tilridning
Fra : Musen

Dato : 17-02-03 22:23

Ja nu nærmer foråret sig jo og på et eller andet tidspunkt skal vi jo have
redet Ronzo til. Men altså, problemet er jo at han er shetlænder, så jeg kan
jo ikke selv gøre det. Hvad gør man så? Kan man ride en hest til uden at
ride den...Ja altså *GG*
Eller skal man have nogen til det, der har en lille erfaren pige der kan
gøre det? Hvad har I andre gjort, hvis I da har gjort noget?
Og hvad koster det mon hvis vi skal have andre til det?
Vi kan vel gøre meget af forarbejdet selv, såsom at vænne ham til sadlen,
hovedtøjet, biddet og tøjlerne.
Er der nogle bøger der er gode at læse inden vi går igang med sådan et
projekt? Er lige gået igang med Fra hest til rytter og der er da en del at
hente der, men er der andre?

Venlig hilsen Musen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-02-03 00:16

In article <3e5152be$0$13162$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Musen wrote:
> [...]
> jo ikke selv gøre det. Hvad gør man så? Kan man ride en hest til uden at

Du kan ivertfald komme langt uden at skulle sidde på hesten.
Du kan fx. lære den at flytte sig for tryk, og med lange tøjler,
fx. køretøjler, så kan du gå på jorden bag ved den og styre den.

> Eller skal man have nogen til det, der har en lille erfaren pige der kan
> gøre det? Hvad har I andre gjort, hvis I da har gjort noget?

Jeg red min lille søsters shetlænder til. Så red jeg hendes welsh mountain
til, og så min egen kat1. der dog nogle år efter blev hendes, og så en
hest, der nogle år efter blev hendes... *suk* det er hårdt at være storebror,
knapt som det er begyndt at gå godt, så er man for stor til pony'en, eller
skal til at læse, og så kan man ikke passe hesten.

> Og hvad koster det mon hvis vi skal have andre til det?

Tja, det er jo svært at få en berider i den størrelse. Det i måske kunne
bruge var en knægt/tøs der er stor nok til at kunne ride, og styre hesten
og så en underviser der underviser dem begge.

> Vi kan vel gøre meget af forarbejdet selv, såsom at vænne ham til sadlen,
> hovedtøjet, biddet og tøjlerne.

Helt sikkert, men også mere end det.

> Er der nogle bøger der er gode at læse inden vi går igang med sådan et
> projekt? Er lige gået igang med Fra hest til rytter og der er da en del at
> hente der, men er der andre?

Jeg har givet min søster en eller anden bog omkring det at arbejde fra
jorden. Jeg kan dog ikke lige på stående fod huske hvad den hed.

JonB

Fra : ticka

Dato : 18-02-03 00:18

"Musen" skrev d. 17-02-03 22:23 dette indlæg :
> [...]
jeg kan
> jo ikke selv gøre det. Hvad gør man så? Kan man ride en hest til uden

Hejsa!
Mine egne to sheetier var der ikke de store problemer med. Gennem deres
første leveår har de været vant til - pga deres størrelser og deres
nuttede udseende - tror jeg - at alle, både store og små mennesker
omfavnede dem. Jeg har to døtre, hvor den ældste dengang var ti, og
havde redet i nogle år. Allerede før hun begyndte at ride på dem, kendte
de til kommandoer fra jorden, fordi vi havde lavet en masse arbejde fra
jorden med dem. Du kan sagtens lære dem at gå til siden ved berøring, at
standse, skridte trave og galoppere før de bliver redet på.
....men derefter er du nok nød til at skaffe en spinkel pige/dreng, der
har evner og lyst til at ride ham til.

Mvh.
Heidi

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia J

Dato : 18-02-03 09:34

"Musen" <xxmivse@sol.dkxx> wrote in message
> Ja nu nærmer foråret sig jo og på et eller andet tidspunkt skal vi jo have
> redet Ronzo til. Men altså, problemet er jo at han er shetlænder, så jeg
kan

Øhm, er han ikke kun 2½? Ponyer er længere tid om at vokse færdigt, jeg
ville ikke engang tænke på at begynde før han var 4.

:Pia

Fra : PJM

Dato : 18-02-03 10:24

"Musen" <xxmivse@sol.dkxx> skrev i en meddelelse
> Ja nu nærmer foråret sig jo og på et eller andet tidspunkt skal vi jo have
> redet Ronzo til.

