sadeltilpasning
Fra : taina

Dato : 18-02-03 02:06

Hejsa

Er der nogen af jer, der ved, om der er skrevet bøger om sadeltilpasning?
Eller hvor man i øvrigt kan læse om emnet?

Mvh. tina

Fra : Tine Gade

Dato : 18-02-03 09:26

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-02-03 09:35

In article <Pine.GSO.4.21.0302180922450.3240-100000@ran.miba.auc.dk>, Tine Gade wrote:
> Hejsa.
> Det er nok en af de ting der er meget svære at læse sig til. Jeg synes du
> skal investere i en rigtig tilpasning af din sadel af en sadelmager,
> samtidigt kunne han jo forklare dig hvad han kigger efter. En forkert
> tilpasset sadel kan, udover skavremærker ved manken, give trykninger og
> andre problemer.

Og permanent skade hesten, hvis den er forkert nok, og du rider
længe nok med den, specielt hvis det er en unghest. Så ja, brug
en sadelmager.

JonB

Fra : taina

Dato : 18-02-03 09:53

Gade wrote:

> Og permanent skade hesten, hvis den er forkert nok, og du rider
> længe nok med den, specielt hvis det er en unghest. Så ja, brug
> en sadelmager.

Ja, se mit problem er, at jeg brugte en sadelmager. Og det var simpelt hen
ikke godt nok. Min hest begyndte at lave schenkelvigninger ned ad
staldgangen (og det har vi altså ikke lært enden) hun bed ad sadlen og
nægtede at stå stille, når jeg skulle op (det har vi lært!).
Så jeg fik en hestemassør ud, og det viste sig, at det lille kræ havde så
ondt, så ondt i ryggen. Det viste sig også at der var for lidt plads mellem
sadelpuderne, så der ikke var plads til rygraden.
Sadelmageren var altså en, der har ry for at være en af Danmarks bedste!

Så nu er jeg begyndt at arbejde efter ideen om, at jo mere man selv ved, jo
bedre kan man tjekke, om de andre også ved, hvad de laver!!

Derfor vil jeg gerne selv vide noget mere om, hvordan sadlen skal ligge, men
har desværre ikke fundet noget litteratur om emnet.

Mvh. tina

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-02-03 09:59

In article <iwm4a.9229$Qg2.654@news.get2net.dk>, taina wrote:

[klip]

> [...]
> staldgangen (og det har vi altså ikke lært enden) hun bed ad sadlen og
> nægtede at stå stille, når jeg skulle op (det har vi lært!).

av av, jeg ville brokke mig højlydt til sadelmageren.

> [...]
> sadelpuderne, så der ikke var plads til rygraden.
> Sadelmageren var altså en, der har ry for at være en af Danmarks bedste!

skod, men han kan jo have lavet en fejl, har du snakket med ham?

> Så nu er jeg begyndt at arbejde efter ideen om, at jo mere man selv ved, jo
> bedre kan man tjekke, om de andre også ved, hvad de laver!!

helt enig.

> Derfor vil jeg gerne selv vide noget mere om, hvordan sadlen skal ligge, men
> har desværre ikke fundet noget litteratur om emnet.

spørg sadelmageren ;-D Nej, seriøst, de må da have noget litteratur.
Evt. kan du spørge en anden sadelmager.

JonB

Fra : Tine Gade

Dato : 18-02-03 10:06

Fra : Anet

Dato : 18-02-03 12:18

Det her er jo et område som man desværre først har fået øjenene rigtig op
for her for nogle år siden. Før lagde man jo en sadel på en pony....en pony
har jo en bred ryg og tit skulle sådan en pony jo have haft en sadel med en
bred bom.

En lidt tommelfingerregel som jeg selv går ud fra er at en kraftig hest over
ryggen skal have en bred bom. Find en sadel som er stoppet med godt
materiale og køb ikke den første bedste sadel. Prøv ligesom at vurdere om
sadlen giver hesten skulderfrihed så den ikke trykker der. Kig på om sadlen
har sit centralpunkt så rytteren ikke kommer til at ligesom baglæns ned af
ryggen på hesten da det belaster hesten mere i ryggen. Se at der er god
frihøjde imellem manke, rygrad og så selve sadlen. Bedøm om puderne lige
under sædet (som du selv skriver) ligger ved siden af rygraden. Check
hvordan gjorden ligger i forhold til sadelen. Den må ikke ligge så den
gnaver bag forbenene. Se om sadlen ligger godt til hele vejen rundt. Prøv at
ride i den og efter en halv time så stå af og vurder kritisk om den stadig
ligger godt. Tag sadlen af og se om hårene under sadlen er vendt forkert så
sadlen evt. har rusched frem.

