Så i tv2...
Fra : Anet

Dato : 17-02-03 19:19

Så lige et indslag i tv2 nyhederne her kl. 19.15 at dansk rideforbund mente
at hver fjerde hest var blevet behandlet så forsigtigt af sin rytter at den
var farlig. Man så så to piger ride afsted i galop over et stykke græs og
den ene hest blev bare ved med at bukke indtil rytteren faldt af......
Tja, det er jo lidt det vi sådan har diskuteret herinde i de sidste dag.
Bare lige en strøtanke og lidt pudsigt at det kom i tv.

--
Hilsen
Annette

Fra : PJM

Dato : 18-02-03 12:24

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Tja, det er jo lidt det vi sådan har diskuteret herinde i de sidste dag.
> Bare lige en strøtanke og lidt pudsigt at det kom i tv.

Så ikke indslaget og det blev vist ikke gentaget i 22-nyhederne. Så kan du
uddybe dit indlæg lidt tydeligere?

mvh
pjm

Fra : Anet

Dato : 18-02-03 12:45

Nu må jeg jo hellere spørge om man må indscanne en artikel her eller om man
skal skrive den ned ordret ?????

--
Hilsen
Annette

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-02-03 12:48

In article <3e521caa$0$13158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Anet wrote:
> Nu må jeg jo hellere spørge om man må indscanne en artikel her eller om man
> skal skrive den ned ordret ?????

pru pruuu vrinsk!

Nu er det her jo så en heste gruppe, så juridiske spørgsmål hører ikke
hjemme her. Men nej, du må ikke gengive den.

JonB

Fra : Anet

Dato : 18-02-03 12:53

Det var jo ikke ment som et juridisk spørgsmål men bare så PJM kunne læse
artiklen så han ved hvad jeg snakker om.

--
Hilsen
Annette

Fra : Anet

Dato : 18-02-03 13:05

nåh, men jeg sidder med en avis her som er Berlingske tidende fra i dag af
og på side 2 nederst er der en artikel om det. Bare en lille artikel. Håber
det er ok for så kan folk jo selv kigge efter.

--
Hilsen
Annette

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-02-03 13:08

In article <3e522163$0$13179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Anet wrote:
> nåh, men jeg sidder med en avis her som er Berlingske tidende fra i dag af
> og på side 2 nederst er der en artikel om det. Bare en lille artikel. Håber
> det er ok for så kan folk jo selv kigge efter.

Det vil jeg mene det er, men jeg er ikke jurist. Men en ren afskrivning
her inde eller på en webside ville ikke være.

JonB

Fra : Anet

Dato : 18-02-03 13:20

Ja, vi skal jo nødig lave noget ulovligt. Ved ikke lige hvordan reglerne er
omkring det.

--
Hilsen
Annette

Fra : taina

Dato : 18-02-03 23:21

> Ja, vi skal jo nødig lave noget ulovligt. Ved ikke lige hvordan reglerne
er
> omkring det.

Hejsa!

Man må ikke skrive en hel artikel af. Som hovedregel må man gerne citere
brudstykker af artikler - men det drejer sig om et par eller tre sætninger.
Hvis journalisten hitter ud af, at artiklen er brugt uden lov, kan det godt
blive dyrt - det kan koste op til 10000 kr.

Til gengæld må man gerne ringe til journalisten og spørge om man må gengive
artiklen et sted. Det ville jeg selv se positivt på - det er jo fedt, når
folk gider at læse det man skriver.
Og man må også gerne med egne ord fortælle, hvad artiklen eller udsendelsen
handler om - det der er beskyttet er faktisk måden, ordene er sat sammen på

Så referer du bare løs...

Stor hilsen fra tina, der er journalist

Fra : Anet

Dato : 19-02-03 12:34

Nåh, men det var jo rart med en fagmand der kunne klarligge reglerne for
hvad man må og ikke må angående avisartikler. Så kan jeg jo lave et lille
refarat af hvad jeg læste uden at få ørerne i maskinen....

Der stod i artiklen i Berlingske Tidende at en mand ved navn Jens Kronborg
der er konsulent fra Dansk Rideforbund havde udtalt. Har prøvet at finde det
på dansk rideforbunds side men det var ikke derinde og jeg prøvede endda at
ringe derind og høre dem ad.

Med mine egne ord: At at flere og flere heste kommer ind til
træning/genopretning fordi især kvinder opfatter deres heste som noget man
kun må sige NEJ til. Hestene mister eller har ikke den fornødne respekt for
sin ejer og kan så være farlig. At det kan være sådan at man er nød til at
tage på sin hest på den måde at den ved hvem der bestemmer.

