Legetøj/udfordring
Fra : Zirfelt

Dato : 18-02-03 15:54

Min nye Islænder er et rigtig larmehoved. Jo mere en plastikdunk larmer, når
han står og slår med forbenet, jo bedre. Han er også god til at bide fast i
den, og så kaste den op i luften.
Jeg lagde en stor plastikpresenning ind i folden, og straks stod begge
vallakkerne på den, i mens de bed og ruskede i den. Og det er jo en skøn
træning for min nervøse hoppe.
Jeg har også prøvet at stå på lidt afstand og slå en paraply op og i, sådan
ca. 50 gang ind til vallakken kom hen og ville være med.
Men hvad gør i andre for at aktiver jeres heste og vende dem til "farlige"
ting?

PS. De har naturligvis kun tingene inde på folden under opsyn.

--
Fortsat god og positiv dag

ZIRAX
v. Irene Zirfelt
Løgstørvej 84
9600 Års
98 62 31 31
www.zirfelt.dk

Fra : Anet

Dato : 18-02-03 16:12

Der har et par gange været vist en god udsendelse fra en mand der bor i
Norge. Han har jyder. Han bruger dem i skovene og i programmet ser man
hvordan han træner sine heste. Det var helt vildt hvad han kunne vænne sine
heste til. Han brugte også mange timer om dagen på dem. Han sagde noget med
så vidt jeg husker at hvis en hest ikke kunne stå stille i skoven så kunne
det betyde døden for ham. Man så b.la at han bare sagde pruh (en eller anden
stopkommando) og hesten stoppede straks med en stor træstamme
hængende/slæbende bagved sig. Så så man at han slæbte rundt på en dunk i
snor ved siden af hesten og den skramlede og larmede. Så kom han forskelligt
op over ryggen på hesten. For mig at se så var hestene så vant til det og de
blinkede knap med øjnene. En rigtig god udsendelse som du sikkert ville få
noget ud af at se.

--
Hilsen
Annette

Fra : PJM

Dato : 18-02-03 17:31

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
de
> blinkede knap med øjnene. En rigtig god udsendelse som du sikkert ville få

Ja, det var dejligt at se. Han tog også hesten med ind i en garage og
startede en traktor og slap en motorsav løs foran den.

mvh
pjm

Fra : Anet

Dato : 18-02-03 20:27

">
> Ja, det var dejligt at se. Han tog også hesten med ind i en garage og
> startede en traktor og slap en motorsav løs foran den.
>
> mvh
> pjm

(klip)

Ja, det var netop den udsendelse som jeg mente.

Vi kigger på busser. Vi holder i indkørslen( ikke så lang indkørsel) og når
busserne kommer så står hesten med mig på ryggen og kigger. Indimellem er vi
jo også så heldige at vores børn her i huset er med hjem med bussen og skal
af. Det er jo lidt hyggeligt at hente børn ved bussen til hest med 3 hunde.

--
Hilsen
Annette

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 18-02-03 22:32

> [...]
> Der har et par gange været vist en god udsendelse fra en mand der bor i
> Norge. Han har jyder. Han bruger dem i skovene og i programmet ser man

[snip]

Manden hedder, som jeg også tidligere har nævnt, Jørgen Kvarme. Jeg lavede
lige et par snedige søgninger vha. Google, og er mere eller mindre kommet
frem til, at han underviser på Tomb Jordbruksskole i Råde ikke så langt fra
Moss, og tilsyneladende også tager ud og holder opvisninger med Jydske Heste
og Nordsvenske Heste (?).

Det kunne være spændende at se ham 'live' engang.

Kilderne er iøvrigt at finde her:

http://www.tomb.no/studie.htm
http://www.markensgrode.com/hovedsider/program_2002.htm

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Zirfelt

Dato : 19-02-03 13:40

Jeg har tit hørt om ham, og er helt sikker på at jeg vil få noget ud af at
se ham. Det lyder som om han har styr på det"

--
Fortsat god og positiv dag

ZIRAX
v. Irene Zirfelt
Løgstørvej 84
9600 Års
98 62 31 31
www.zirfelt.dk

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 18-02-03 18:39

"Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk> wrote:

>Min nye Islænder er et rigtig larmehoved. Jo mere en plastikdunk larmer, når
>han står og slår med forbenet, jo bedre. Han er også god til at bide fast i
>den, og så kaste den op i luften.

