Opdragelse
Fra : Anet

Dato : 15-02-03 13:23

Vi starter lige en ny tråd her som jeg har valgt at kalde opdragelse.
Jeg tror at det er en ganske anden sag at ride på islændere end det kan være
at ride på en stor tung hest. Men fælles for alle dyr og heste osv. er jo at
man skal lære et lille føl at det er mennesket der er føreren i flokken. Et
føl skal man opdrage på, gå ture med, lære en masse ting så som at blive
rørt over det hele, løfte ben osv. Et føl er meget meget lærenemt og man kan
lege en masse ting ind i hovedet på et føl. Så er det jo at man møder heste
som f.eks aldrig har fået alt den omsorg som føl af mennesket. Disse heste
kan godt være voldsomme fordi de har oplevet at hvis de sparker efter dig
når du vil løfte ben så holder du op fordi de ikke bryder sig om at få
løftet ben. Og så tager den ene ting den anden og hvis man som menneske skal
kunne bruge og ride og hygge med sådan en hest så er man indimellem nød til
at sige stop. Stop kan man så sige på mange måder. Mange herinde har nok
stiftet bekendskab med hesteviskeri og det er rigtig godt og kan virkelig
bruges til noget. Man kan lære meget af det. Jeg har skam endda set en meget
respekterer hestevisker give en hest et rap med en tovende fordi den
gentagne gange overhørte hvad den blev bedte om og bevidst ikke gjorde som
den blev bedt om. Jeg er bare skovtursrytter og hygger mig meget med at
tulle en tur afsted men hvordan tror du f.eks at springryttere kommer så
langt med deres heste????? Har de nogensinde givet deres hest et rap med en
pisk? prøv at tænke lidt realistisk i denne verden og se at ikke alle heste
er blide lam som føjer sig meget nemt. Nogle heste kan være direkte farlige
og da er man bare nød til at gøre lidt mere end en blid tilrettevisning. Det
er ønsketænkning at alle heste er sådan men bare de dog var det..........

Fra : PJM

Dato : 15-02-03 23:05

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vi starter lige en ny tråd her som jeg har valgt at kalde opdragelse.

Et godt "initiv" -hvis det ellers omfatter både hest og rytter. Personligt
har jeg meget lidt erfaring med heste -hoppede kun med på vognen, fordi min
kæreste er islænder-tøs og lærte mig at ridning skal være en fornøjelse for
både rytter og hest. Jeg kan lide de små's temperament og tillidsfulde
væsen -nogle gange bilder jeg mig ind, at de ovenikøbet har humor. For nogle
uger siden, mens jeg stod og rodede med haleremmen, løftede min brogede
halen -og jeg havde sådan set en fornemmelse af, at hun lige ville hjælpe
til, så jeg kunne få remmen på plads. Det var IKKE grunden. Efter at have
skiftet bukser fik jeg alligevel en dejlig tur, hvor hun og jeg skiftedes
lidt til at bestemme retning og tempo. Og sådan kan jeg bedst lide det. Så
jeg er nok ikke den rette til at tale om opdragelse Men jeg fastholder,
at brug af magtmidler kun bør ske, hvis hesten gør noget meget forkert -IKKE
bare fordi den ikke gør det, en dårlig rytter forlanger af den. Og dermed
tilbage til min kæphest: -at opdragelse både bør omfatte hest og rytter.

mvh
pjm

Fra : Anet

Dato : 15-02-03 23:18

Hvad gør I andre for at lære ungdommen i dag at behandle hestene
ordentligt??

Jeg selv gør ikke det store.....min datters veninder hvoraf flere rider på
den lokale rideskole kommer her tit. Tøserne vil så gerne med i stalden og
strigle osv. Jeg prøver at lære dem hvordan de skal strigle ordentligt og
lærer dem at løfte ordentligt ben og rense hoven og smøre hove og sådanne
småting. Det syntes både jeg og pigerne er hyggeligt.

--
Hilsen
Annette

Fra : Nina Svanholm

Dato : 16-02-03 15:57

> [...]
> halen -og jeg havde sådan set en fornemmelse af, at hun lige ville hjælpe
> til, så jeg kunne få remmen på plads. Det var IKKE grunden.

