Hjælp!!
Fra : Jenny Larsen

Dato : 16-02-03 16:40

Hej allesammen.
Jeg har et lille problem. Sidste år købte jeg en dejlig haflinger vallak på
5 år. På det tidspunkt havde jeg ikke redet i 15 år.
Vi red hele sommeren og det gik rigtigt godt.
Vi har ikke red de sidste 4 mdr. fordi hende jeg har min hest stående hos
ikke er vinterrytter....
Jeg kan ikke få ham hjemme fra alene og jeg er heller ikke rutineret nok til
at selv at gøre det.
Mit problem er at når min hest nu ikke er blevet rørt, ja
han er lidt kruttet og jeg er lidt af en kylling, så har jeg lidt meget
killer i maven.....
Hvad skal jeg gøre????
Med venlig hilsen
Jenny.

Fra : Anet

Dato : 16-02-03 17:04

Hej Jenny

Kig evt. i den tråd med nordbakken der ikke vil gå hjemmefra. Jeg vil dog i
dit tilfælde finde en person som kan hjælpe dig med din hest og måske gå
lidt med dig så du også selv føler dig mere sikker. Det er jo nok lidt en
kombination af at du er lidt småbange og hesten er vinterkrudtet.

--
Hilsen
Annette

Fra : Jenny Larsen

Dato : 16-02-03 17:16

Det er ikke fordi jeg skal til at ride hjemmefra alene, det kan jeg lære når
jeg er blevet mere tryg.
Det er mere det, hvordan bliver jeg det.
Jeg prøver at tænke positiv, men det er meget svært, når man kun sidder og
venter, og tænker på hvornår spinger han i "luften".

Fra : Zirfelt

Dato : 16-02-03 21:54

Jeg var selv inde i en periode hvor jeg tænkte på alt det der kunne ske. Jo
mere jeg tænkte på det, jo mere er jeg sikker på at hesten kunne mærke. For
når man kun sidder og venter, og tænker på "hvornår spinger han i luften".
er ens kropssprog anderledes. Og hvad sker der? Hesten springer i luften.
Det endte med at jeg gik til professionel NLP terapeut, og fik vendt mine
tanker. På den måde fik jeg mere mod på at træne hesten, først fra jorden,
og så ride den. Og det gik faktisk fantastisk godt.

--
Fortsat god og positiv dag

ZIRAX
v. Irene Zirfelt
Løgstørvej 84
9600 Års
98 62 31 31
www.zirfelt.dk

Fra : Lene

Dato : 18-02-03 18:54

"Jenny Larsen" skrev:<jenl@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
sidder og
> venter, og tænker på hvornår spinger han i "luften".

Hej Jenny,
en frisk hest er bare en glad hest, og du kan ganske roligt sætte dig
op på din haflinger og ride en tur. I Østrig er det helt normalt at
haflingere står stille meget længe i vinterperioderne, for så at blive
taget i brug helt uden problemer når vejret bliver bedre. De heste som
fra arilds tid ikke har vist sig omgængelige i alle livets forhold er
blevet til hestebøffer - en radikal, men effektiv måde at luge ud i "
karakterfejl " og derfor har haflingere i dag et fantastisk gemytligt
temperament.

Hvis dette ikke har beroliget dig, så stopper du vat i ørene på den og
longere den i et kvarter - så er alt hvad der hedder forårskrudt væk -
hvis du stadigvæk er nervøs lader du bare vattet sidde i mens du
rider. I stedet for vat, kan du også bruge nogle gode store stykker
skumgummi - de lukker tættere og er nemmere at få ud. Hvis du
stadigvæk er skrækslagen for at ride så sætter du et checkbid på
hesten, og så kan den simpelthen ikke bukke ( jeg går ud fra det er
det du er bange for ).
Jeg tror ikke på at der er nogen som helst problemer med din hest, og
derfor er det også råd jeg giver dig for din nervøsitets skyld -
problemet er dig! Du skal forstå at en glad og frisk hest med et godt
temperament, og en ordenlig grundskoling / opdragelse godt ved, at man
ikke giver sig til at spille fransk klovn i kådhed. Du kan berolige
dig selv ved, at hænge en masse unødigt udstyr på din hest. Hesten
bliver højst noget forundret over at skulle stadses sådan ud.

Det kan godt være en god ide, at få en mere nervestærk rytter til at
ride den første gang, bare så du kan se, at din hest er lige så rar
som før ridepausen startede, men du overvinder først den fikse ide du
har fået, når du selv sætter dig op -

Min nabos kone havde på et tidspunkt fået samme fikse ide som du. Jeg
red hendes hest helt uden problemer, da hun satte sig op slog hesten
en skid og hun blev så forskrækket at hun straks sprang ned igen, og
pure nægtede at sætte sig op. Igen red jeg hesten og den var så sød og
rar, igen satte naboens kone sig op - og nu ville hesten ikke dreje
til højre, ned igen, mig op - hesten igen sød og rar. Nabokonen op, nu
ville hesten ikke galopere + ikke dreje til højre. Ser du Jenny,
problemet var virkelig ikke hesten, men rytteren der var en kylling,
og som via spændinger i kroppen faktisk gjorde hesten så smask
forvirret, at den i lutter velopdragenhed stod stille og ventede på en
komando den kunne forstå....

Håber du kan bruge det til noget........

Mvh. Lene

Fra : Marlene

Dato : 19-02-03 09:15

Lene <hamadryad@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e5272e8$0$236$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
Snip

Hvis du
> stadigvæk er skrækslagen for at ride så sætter du et checkbid på
> hesten, og så kan den simpelthen ikke bukke ( jeg går ud fra det er
> det du er bange for ).