Sgu da vel ikke allerede nu? Det er da mindst et år for tidligt.

mvh
pjm

Fra : Anet

Dato : 18-02-03 12:34

Hej Musen

Nu har jeg jo fulgt lidt med i Ronzos skæbne her i gruppen. Det er jo ikke
så længe du har haft ham og har I opnået en virkelig god og gensidig tillid
nu? Det syntes jeg er en vigtig del af en tilridning at der er gensidig
tillid. Jeg ville nok også vente med at tilride ham da han stort set ikke
var i så god stand da du fik ham. Vent evt. til næste forår hvor hans almen
tilstand forhåbentlig er bedre. Med ungheste er min mening at man skal
skynde sig langsomt. Det vil sige give sig tid og tid og atter tid og så
belønner det sig for så kommer man hurtigere videre.
Når du kommer der til hvor du vil tilride ham så væn ham til trense, sadel
og daskende bøjler og gå ture med ham. Kør ham evt. i to liner så han er
styrbar i volter og ned af vejen og til højre af en sti og til venstre ad en
anden vej osv. Når han så kan gå pænt så finder du en rolig og godt ridende
pige og får hende til at hjælpe dig. En pige der ikke vejer for meget. Så
giver du hende et ben så hun bare ligger over ham og I roser og snakker med
ham. Dette gør i fra begge sider af flere gange. Næste gang det samme osv.
Når I føler han er tryg ved det så ligger pigen benet over hesten så hun
kommer til at sidde rigtigt op og I roser og snakker osv. Om i skridter med
pigen liggende vil jeg foretrække først men det kan I jo selv om. Så trækker
du og I roser og sådan fortsætter I indtil hun kan trave i longe på ham og
så går det ellers som regel roligt. Det er altid en god ide´ at have en
longe på hesten som du holder i hvis hesten pludselig farer fremad så du har
fat i den lange ende og kan hjælpe hesten og pigen hurtigt.

--
Hilsen
Annette

Fra : Marlene

Dato : 18-02-03 14:54

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e521a2b$0$13183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
Snip

> [...]
> styrbar i volter og ned af vejen og til højre af en sti og til venstre ad

Snip

Igen et dejligt uddybende svar, som jeg også kan bruge lige nu og her :) Har
nemlig lige for et par timer siden været ved at lægge sadel på min gamle
fjordhest, der jo ikke har været redet i en del år nu, og som før bukkede,
bare man kiggede på hendes ryg! Jeg har i et stykke tid ligget over hendes
ryg, og det har også gået ok. Jeg startede idag med at lægge gjorden over
hendes ryg (den var taget af, da den ikke mere kan nå om maven!), og det
sagde hun ikke noget til. Da sadlen kom op på ryggen - efter hun selv havde
undersøgt den grundigt - kom der lige et lille buk, og vupti så fløj sadlen
af. Ha, ha, det så sjovt ud. Det var så nok for idag - vi prøver igen om et
par dage............

I øvrigt et vidunderligt udevejr - solen skinner fra en skyfri himmel.

Mvh. Marlene.

Fra : Lotte Maria Engilber~

Dato : 18-02-03 20:26

Hej Alle

He he ...jeg sidder her og føler mig helt heldig Jeg lagde sadel på min
4 årige islænderhoppe for 3 dage siden, hun har aldrig haft noget på ryggen
men tog det med ophøjet ro.
Jeg har dog ikke prøvet med stigbøjlerne nede...måske der kommer et buk der

Bruger I alle longe ved tilridning?

Fra : Anet

Dato : 18-02-03 20:17

Hejsa

Som sådan er jeg nu ikke vildt betaget af at bruge en longe men den er rar
at have på når man arbejder med en hest da den er lidt længere end et tov.
Et bid syntes jeg er så hårdt igen at tage fat i hvis en hest hopper lidt
fremad. Hvis man så for at stoppe hesten tager fat i biddet så kan man
risikere at hesten stejler og det er jo en dum start at få. Kør evt. din
hest hvis du bedre kan lide den metode.

--
Hilsen
Annette

Fra : Lotte Maria Engilber~

Dato : 18-02-03 20:32

Ups....
Glemte da helt at skrive:

Hilsen

Lotte

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 19-02-03 08:45

Lotte Maria Engilbertsdottir wrote:
> [...]
> men tog det med ophøjet ro.
> Jeg har dog ikke prøvet med stigbøjlerne nede...måske der kommer et buk der

Måske. Måske ikke. Nogen heste tager det ganske roligt helt fra start
til slut.

