hvordan finder man motivationen igen???
Fra : Jesper

Dato : 19-02-03 22:24

Hejsa allesammen!
Jeg sad lige og gloede alle de har nyhedsgrupper i gennem da jeg faldt over
denne her, og så tænke jeg i måske kunne hjælpe mig....

Jeg er en dreng på 19 år som har været rigtig godt i stand, for at sige det
mildt.... jeg er 184cm høj og vejede 125 kilo i mine velmagts dage... men
for godt 5 måneder siden sagde jeg til mig selv at nu kunne det være nok, og
jeg ændrede livsstil fuldstændig... fra at æde fastfood og slik og ligge på
sofaen, til at cykle 20 km om dagen og leve af salat og andre sunde ting.
det gik også som det skulle, kiloene røg af uge for uge og op til jul var
jeg nede på 103 kg.... men da jeg var sluppet over jul og nytår havde jeg
overhovedet ingen lyst til at dyrke motion igen, og jeg kan ikke finde den
motivation igen. det er nu flere måneder siden og jeg er stadig ikke begyndt
at motionere, vægten er nede på 101 kilo men jeg skulle gerne ned på 90kg,
men jeg kan ikke få mig selv i gang... nogen der har nogle gode råd til når
man er ude i tovene????

jeg tror det har noget at gøre med den positive feedback jeg har fået efter
jeg har tabt mig, alle har jo sagt at det er vildt flot og pænt, og så er
jeg jo nok blevet selvtilfreds, for motivationen må jo ligge et eller andet
sted bag i hovedet, for jeg har jo haft den....

hvis nogen af jer sidder inde med gode råd, må i meget gerne svare mig, for
jeg er snart lidt bange for at miste grebet om det her...
på forhånd tak!
mvh. Jesper

Ps. jeg synes det er vildt flot alle jer som har opnået vægttab her inde!
jeg ved selv hvor hårdt det er og så er det bare så <<fedt>> når det
lykkes!

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 19-02-03 22:39

Jesper wrote:

[...]
> nogen der
> har nogle gode råd til når man er ude i tovene????
[...]

Find en cykelmakker og aftal 2-4 faste tidspunkter om ugen, hvor I træner
sammen. Det er sværere at springe træningen over på den måde.

--
Jonas

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-02-03 22:40

Jonas Kongslund wrote:
> [...]
>
> Find en cykelmakker og aftal 2-4 faste tidspunkter om ugen, hvor I
> træner sammen. Det er sværere at springe træningen over på den måde.

for nogen, ja....... personligt har jeg ingen glæde af en
træningsmakker..... har prøvet det op til flere gange......
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Hip-Chick

Dato : 19-02-03 22:42

"Jesper" <jnb83@mail.dk> skrev i en meddelelse
motivationen må jo ligge et eller andet
> sted bag i hovedet, for jeg har jo haft den....

Det gør den da så sandelig også, Jesper. Rigtig mange af dem, jeg har
kontakt med, fortæller at motivationen kan ligge på et meget lille sted lige
pt. Det hjælper selvfølgelig ikke dig, og er bare skrevet, så du ikke skal
føle dig helt alene i verden. Måske skal du finde dig nogle nye mål at
stræbe efter, eller måske finde ligesindede at fortsætte dit vægtatbejde
sammen med?

Du ved jo godt, at du bare skal få gang i motionen igen, så vil du komme i
tanker om, hvor dejligt det egentlig er at røre sig, og hvor meget nemmere
det er for dig med alle de mange kilo støt placeret i fortiden.

Husk at rose dig selv og at give dig selv små belønninger hen ad vejen, det
har du nemlig fortjent.

Jesper, du har gjort et fantastisk stykke arbejde indtil nu, hvordan har du
lyst til at komme i mål? Hvad har du brug for?

Find frem til den følelse, der motiverede dig til at gå i gang med dit
vægtarbejde, og mærk så hvor dejligt det føles at være så fuld af engagement
og entusiasme. Du kan gøre det igen, du kan!

Best of luck

Ninett Green

NLP Psykoterapeut® og konsulent for

Weight Watchers
- Når livet er for fedt til slankekure.

Fra : Lars Funck

Dato : 20-02-03 11:36

> [...]

> det gik også som det skulle, kiloene røg af uge for uge og op til jul var

Det er sgu flot klaret! Jeg er selv i gang med et lignende vægttab og kan
kun håbe at det går så godt for mig som det er gået for dig.

> [...]
andet
> sted bag i hovedet, for jeg har jo haft den....

Dybest set tror jeg at motivationen til forandring kommer af utilfredshed
med det nuværende. Jeg har selv ligesom dig oplevet at nu kunne det være
nok, nu skulle der ske noget. Det gav mig en masse motivation. Du er nu nået
til et sted hvor forandringen er meget stor og meget tydelig. Så der er ikke
den samme utilfredshed med den nuværende situation.