Hvad er et checkbid? Det lyder interessant? Er det noget, som kan skade
hesten?

Mvh. Marlene.

Fra : Lene

Dato : 19-02-03 11:44

"Marlene skrev:

> Hvad er et checkbid? Det lyder interessant? Er det noget, som kan
skade
> hesten?
>
> Mvh. Marlene.

Hej Marlene,
et checkbid er et ganebid, som gør at man har bedre check på hesten
*s* Det spændes over remme som forløber op over hovedet, ind mellem
ørene, og ender i en bred rem som spændes fast i selen eller i sadlen
fortil. Se et monteløb i fjernsynet, de rider alle med check.
Checkbidet spændes så tilpas at hesten lige nøjagtig holder hovedet en
anelse højere end den normalt ville gøre. En hest som vil bukke, tager
jo hovedet ned og det kan den ikke med en check.
Man må ikke ride med checken fast, da ridning over en lang periode med
højt hævet hoved vil give din hest rygproblemer. Man må aldrig spænde
checken for stramt, da det kan få hesten til at gå i vejret.
På løbsheste spænder man ofte checken meget stramt, for at den kan "
hvile sig på checken ", hvis den er ved at gå kold. Det hjælper hesten
til at undgå en ødelæggende galop. Travere som hopper skader sig ofte
i springet, da de ikke er skabt til at gallopere i den høje hastighed
som de traver i. Derfor kan man se at travere der hopper taber terræn,
selv om kusken ikke straks tager op i den. Det er en meget udbredt
misforståelse at kuskene kajer hestene helt vildt som " straf " for at
de har galloperet, dette stemmer ikke! Ofte lader de lige hesten løbe
et par skridt, så hesten selv føler hvor dårlig det føles at hoppe i
den fart, hvorefter de så drejer den af, væk fra de andre heste, før
de bremser den ned. Når de så tager virkelig hårdt fat, så er det
faktisk for at skåne hesten for at pådrage sig en alvorlig skade.
Nogle gange kan det være nødvendigt at give et ordentligt rap i
rumpetten, for at få fart nok på galloppen, så hesten kan trækkes fri
at feltet, uden at skade de andre - for udeforstående ser det ud som
om man rapper hesten for at fejle. Intet kunne dog være mere forkert
end denne antagelse, for hvis man gerne vil lære en traver at
gallopere hele tiden, er den nemmeste metode faktisk at begynde at slå
den når den hopper.
Der hvor man kan tale om en egentlig straf, er når kusken tager helt
op i hesten så den udgår af løbet. Heste er jo flokdyr, og de oplever
det som stærkt ubehageligt ikke at få lov, at følges med de andre.
Hvis man står på staldterrænet, så kan man af og til se en hest komme
ind på denne måde alene, med ører der næsten hænger som to brækkede
slatne vinger ned af hovedet. De er meget meget kede af det.

Hov der tabte jeg vist lige tråden lidt....... Tilbage til checken:
Checken hjælper desuden travhesten til at åbne helt for luftvejene
vha. hovedets stilling. Nogle heste traver bedst ved lang check andre
ved kort. Nogle heste har det bedst helt uden - jeg har alle modeller
*s*
Alle ungheste der køres til får check på, dels for at de ikke skal slå
/ bukke for vogn, dels for at de skal vænne sig til bidet langsomt, så
de opdager at sig selv, hvilke fordele den kan have ud at benytte
støtten i checken.

Mvh. Lene

Fra : Marlene

Dato : 24-02-03 17:50

Marlene <tunne@heaven.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b2vf40$jr6$3@news.cybercity.dk...

> [...]
> Snip
>
> Hvis du
>
> Hvad er et checkbid? Det lyder interessant? Er det noget, som kan skade

Hej Lene.

Jeg har ikke fået svar på dette....... Måske har du ikke set mit spørgsmål
:)

Mvh. Marlene.

Fra : Liva

Dato : 16-02-03 17:08

Hej Jenny
Det bedste du kan gøre, er enten at finde en rutineret rytter/hest at ride
sammen med eller find en rutineret rytter der kan hjælpe dig et par gange.
Eller hvis du kan få din "ikke vinterrytterveninde" til at gå med dig,
indtil du føler du er dus med
den igen.
Kh
Dorte

Fra : Anet

Dato : 16-02-03 17:28

Hej Jenny

Prøv at tage din meget af din hest og gå lidt ture med den, longere den
lidt, få en venninde til at holde fast i en longe og så gå ved siden af dig
mens du bare skridter rundt og så senere prøv at lade din venninde holde dig
i longe mens du traver. Du må et eller andet sted beslutte dig for om du vil
ture eller ikke og så må du finde en der vil være god til at hjælpe dig. Jeg
har været så heldig med min unghest at min mand kunne hjælpe mig og jeg
stolede på at han holdt fast. Så tog vi et skridt af gangen og stille og
roligt gik det fremad. Ellers er der den mulighed at du får hesten ind på et
ridecenter hvor den og evt. også dig kan deltage i undervisning. Den kan
evt. gå en time med hver dag på hold og du kan så nogle dage ride der også.
Måske var det også en mulighed for Jer. Der kan du tit hente hjælp.

--
Hilsen
Annette

Fra : Anet

Dato : 17-02-03 11:52

En anden mulighed er også at bruge en hestevisker for de kan absolut ting
som man slet ikke kan forestille sig(har selv brugt en). En helt umulig hest
kan på bare en time være sød og rolig. Men man skal dog være opmærksom på at
en hestevisker kan dreje et problem i den rigtige retning og så skal
ejeren/rytteren så selv holde fast ved det og arbejde videre derfra med det.

--
Hilsen
Annette