--
Hilsen
Annette

Fra : Marlene

Dato : 19-02-03 13:39

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e536bb4$0$235$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Nåh, men det var jo rart med en fagmand der kunne klarligge reglerne for
> hvad man må og ikke må angående avisartikler. Så kan jeg jo lave et lille
> refarat af hvad jeg læste uden at få ørerne i maskinen....

Snip

Der kan også læses om det her: http://www.heste-nettet.dk/nyheder/692/

Personligt synes jeg, det er ærgerligt, at det emne er oppe at vende, for
der er helt sikkert nogle unge pige, der vil misforstå budskabet. Heldigvis
er det ikke alle, der er enige - som det kan læses i indlægget.

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 19-02-03 13:53

> [...]
> er det ikke alle, der er enige - som det kan læses i indlægget.
>
> Mvh. Marlene.
>

> Ok, fint med et link til det så alle kan se.

Det var kun den øverste del der stod i Berlingske tidende avisen i gør. Det
første afsnit faktisk.
'

Det afsnit med farlige hest var det der var i tv2 forleden dag i forgårs
vist.

Det er måske uheldigt at unge piger kan misforstå det men der står kvinder i
artiklen og kvinder er vel voksne damer vil jeg forstå.

--
Hilsen
Annette

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-02-03 13:58

In article <3e537e40$0$158$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Anet wrote:

[klip]

> Det er måske uheldigt at unge piger kan misforstå det men der står kvinder i
> artiklen og kvinder er vel voksne damer vil jeg forstå.

Prøv at spørg en ung tøs om det. Jeg tror du får et helt andet svar,
nemlig at hun skam er en kvinde.

JonB

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 19-02-03 20:20

On Wed, 19 Feb 2003 12:58:27 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:

>Prøv at spørg en ung tøs om det. Jeg tror du får et helt andet svar,
>nemlig at hun skam er en kvinde.

   Hmmm, "Jeg er en pige på 23 år....." Jeg føler mig fandme ikke
som en "kvinde" - og da slet ikke som en dame - men det sidste har
vist ikke noget med det hele at gøre ;)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-02-03 09:57

In article <e5m75v4t2ihrpigk9mqpk54care8la5506@4ax.com>, Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

>    Hmmm, "Jeg er en pige på 23 år....." Jeg føler mig fandme ikke
> som en "kvinde" - og da slet ikke som en dame - men det sidste har
> vist ikke noget med det hele at gøre ;)

Du er heller ikke en ung tøs, dem jeg tænkte på er teenagere der ikke
kan blive voksne hurtigt nok.

JonB

Fra : Anet

Dato : 20-02-03 10:05

Jamen der er da læsning som er tilegnet voksne og så det der er tilegnet
børn og det der er tilegnet unge piger. Jeg syntes at det var en ok artikel
og jeg syntes at den var godt at lave lidt tankevirksomhed på for er vi i
virkeligheden ikke ved at blive lidt for blødsødne over for vores heste????
Hvorfor er der ellers kommet så mange problemheste???? Vi har jo i mange
mange år brugt beridere, hesteviskere, hestepsykologer osv..... Men hvor er
vi henne med nogle heste???? Nogle heste skal altså tages på en anden måde.
Og uanset om man rider dressur eller spring så kan man ikke være
stævnerytter og aldrig have straffet sin hest. Det er simpelhen
uladsiggørelig. Ellers så når man ihvertilfælde ikke ret langt op i
klasserne og i Danmark har vi jo mange rigtig mange topryttere. Disse
topryttere har superlydige heste for ellers kunne de ikke være med på det
plan som der er.

--
Hilsen
Annette

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 20-02-03 15:05

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote in message
> Jeg syntes at det var en ok artikel
> og jeg syntes at den var godt at lave lidt tankevirksomhed på for er vi i
> virkeligheden ikke ved at blive lidt for blødsødne over for vores
heste????