Jeg tror, at det du skal er at finde ud af, hvad du egentlig vil. Er det ok
at du vejer 100 kilo? Vil du bare ned på 90 fordi det siger statistikken at
du skal med din højde? Jeg tror ikke et hak på at man kan tabe sig hvis det
ikke er fordi man virkelig gerne vil. Så hvis du ikke er utilfreds med dig
selv som en fyr på 100 kilo, ja så er det vel ikke en overraskelse at du
mangler motivation for at tabe dig.

> Ps. jeg synes det er vildt flot alle jer som har opnået vægttab her inde!
> jeg ved selv hvor hårdt det er og så er det bare så <<fedt>> når det
> lykkes!

Og i lige måde.

MVH

Lars

Fra : [webwoman]

Dato : 20-02-03 12:13

"Lars Funck" <Funck@DELETEnetworldmedia.dk> skrev i en meddelelse

> Dybest set tror jeg at motivationen til forandring kommer af utilfredshed
> med det nuværende. Jeg har selv ligesom dig oplevet at nu kunne det
> være nok, nu skulle der ske noget.

Den mest positive og optimistiske - måske også i bund og grund den mest
effektive motivationsfaktor - er at fokusere på det positive man gerne vil
opnå (hen mod) i stedet for at fokusere på det negative (det man vil væk
fra).

Der er langt mere energi i at fokusere på dit mål - det du er på vej til. I
stedet for at hænge fast i det, du er på vej væk fra. Utilfredsmed kan
selvfølgelig godt være det, der bliver det afgørende skridt til at tage fat
på forandring. Men vil du nå målet, så fokuser på det du vil nå. Visualiser
dit mål.... det virker!

Mvh. Lisbeth

Fra : KatjaStrofen

Dato : 20-02-03 13:30

"[webwoman]" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
fat
> på forandring. Men vil du nå målet, så fokuser på det du vil nå.

Bliver nød til at spørge, hvor du har det fra ? - umiddelbart lyder det
meget fornuftigt, men kan du henvise til noget foruden det selvfølgelig har
virket på dig selv :)

katja

Fra : [webwoman]

Dato : 20-02-03 16:59

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse

> Bliver nød til at spørge, hvor du har det fra ? - umiddelbart lyder det
> meget fornuftigt, men kan du henvise til noget foruden det selvfølgelig
> har virket på dig selv :)

Prøv at søge efter bøger/websider om visualisering og positiv tænkning. *S*

Du kan evt. starte med denne lille bog:

"Vejen til kraft - fast food til sjælen" af Barbara Berger

Men der er mange andre muligheder!

Mvh. Lisbeth

Fra : Ninett Green

Dato : 21-02-03 08:29

Det er ikke rigtigt, en "væk-fra" motivation kan være nøjagtig lige så
powerfull som en "hen-i-mod". Og det er ikke noget jeg har læst i en bog,
det er noget jeg både har lært af egen erfaring og noget, der er elementær
lærdom hos terapeuter og psykologer.

Mvh. Ninett

Weight Watchers
- Når livet er alt for fedt til slankekure!

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 21-02-03 09:30

"Ninett Green" <nlp@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det er noget jeg både har lært af egen erfaring og noget, der er elementær

Tjah... nu blev der altså eksakt spurgt til noget andet end blot det, at jeg
selv har erfaret, så jeg henviste til en bog *S*

Det betyder jo ikke, at det er noget jeg kun har læs i en bog.
Jeg har såmænd både været på kurser og lært af egen erfaring *S*

Og som jeg også skriver, kan "væk fra" være en vældig motivation til at tage
fat på at løse et problem.

Sååååå...

Mvh. Lisbeth

Fra : Jesper

Dato : 20-02-03 21:25

WOW!
hvorfor er det lige jeg ikke, har skrevet her før??? en dag er gået og
allerede så mange ideer. MANGE TAK!
Jeg tror det var lige det der var brug for, jeg har tænkt meget over det i
har skrevet, og jeg tror det har virket, motivationen er ligesom ikke så
langt væk.... Jeg tror de nye ideer var det der skulle til... og til sanne
som har skrevet det næste indlæg om motivation: den ide med de forskellige
mål er slet ikke så tosset, jeg har altid kun kørt med et mål, og på den
måde kan det virke uoverskueligt.....
men nu går jeg igang på mandag igen, og så skal de sidste kilo sgu væk inden
sommer står for døren!

Endnu en gang mange tusind tak!
mvh. Jesper

Fra : Anders Lund

Dato : 21-04-03 17:27

"Jesper" <jnb83@mail.dk> wrote in

> men nu går jeg igang på mandag igen, og så skal de sidste kilo sgu væk
> inden sommer står for døren!

Jeg begyndte først at læse i denne gruppe for et par uger siden og er
derfor begyndt at læse tilbage i tiden.

Men hvordan går det med din motivation? Hvis du altså stadig følger med i
gruppen her.

--
Anders Lund - spam2003@andersonline.dk
"The real question is this: If no human being can ever