Statistik, fattig-etik, fattig-sygdom
Fra : Bo Warming

Dato : 20-02-03 14:33

Statistik, fattig-etik, fattig-sygdom

Jo rigere man er, jo mindre tendens til sygdom, lovbrud og uorden har
man.

Det beviser ikke, at man ved at give penge til de fattigste kan mindske
sandsynligheden for, at de bliver syge, kriminelle eller lader deres liv
præge af uæstetisk uorden.

Der er snarere tale om, at hvis en person har en helstøbt personlighed
og selvtillid, så vil han/hun klare sig godt økonomisk
OG være mindre fristet til at blive forbryder
OG have lav cortisol og højt immunberedskab, dvs godt forsvar mod
alskens sygdomsskabende hændelser
OG vil vælge de riges ordentlige livsstil,
( velvidende at efterlignes smagsdommeres stil, så gavner det
karrieren )
- det hele hænger sammen.

At noget følges ad statistisk kan være et fingerpeg om, at der er en vis
logisk sammenhæng af årsag-virkning type.

Men i ovenstående eksempel er det ikke penge, der er årsag
- og sundhed, god moral og orden,
der er virkninger.
Snarere er alle 4 virkninger af selvtillids-årsagen, men det hele
indvirker på hinanden på kryds og tværs - livet er for kompliceret til
statistik.

En professor vitsede, at italienere har i årtusinder spist flere
appelsiner end danskere og de har mørkere hår, altså bidrager
appelsin-stoffer til det mørke farvestof i håret....*G*

At tobak og kræft følges, KAN VÆRE FORDI usikre selvhadere søger accept
ved at være som tobaksrygende ledere i gruppen, og selvhad giver kræft.
Eller DNA for _smag for tobak_
kan sidde tæt ved
DNA for _tendens til lungekræft_

- nær placering på kromosomet KAN VÆRE ÅRSAG
- og så mindskes kræftrisiko ikke ved, at man tvinger sig til at hæmme
sin tobakslyst.

Berlingske fortæller idag, at S-tog vil afskaffe rygekupeer, og en
etik-professor skriver klogt, at man lærer at tage hensyn, når man har
frihed til at bryde de vage regler om, at rygere skal være hensynsfulde.
Han har aldrig været generet af røg fra rygerne, der trængte ind i
ikke-rygeraflukket i et tog.
Det har jeg heller ikke, og selv hvis jeg havde haft røde irriterede
øjne(hvad jeg let fik i min barndom),
ville jeg finde det bedst, at jeg selv bad rygere om at tage hensyn, og
ikke skulle kunne true med politi og straf.
Det er langsigtet rigtigt at lade moral - og sundhed - komme af lyst og
ikke af tvang.Både for børn og voksne. Mener jeg!

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Per Ahm

Dato : 20-02-03 22:25

"Bo Warming" Og hans fup mail adresse skrev:
> Statistik, fattig-etik, fattig-sygdom

> Jo rigere man er, jo mindre tendens til sygdom, lovbrud og uorden har
> man.

Her kan jeg FATTIGE efter at måtte lukke sin egen butik efter 6 års
eksistens, ødelagt ægteskab heraf, insolvent, m.m. Være utrolig stolt af kun
at have haft 2 "sygedage" de sidste 8 år... Begge barnets 1. sygedag! - Og
vel at mærke barnets eneste sygedage på nu 3 år!

> [...]
> OG være mindre fristet til at blive forbryder
> OG have lav cortisol og højt immunberedskab, dvs godt forsvar mod

Jeg kan heldigvis ikke generalisere...

Men efter min mening, udspringer disse 2 fraværs dage ikke ud af den enorme
gæld jeg har pådraget mig!
En gæld jeg har pådraget mig fordi SELVTILLIDEN er i orden, og eneste årsag
til lukningen af virksomheden var hjemme pc ordning, i Byen, hvor der fra
den ene måned til den blev sat knap 3000 pc'er op. (LEGO)
En selvtillid på egen professionalisme, som oppebar 6 år i IT branchen, i et
lille lokalsamfund.

Sygedage handler efter min mening om rygrad, ikke om bankkontoen... Og tro
mig, jeg kunne have et flot hus for den gæld!!!

--
Per Ahm - www.perahm.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 21-02-03 03:21

"Per Ahm" <perahm@msn.com> wrote in message

> [...]
> at have haft 2 "sygedage" de sidste 8 år... Begge barnets 1. sygedag! - Og
> vel at mærke barnets eneste sygedage på nu 3 år!