> Bruger I alle longe ved tilridning?

Nogen gange. Vi plejer at longere i en runddel (rund indhegning af træ -
12 m. i diameter). Der bruger vi longe efter behov.

-dennis

Fra : Nina Svanholm

Dato : 20-02-03 11:03

> Bruger I alle longe ved tilridning?

Nej! Jeg har tilredet alt fra Frisere til Welsh ponyer, og jeg har aldrig
brugt longe, jeg bryder mig ganske enkelt ikke om det. Jeg tror at hvis det
var mig der var en hest der skulle longeres så ville jeg gøre alt hvad der
stod i min magt for at slippe for at gå rundt i en cirkel!
Jeg går mange ture med dem og arbejder meget med dem fra jorden, væner dem
til sadel osv. Lige pludselig er der en dag hvor jeg ligesom bare kan mærke
at det er i dag at jeg for første gang skal op og side, og så er det det jeg
gør, helt uden bøvl

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Musen

Dato : 18-02-03 21:42

> Nu har jeg jo fulgt lidt med i Ronzos skæbne her i gruppen. Det er jo ikke
> så længe du har haft ham og har I opnået en virkelig god og gensidig
tillid
> nu?

Tjnae...Altså det var jo egentlig den jeg gerne ville øge. For der er da
helt klart sket meget, men det var også den slags råd jeg søgte, altså til
tillidsøveler...

> [...]
> skynde sig langsomt. Det vil sige give sig tid og tid og atter tid og så
> belønner det sig for så kommer man hurtigere videre.

Men vi kan vel godt begynde at starte med "tilridningen" nu kan vi ikke?
Altså jeg mener, lære ham at stå stille når han skal, gå pænt i træktov og
måske gå ture med ham langs vejen så han vænner sig til trafikken (vi bor på
landet så den er ikke så vild, men alligevel) Eller er det også bedst at
vente med det? Det er jo ikke fordi vi har spor travlt, nærmere tværtimod,
for lige omlidt får vi barn nummer to, og så er der jo rigeligt at se til,
så det passer mig faktisk meget fint at vente med selve tilridningen til
næste år. Men jeg troede egentlig at det var når hesten var 3 år, at
den var klar, det kan jeg da huske fra jeg gik på rideskole, der havde de
mange 3-års som de tilred...Men det var selvfølgelig også store heste....
sikke et held at jeg spurgte...
Hvor længe KAN man egentlig vente? Skal de helst tilrides inden de er et
vist antal år, eller er det ligemeget? Vi skal jo egentlig ikke bruge ham
til at ride på endnu, så på sin vis kan det jo være ligemeget om det bliver
næste forår eller næste igen, jeg var mere bange for at komme til at gøre
det for sent....

> [...]
> styrbar i volter og ned af vejen og til højre af en sti og til venstre ad

Når du skriver "kør" ham mener du så gå bagved ham med køretøjler eller
hvordan?

> [...]
har
> fat i den lange ende og kan hjælpe hesten og pigen hurtigt.

Det lyder ret smart...Men det varer jo lige noget tid endnu før vi når
dertil.

Endnu engang tak for hjælpen

Venlig hilsen Musen

Fra : Pia J

Dato : 19-02-03 07:37

Du kan sagtens lave de indledende øvelser med at gå tur og den slags. Han
kan også godt vænne sig til at have fx et underlag spændt på ryggen. Men lad
være med at sætte rytter på før han er 4 gerne 5! Lær ham forskellige
kommandoer som stå, skridt, trav eller "cirkusnumre" - så han vænner sig til
at arbejde og synes du er hammersjov at være sammen med. Senere kan du
tilføje hovedtøj, men start ikke med det, da man nemt kommer til at trække i
biddet når man skal lære dem at blive gået med, og det skal ikke være hans
første oplevelse af det.

Jeg har selv set resultatet af en pony der var tilredet for tidligt, totalt
smadrede ben som 5-årig. De er ikke udvokset så tidligt som heste, deres
knogler kan ikke tåle for stor belastning, heller ikke for meget longering,
da det er en ensformig måde at bevæge sig på og lægger et forkert slid på
leddene, som stadig ikke er færdige.

Mht til balance øvelser som at skridte hen over bomme på jorden - er der
nogen der ved, hvor tidligt man må starte med det?

