Statistik, fattig-etik, fattig-sygdom
Fra : Bo Warming

Dato : 20-02-03 14:40

Statistik, fattig-etik, fattig-sygdom

Jo rigere man er, jo mindre tendens til sygdom, lovbrud og uorden har
man.

Det beviser ikke, at man ved at give penge til de fattigste kan mindske
sandsynligheden for, at de bliver syge, kriminelle eller lader deres liv
præge af uæstetisk uorden.

Der er snarere tale om, at hvis en person har en helstøbt personlighed
og selvtillid, så vil han/hun klare sig godt økonomisk
OG være mindre fristet til at blive forbryder
OG have lav cortisol og højt immunberedskab, dvs godt forsvar mod
alskens sygdomsskabende hændelser
OG vil vælge de riges ordentlige livsstil,
( velvidende at efterlignes smagsdommeres stil, så gavner det
karrieren )
- det hele hænger sammen.

At noget følges ad statistisk kan være et fingerpeg om, at der er en vis
logisk sammenhæng af årsag-virkning type.

Men i ovenstående eksempel er det ikke penge, der er årsag
- og sundhed, god moral og orden,
der er virkninger.
Snarere er alle 4 virkninger af selvtillids-årsagen, men det hele
indvirker på hinanden på kryds og tværs - livet er for kompliceret til
statistik.

En professor vitsede, at italienere har i årtusinder spist flere
appelsiner end danskere og de har mørkere hår, altså bidrager
appelsin-stoffer til det mørke farvestof i håret....*G*

At tobak og kræft følges, KAN VÆRE FORDI usikre selvhadere søger accept
ved at være som tobaksrygende ledere i gruppen, og selvhad giver kræft.
Eller DNA for _smag for tobak_
kan sidde tæt ved
DNA for _tendens til lungekræft_

- nær placering på kromosomet KAN VÆRE ÅRSAG
- og så mindskes kræftrisiko ikke ved, at man tvinger sig til at hæmme
sin tobakslyst.

Berlingske fortæller idag, at S-tog vil afskaffe rygekupeer, og en
etik-professor skriver klogt, at man lærer at tage hensyn, når man har
frihed til at bryde de vage regler om, at rygere skal være hensynsfulde.
Han har aldrig været generet af røg fra rygerne, der trængte ind i
ikke-rygeraflukket i et tog.
Det har jeg heller ikke, og selv hvis jeg havde haft røde irriterede
øjne(hvad jeg let fik i min barndom),
ville jeg finde det bedst, at jeg selv bad rygere om at tage hensyn, og
ikke skulle kunne true med politi og straf.
Det er langsigtet rigtigt at lade moral - og sundhed - komme af lyst og
ikke af tvang.Både for børn og voksne. Mener jeg!

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N