Ung pige i huset
Fra : LBR

Dato : 17-02-03 19:17

Hej NG

Min mand og jeg står og skal ansætte en ung pige i huset og vi villle gerne
vide om der var nogle som havde nogen erfaring som de gerne ville dele udaf.

Er der noget som er vigtigt at spørge den unge pige om?

Hilsen Louise

Fra : Heidi

Dato : 17-02-03 20:05

LBR wrote:
> [...]
> erfaring som de gerne ville dele udaf.
>
> Er der noget som er vigtigt at spørge den unge pige om?

Skal hun bo hos jer, eller kun være der i dagtimerne?

Ikke fordi jeg selv har haft nogen ansat, men jeg har været
au pair i udlandet, så jeg kan da godt komme på et par
ting.... Men det kommer så nok lidt an på om hun skal bo der,
om det har nogen relevans.

--
Mvh. Heidi
BEMÆRK: private mails bliver besvaret i gruppen,

Fra : Heidi

Dato : 17-02-03 20:33

Heidi wrote:

> [...]
> været au pair i udlandet, så jeg kan da godt komme på et
> par ting.... Men det kommer så nok lidt an på om hun skal

Nu svarer jeg så alligevel med en enkelt ting, selvom jeg
ikke ved om hun skal bo der eller ej.

Hvis hun skal - så skal i for det første nok gøre jer klart,
om det er meningen at hun skal være en del af familien,
eller om hun er ansat fra 8-16 (eller hvad det nu bliver).
Hvor stort et værelse får hun, hvilke ting har hun til
rådighed der osv.
I mit au pair job blev det fra starten gjort klart, at jeg blev en
del af familien, så jeg var sammen med dem om aftenen
(altså de aftener jeg var hjemme), på ferier osv.
Men flere af de andre piger måtte ikke være sammen
med familien efter "arbejdstid", og hvis man så kun har
et lille hummer på et par kvadratmeter, ikke noget tv osv.
så kan det nok hurtigt blive surt - specielt hvis man ikke
lige bor et sted, hvor der sker en masse (hvor bor i henne?)

Men altså - gør op med jer selv hvad i vil - og fortæl det så
til pigen, og vær sikker på at hun ved hvad hun går ind til.

Det var lige mine 2 cents for now...

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 17-02-03 20:23

Hej

LBR wrote:
> Min mand og jeg står og skal ansætte en ung pige i huset og vi villle gerne
> vide om der var nogle som havde nogen erfaring som de gerne ville dele udaf.
>
> Er der noget som er vigtigt at spørge den unge pige om?

Vi har haft to piger ansat, så lidt kan vi da hjælpe med. Der er som
sådan ikke noget der er vigtigt at spørge om. Det er mere et spørgsmål
om i umiddelbart fatter sympati for hende i vælger og er trygge ved hende.

Jeg går ud fra, at det er børnepasningen og husholdningen hun skal
hjælpe med. Der har i garanteret jeres måde at gøre tingene på, så
uanset hvad skal alt forklares i starten alligeve. Erfaringsniveauet
føler jeg ikke er så vigigt. Det er igen mere et spørgsmål om tillid til
hende.

I skal nok sikre jer i størst mulig omfang, at hun er STABIL. Det er
ikke til at klare ustabil arbejdskraft. Derudover kan i spørge hvad
hendes fremtidsplaner er. Det kan give et fingerpeg om hvor lang tid i
kan forvente at have hende ansat. En pige som går vildt meget op i tøj
kunne måske let fristes af et job i en tøjbutik efter de første 100
lortebleer.

Inden vi ansatte den første tog vi hende med i Legoland som en slags
"ansættelsesprøve". Børnene fattede straks sympati, så hun blev ansat.

Alle vores bekymringer om "hun har jo ingen erfaring..", "..hun er jo
kun 16..." osv blev alle gjort til skamme.

Spørg eventuelt til hvilken type hjem hun kommer fra eller hvordan
tingene er hjemme hos hende. Vi er på ingen måde religiøse, men pigerne
vi har haft ansat kom fra et meget troende hjem. Vi snakker her meget
fundamentale holdninger til store spørgsmål og dette kan godt skabe
gnidninger. Det har det ikke gjort hos os, men sådan kan man jo være så
heldig.

Vi konstaterede at unge piger i huset ikke hænger på træer. Så held og
lykke med at finde en.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : LBR

Dato : 18-02-03 20:49

Hej

Vores unge pige i huset skal ikke bo hos os.

Vi har allerede haft tre hendvendelser og skal have samtale med de to af
dem. Det har vi besluttet at gøre to dage i træk, for bedre at kunne
sammenligne, se forskelle osv.

tak for de råd som I allerede er kommet med.

Hilsen Louise

Fra : Holger Danske

Dato : 19-02-03 09:41

LBR wrote:
> [...]
> ville dele udaf.
>
> Er der noget som er vigtigt at spørge den unge pige om?

Undskyld at jeg skriver dette her, men i skriver selv au pair pige og det er
som sådan ok, men alle forventer at man taler om at ansætte en /pige/.
Det får mig til at komme med en observans som jeg ikke er alene om, men som
vel sagtens kan findes på en statestik et eller andet sted.
Piger i alderen 16 - 20 er de personer på jorden som nok har mest kaos i
deres hovede, ment på en god måde, piger er dem der har mest behov for
veninderne SMS'erne, telefonsamtalerne, modetøjet og ikke mindst byturene,
hvorimod at drenge som siger ja til et sådant ansvar i den alder, som regel
har sat sig ned og overvejet om det er et stykke arbejde han kan klare, og
derfor i næsten alle tilfælde, er mere arbjedsparat end pigerne.
Dette er noget som flere og flere kiosker og lign. nu også er begyndt at få
øjnene op for.
Det var så bare lige min 25 øre.....

H.D.
--
-- Som aldrig har hørt om dårlige tabere i Russisk roulette --
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
-- Cum insantientibus fuere necesse est --