Når han en gang er klar og du måske ikke har en let rytter tilgængelig, kan
du jo altid starte med at lægge en 10 kg sæk kartofler henover og alt muligt
andet som flagrer, bøjler der dasker osv - så er han da rimelig hærdet den
dag der kommer rytter på.

:Pia

Fra : Lotte Maria Engilber~

Dato : 19-02-03 09:05

Mens vi er ved emnet ... hvordan har i andre vænnet Jeres heste til
trafik?
Jeg bor på landet men der er rimelig meget trafik og folk kører stærkt
samtidig er vejen ikke så bred.
Hvordan vænner jeg min unghest på til det?
Hilsen

Lotte

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 19-02-03 09:10

> [...]
> samtidig er vejen ikke så bred.
> Hvordan vænner jeg min unghest på til det?

Ja, det er jo nok ikke helt nemt.

Vi er så heldige at have en bro over motorvejen lige i nærheden. Den
udgør en god trafiktræning, uden at man egentligt kommer i kontakt med
trafikken.

-dennis

Fra : Marlene

Dato : 19-02-03 09:12

Lotte Maria Engilbertsdottir <lotte@zuzet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e533772$0$71622$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> samtidig er vejen ikke så bred.
> Hvordan vænner jeg min unghest på til det?

Det svar er jeg også meget, meget interesseret i :) Jeg har tit tænkt på det
samme. Var nemlig ude at gå tur med min gamle fjordhest her i søndags, og
det gik også ok, selvom hun ikke er vant til det, men der var heller ikke
nogen trafik helt tæt på.

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 19-02-03 13:00

Vi fik for 3 1/2 år siden min mors araber ned på vores landejendom at stå
sammen med min egen hest. Den her araber er den sødeste og nemmeste hest men
han havde altid gået dressur i ridehus, på bane, eller gået ture i en skov
der lå lige overfor stalden. Han var panisk ræd for biler og hvis en bil
havde en trailer på så flygtede han i fuld galop af skræk. Jeg tog en grime
og en longe på ham og gik så op og ned af vejen med ham og når der kom en
bil så lod jeg som om den ikke var der. Jeg lod ham så græsse og så glemte
han lidt bilerne. Så kom der en bil med trailer og det var en jeg kendte så
jeg rakte hånden ud så manden stoppede og vi undersøgte så bil og trailer
sammen. Så tog vi og gik videre. Folk syntes nok at jeg var lidt småskør at
gå tur med ham når jeg nu kunne ride. . . . men det var jo nødvendigt. Vi
stillede os op i et lille kryds og så på biler og busser og cyklende og
sagde hej til folk med hunde. Så kom vi dertil hvor han skulle vænne sig til
traktorer som der kører en del af herude. Vi tog vores egen traktor og min
mand ind i den som hesten er meget glad for. Så kørte han rundt i folden.
Hesten løb helt vildt for han var jo bange. Så stod min mand ud og fodrede
ham med gulerødder og satte sig ind og fortsatte og sådan blev de ved flere
gange og flere dage. Så pludselig så var en traktor ikke farlig mere men
noget godt for der sad jo en i der ville snakke og give godbidder til
en.....ja, det tog tid men i dag rider min datter tur på ham langs vejene
hvor der er biler, knallerter, cyklister, busser osv.

Angående godbidder så har jeg før også brugt et godt tip som jeg selv har
opfundet. Min tidligere hest var bange for store sted som tit står ud for
f.eks indkørsler til større gårde. Hun kiggede altid rædselslagen på dem.
Jeg fandt på at opfinde "godbidsten", det vil sige at der straks vi kom
derhen lå en godbid på stenen. Så fra at være bange for sten så blev hun
vild med sten for der lå jo godbidder på......nåh, det var en anden
historie...tror at tasterne løb løbsk....

--
Hilsen
Annette

Fra : PJM

Dato : 19-02-03 14:11

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> vild med sten for der lå jo godbidder på......nåh, det var en anden
> historie...tror at tasterne løb løbsk....

Måske vil "Musen" kunne bruge den fidus, så Nilco skynder sig hen og spiser
godbidden, før den store hvide sten snupper den ).

mvh
pjm

Fra : Lotte Maria Engilber~

Dato : 19-02-03 14:31

Hejsa igen
Hvordan har jeres heste reageret på deres første møde med biler osv?
Jeg er jo vildt bange for at min hest skal blive så bange at den løber fra
mig og måske kommer noget til, som sagt er der jo ikke meget plads, så hun
har ikke mulighed for at vige særlig meget.
Det kan godt være at jeg er for forsigtig og måske bare skulle kaste mig ud
i det.
Vil bare så gerne ha´at det bliver den god oplevelse da det jo ellers kan
ødelægge meget.

