Ovre ad Skjern kanten til
Fra : Gerda Kernwein

Dato : 15-02-03 15:42

Jeg havde en slægtning (født 1917), der havde en psykisk lidelse, som man
dengang kaldte ungdomssløvsind. Jeg husker, at mine forældre engang fik et
julekort fra ham. Det har nok været omkring 1950. Jeg spurgte dem, hvor
manden boede, og de svarede, at han jo var syg og derfor boede på en slags
plejehjem ovre ad Skjern kanten til. Nogle år senere hørte vi, at han var
død.

Hvor mon det plejehjem (den institution) lå? Jeg har spurgt hos det
lokalhistoriske arkiv i Skjern, men der kendte man ikke noget til det. Nu må
man jo også sige, at "en slags plejehjem ovre ad Skjern kanten til" er en
meget upræcis betegnelse.

Er der mon nogen i gruppen, som kan hjælpe?

Med venlig hilsen
Gerda Kernwein

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-02-03 00:08

Sat, 15 Feb 2003 15:42:16 +0100, skrev Gerda Kernwein:

> [...]
>man jo også sige, at "en slags plejehjem ovre ad Skjern kanten til" er en

Der ligger et Psykiatrisk Hospital i Hvid(d)ing, lige syd for Ribe.
Det er det jo temmelig langt væk fra Skjern, men dog en mulighed, især
hvis perspektivet er set fra København/Sjælland, synes jeg.

Der findes ganske vist noget der hedder Rosengården i Skjern, men det
er ikke mere end 10-12 år gammelt.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bent Skaarup Pederse~

Dato : 17-02-03 08:59

Nu kommer det jo nogen gange lidt an på, hvordan man får spørgsmålet
udformet !
Jeg kan da huske, at der har været et privat plejehjem i Skjern kaldet
"Åhvile", vistnok drevet af en diakon - men det var ikke en
psykiatrisk institution, så jeg ved ikke, om de kunne have en beboer
af den type.
"Åhvile" var iøvrigt det gamle vinterkvarter for Cirkus Mundeling, så
lokalarkivet kender det helt bestemt.
mvh - Bent Skaarup Pedersen

Fra : Gerda Kernwein

Dato : 18-02-03 22:08

Bent Skaarup Pedersen <beskpe@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:64510ce7.0302162359.4540edb2@posting.google.com...
> [...]
> af den type.
> "Åhvile" var iøvrigt det gamle vinterkvarter for Cirkus Mundeling, så

Mange tak for gode svar

Venlig hilsen
Gerda Kernwein