JavaScript spørgsmål
Fra : tlh

Dato : 17-02-03 18:11

Hej

Når man i javaScript angiver start tagget(<script>), hvad er så det
rigtigste at inkludere, 'type="text/javascript"', eller
'language="javascript"', en af dem eller begge to. Jeg tænker på hvad der er
det rigtigste, hvis det skal gå efter W3s standarter?

Der er mange steder man ser at der står 'language="JavaScript"' (med stort J
og S), er det sådan det skal stå, eller er det blot endnu en fejl fra
webmastere der ikke overholder standartene??

Det ses også mange steder at script skrives som en komentar(med <!-- i
starten og --> eller //--> i slutningen), hvorfor tager java script
understøttende browsere ikke også bare scriptet som en kommentar?? Er det
efter standarterne at bruge denne måde til at skjule scriptet fra ældre
browsere, og hvilken måde er rigtigst(<!-- og -->, eller <!-- og //-->,
skråstregerne er til forskel)

--
MVH:
Thomas L. Hansen,

---

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-02-03 18:31

"tlh" <tlh@softhome.net> writes:

> [...]
> 'language="javascript"', en af dem eller begge to. Jeg tænker på hvad der er
> det rigtigste, hvis det skal gå efter W3s standarter?

Det er
type="text/javascript"
der skal med. Attributten "type" er påkrævet, og har ingen default-værdi,
så den *skal* med (jvf. standarden).
Attributten language er deprecated. Der er stadig browsere der bruger
værdien af language-attributten til at skifte mellem forskellige
versioner af Javascript (der var vist nogle forskelle mellem v1.1 og
v1.2 som kunne knække nogle scripts).

> Der er mange steder man ser at der står 'language="JavaScript"' (med
> stort J og S), er det sådan det skal stå, eller er det blot endnu en
> fejl fra webmastere der ikke overholder standartene??

Der er ingen standard for værdien af language-attributten.

> [...]
> efter standarterne at bruge denne måde til at skjule scriptet fra ældre
> browsere, og hvilken måde er rigtigst(<!-- og -->, eller <!-- og //-->,

Kommentarerne bruges til at skjule scriptet for browsere der ikke
forstår script-tagget. Netscape 2 var vist den sidste af dem, så i
vore dage ville jeg ikke bekymre mig om det, og ville helt udelade
kommentarerne.

Det er vigtigt, at det ikke er spørgsmålet om hvovidt browseren
forstår javascript, men om den forstår script-tagget. Selv en
tekst-baseret browser uden javascript, som fx Lynx, ved at den ikke
skal vise indholdet af et script tag. Netscape 2 kendte ikke <script>
og ignorerede det derfor helt og viste indholdet (som den skulle).

Script-fortolkerne er blevet tilpasset, så de ignorerer et "<!--" i
starten af scriptet. Ellers ville det være en syntaksfejl ("<!--" er
en HTML-kommentar, ikke en javascript-kommentar, så javascript-
fortolkeren vil ikke behandle det som en kommentar). Ikke alle
fortolkere ignorerer et "-->" til sidst, så derfor er det smartest at
gemme den med en javascript-kommentar, derfor sætter man "//" foran
(comment to end of line).

Men, glem det, der er ingen browsere tilbage der ikke forstår
script-tagget.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller

Fra : tlh

Dato : 18-02-03 12:53

Tak for hjælpen

---