Mange forretninger har den service at man kan låne sadler med hjem og prøve.
Jeg havde 7 sadler med hjem og så gik vi ellers i gang. Vi var et par
stykker og så med meget kritiske øjne på hver enkelt sadel. Og noget som jeg
havde succes med....jeg valgte faktisk et mærke der ikke er så kendt men det
var netop den der lå godt på hesten.

Få evt. en hestemassør til at kigge med også inden du køber sadlen. Jeg fik
lov til at prøve min sadel i 14 dage før jeg betalte for den.

--
Hilsen
Annette

Fra : Marlene

Dato : 18-02-03 14:50

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e52166b$0$13247$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
over
> ryggen skal have en bred bom. Find en sadel som er stoppet med godt

Snip

Tusind tak for det grundige svar - det kunne jeg lige bruge (har gemt det!)
:)

Mvh. Marlene.

Fra : taina

Dato : 18-02-03 23:38

Hej Annette

Det er vist også den metode, jeg er nået frem til virker bedst. Men næste
problem er, at der blandt de sadelmagere, jeg har snakket med, er uenighed
om Wintecs og Bates' luftstoppede sadler.
Nogle klapper i deres små hænder over den og anbefaler den til alt med sart
ryg. Andre mener, at det er noget forfærdeligt bavl, fordi man risikerer, at
rytteren sidder og "skvulper" frem og tilbage med vægten, som når man sidder
i en vandseng.

Hvis man nu vidste lidt mere om, hvor en sadel skal ligge, hvilke muskler,
den ligger på, hvad de hænger fast i osv, havde man nok lidt større mulighed
for at beslutte sig for, hvad man selv mener. Og det kan da ikke passe, at
man skal til England og tage en uddannelse som sadelmager for at lære lidt
mere...?

(Og nej, der findes ikke nogen rigtig sadelmager uddannelse i Danmark. En
"sadelmager" kan lige så godt have polstret møbler i hele hans uddannelse.
Skræmmende, ikke?)

STORT SUK! fra tina (der nu har fundet en god hestemassør og en sadelmager
uddannet i England)

Fra : Marlene

Dato : 19-02-03 09:03

taina <tante-t@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:RAy4a.35$Bp2.32@news.get2net.dk...
Snip

> [...]
> man skal til England og tage en uddannelse som sadelmager for at lære lidt

Ja, se det er jo lige den form for undervisning (sammen med ridning), som
jeg efterlyser i min annonce på Hestenettet! Jeg er nok lidt naiv, for jeg
troede sådan set, at alle dem, der havde hest, vidste alt om udstyr, hvordan
sadlen skal ligge, så den ikke trykker osv. Men det er åbenbart svært at
opdrive den form for undervisning :(

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 19-02-03 13:05

Det med sadler har man ikke forkuseret så meget på før om den lå rigtigt på
hestens ryg. Før fokuserede man mere på om den passede til rytterens bagdel
og ben osv.
Jeg har set heste der har været halt af en forkert sadel eller en knækket
bom. Jeg har set en sød pony sparke efter børn fordi den fik en sadel på med
en knækket bom. Det er godt at der kommer flere og flere af disse uddannede
folk tilbage til Danmark. Jeg går ikke så meget op i sadelmærker men mere op
i hvordan den ligger på hesten og om den er solidt lavet osv.

--
Hilsen
Annette

Fra : Anet

Dato : 19-02-03 13:24

Hejsa

Jeg har også kigget en del på de kunsstofsadler og dem med luft. Men jeg har
vendt mig tilbage til de gammeldags lædersadler igen. Jeg syntes ikke helt
at de opfyldte mine krav når de lå på hesten og var ligesom heller ikke
særlig behagelige at sidde i.
Jeg har så til gengæld prøvet at ride med gelepad og det vil jeg måske mere
mene vil skåne hestens ryg da trykket bliver fordelt bedre og mere skånsomt
med dem.Men det skal lige siges i samme åndedrag at et gelepad ikke kan
erstatte en rigtig tilpasset sadel.....

--
Hilsen
Annette

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 19-02-03 20:24

On Tue, 18 Feb 2003 23:37:31 +0100, "taina" <tante-t@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>rytteren sidder og "skvulper" frem og tilbage med vægten, som når man sidder

   Man skal osse tage højde for at luft jo udvider sig alt efter
temperaturen :) Umiddelbart er det bedste vel sådan set et par
sadelpuder der nærmest ligger løst på hesten med et par bløde
sadelklapper på. Dermed kommer alt det der "skal passe til hesten" til
at være situeret oven på hesten og dermed er der færre ting der skal
passes til :)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.