Hareskovpavillonen
Fra : Hanne Jespersen

Dato : 15-02-03 22:15

"Traktørsteder" inspirerede mig til at starte denne tråd.

Der skrev jeg:
Er der f.eks. nogen som har erindringer eller lignende liggende,
som fortæller om udflugter til Hareskovpavillonen, som eksisterede fra
1907-1950, hvor den store flotte træpavillon gik op i luer. I så fald vil
jeg meget gerne høre herom. Den slags mangler vi på arkivet i Værløse.
Hareskovpavillonen var udflugtsmål for især københavnerne, som drog herud
med Slangerupbanen, som blev indviet i 1906.

Jørgen Kobel fortalte i den anden tråd om, hvordan han som spejder 1938-1942
var på søndagsudflugt til Hareskoven og spiste medbragt mad på den ikke helt
rene pavillon.

Mon ikke der er flere, som har noget at fortælle fra den gang man
pinsemorgen tog med Slangerupbanen til Hareskov station for at se solen
danse. Eller om de lige så populære "Måneskinsture".

Med venlig hilsen
Hanne Jespersen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-02-03 00:11

Sat, 15 Feb 2003 22:15:14 +0100, skrev Hanne Jespersen:

> [...]
>Hareskovpavillonen var udflugtsmål for især københavnerne, som drog herud
>med Slangerupbanen, som blev indviet i 1906.

Jeg formoder du kender dette link?:

http://www.hareskovby.dk/harepavillon.htm

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 16-02-03 19:34

"Kurt Hansen" skrev i en meddelelse
Hanne Jespersen:

> Jeg formoder du kender dette link?:
>
> http://www.hareskovby.dk/harepavillon.htm

Jamen du godeste - aldrig har jeg vidst at det var et sådant gigantisk
udflugtssted vi gik glip af dér i området da Hareskovspavillonen
brændte. Selve byggegrunden har jo en så enestående beliggenhed
- også i dag - at der helt klart burde være bygget genetableret noget
der kunne, om ikke erstatte hvad Hareskovspavillonen må have været,
så dog noget der til fulde gjorde brug af det fantastiske terræn.

Jeg opnåede ikke at se den, men det der kom bagefter lignede mest
af alt en barak - al den tid man kom forbi denne b ygning så stedet
trist og kedeligt ud.

Hilke muligheder man dog har ladet gå tabt.

Med venlig hilsen Ruth

---

Fra : Hanne Jespersen

Dato : 16-02-03 22:25

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg formoder du kender dette link?:
>
> http://www.hareskovby.dk/harepavillon.htm

Både ja og nej. Jeg havde egentlig glemt dets eksistens. Jeg så det for
nogle år siden, men det forekommer mig, at siden ikke er væsentlig opdateret
siden.

Med venlig hilsen
Hanen Jespersen

Fra : Børge Askholm

Dato : 16-02-03 10:00

"Hanne Jespersen" <svip@get2net.dk> wrote in message

> Mon ikke der er flere, som har noget at fortælle fra den gang man
> pinsemorgen tog med Slangerupbanen til Hareskov station for at se solen
> danse. Eller om de lige så populære "Måneskinsture".

Var der ikke engang et sted der hedte "Bøndernes Hegn" på de kanter? Fra min
tid som snedkersvend i Søborg (ca 1961) forekommer det mig at "man" ofte
festede på
det sted lørdag aften.

Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Fra : Peter Weis

Dato : 16-02-03 10:32

"Børge Askholm" <bask@get2net.dk> wrote in message
> [...]
Fra min
> tid som snedkersvend i Søborg (ca 1961) forekommer det mig at "man"

Bøndernes hegn eksiterer stadigvæk. Det er en strimmel skov ned mod
rostadion på Bagsværd Sø.
Oppe ved landevejen mellem Bagsværd og Farum (Frederiksborgvej?) lå
der en grillbar som vi ofte frekventerede i min spejdertid i 70'erne.
Vi kaldte den Halvvejshuset da den lå cirka halvvejs mellem København
og vores hytte og lejrplads i Kattehale (syd for Allerød). Var det der
I festede ti år tidligere?

mvh
Peter

Fra : Børge Askholm

Dato : 16-02-03 13:40

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> wrote in message

> [...]
> Vi kaldte den Halvvejshuset da den lå cirka halvvejs mellem København
> og vores hytte og lejrplads i Kattehale (syd for Allerød). Var det der

Nu var jeg ikke den der festede så meget dengang, så det var vist mest på
værkstedet jeg hørte om Bøndernes Hegn. Jeg husker ikke længere hvorfor jeg
endnu har det i minde. Det hører nok til alt det vraggods man bærer rundt på
uden at vide exakt hvorfor. Jeg boede dengang en tid lang på Gammelmosevej
hos en såkaldt "naturlæge" der vist var mere "englemager". Så vidt jeg har
forstået sidenhen foretog hun (illegale) aborter. Jeg har forlængst glemt
hendes navn, men hendes søn snød mig ved købet af et klædeskab - jeg fik i
min naivitet aldrig pengene for det...

Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Fra : Hanne Jespersen

Dato : 16-02-03 23:12

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Vi kaldte den Halvvejshuset da den lå cirka halvvejs mellem København
> og vores hytte og lejrplads i Kattehale (syd for Allerød). Var det der

Halvvejshuset er ikke det samme som restaurant Bøndernes Hegn. Den gamle
restaurant lå helt op til skoven, altså nogle hundrede meter tilbage fra
Frederiksborgvej. Den blev revet ned i 1950'erne.
Halvvejshuset lå/ligger helt ude ved vejen og var stort set kun en kiosk.
"Skuret" ligger der endnu.

Med venlig hilsen
Hanne Jespersen

Fra : John Thomsen

Dato : 01-03-03 18:24

> [...]
>Vi kaldte den Halvvejshuset da den lå cirka halvvejs mellem København
>og vores hytte og lejrplads i Kattehale (syd for Allerød). Var det der

Nu må jeg blande mig, for hos os fra Bispebjerg hed dette sted
Papegøjemor (kilde uvis)....

Kattehale - var det lige bagved Bregnerød kro, og så til venstre?

Det var et af de steder vi (også) kom, og havde nogle forrygende
natløb i et terræn med en (syntes jeg dengang) vild uorden af
jernbane- og tipvognsspor. Den hed vist et eller andet med Kragebo,
men vi kaldte den genre Gashytten, fordi det var noget af en kunst at
få ovnen til at virke rigtigt.

Men selvfølgelig, der var også noget ved Kattehale Mose, på den anden
side fra Bregnerød, næsten ned til S-toget ved Høvelte. Her lå
Mosehuset/-hytten.

Ak ja, Sic Transit Gloria Mundi

John

Fra : Peter Weis

Dato : 02-03-03 12:21

"John Thomsen" <sir_john@vip.cybercity.dk> wrote in message

København

> Nu må jeg blande mig, for hos os fra Bispebjerg hed dette sted
> Papegøjemor (kilde uvis)....
>
> Kattehale - var det lige bagved Bregnerød kro, og så til venstre?

Nej. Fordi kroen, og så til højre. I hvert fald når man kommer fra
Halvvejshuset.
Kattehale ligger her i øvrigt stadig.

> [...]
> jernbane- og tipvognsspor. Den hed vist et eller andet med Kragebo,
> men vi kaldte den genre Gashytten, fordi det var noget af en kunst

Vi legede også en del på det nedlagte Østre Teglværk.

> Men selvfølgelig, der var også noget ved Kattehale Mose, på den
anden
> side fra Bregnerød, næsten ned til S-toget ved Høvelte. Her lå
> Mosehuset/-hytten.

Mosehuset, det var der pigespejderne holdt til !

> Ak ja, Sic Transit Gloria Mundi

Den ser da stadig meget god ud

mvh
Peter

Fra : bks

Dato : 17-02-03 13:43

> [...]
Fra min
> tid som snedkersvend i Søborg (ca 1961) forekommer det mig at "man"

Jeg har hørt om "Bøndernes Hegn", da jeg var barn. Min far er født i
1915 på Nørrebro, hvor det ikke ligefrem væltede med sol og sommer
mellem de tætbyggede boligblokke. Han kom der tit lørdag eller søndag om
sommeren, for der var ikke så langt og så slap man ud af byen.

Dengang cyclede man gerne langt for at få frisk luft. Nogle gange gik
turen fra Nørrebro helt til standene syd for Helsingør!

Venlig hilsen
bks

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Weis

Dato : 17-02-03 15:44

"bks" <bks.news@kandu.dk> wrote in message

> [...]
gik
> turen fra Nørrebro helt til standene syd for Helsingør!

På cykel er det da heller ingen vej.

