Oracle - alternativ til sqlplus?
Fra : Troels Arvin

Dato : 17-02-03 22:25

Hej,

Er der noget med, at der findes et alternativt CLI til Oracle 8/9 DBMS'er?

(sqlplus sutter godtnok: ingen commandline completion, ingen pil-opad for
tidl. kommandoer.)

/Troels

Fra : Michael Hjorth

Dato : 17-02-03 22:45

Troels Arvin wrote:

> [...]
>
> (sqlplus sutter godtnok: ingen commandline completion, ingen pil-opad for

Sqlplus kan alt hvad man har brug for. Når man ind i mellem skal søge
oplysninger på en database man kun har telnet adgang til er det
uovertruffent. Ingen bøvl med installation og opsætning af
klientprogrammel eller listener på server osv. osv. Husk at "ed"
kommandoen giver dig den sidste kommando i en editor, samt at man kan
bruge linieeditor kommandoer som f.eks. "c/x/y" (udskift x med y) på den
sidste kommando eller "/" for at gentage den sidste kommando. (Der er jo
godt nok ikke så mange der har prøvet at arbejde i en linieorienteret
editor i vore dage, men det virker sku' ....).

Alternativer hvis du har basen tæt på er f.eks. T.O.A.D. eller TORA,
begge er grafiske værktøjer som man kan bruge til lidt af hvert. De er
oprindeligt udviklet som hjælp til udviklere, jeg bruger dem selv når
jeg udvikler PL/SQL stored procedures eller triggere.
Hvis du tænker på DBA-opgaver så har Oracle udviklet et grafisk
interface OEM (Oracle Enterprise Manager), men det har jeg aldrig
benyttet. Det er nu her værd at huske på at en DBA ofte skal have en
database op at køre på en maskine som ikke er fuld konfigureret på
netværket, dvs. sqlplus er værktøjet at løse problemet i.

Michael.

Fra : Jan Eliasen

Dato : 18-02-03 21:48

Fra : Larz

Dato : 18-02-03 22:14

"Troels Arvin" <troels@arvin.dk> wrote in
> Er der noget med, at der findes et alternativt CLI til Oracle 8/9
> DBMS'er?
>
> (sqlplus sutter godtnok: ingen commandline completion, ingen pil-opad
> for tidl. kommandoer.)

Ja, til det sidste store projekt jeg var med til brugte vi også Oracle -
Vores DBA fik os til at bruge Free TOAD - TOAD sutter så meget r*v man tror
det er løgn... Ikke til at arbejde i... Ufatteligt når det er et så gammelt
produkt - det burde være mere gennemarbejdet...

Så fat en kollega og jeg PL/SQL Developer - og hold da op det er bare et
super lækkert produkt - og så koster kun US$ 150 pr. licens - ingeting i
forhold til TOADs US$ 800 hvis du vil have den store...

PL/SQL Developer er så meget bedre at arbejde i - det tager blot lige lidt
tid at sætte sig ind i det (det gør det også med TOAD)...

Download trial udgaven og du vil se hvad jeg mener ;)

--
-
Lars

Fra : Henrik

Dato : 23-02-03 10:58

> [...]
gammelt
> produkt - det burde være mere gennemarbejdet...

Nu ved jeg ikke hvilken version du har arbejdet i, men jeg kunne ikke være
ret meget mere uenig - TOAD er det bedste værktøj jeg til dato har arbejdet
med i forhold til Oracle. Man skulle næsten tro at du forhandlede det andet
produkt

Hvis du endelig vil sige noget negativt om noget - kan du så ikke
argumentere lidt?

/Henrik

Fra : Larz

Dato : 23-02-03 16:09

"Henrik" <sorry@noemail.dk> wrote in
> [...]
> være ret meget mere uenig - TOAD er det bedste værktøj jeg til dato
> har arbejdet med i forhold til Oracle. Man skulle næsten tro at du

Ja ok, måske overdrev jeg lidt. TOAD kan faktisk være meget godt, det er da
bestemt bedre end SQL*Plus osv...
Jeg forhandler det ikke ;)

> Hvis du endelig vil sige noget negativt om noget - kan du så ikke
> argumentere lidt?

Men TOAD er meget stor og meget langsom til visse ting... Nu er det et
stykke tid siden jeg sad med det, så jeg kan faktisk ikke rigtig huske
præcist hvilke ting der var så irreterende og langsomme...

Jeg kan dog huske at da vi gik over til PL/SQL Developer var det bare sådan
en ...WOW! Følelse vi havde :) Anyway, hvis du bruger Oracle, skulle du
tage og prøve en trialudgave af det ;)

--
-

Fra : Martin Christensen

Dato : 19-02-03 01:28

Fra : Troels Arvin

Dato : 31-03-03 04:21

Jeg besvarer lige mig selv:

On Mon, 17 Feb 2003 22:25:16 +0100, Troels Arvin wrote:
> Er der noget med, at der findes et alternativt CLI til Oracle 8/9
> DBMS'er?

Nu fandt jeg ét:
http://henplus.sourceforge.net/

Er lidt kringlet at installere, kræver java og et stykke software kaldet
Java Readline. Når man har skrevet "henplus" skal man yderligere skrive
"connect <lang JDBC-URL>". Fraset disse ubehageligheder: Når det først
kører, så føles Oracle ca. 10 år yngre.

/troels