Langhåret schæferhvalp
Fra : Jenny Larsen

Dato : 16-02-03 18:35

Hej allesammen.
Vi står ikke og skal ha hund nu, men er der nogle herinde som har nogle gode
ide til hvor jeg finder en langhåret shæferhvalp, når den tid kommer. Den
skal være ægte.
Med venlig hilsen
Jenny.

Fra : René Kofoed

Dato : 17-02-03 12:15

Hej Jenny.
Kig ind på schæferhundeklubbens hjemmeside, der er en hvalpliste, de skriver
altid om der er langhår imellem hvalpene. Da de langhårede ikke kan
udstilles er der som regel afslag i prisen. Det er kun den Stockhårede, der
er godkendt til udstilling, da langhår og korthår anses som en fejl i
racestandarden. (noget genbetinget). Jeg har talt med indehaveren af
hjemmesiden : schæferhunden, og fik en meget hjælpsom forklaring på hvorfor
der forekommer lang- og korthår. Har også talt med en der mener at, de
langhårede sjældent får problemer med schæfersygdomme, men ved ikke om det
er bevist, at de går mere "fri" for sygdomme, end de Stockhårede??!!
Personligt synes jeg det er nogle flotte hunde.
Held og lykke med hundekøbet.
Mange hilsner fra
Susanne.

Fra : Jenny Larsen

Dato : 17-02-03 16:55

Hej Susanne.
Jeg har selv udstille shæferhunde, men min kærste kunne
godt tænke sig en langhåret, så det ok med mig.
Jeg havde glemt at de selvfølgelig havde en hjemmeside.
Tak, jeg kigger med det samme.
Venlig hilsen
Jenny.

Fra : Ladycatwoman

Dato : 17-02-03 17:45

> [...]
> er bevist, at de går mere "fri" for sygdomme, end de Stockhårede??!!
> Personligt synes jeg det er nogle flotte hunde.

Hej Susanne.

Langhåret, korthåret og Stockhåret?
Jeg har ikke forstand på schæfere på trods af, at Cujo er en , men hvad
er forskellen på de forskellige typer?
En langhåret giver et eller andet sted sig selv, men Stock og korthåret?
Jeg synes, at min Cujo (som ikke er med stamtavle dog efter sigende ægte) er
meget korthåret i forhold til mine forældres, der dog ikke er langhåret.
Måske har vi en af hver slags?
Jeg har søgt på nettet, men kan ikke finde en nøjagtig beskrivelse, kan du
hjælpe?

Med venlig hilsen Cujos mor.

Se ham evt. her. http://www.megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=1649

Fra : René Kofoed

Dato : 17-02-03 18:06

Hej Cujos mor.
Jeg er ikke 100% sikker i det, men prøver.
Den Stockhårede er en pels med lidt lange stive overhår, og tæt kort
underuld, den eneste godkendte til udstilling.
Den korthårede har mange korte overhår eller dækhår, og ingen eller meget
lidt underuld.
Den langhårede, har ingen eller meget "bløde" dækhår og meget, og langt
underuld.
Det er sådan jeg forstod den forklaring jeg engang fik.
Som det stod i en anden tråd, fik jeg også forklaret at, det er genbestemt
hvilken pels hunden får.
Ellers kan du ringe til en DKK racevejleder og få et mere fyldestgørende
svar.
Håber du kan bruge det til noget, men som skrevet er jeg ikke helt sikker i
det.
Mange hilsner fra
Susanne.