Hilsen

Lotte

Fra : Anet

Dato : 19-02-03 16:06

Prøv at køre din bil evt. hen til folden og stig ud og giv den en godbid.
Hvis du har mulighed for det så find en stille plads og kør så forsigtigt
forbi hesten i din egen bil eller din kæreste/mand gør det mens du trækker
den eller står med den og kigger. Det plejer normalt ikke at give de store
problemer. En longe er god at have i da du så har lidt længere snor at gøre
med.

--
Hilsen
Annette

Fra : Nina Svanholm

Dato : 20-02-03 11:10

> [...]
> vild med sten for der lå jo godbidder på......nåh, det var en anden
> historie...tror at tasterne løb løbsk....

Og det virker!!! Jacques var også bange for store sten, men da jeg lagde
godbider på, ja så var de jo ikke til nogen fare længere

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 19-02-03 12:51

> [...]

> helt klart sket meget, men det var også den slags råd jeg søgte, altså til

(klip)
Det med at gå ture er godt for ham og dig. Han lærer at gå pænt, og du kan
lære ham at stoppe når du stopper. Min hest der er 165 kan jeg løbe afsted
med i trav og hvis jeg pludselig stopper så står hun promte stille ved siden
af mig. Vi har gjort det til en leg. Nu er jeg godt klar over at når man er
gravid så løber man ikke bare afsted... (kan også godt huske de gange jeg
ventede børn). Væn ham til biler, traktorer og anden trafik. Råb hej til
naboen når han kommer cyklende og få en snak med naboen mens hesten kigger
på cyklen og lær ham at stå stille imens, gå evt. og græs med ham hvor der
er biler, Snak med dem på din vej der kommer med hunde osv. Det kan blive en
hel leg at finde på ting som man kan vænne hesten til som kommer sådan helt
naturligt på ens vej *smiler* Der er kun fantasien der sætter grænser.

> [...]

bliver
> næste forår eller næste igen, jeg var mere bange for at komme til at gøre

(klip)

Joh, du kan sagtens lære ham at gå pænt for faktisk var det jo noget man
skulle have arbejdet med helt fra han var føl af.
Og før tilred man ponyer når de var 3 år og store heste når de var 4 år. I
dag venter man generelt lidt længere syntes jeg og det er godt for man kan
altså starte for tidligt. 3 år for en stor hest er alt for tidligt for min
mening. En stor hest er slet ikke udviklet på det tidspunkt nok syntes jeg.
Nu har jeg en frederiksborg og de er meget sent udviklet. Jeg fik min da hun
var 5 årig næsten 6 årig og hun var faktisk ikke rigtig tilreddet. Det blev
hun så først som næsten 6 årig. Vi havde for en del år siden tilbage en
frederiksborg som vi købte som 10 årig og den blev først tilreddet på det
tidspunkt der. Det gik fint. Men heste kan godt blive meget egensindige hvis
de først tilrides på et meget sent tidspunkt.

> Når du skriver "kør" ham mener du så gå bagved ham med køretøjler eller
> hvordan?

Ja, med to liner. Det er ikke så svært og det kan gøre ham styrbar inden at
der kommer rytter på ham. Du kan så gå og lave små øvelser med ham og lære
ham at stoppe og dreje og du kan gå en tur med ham ned af vejen på den måde
også.

--
Hilsen
Annette

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 19-02-03 20:17

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote in message

> Du kan så gå og lave små øvelser med ham og lære
> ham at stoppe og dreje og du kan gå en tur med ham ned af vejen på den
måde
> også.

Efter at have set Jørgen Kvarme (hestemanden fra norge) i TV, er jeg begyndt
at sige "høøøjre" og "veeenstre" hver gang jeg går til højre og venstre med
min gamle hoppe (eller hvis jeg vil have hende til at flytte bagparten).
Måske er det bare ønsketænkning, men jeg synes faktisk, at det virker. Var
ude at gå en tur på landevejen med hende forleden dag. Hun vil helst gå lige
midt på vejen, men når jeg bad hende om det, gik hun faktisk ud til siden,
selvom det ikke altid var helt ude i rabatten.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 20-02-03 09:49

Trond Øyvind Hermansen wrote:
> [...]
> midt på vejen, men når jeg bad hende om det, gik hun faktisk ud til siden,
> selvom det ikke altid var helt ude i rabatten.