[snip]

Jeg har i hvert fald måttet erkende, at jeg selv har været alt for blød. Jeg
har fået utroligt meget skældud på rideskolen for ikke at sætte min vilje
nok igennem overfor hestene. Det er ikke let at være opdraget af fire ældre
søstre til at være blød mand i 80'erne/90'erne... *suk*

Men det går bedre nu. Ville slet ikke kunne ride på min egen hest, hvis jeg
ikke viser hvem der bestemmer. Hun kan ikke rides uden, at man har pisken
med. Hun skal ikke have hverken tæsk eller rap, bare et lille let tap bagpå,
så hun lige kan mærke det - så går hun fremad. Det samme når hun skal op i
en trailer; jeg har prøvet alle mulige lokkemidler og metoder, men hun går
først ligeså fint op i traileren når hun får en let berøring af et reb nede
på bagbenene.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 20-02-03 15:26

Hej Trond

Ja, det kan godt være at du er en blød mand *SSSS* ,men det var nu lige
nøjagtit et indlæg som dit jeg syntes var passende her.

Du er også islænderrytter ikke? Jeg skal måske have min første islænder i
næste uge. Det glæder jeg mig vildt til.

--
Hilsen
Annette

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 20-02-03 15:39

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote in message

> Ja, det kan godt være at du er en blød mand *SSSS* ,men det var nu lige
> nøjagtit et indlæg som dit jeg syntes var passende her.

Heh, efter jeg er begyndt at ride, er jeg knapt så blød. *G*

> Du er også islænderrytter ikke?

Jo, har aldrig prøvet andet. Har fået lovning på, at måtte prøve en kæmpe
DV-hoppe til sommer. Det bliver skægt!

> Jeg skal måske have min første islænder i
> næste uge. Det glæder jeg mig vildt til.

Lækkert. Hvor køber du evt. fra?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 20-02-03 15:49

Jeg er ved at sælge min store frederiksborghoppe og kigger mig så lidt om
her og der efter en islænder. Nogen siger at en med papirer er det bedste
andre siger at jeg kan få en uden papirer lige så god. Jeg aner intet om
afstamninger og min første indskydelse er at jeg har kigget rundt på hele
nettet. Jeg vil bare have en sød islænder som jeg kan tudse lidt rundt på i
området her og som være rar og omgængelig og som min mand og børn også kan
bruge. Jeg har modsat dig altid før redet store heste men jeg har en dårlig
ryg som gør at de store skridt er for voldsomme for mig og den hest jeg har
nu er en hest som skal rides næsten hver dag. Hun er meget livlig og
småtripper ned af vejen og så er jeg helt ødelagt bagefter. Så enten var
valget lidt at få en islænder eller også at lade være med at ride mere. Jeg
har været på et ridested og prøvet islændere hvor vi var med på ture for at
finde ud af om det var sagen. Det var dejligt. Jeg havde helt julelys i
øjnene bagefter. Og lidt mere konkret leder jeg vel efter en god
familieislænder 8-12 år, sund og rask og helst uden eksem. Om den er med
eller uden papirer er ikke så vigtigt for mig. Min mand har sagt at jeg kan
da så senere på året købe en islænder mere så vi får en hver. Vi har i
forvejen en araber også som min mand, søn og datter rider på. Men araberen
er for meget araber til mig. Forstået på den måde at jeg elsker bare at
skridte afsted på en hest der ikke hoppe for noget og det gør han nemt fordi
han er sådan lidt hurtig i det. Tror du ikke at det skulle kunne lykkes mig
at finde en sød lille hest?

--
Hilsen
Annette

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 20-02-03 16:01

> Jeg er ved at sælge min store frederiksborghoppe og kigger mig så lidt om
> her og der efter en islænder. Nogen siger at en med papirer er det bedste
> andre siger at jeg kan få en uden papirer lige så god.

Papirer er ikke alt her i verden. Tror du kan spare mange penge ved at købe
en uden pairer, men pas på ikke at købe en kat i en sæk, ikke!? *G*

> Tror du ikke at det skulle kunne lykkes mig
> at finde en sød lille hest?

Det er jeg helt sikker på. Men prøv lige en 10-20 stykker af først før du
køber noget. Islændere er lige så forskellige som andre heste.

Hvor i landet er det lige du bor? Jeg ligger inde med mange, mange links til
islændersteder, men hvis du f.eks. bor på Sjælland er der jo ingen grund til
at tage til Skagen og købe hest.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 20-02-03 16:04

Jeg bor på vestsjælland og der må da findes en sød mule til mig herovre. Dem
jeg ser på i dba.dk de står mange af dem i Jydeland.

--
Hilsen
Annette

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 20-02-03 21:17

> Jeg bor på vestsjælland og der må da findes en sød mule til mig herovre.
Dem
> jeg ser på i dba.dk de står mange af dem i Jydeland.

Jeg har de sidste par timer arbejdet på at lave links-siden på
http://www.humu.dk færdig. Jeg har nu lagt den ud - der er over 100 links på
og mon ikke der er et par stykker du kan bruge!?