En sommerdag for mange år siden (ca 20) cycklede jeg og min bror
spontant til Helsingør for at få en brostrædeis.

Og min kone og jeg cyklede frem og tilbage mellem Hørsholm og
København i vores unge dage, når vi skulle besøge hendes far.

mvh
Peter

Fra : bks

Dato : 18-02-03 08:53

"Peter Weis" skrev d. 17-02-03 15:44 dette indlæg :

> [...]
>
> Og min kone og jeg cyklede frem og tilbage mellem Hørsholm og
> København i vores unge dage, når vi skulle besøge hendes far.

Hej Peter

Vi har fjernet os lidt fra emnet ikke sandt, men pyt selv om det ligner
en ny tråd!

Jeg må give dig ret i, at tidligere cyclede man meget og gerne langt.
Det var og er stadig en dejlig transportform og nemmere end med bus og
tog, hvor man så ved vejs ende mange gange måtte ty til apostlenes
heste, for cyclen kunne jo ikke medbringes i bussen.

Vi er blevet magelige - bilen er så dejlig nem at starte (læs venligst
dette som lettere humoristisk) )

Venlig hilsen
bks

http://www.kandu.dk/

Fra : Børge Askholm

Dato : 18-02-03 13:03

> [...]
> tog, hvor man så ved vejs ende mange gange måtte ty til apostlenes
> heste, for cyclen kunne jo ikke medbringes i bussen.

Det med at fjerne sig fra tråden er OK for mit vedkommende, for min
kommentar er lisså langt fra det oprindelige:

En af mine svigerfædre - der har nu ikke været mange, det var "skomageren i
Vangede" - væddede ved den gamle Lillebæltsbros indvielse at han på en
lørdag (tror jeg det var) kunne køre på cykel fra Hovedstaden og til
Snoghøj. Turen endte med at han sendte et brevkort fra Skagen hvortil han
kom sent aften. Jeg forstår knapnok hvordan det var muligt. Selv var jeg en
uge om at køre fra Vrå til Metropolen på en racer for 20 år siden, og en dag
om at komme fra Korsør og hjem. I dag må jeg bevæge mig på en tricykel og
det er bestemt ingen hurtigløber.

Børge Askholm

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 18-02-03 20:59

"Børge Askholm" skrev i en meddelelse > "bks" wrote in message

> [...]
> Snoghøj. Turen endte med at han sendte et brevkort fra Skagen hvortil han
> kom sent aften. Jeg forstår knapnok hvordan det var muligt.

Det gør jeg godt nok heller ikke.

Er du sikker på at han ikke på een eller anden måde er kommet op
at køre med en bil noget af vejen??

> [...]
dag
> om at komme fra Korsør og hjem. I dag må jeg bevæge mig på en tricykel og

Så må man sige: hovedsagen er at man dog er i bevægelse.

Men tilbage til emnet - det var da noget af en udflugt at han havnede på
Skagen, hvordan det så end er gået til.

Med venlig hilsen Ruth

---

Fra : Børge Askholm

Dato : 19-02-03 20:33

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> wrote in message

> Det gør jeg godt nok heller ikke.
>
> Er du sikker på at han ikke på een eller anden måde er kommet op
> at køre med en bil noget af vejen??

Det har jeg næppe grund til at tro. Viggo var en sej lille skomager. Dog har
jeg kun udsagnet fra hestens egen mund, og måske han har smurt lidt tykt på:
sådan pynter altid på lagkagen ))

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 19-02-03 22:20

> [...]

har
> jeg kun udsagnet fra hestens egen mund, og måske han har smurt lidt tykt

Tjah - der var jo også kortet som kom fra Skagen. Og der er jo ikke
noget i historien som tyder på at han har haft i tanke at narre nogen. Han
har garanteret selv være opsat på at han skulle rigtig lægge sig i selen for
at nå til det dér Snoghøj. Men hvor langt oppe i Jylland ligger det
egentlig?

Han kan jo godt være ankommet dertil meget før end han havde forventet
og så derfor fået lyst til at cykle videre nordpå.

Jeg har selv sådan en delvis uløst gåde, fordi min far altid fortalte at han
blev taget med af sin onkel, da kirken nede på Stevns styrtede i havet,
og så gik de til fods fra Østerbro og ned til Stevns Klint.

Der *er* vist noget min far i købet af de mange år er kommet til at
huske forkert.

Men man kan jo ikke spørge dem der ikke er her mere.

Med venlig hilsen Ruth

---