omegakuren
Fra : lilian@vien.dk

Dato : 16-02-03 11:44

Hej!
Jeg er helt ny her i nyhedsgruppen, og vil gerne høre, om der er nogen der
kender Omegakuren.
Jeg har lige hørt om den, ikke hvad den går ud på, men at den skulle være
stort set lige så effektiv som DDV. Der skal være udgivet en bog om kuren,
er der nogen der ved, hvor den kan købes? Jeg er indstillet på kostomlægning
og ikke gammeldags slankekur.

Venlig hilsen
Lilian

Fra : Peter Nielsen

Dato : 16-02-03 19:52

Hej Lilian
jeg har selv lige købt bogen i bog og ide, den hedder "lev fedt bliv slank"
den er skrevet af: Niels Ehler. Jeg tror jeg gav 169.-kr. for den og jeg
syntes
det lyder meget spændene hvad han skriver, så jeg forsøger at efterleve den,
men har kun gjort det i ca. 14 dage, og det har ikke været svært.med venlig
hilsen
Peter Broberg Nielsen
Sprogøvej 9
8600 Silkeborg

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-02-03 21:43

lilian@vien.dk wrote:

> [...]
> er der nogen der ved, hvor den kan købes? Jeg er indstillet på kostomlægning

Hvis det er den der kur med (sjovt nok) masser af fedt og protein, SÅ
tror jeg ikke at det er i Omegakuren du skal finde kostomlægningen.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 17-02-03 19:30

[Carsten Riis | Sun, 16 Feb 2003 21:42:31 +0100]

>Hvis det er den der kur med (sjovt nok) masser af fedt og protein, SÅ
>tror jeg ikke at det er i Omegakuren du skal finde kostomlægningen.

Det er da en kostomlægning hvis du er vant til at spise som en typisk
kulhydratbrugende Dansker...

Du ved frostflakes eller basser til morgenmad, massere af brød til
frokosten, kager til eftermiddagskaffen, kartofler/ris/pasta til
aftensmaden og igen kager til aftenkaffen - dagen igennem suppleret med
en masse sukkerholdig sodavand.

Hvis hun ønsker at leve efter en diæt baseret på en kraftig reducering
af letomsættelige kulhydrater (hvad jeg jo kan anbefale) - ER det en god
kostomlægning af spise tungtomsættelige kulhydrater, proteiner og fedt.

Best regards,
Rene' (Denmark)
www.rene.hjorth.com & www.lowcarb.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-02-03 13:28

Rene' Hjorth wrote:

> Hvis hun ønsker at leve efter en diæt baseret på en kraftig reducering
> af letomsættelige kulhydrater (hvad jeg jo kan anbefale) - ER det en god
> kostomlægning af spise tungtomsættelige kulhydrater, proteiner og fedt.

Men det jeg ikke forstår er, at man kan æde/spise alt det man vil af de
tungomsættelige kulhydrater, proteiner og fedt.

Det går jo imod princippet om at forbruge mere end man indtager hhv.
indtage mindre end man forbruger.

Eller har jeg misset noget af principperne i Omegakuren?

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 18-02-03 16:35

[Carsten Riis | Tue, 18 Feb 2003 13:28:15 +0100]

>Men det jeg ikke forstår er, at man kan æde/spise alt det man vil af de
>tungomsættelige kulhydrater, proteiner og fedt.

I store træk, ja lige præcis.

>Det går jo imod princippet om at forbruge mere end man indtager hhv.
>indtage mindre end man forbruger.

Igen - du har ganske ret. Det er måske også derfor lavkulhydratdieter
typisk møder en del modstand, da de efter hvad mange ernæringseksperter
igennem tiden har lært, ikke *burde* virke.

Situationen er så blot at når dieten virker så godt for så mange, burde
det være på tide at se at få revurdere hvad man dengang lærte :)

>Eller har jeg misset noget af principperne i Omegakuren?

Lidt, ja, ingen lavkulhydratdieter er baseret på at man kan spise
fuldstændige uhæmmet. Det har aldrig været meningen at man blot skal
spise 2 pakker smør og 6 pakker bacon - det som lavkulhydratdieterne er
baseret på er at man kan spise løs af tungomsættelige kulhydrater OG
proteiner OG fedt, ikke blot én af grupperne.

Nu skal jeg dog ikke udtale mig om Omegakuren, da det er Atkins dieten
jeg har været på - Omegakuren er ganske vist baseret herpå, men
"tilpasset" danske madvaner og er desuden lidt blidere :)

Fra : [webwoman]

Dato : 18-02-03 17:14

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> det som lavkulhydratdieterne er
> baseret på er at man kan spise løs af tungomsættelige kulhydrater OG
> proteiner OG fedt, ikke blot én af grupperne.