At være selvstændig må have givet dig selvtillid og stolthed der er
vigtigere end penge.

> [...]
>
> Sygedage handler efter min mening om rygrad, ikke om bankkontoen... Og tro
> mig, jeg kunne have et flot hus for den gæld!!!

Folk tør ikke bruge ordet "fattig" fordi det lugter af foragt.
Men det betyder blot LAV INDKOMST /LAV FORMUE
og statistikken siger at disse danskere (og i alle andre lande) er mere syge
og mere lovbrydende(dømte)
Heldigvis er vi mange undtagelser.

Man siger ofte om jøder, at de sjældent dømmes, fordi de har venner i
systemet - jeg tror at man om riges lave kriminalitet kan sige, at de rige
har skabt lovene, så det bidrager til, at fattige er dem der fristes til
soleklare lovbrud..Især vedr narko. hvor de rige har natklubber til deres
børn, hvor extasy tolereres, fordi det bruges uden voldsrisiko.

Fra : Svend Pedersen

Dato : 21-02-03 12:58

"Per Ahm" <perahm@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at have haft 2 "sygedage" de sidste 8 år... Begge barnets 1. sygedag! - Og
> vel at mærke barnets eneste sygedage på nu 3 år!

Men her har Bo Warming nu ret. Du tolker ham forkert, så vidt jeg kan læse.
Han slutter ikke direkte fra fattigdom til oversygelighed, men alene
statistisk - at fattige generelt har et dårligere helbred.

Han siger: rigere => stærk karakter => godt helbred.
Ikke: dårligt helbred => svag karakter (som du tolker det, og forsøger at
modbevise)

At sige "fattige har generelt et dårligere helbred" er ikke at generalisere:
"Alle fattige har et dårligt helbred". Sådan læser jeg det i hvert fald
ikke, og jeg tror jeg ved, hvad der er Bos pointe her: at hvis man har en
skrøbelig karakterstyrke, så er man utilbøjelig til at få succes i livet.
Det er vel meget logisk. Derfor kan man jo godt være en stærk karakter *og*
have fiasko.

Selv kan jeg fortælle samme fistorie som du: stærk karakter *og* økonomisk
fiasko (for ca 10 år siden). Der er næppe nogen der kan beskylde mig for i
dag at have et dårligt helbred eller mangle rygrad. Så jeg har en
livshistorie der ligner din meget, men det har vist kun styrket os begge.

[klip]

> Sygedage handler efter min mening om rygrad, ikke om bankkontoen... Og tro
> mig, jeg kunne have et flot hus for den gæld!!!

Netop - I er enige!!!!!! - Fordi:

Stærk rygrad => Få sygedage.

og

Stærk rygrad => God økonomi (eksterne faktorer undtaget - og du blev netop
ramt af eksterne faktorer).

Derfor

Rigdom hænger sammen med godt helbred. Bos påstand. Voila!

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 21-02-03 12:11

Bo Warming wrote:

> Statistik, fattig-etik, fattig-sygdom

etc.

Jeg har svært ved at se, hvorledes dette er on-topic i denne
nyhedsgruppe. Er du rar at holde dig til sagen?
<snip>

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : -=temka=-

Dato : 21-02-03 19:31

Rigdom er ikke godt, det er bedre at være velhandle eller normal indtægt...
Jeg er selv kristen, og jeg vil ikke være rig , det er bedre at leve sådan
med indtægt og selv spare af egne penge end at vinde dem....

Hvis man er rig, hvad er det så værd når man dør, hvad så med dem?? Nytte
ikke at være rig... Gud velsigner dem som er normal og fattig, men det gør
Han også med de rige hvis de støtter meget kristne og jøder , evt yder meget
til kirken eller lignede som er troende på Herren..

Jeg kan kort sagt hvis jeg en dag feks vinder 5 millioner i lotto vil jeg
forgære 4 millioner kr væk til meninghed og de kristne/jøder som er fattig,
og resten beholder jeg 1 million til feks dele med min familie og min
svigerfamilie

Karina - en kristen mor med 3 dejlige unger og en dejlig mand, Vi takker
Herren for han giver os et godt liv trods vi ikke er rig

mail1Mvh. Temka , 2630 Taastrup temka@tdc-broadband.dk