Foder til Fjordbagge
Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 19-02-03 11:38

Eftersom det er Fjordbaggen der har stjålet mit hjerte, har jeg nu et
spørgsmål. Jeg har læst og hørt at det er en nøjsom hest mht foder. Er det
rigtigt? Og i så fald hvad fodrer i andre jeres fjordbagge/r med?

Hilsen Betina

PS ved godt det ikke hedder en fjordbagge men det dækker ligesom de to
begreber der er :0)

Fra : Anet

Dato : 19-02-03 13:14

Hejsa

Jeg ville give en nordbakke det samme foder som alle andre heste, havre,
byg, vitaminer, mineraler, evt. olie, majs osv. hvad man er til. Men en
nordbakke er meget nøjsom. Den kan leve på en sten er der nogen siger og
derfor har den også fået det tilnavn der hedder en "fattigmandshest", netop
fordi den er så nøjsom. Nogle giver den stort set kun hø, halm og vitaminer,
mineraler men det er jeg nok ikke helt tilhænger af. Men du kan altid som en
tommelfingerregel se på din hests foderstand og pelsglans om den trives.
Spørg evt. hvad den har fået før at spise og hvor meget. Hvor meget en hest
skal have at spise er jo også lidt afhængig af hvor meget og lidt motion den
får hver dag og om den går udenfor om dagen på fold i vinterperioden for så
bruger den også energi på at holde varmen. En nordbakke har jo lidt tendens
til at blive lidt for kraftig og de spiser så at sige rub og stub af
strøelse i boksen. Den nye type nordbakker er en mere slank og sporty type
end den gammeldags lidt tunge nordbakke som alle kender. Hvilken type man
bedst kan lide er jo forskelligt.

--
Hilsen
Annette

Fra : Marlene

Dato : 19-02-03 13:48

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e5374fc$0$199$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hejsa

Snip

En nordbakke har jo lidt tendens
> til at blive lidt for kraftig og de spiser så at sige rub og stub af
> strøelse i boksen.

Snip

Det gjorde min fjordhest også, inden jeg overtog hende. Nu rører hun faktisk
ikke halmen (men hun får sikkert også rigeligt at spise nu..... ;) )

Mvh. Marlene.

Fra : Marlene

Dato : 19-02-03 13:18

Betina von Ahnen Thygesen <betina@deskstar.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e535e8b$0$71695$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
>
> Hilsen Betina
>
> PS ved godt det ikke hedder en fjordbagge men det dækker ligesom de to

Jo, fjordheste er meget nøjsomme. Da jeg overtog Musse - min næsten
30-årige - havde hun sådan set kun fået valset havre det meste af sit liv
(og har aldrig været syg). Nu får hun lidt blandet: valset havre, Cavalor
"Pianissimo", wraphø og masser af gulerødder. Hun vil nu helst have
gulerødder hele tiden!!!!! Desuden får hun mineraler i pilleform hver dag.

Fik du forresten fat i rideskolen i Rødekro angående de to fjordheste, der
skulle slagtes?

Mvh. Marlene.

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 20-02-03 00:30

Hej Malene

Nej jeg har ikke fået kontaktet dem. Ved ikke rigtig hvor jeg skal lede
efter numre osv...
Men jeg håber at de er kommet videre til nogle der værdsætter dem!

Hilsen Betina

Fra : Marlene

Dato : 20-02-03 09:55

Betina von Ahnen Thygesen <betina@deskstar.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e541393$0$71641$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> efter numre osv...
> Men jeg håber at de er kommet videre til nogle der værdsætter dem!

Du kan jo altid ringe til Oplysningen eller søge på www.krak.dk
rideskole/centre i Rødekro.... Jeg håber også, at de er blevet solgt til
anden side.

Mvh. Marlene.

Fra : mus

Dato : 19-02-03 13:47

Jeg har et eksempel på en fjordhest der skal have masser af foder,
Kraftfoder, hø, gulerødder etc. Den har en tendens til at være for tynd.
Rides der hver dag taber hun sig straks. Så det er nok lidt individuelt men
det modsatte, at de er nemme at fodre er nok mere typisk.

Laila

Fra : Tanja Bromley

Dato : 19-02-03 14:51

"Betina von Ahnen Thygesen" <betina@deskstar.dk> skrev i en meddelelse
> Eftersom det er Fjordbaggen der har stjålet mit hjerte, har jeg nu et
> spørgsmål. Jeg har læst og hørt at det er en nøjsom hest mht foder. Er det
> rigtigt? Og i så fald hvad fodrer i andre jeres fjordbagge/r med?

De fleste er nøjsomme, og det skal man være opmærksom på.

Som eksempel kan du lige få min Fjordhest's foderplan:

Wrap: 7,5 kg
Roepiller: 0,9 kg (bliver til over 5 kg foder, når der er tilsat vand)
Toasted soja: 0,4 kg
BoviMin (vitamin/mineral): 30 g
A.D.E m. Selen (flydende): 15 ml (ugentligt)
Foderkridt: 40 g
Halm ad libitum

Jeg har ladet roepillerne erstatte en evt. korn-ration, fordi roepillerne
mætter uden at give fedt på sidebenene, og dermed undgår jeg så også
halmvom.
Han fungerer fint på denne fodring, og kan yde let arbejde uden justeringer.

/Tanja