Hvilken herlig hest. Tillykke !!!

>Men hvad gør i andre for at aktiver jeres heste og vende dem til "farlige"
>ting?

Det mest farlige og sjove vi ved er at gå ned til stationen og se
toget komme ind og læsse en masse mennesker af/på. Det er også sjovt
at stå ved bommene når toget kører forbi.

>PS. De har naturligvis kun tingene inde på folden under opsyn.

Jaeh... Det er lidt svært at få toget ind på folden. Derfor går vi ned
og rør ve'et i stedet for.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Zirfelt

Dato : 19-02-03 15:00

> Jaeh... Det er lidt svært at få toget ind på folden.
------Klip-----
Ja heldigvis da
Men det kræver da vist også nogle gode heste-nerver at hilse på et tog.

Fortsat god og positiv dag

ZIRAX
v. Irene Zirfelt
Løgstørvej 84
9600 Års
98 62 31 31

Fra : Musen

Dato : 18-02-03 21:56

> [...]
når
> han står og slår med forbenet, jo bedre. Han er også god til at bide fast

Hvor fedt!!

> [...]
sådan
> ca. 50 gang ind til vallakken kom hen og ville være med.

Sikke nogle seje hoveder du har der

> Men hvad gør i andre for at aktiver jeres heste og vende dem til "farlige"
> ting?

Tjae, for Nilco der er temmelig nervøst anlagt er det en stor udfordring at
få forbi den store hvide sten i indkørslen. Vi har passeret den sådan ca.
1000 gange, men man KAN jo aldrig vide, om det lige er idag den bider.
Vasketøj på tørresnoren er også en kæmpe overvindelse at komme forbi, også
selvom de tit går i haven om sommeren og nærmest gnider sig op af det.... Så
her skal der ikke så meget til. Til gengæld rører det hende ikke, at der
kommer en kæmpestor traktor med gyllevogn drønende forbi kun en meter fra
hvor vi går...Den er ikke farlig.
Iår har vi haft halmen til at stå udenfor, afdækket af presseninger. Der gik
tre dage før hun nærmede sig det hjørne af folden, hvor de stod på den anden
side. Men nu har hun faktisk vænnet sig så meget til det, at selv når det
blafrer helt vildt er hun ligeglad
Til jul får de altid vores aflagte juletræ. Det er en kæmpe succes hvert år,
og det bliver simpelthen kastet rundt, sparket til og flået i, indtil de
gnaver det helt i stykker, så der til sidst kun er en lille pind tilbage.
Det går der mange timer med.

Venlig hilsen Musen

Fra : taina

Dato : 19-02-03 00:09

"Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk> skrev

> [...]
sådan
> ca. 50 gang ind til vallakken kom hen og ville være med.

hihi, det lyder som om i har det sjovt. Det vil jeg prøve en dag.

> Men hvad gør i andre for at aktiver jeres heste og vende dem til "farlige"
> ting?

Jeg tuller bare rundt i ridehallen med fuldblodstingen. Lærer at gå efter
mig, stoppe, bakke og vende. Nyeste projekt er at få hende til at stå
stille, selv om jeg går og komme når jeg kalder - lykkes langt fra altid,
men jeg bilder mig ind, at vi har det sjovt.

Ellers kan du måske hente inspiration i westerndisciplinen Trail, hvor man
skal åbne og lukke låger fra hesteryg, gå hen over plastik (ja, den er du jo
godt i gang med) og andre ting, som jeg ikke ved hvad er - men er der ikke
nogen westernryttere herinde, der har styr på den slags?

mvh. tina

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 19-02-03 08:51

Zirfelt wrote:
> Men hvad gør i andre for at aktiver jeres heste og vende dem til "farlige"
> ting?

Én af de ting vi gør er at give hestene halm (en minibig) med traktoren
ca. en gang om ugen. Da både heste, halm og traktor er indenfor i
laden/stalden er det lidt af en overvindelse for nogle få af hestene -
men de plejer alligevel at være ret nysgerrige.

Én af vores heste er faktisk lige lovligt nysgerrig. Han har en tendens
til at ville helt hen til traktoren, og flytter sig ikke bare sådan
lige. Så må man pænt stige ud, flytte ham og sætte sig ind igen. Når man
så er klar igen, så står han der selvfølgelig igen - med et ben på hver
side af forhjulet.

