regExp i SQL - eller noget derhen ad..
Fra : Chrisser

Dato : 20-02-03 13:55

Hej
Jeg er røget ind i en speget affære.
I en tabel indeholdende adresseoplysninger ligger bla. felterne:
navn (indeholder fulde navn )
adresse ( indeholder gade/vej + nr + evt sal/side )
postby ( indeholder postnr + by )

Nu skal jeg, via en sql-forespørgsel, finde match på eks:

Peter Hansen Testvej 4 8000 Århus

Hvor Jeg skal udsøge alle hvis; fornavn starter med første bogstav,
efternavn lig hele efternavn, gade/vej starter med første bogstav, og hvor
nr og postnummer er helt det samme.

Hvordan pokker gør jeg det ?

Mine tanker cirkler omkring eks.: Hvad nu hvis der er mellemnavne. Hvad nu
hvis vejen hedder Jens Christian Juliussensvej ( den findes faktisk ) og der
både er nummer og sal på.

Databasen er MSSQL 2000, kan den noget a'la regExp ? Jeg kan ikke lige finde
det ord derinde ( og hvis jeg kunne ville jeg ikke være i stand til at
opbygge en så avanceret ).

Det skal programmeres i Visual Basic.

Alle idéer modtages med kyshånd - og nej: tabellen kan IKKE laves om

MVH
Christina

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 20-02-03 16:12

"Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> wrote in news:b32jdl$32q$1@sunsite.dk:

> [...]
> efternavn lig hele efternavn, gade/vej starter med første bogstav, og
> hvor nr og postnummer er helt det samme.

Jeg har aldrig rigtig rodet med den del af SQL, men jeg mener at det er
noget i retning af følgende:

SELECT navn, adresse, postby
WHERE name LIKE 'P% Hansen' AND adresse LIKE 'T%' AND postby='8000 Århus'

--
Hyggehej
/Thomas

Fra : Nis Jorgensen

Dato : 20-02-03 17:07

On Thu, 20 Feb 2003 13:54:44 +0100, "Chrisser" <cbj@egdatainform.dk>
wrote:

> [...]
>
>Hvor Jeg skal udsøge alle hvis; fornavn starter med første bogstav,
>efternavn lig hele efternavn, gade/vej starter med første bogstav, og hvor

Er inddata fastlagt til ovenstående format? Det nememste ville helt
klart være hvis du kunne få "brugeren" til at give dig dataene adskilt
i felter.

Som du selv har opdaget er ovenstående format flertydigt ...

--
Nis Jørgensen
Amsterdam

Please include only relevant quotes, and reply below the quoted text. Thanks