbejderen får derimod 2.400
udbetalt skattefrit via kørselsordningen. Hermed har begge parter
vundet på det, og vi andre skatteydere har betalt gildet...
Men ordningen er for mig at se iorden, også moralsk, da idéen med
ordningen må være at forbedre/smøre en overgang til nyt job med 3mdr
prøvetid.

Michael

Fra : Martin Christiansen

Dato : 04-03-03 15:25

> Men ordningen er for mig at se iorden, også moralsk, da idéen med
> ordningen må være at forbedre/smøre en overgang til nyt job med 3mdr
> prøvetid.

Det er netop min pointe.

Det undrer mig bare at man aldrig har hørt om ordningen før.

Mvh - Martin

Fra : Martin Christiansen

Dato : 04-03-03 09:27

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Næ, det er fuldt fradragsberettiget, men jeg ville nok overveje
> ansættelsen af en person, der fandt denne del af et fremtidig
> arbejdsforhold som væsentlig.

Hvem skriver at det er væsentligt..?

Alle forhold omkring skattefrie muligheder er vel interessante for såvel
arbejdsgiver som arbejdstager.?

Et firma kunne jo vælge at bruge denne mulighed som en ekstra lille
"gulerod" i forbindelse med et jobskifte.

Mvh - Martin