Vi har en tendens til at bruge lyde ved vores tilridninger. En rolig
dæmpet 'hooo' lyd for (halv)parade, og et smeld med tungen eller
lignende for at drive.

Nogle af hestene kan faktisk rides næsten udelukkende på den slags
stemme-kommandoer til sidst.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 20-02-03 10:00

> [...]
> lignende for at drive.
>
> Nogle af hestene kan faktisk rides næsten udelukkende på den slags

(klip)
En tilridning af f.eks en ung hest kan gøres meget nemt hvis man er vant til
at stoppe hesten med en kommando og fremad med en anden osv. Faktisk så kan
hesten jo mange kommandoer som så bare skal bruges idet man sidder på ryggen
af den.

Nu lidt i den anden grøft men jeg kom til at tænke på det ved at læse dette
indlæg. Jeg kan da huske, at have set mange mange mennesker stå og longere
deres hest mens de siger den der smæl med indersiden af munden for at få
hesten til at gå frem. De lever sig så ind i det, og står der og siger den
lyd konstant for at få hesten fremad og stadig fremad selv om den f.eks
traver fint. Jeg var så til et kursus med Ute Lehmann. Hun sagde og viste så
den gammelkendte lyd, og at det faktisk svarede til at ens mand stod ved
siden af en og hakkede på en ved opvasken af tallerkner. VASK NU OP, VASK NU
OP OG VASK NU OP og det vil ethvert menneske nok blive træt af meget
hurtigt......bare en tanke....

--
Hilsen
Annette

Fra : john lundsgaard

Dato : 20-02-03 13:24

Nu skal jeg ikke lade som om jeg er vældig erfaren som western rytter *S*,
men noget af det jeg nyder allermest ved western er den enorm afslappede
måde at ride på - ja her snakker jeg om almindelig daglig ridning, og ikke
om det der "stævne fræs".

Den oplevelse jeg kan blive helt høj af er når jeg sidder på Malou og med
"skridt lyden" får hende til at gå frem, med "travlyden" får hende til at
skifte til trav, og med "galop lyden" får hende til at springe i galop. Med
komandoen "eeeeasy" går hun en hastighed ned, og med "whooaaa" så stopper
hun, og når det går rigtig godt, så bakker hun med "backup" - altsammen uden
at bruge benene til noget som helst - de er nemlig reserveret til
retningsændringer.

Indrømmet det er ikke altid det lykkes perfekt, og somme ider må man
ligefrem have fat i tøjlerne med begge hænder - men i guder når det lykkes
*SSS*

Og ingen tvivl - vores ny tilkøbte "følle basse" Indi skal lige fra starten
af fra jorden lære at reagere på nøjagtig samme måde.

hilsen John

Fra : Anet

Dato : 20-02-03 13:30

Hej John

Din historie fortæller også nøjagtig at du ikke er en af dem som Ute Lehmann
advarede lidt imod. Du bruger en kommando og det lystrer din hest nemt og
bekvemt. Dejligt med en lydig hest.

--
Hilsen
Annette

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 20-02-03 15:54

"john lundsgaard" <jlu@chemtox.dk> wrote in message

[snip]

> [...]
uden
> at bruge benene til noget som helst - de er nemlig reserveret til

[snip]

Det slår mig, at man bruger de mest underlige kommandoer til hestene. Og
åbenbart helt specielle for western!?

Hvor stammer alle disse mærkelige udtryk dog fra?

Min hest er begyndt at følge med og komme hen til mig når jeg siger 'kom'.
Når jeg skal rose hende siger jeg 'dygtiiiig'. Det virker meget godt.
Men det mest skumle er, at jeg også er begyndt at sige alle disse mærkelige
ting til mine søstres børn. *G*

http://www.wendy.dk kunne man i går tage en test - jeg blev stemplet som
"bidt af en gal hest" og er tilsyneladende tæt på at være fuldstændig
sindssyg og ensporet.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 20-02-03 15:55

> [...]
som
> "bidt af en gal hest" og er tilsyneladende tæt på at være fuldstændig

Den der Dyyygtiiiigg......den har været meget brugt inden for hundetræning
ved jeg.