Held og lykke, i hvert fald.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 21-02-03 07:01

> [...]
> http://www.humu.dk færdig. Jeg har nu lagt den ud - der er over 100 links

> og mon ikke der er et par stykker du kan bruge!?

Hej Trond

Nu har jeg brugt et pr timer på at sidde og kigge link og sider igennem. Jeg
må sige at det er en rigtig god side du gav mig et link på. Jeg er slet ikke
færdig endnu med at kigge på sider og link derinde. Jeg har gemt siden du
linkede til og er sikker på at der er noget som jeg kan bruge.

--
Hilsen
Annette

Fra : Marlene

Dato : 19-02-03 14:15

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e537e40$0$158$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
Snip

> Det er måske uheldigt at unge piger kan misforstå det men der står kvinder
> artiklen og kvinder er vel voksne damer vil jeg forstå.

> [...]

Ok, så har jeg ikke formuleret mig korrekt; jeg mener, at budskabet kan
misforståes - at mange heste er blevet for blødsødne og skal behandles med
hårdere hånd - dette kan de unge piger misforstå. De kvinder, som behandler
deres heste på den omtalte måde, vil nok ikke ændre så meget på
opdragelsen - de vil i hvert fald ikke begynde at slå hestene, hvilket
artiklen nok heller ikke hentyder til, at man skal gøre, men som sagt så kan
den misforståes af måske unge piger, der blot har hørt om indslaget eller
set det kort i TV-Avisen.

Mvh. Marlene.

Fra : PJM

Dato : 19-02-03 14:04

"Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Heldigvis
> er det ikke alle, der er enige - som det kan læses i indlægget.

Mon ikke et af problemerne kan ligge i et af de andre emner, vi allerede har
haft oppe at vende her i gruppen -nemlig de mange aleneheste, der dukker op
som følge af at mange familier får råd til at flytte ud på landet og
anskaffe sig en hest? Måske mere for at ride med på modebølgen end for at
tage ridning på hesten og hestens tarv alvorligt? Min veninde, som jeg før
har omtalt, har talt om at flytte familiens islænder til et ridecenter "for
at få den afrettet". Alene den bemærkning var tæt på at gøre mig
rasende -men midt i al hendes uvidenhed, mener hun det vist godt nok men
mangler bare lidt oplysning.

mvh
pjm

Fra : Marlene

Dato : 19-02-03 14:17

PJM <doink@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b2vvcb$qb5$1@sunsite.dk...
> [...]
> anskaffe sig en hest? Måske mere for at ride med på modebølgen end for at
> tage ridning på hesten og hestens tarv alvorligt?

Jo, det kan der nok være noget om.

> [...]
> at få den afrettet". Alene den bemærkning var tæt på at gøre mig
> rasende -men midt i al hendes uvidenhed, mener hun det vist godt nok men

Det optimale ville selvfølgelig være, at hun selv brugte tid på at opdrage
_hendes_ hest, så de kunne få tillid til hinanden.........

Mvh. Marlene.

Fra : PJM

Dato : 19-02-03 14:24

> Det optimale ville selvfølgelig være, at hun selv brugte tid på at opdrage
> _hendes_ hest, så de kunne få tillid til hinanden.........

Jaaaaa-men der er jo ikke så meget tid og bla bla bla. Og hesten er jo købt
til datteren og skal sådan set bare stå til rådighed for mor og far,
fornemmer jeg. Min veninde er ikke ond -bare uvidende. Og jeg tror faktisk,
at hun er prototypen på de, som Dansk Rideforbund og hestevenner bør rette
deres opmærksomhed mod.

mvh
pjm

Fra : Anet

Dato : 19-02-03 16:04

Faktisk så kan jeg ikke se at det skal være så dårligt at flytte på landet
generelt og købe sig heste for jeg vil sige at mine heste og mange andre
heromkring har det væsentlig bedre end mange af dem der står på ridecentre.
Som nogle få stikord kan jeg sige

*Ingen larmende børn /støjniveauet
*går ude på folden fra tidlig morgen til det bliver mørkt
*bliver brugt mere tid på fordi de står hjemme og man bare lige går over
gårdspladsen
*de går ofte ture i naturen istedet for et støvet ridehus

--
Hilsen
Annette

Fra : Marlene

Dato : 19-02-03 16:20

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e539ce4$0$235$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> gårdspladsen
> *de går ofte ture i naturen istedet for et støvet ridehus

Jeg giver dig fuldstændigt ret; jeg synes også helt bestemt, at det er bedst
for hestene, at de står derhjemme, hvor stressniveauet ikke er så højt. Men
der er tale om de heste, som ofte står alene, og som "barnet" har glemt. Og
jeg tror måske, at PJM mener alle de mennesker, som siger; "Nu flytter vi ud
på landet, og så skal vi lige have en hest (og andre dyr)", uden de har sat
sig ind i, hvad det vil sige at have dyrene.