Hvad er tungtomsættelige kulhydrater?

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 18-02-03 18:27

[[webwoman] | Tue, 18 Feb 2003 17:13:53 +0100]

>Hvad er tungtomsættelige kulhydrater?

Beklager, det var rigtigt dårligt formuleret :) Hvad jeg mente var de
fibertunge kulhydratvarer - altså dem hvor vi snakker om et indhold af
ufordøjelige kostfibre.

I denne forbindelse altså en masse gode fiberholdige grøntsager (og ikke
stivelsesholdige). Altså typiske grønne salatgrøntsager o.l.

Fra : [webwoman]

Dato : 18-02-03 19:11

> Beklager, det var rigtigt dårligt formuleret :) Hvad jeg mente var de
> fibertunge kulhydratvarer - altså dem hvor vi snakker om et indhold af
> ufordøjelige kostfibre.

Jeg er stadig ikke helt med. Måske fordi jeg ikke ved, hvilke
"kulhydratvarer", der er fibertunge... bortset fra kornprodukter, som man jo
ikke må spise på lowcarb-kuren.

Hvilke grønsager er det, jeg kan spise ubegrænset af på lowcarb-kuren?

> I denne forbindelse altså en masse gode fiberholdige grøntsager (og ikke
> stivelsesholdige). Altså typiske grønne salatgrøntsager o.l.

Hvad er salatgrønsager. Jeg ved selvfølgelig, hvad salat er. Men
"salatgrønsager" kender jeg ikke? Og når du ikke bare skriver salat, betyder
det så noget særligt - eller skal det ikke tages så tungt.

Bliver også forvirret over at salat nævnes sammen med "ufordøjelige
kostfibre" eftersom der er meget lidt fiber i salat. (Under 1 gram pr. 100
gram)

Og når det ikke må være stivelsesholdige grønsager, hvilke er der da, der
IKKE indeholder stivelse?

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 17-02-03 19:09

[<lilian@vien.dk> | Sun, 16 Feb 2003 11:43:36 +0100]

>Jeg er helt ny her i nyhedsgruppen, og vil gerne høre, om der er nogen der
>kender Omegakuren.

Jeg kender den, lidt. Omegakuren er en variation over flere
(amerikanske) diæter, den mest kendte er nok Atkins, der alle har det
til fælles at de eliminerer de letomsættelige kulhydrater i kosten, og
tilfører gode proteiner og fedtstoffer.

>Jeg har lige hørt om den, ikke hvad den går ud på, men at den skulle være
>stort set lige så effektiv som DDV.

Det er naturligvis forskelligt fra person til person. Da jeg havde
været på Atkins (der nok er lidt strengere) havde jeg nemt tabt 32 kg.
det første år.

>Der skal være udgivet en bog om kuren, er der nogen der ved, hvor den kan købes?

De fleste ordenlige boghandlere har den, eller brude kunne skaffe den
hjem. Den er skrevet af Niels Ehlers, der også har god forstan på god
mad.

>Jeg er indstillet på kostomlægning og ikke gammeldags slankekur.

Det er også det eneste rigtigt!

Held og lykke :)

Fra : Mimi

Dato : 20-02-03 22:56

Jeg har prøvet Omega-kuren / kostomlægningen siden 3. januar og kan anbefale
bogen.
Jeg har i perioden kun tabt 2,5 kg - primært fordi jeg ikke får nok motion
og snyder (mig selv) for meget i weekenden. . .men det går langsomt og
sikkert den rigtige vej, hvilket jeg er jeg meget godt tilfreds med.

Jeg er sikker på, man kan tabe mere, hvis man overholder anbefalingerne til
punkt og prikke.

Det bedste for mig har været:

1. Jeg har fået min madglæde tilbage. Jeg har virkelig været træt af at
erstatte fedt med tilsætningsstoffer (i lightprodukter), fløde med
skummetmælk, creme fraiche med yoghurt etc. indtil maden ikke smager af
noget som helst.

2. Jeg har fået mere energi og har det generelt meget bedre. Ikke så træt om
eftermiddagen og aftenen, ikke helt bombet efter ethvert måltid.

3. Fokus på mit helbred, ikke kun på vægten. Jeg synes, Niels Ehler virkelig
får forklaret, hvorfor vi skal spise gode råvarer i stedet for
færdigproduceret fabriksmad.

4. Jeg vejer ikke min mad og tæller ikke kalorier. . .dejligt!

Jeg kan klart anbefale dig at kaste 170 kr efter bogen. N.E. forklarer en
masse grundlæggende principper, som også er gældende for DDV (hvis du skulle
vælge den i stedet).

Mvh Mimi