Traktørsteder videre...
Fra : bks

Dato : 17-02-03 13:31

Tråden "Traktørsteder" var blevet temmelig lang, så derfor tillader jeg
mig at fortsætte/yde et bidrag med dette her.

Mange har efterlyst betydningen af traktørsted. I Nydansk ordbog står
der:
Forældet
Mindre restaurant f.eks. ved udflugtssted
Traktør = gæstgiver. Sammenlign med fransk "traiteur" og italiensk
"trattore".
"...og nu skal hun traktere" kender vi alle. Enkelte har været inde på
det.

I Fanefjord skov ligger Skovpavillonen. Min nu afdøde svigermor
arbejdede der som ung. Hun kunne fortælle, at der var god gang i
forretningen med mange besøgende, når arbejdet og vejret tillod det.

Min far, som heller ikke er mere, har flere gange fortalt, at han som
ung soldat kom meget i Skovpavillonen. Han lå i Vordingborg og dengang
lå de inde i 3-4 år som almindelige værnepligtige.

Nå tilbage til Skovpavillonen. Sidst jeg var der (ca. 3 år) kunne man
købe is. Desværre havde de lukket den dag, men ok det var en hverdag!
Pavillonen var indrettet til selskabslokaler og et dinner transportable
firma havde indrettet sig med kontorer osv.

Et andet hyggeligt sted, hvor der nu er restaurant (som jeg ikke lige
husker navnet på) ligger i Dyndet. Og hvor er det så? Mellem Borup og
Ringsted på Sjælland ligger en lille by, som hedder Bøgede. Dyndet
ligger nogle få kilometer nordvest for Bøgede og restauranten ligger i
et sommerhusområde lige syd for byen.

Restauranten er meget gammel og utrolig hyggelig. Der er også servering
på gårdspladsen, som dog ikke fremtræder som bar gårdsplads, men er med
trin op og ned og diverse beplantning.

Når man sidder på gårdspladsen, er der ikke den smukkeste udsigt, idet
jernbanen futter forbi og togene passerer rimeligt tit. Men stedet er
absolut et besøg værd.

Man kan spise koldt og varmt, hvis man er oversulten. Ellers er deres
kaffe god og udvalget i te er formidabelt. Prøv det med deres
hjemmelavede pandekager. Mums

Venlig hilsen
bks

http://www.kandu.dk/

Fra : Tina

Dato : 17-02-03 16:07

Malerklemmen. Skønt sted. www.malerklemmen.dk

Prøv det med deres
> hjemmelavede pandekager. Mums

Du mener vel æbleskiver?

Det er deres the og hjemmelavede æbleskiver, de er kendte for.

Mvh

Tina

Fra : bks

Dato : 18-02-03 08:28

"Tina" skrev d. 17-02-03 16:07 dette indlæg :

> [...]
>
> Prøv det med deres
>
> Du mener vel æbleskiver?
>
> Det er deres the og hjemmelavede æbleskiver, de er kendte for.

Hej Tina

Ja det er æbleskiver. Min hukommelse spillede mig et puds.

Stedet hedder vist også Mosehuset

Venlig hilsen
bks

http://www.kandu.dk/

Fra : Tina

Dato : 18-02-03 10:29

"bks" <bks.news@kandu.dk> skrev i

> Hej Tina
>
> Ja det er æbleskiver. Min hukommelse spillede mig et puds.
>
> Stedet hedder vist også Mosehuset

Mosehuset er en lille "blandet landhandel" der ligger omkring 800 meter væk
fra Malerklemmen. Mosehuset er et lille hvidt, stråtækt hus, med skå gulve
og ujævne vægge, og sælger div. the, kaffe, krydderier, specialiteter som
mjød, chokolade, bolcher, honning, etc. Desuden brugsgenstande: Thepotter,
lys, krukker, kurve, service, osv. Op til jul er hele førstesalen omdannet
til et sandt nisse-slaraffenland, med nisser i alle størrelser og
afskygninger. http://www.mosehuset.dk/

Malerklemmen har også en thehandel, men den er efter min mening ikke lige så
hyggelig som Mosehuset.

Mvh

Tina

Fra : Jens Larsen

Dato : 17-02-03 18:31

De har egen hjemmeside http://www.jagt-kroen.dk/ hilsen en gammel mønbo

Fra : Peter Weis

Dato : 17-02-03 21:48

"Jens Larsen" <jens.larsen@NOSPAMtdcadsl.dk> wrote in message

> "bks" <bks.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> De har egen hjemmeside http://www.jagt-kroen.dk/ hilsen en
gammel mønbo

Hej Jens

Dit svar var ikke så nemt at læse. Det bliver lidt nemmere, hvis du
klipper det væk, som du ikke svarer på, og hvis du sætter et
linieskift ind ned til dit svar (sådan som jeg har gjort det her).

mvh
Peter

Fra : Jens Larsen

Dato : 17-02-03 22:15

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> klipper det væk, som du ikke svarer på, og hvis du sætter et
> linieskift ind ned til dit svar (sådan som jeg har gjort det her).

Hej Peter tak for lektien - jeg kan godt selv se det var lidt gnidret ,
forresten det efternavn Weis er du fra vestmøn, jeg kan huske det efternavn.
hilsen Jens

Fra : Peter Weis

Dato : 18-02-03 15:40

"Jens Larsen" <jens.larsen@NOSPAMtdcadsl.dk> wrote in message

> forresten det efternavn Weis er du fra vestmøn, jeg kan huske det
efternavn.

Nej, familien stammer fra Århus ... i hvert fald så langt tilbage jeg
kender den (slagter Mathias Weis, 1801 - 1850).
Efter familieoverleveringen skulle "vi" være indvandret fra Tyskland i
1600-tallet som kobbersmede.

mvh
Peter