Jeg kunne slet ikke forestille mig at have min hest(e) opstaldet et andet
sted, end der jeg bor - jeg ville ikke føle, at jeg kunne holde øje med
den - eller have den kontakt man nu engang har, når man mange gange om dagen
går ud og snakker med den osv. Desuden ser jeg det som en klar fordel at
kunne sige godnat til den :)

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 19-02-03 16:32

Til Marlene

Ja, det er jo netop noget af det som du også nævner som jeg syntes er så
dejligt....og en stor glæde ved at have sine heste hjemme. Så længe jeg selv
kan bestemme så vil jeg altid have mine heste hjemme i min egen lille
hyggelige stald og med det tætte nærvær man får med dem.

--
Hilsen
Annette

Fra : Nina Svanholm

Dato : 20-02-03 11:30

> [...]
dagen
> går ud og snakker med den osv. Desuden ser jeg det som en klar fordel at

Uha uha, nu er det jo at man skal passe lidt på. Jeg har haft et nedlagt
landsted hvor jeg havde mine dengang fire heste stående, det var da
alletiders -Skønt! Men, så var det altså lige at kæresten og jeg gik fra
hinanden, hvad gør man så? Ja, så finder man et sted at opstalde sin hest
(har kun en tilbage) og ved du hvad.....det går faktisk rigtig godt Jeg
har Jacques stående hos en rigtig sød dame, som har to haflingere, så selvom
man ikke har sin hest derhjemme kan man godt finde en stille og rolig stal,
og stadig bruge meget tid på sin hest.Vil faktisk vove at påstå at jeg har
det sjovere nu end før, for nu er vi to i stalden, vi rider begge western og
har det rigtig hyggeligt sammen.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 20-02-03 15:28

Hej Nina

Det lyder som om du har fundet et rigtig dejligt sted til din hest. Vi er
hele familien herhjemme som rider. Mand, kone og to halvstore børn. Hestene
er en stor del af vores allesammens hverdag og liv. Derfor rider vi jo også
tit sammen og mange vi møder fortæller bagefter at de misunder at f.eks mor
og datter ser ud til at hygge sig ved at ride ud på ture sammen. Det er
altid rart når der er en at ride sammen med, strigle med osv.

--
Hilsen
Annette

Fra : Marlene

Dato : 20-02-03 15:51

Nina Svanholm <hammer@FJERN_DETTEtelefona.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e54b057$0$23816$4d4eb98e@read.news.dk.uu.net...

> [...]
> det sjovere nu end før, for nu er vi to i stalden, vi rider begge western

Jeg kan godt forstå, at du synes, det er rart, at du har nogen at tale med i
stalden og ride sammen med - det savner jeg nok lidt. Det lyder også til, at
din hest har det dejligt. Nu var det også rideskoler, vi i første omgang
nævnte, og der kan stressniveauet være højt. Men ja, omstændighederne kan jo
gøre, at man ikke kan have sin hest derhjemme - det er jo bedre at beholde
hesten end at sælge den, hvis man stadig vil ofre så megen tid på den.

Men det er en meget stor prioritet for mig at have min hest derhjemme......

Mvh. Marlene.

Fra : PJM

Dato : 18-02-03 17:32

> [...]
Håber
> det er ok for så kan folk jo selv kigge efter.

Hmm. Jeg vil gå hen på biblioteket og kigge mig lidt omkring -tak for
tipset.

mvh
pjm

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 18-02-03 22:57

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Så lige et indslag i tv2 nyhederne her kl. 19.15 at dansk rideforbund
(...)

[snip]

Er det TV2's nyheder fra den 17. februar vi taler om? Man kan på TV2's
hjemmeside se tidligere nyheder, men jeg kan ikke finde noget om heste???

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : taina

Dato : 19-02-03 23:07

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse
> Er det TV2's nyheder fra den 17. februar vi taler om? Man kan på TV2's
> hjemmeside se tidligere nyheder, men jeg kan ikke finde noget om heste???

Der ligger en artikel om emnet på hestenettet.dk under nyheder...

mvh. tina