*GGG*

Ja, det er jo lidt en speciel verden denne her hesteverden....*SS* men det
kan jo være at din søster børn er lige så lydhør.....som hestene....

--
Hilsen
Annette

Fra : Anet

Dato : 20-02-03 16:02

Hej min test på Wendy så sådan her ud *SSS*

--
Hilsen
Annette

Test dig selv Resultatet:

Du er bestemt ingen snob! Du holder godt fast i dig selv og dine
idealer og lader dig ikke imponere så let. Det er selvfølgelig meget fint at
være tro mod sig selv og have begge ben på jorden, men du skal nok ikke være
bange for at unde dig selv lidt mere luksus og sjov.

Fra : john lundsgaard

Dato : 21-02-03 08:27

Hej Trond og Annette

Så har jeg også prøvet den der Wendy test, og jeg ender i den samme
"utrendy" gruppe som Annette *S*.

Nå tilbage til de underlige udtryk.

Jeg ved ikke om ham der har grundtrænet Malou har en talefejl, men :
skridt er sådan en klikke lyd med lukket mund
trav er en kysse lyd ("kys konen" *S*)
galop er en klikkelyd med åben mund.

At lære de her tre lyde - og samtidig ikke se helt åndsvag ud, var lidt af
en opgave (for mig altså!!)- hvordan det var for hesten ved jeg ikke.

At få hende til at gå ned i tempo med eaaasy er ret logisk - altså "easy"
trukket lidt ud.
Og stoplyden whoaaa har jeg selv en teori om kommer helt naturligt, for det
er den lyd man udstøder når man er ved at falde af *GG*.

Og du har ret Annette, det er ikke noget man skal sidde og sige hele tiden,
kun en enkelt gang for at få hesten til at reagere. Men det svarer vel til
at man i "traditionel" ridning heller ikke bør drive på hesten hele tiden
med schenklerne - eller hvad??

Apropos Schenkel drivning, så er det også til at blive høj af når man kan få
hesten til med helt løse tøjler (faktisk med tøjlerne hængt over
saddelhornet for ikke at "snyde") og kun ved hjælp af ben signaler kan få
krikken til at gå gennem en slalom af 6 kegler.

Det kan godt være, at det for en erfaren western rytter ikke er noget
særligt - men første gang det lykkes YEAH.

Det var så skridt, nu må jeg se om vi også snart kan i trav *SSS*

Ja jeg må indrømme at jeg er blevet skudt i western stilen.

Hilsen John

Fra : Anet

Dato : 21-02-03 09:51

> [...]
>
> At lære de her tre lyde - og samtidig ikke se helt åndsvag ud, var lidt af
> en opgave (for mig altså!!)- hvordan det var for hesten ved jeg ikke.

*GGGGGG* hold da op hvor kan jeg godt forstå hvis du føler dig lidt åndsvag
med de pudsige lyde. Jeg indrømmer jeg grinede da jeg læst
det.................undskyld (lidt....).....det var var så sjovt.

> [...]
> at man i "traditionel" ridning heller ikke bør drive på hesten hele tiden

(klip)

Ja, det gør det for så bliver en hest emun over for det og svarer slet ikke
på det fordi den er så vant til det.

> [...]

> særligt - men første gang det lykkes YEAH.
>
> Det var så skridt, nu må jeg se om vi også snart kan i trav *SSS*

Jamen man skal jo lære fra bunden af og enhver lille ting kan være en kæmpe
sejr. Og det er jo sejrene, forståelsen og den mere lærdom som gør en dygtig
rytter inden for enhver form for ridning.

--
Hilsen
Annette

---

Fra : Marlene

Dato : 21-02-03 10:10

john lundsgaard <jlu@chemtox.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e55d4b7$1@news.wineasy.se...

Snip

> [...]

> saddelhornet for ikke at "snyde") og kun ved hjælp af ben signaler kan få
> krikken til at gå gennem en slalom af 6 kegler.

Det kan jeg godt forstå - det er min drøm at lære at ride sådan!

> Ja jeg må indrømme at jeg er blevet skudt i western stilen.

Det er vist også denne vej, jeg skal gå, tror jeg - det passer vist til min
tankegang og væremåde. Er der nogen herinde, der kender steder ved Århus,
hvor de underviser i Westernridning?

Mvh. Marlene.