-dennis

Fra : Marlene

Dato : 19-02-03 09:21

Dennis Thrysøe <dennis@geysirheste.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e533752$0$154$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Snip

> [...]
> lige. Så må man pænt stige ud, flytte ham og sætte sig ind igen. Når man
> så er klar igen, så står han der selvfølgelig igen - med et ben på hver

Ha, ha, jeg kan lige se det for mig :) Hvilken dejlig hest!

Mvh. Marlene.

Fra : JN

Dato : 19-02-03 12:31

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lige. Så må man pænt stige ud, flytte ham og sætte sig ind igen. Når man
> så er klar igen, så står han der selvfølgelig igen - med et ben på hver

Vi har også et par isbukke. Den ene vil helst betragte vores gamle traktor

M E G E T stor afstand. Den anden tror at den kan spises!. Den bogstaveligt
står og slikker på traktoren imens man vil køre - og stiller sig også gerne
i vejen.

Lisbeth

Fra : Zirfelt

Dato : 19-02-03 15:00

Tak for alle jeres herlige svar.
Det er skønt at høre om hvor forskellige heste dog er. Lige fra træning med
en FARLIG hvid sten, til en hest der ikke vil flytte sig for traktoren.
Da Tina skrev "westerndisciplinen Trail" ved jeg godt at det er teknikerne
der fra hun mener. Men hvad gjorde jeg? Gik ud og kiggede på min lavbenet
Islænderhoppe, der er mere bred end hun er høj (næsten) og forstillede mig
hende ride western ridning
Min drøm er en dag, at få en bane med en havelåge, plastik, et par spring,
en trailer o.s.v.
--
Fortsat god og positiv dag

ZIRAX
v. Irene Zirfelt
Løgstørvej 84
9600 Års
98 62 31 31
www.zirfelt.dk

Fra : Anet

Dato : 19-02-03 16:08

Der er jo ingen der siger at man helt skal hellige sig en bestemt gren inden
for ridningen for man kan godt tage gode ideer fra den en og den anden gren
og få gode ting ud af det.

--
Hilsen
Annette

Fra : taina

Dato : 19-02-03 23:14

"Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Min drøm er en dag, at få en bane med en havelåge, plastik, et par spring,
> en trailer o.s.v.

Sig til, når du får den. Så kommer jeg og besøger dig

mvh. tina

Fra : Zirfelt

Dato : 20-02-03 20:58

> Sig til, når du får den. Så kommer jeg og besøger dig
------------klip----------
Foreløbig er det vist kun en drøm

Fortsat god og positiv dag
ZIRAX
v. Irene Zirfelt
Løgstørvej 84
9600 Års
98 62 31 31
www.zirfelt.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 21-02-03 13:37

> Men hvad gør i andre for at aktiver jeres heste og vende dem til "farlige"
> ting?

Det eneste mine heste gider aktivere sig med er gamle juletræer/grantræer
..... De får dem i hele træer i folden og som ophængte grene i stalden.

For at vende dem til ting herhjemme på gården, ligger jeg "farlige" ting ud
som de skal passere på vej til og fra fold og når de er blevet fortrolige
med tingene skifter jeg dem ud med nye "farlige" ting og ligger dem
forskellige steder, så de evt. er nødt til at gå i en slags zig-zag. Foran
leddet smider jeg af og til en stor gammel trædør, som de er nødt til at gå
på for at komme ind i folden.
Måske lader jeg bilen eller traktoren stå og tøffe imens; hvor de er nødt
til at gå ret tæt på den for at komme forbi eller jeg trækker dem på fold
imens min mand er ved at larme ret kraftigt med nogle maskiner eller lign
lige i nærheden.
På den måde virker det ikke så meget som træning fordi det bliver en del af
hverdagen.

Iben

Fra : Marlene

Dato : 21-02-03 14:32

Iben Holst <ria@os.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e561e03$0$31959$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Det eneste mine heste gider aktivere sig med er gamle juletræer/grantræer
> .... De får dem i hele træer i folden og som ophængte grene i stalden.

Snip

Det gjorde jeg også her efter jul efter gruppens forslag herinde. Men det
var ikke så interessant!!! Hun vil hellere lege med træstuppe - de kan
nemlig trilles med, bruges som kløpind osv. Og hvis der kommer en halmballe
ud på marken, skal den lige rulles rundt nogle gange!!!

Mvh. Marlene.