Fra : john lundsgaard

Dato : 21-02-03 13:48

Hej Marlene

Det er mit indtryk at det med western undervisning er lidt svært, der er
ikke mange der tilbyder undervisning og hest. Vi fik startet ved at vi ved
et "uheld" *SSS* fik købt en hest der var western trænet, og så måtte vi jo
se at finde ud af om vi også kunne lære det.

Heldigvis har vi en nabo som er rimelig skrap indenfor det område, og hun
har hjupet os utroligt. Desuden er vi blevet medlemmer af LWR (Lillebælt
Western Riders) der holder til hos JMC Quarter ved Christiansfelt i
Søndejylland. Her arrangeres weekendtræninger (clinics) etc. Der er flere
sådanne foreninger rundt om i Jylland, men igen - det er hovedsagelig folk
der har hesten med.

Jeg kender kun lige på stående fod Telgård Ranch ved Egtved der tilbyder
undervisning på lå/leje heste, men der findes formentlig andre og også
nærmere Århus.

Held og lykke med det.

Jeg er som bekendt blevet bidt af en gal western hest *SSS* - det passer
ligesom til mit temperament.

Hilsen John

Fra : Marlene

Dato : 21-02-03 14:27

john lundsgaard <jlu@chemtox.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e562004$1@news.wineasy.se...
> [...]
jo
> se at finde ud af om vi også kunne lære det.

Tusind tak for det gode svar - jeg gemmer det lige......

Mvh. Marlene.

Fra : taina

Dato : 21-02-03 23:15

> Er der nogen herinde, der kender steder ved Århus,
> hvor de underviser i Westernridning?
>
> Mvh. Marlene.

Hej Marlene

Jeg har redet western undervisning på Wilhelmsborg for nogle år siden. Det
var den lokale westernforening i århus, der arrangerede det, jeg tror, den
hedder aawcc (århus western og country club).
Jeg ved ikke, om den eksisterer endnu, men du kan jo prøve at kontakte Dansk
Western Forening. Det er parablyorganisationen for westernklubberne, så de
burde jo vide det. Deres hjemmeside er www.dwf.dk

Mvh. tina

Fra : Marlene

Dato : 24-02-03 10:25

taina <tante-t@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Zxx5a.5701$x61.1876@news.get2net.dk...
> [...]
Dansk
> Western Forening. Det er parablyorganisationen for westernklubberne, så de

Tusind tak!!! :)

Mvh. Marlene.

Fra : john lundsgaard

Dato : 28-02-03 19:48

Hej Marlene

Jeg sad og surfede lidt rundt på nettet, og faldt over Natural Western
Riders, de holder til i Hinnerup.

www.nwr.dk

Jeg kender dem ikke, men hejmmesiden ser hyggelig ud.

Hilsen John

Fra : Marlene

Dato : 01-03-03 17:51

john lundsgaard <john_lundsgaard@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e5fae94$0$4235$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> Riders, de holder til i Hinnerup.
>
> www.nwr.dk
>
> Jeg kender dem ikke, men hejmmesiden ser hyggelig ud.

Hej John.

Tusind tak - det var sødt af dig! Jeg må indrømme, at jeg slet ikke har søgt
på noget (western-ridning) på nettet endnu. Jeg kigger på siden.

God weekend!

Mvh. Marlene.

Fra : Marlene

Dato : 01-03-03 18:10

Marlene <tunne@heaven.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:b3qod4$3010Sni

Snip

> [...]
søgt
> på noget (western-ridning) på nettet endnu. Jeg kigger på siden.

Har lige været inde og se på siden, og der er faktisk mange god råd omkring
horsemanship. Rigtig god side :)

Mvh. Marlene.

Fra : Musen

Dato : 23-02-03 00:14

> [...]
være
> bange for at unde dig selv lidt mere luksus og sjov.

Der endte jeg også....Lyder mest som om den prøver at fortælle os, at vi er
aaaaalt for gamle og kedelige til den quiz *GGG*

/Musen

Fra : Marlene

Dato : 21-02-03 10:07

Trond Øyvind Hermansen <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e54eacc$0$145$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Snip

> Min hest er begyndt at følge med og komme hen til mig når jeg siger 'kom'.
> Når jeg skal rose hende siger jeg 'dygtiiiig'. Det virker meget godt.

Disse udtryk/kommandoer bruger jeg også, og de virker perfekt. Men nu er det
jo også sådan, at min hest helst vil stå helt tæt ved mig, når jeg er ved
hende, så om 'kom' virker efter hensigten, ved jeg ikke lige helt.........
:)

Mvh. Marlene.