Skriger af grin ) Sikke et syn det må have været *S*

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : PJM

Dato : 17-02-03 15:15

"Nina Svanholm" <hammer@FJERN_DETTEtelefona.dk> skrev i en meddelelse

> For nogle
>
> Skriger af grin ) Sikke et syn det må have været *S*

Lad mig bare indrømme, at det ikke gik upåagtet hen for de omkringstående
)

mvh
pjm

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 17-02-03 09:06

PJM wrote:
[SNIP]
> [...]
> halen -og jeg havde sådan set en fornemmelse af, at hun lige ville hjælpe
> til, så jeg kunne få remmen på plads. Det var IKKE grunden.

Hehe - der kan man se hvad man får ud af haleremme :)

-dennis

Fra : PJM

Dato : 15-02-03 23:39

> [...]
en
> pisk? prøv at tænke lidt realistisk i denne verden og se at ikke alle

Både springryttere og andre med store ambitioner bruger vist metoder, hvor
jeg for længst er stået af.

mvh
pjm

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 16-02-03 08:59

On Sat, 15 Feb 2003 23:39:03 +0100, "PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

>Både springryttere og andre med store ambitioner bruger vist metoder, hvor
>jeg for længst er stået af.

   Det er ret groft at skære alle ryttere med ambitioner over en
kam. Lissom det er ret groft når fx. en westernrytter (Nu er det så en
rytter jeg har oplevet ude i "den virkelige verden") påstår at dressur
og spring er mishandling af hesten mens western så absolut er den
eneste og mest naturlige rideform osv. .... Påstanden er forkert - som
westernrytter kan man _osse_ mishandle hesten osv ....

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : PJM

Dato : 16-02-03 09:23

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ret groft at skære alle ryttere med ambitioner over en
> kam.

Det var ikke ment som en generalisering. Men jo større ambitioner, des
lavere tolerancetærskel overfor hesten og des hårdere bliver hesten drevet
frem til at opfylde rytterens forventninger. Og jeg synes at ridning skal

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 16-02-03 19:58

On Sun, 16 Feb 2003 09:23:01 +0100, "PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

> [...]
>frem til at opfylde rytterens forventninger. Og jeg synes at ridning skal
>være en fornøjelse for både rytter og hest.

   Gør man det så når man desværre bare aldrig rigtigt helt til
tops - det er i hvert fald min sikre overbevisning.

Fra : Anette Lindegaard Ch~

Dato : 16-02-03 23:43

> [...]
> frem til at opfylde rytterens forventninger. Og jeg synes at ridning skal
> være en fornøjelse for både rytter og hest.

Hej PJM

Ud fra fra de erfaringer jeg har fået som springrytter, kan jeg ikke give
dig ret. Der er grænser for hvad man kan presse en hest til. Hvis en hest få
dårlige oplevelser ved at spring, gå dressur el. lign., vil den på et
tidspunkt miste modet.
Hvis du har set ridebanespringning i fjernsynet vil du også kunne se nogle
af hestene lave et ekstra buk efter nogle af forhindringerne - vil jeg
opfatter som en glæde og kådhed over at springe - det ligner bestemt ikke
heste som ikke er fornøjet ved det den laver. Har selv haft en pony, med de
tendenser. Det er svært at holde sig på i starten, men man vender sig til
det Desværre røver det tid i omspringningen :(
Konkurrenceridning kan være en skøn måde at være sammen med sin hest på. Man
lærer også mange forskellige mennesker at kende ved de forskellige stævner,
som har den samme interesse. Konkurrencerne i sig selv sætter også
adrenalinen i gang, sommerfuglene snurrer i maven og det er FEDT. Jeg tror
de fleste heste nyder udfordringer, hvis de bliver præsenteret for det på
den rigtige måde.
Dog vil jeg da godt give dig ret i at for nogle ryttere kommer samværet med
de heste de rider i anden række og der går for meget konkurrence i skidtet.
Det er næsten som om nogle glemmer det er dyr de arbejder med.
Den ridelærer jeg havde lærte dem der havde problemer med refucerende(heste
der stopper ved forhindringerne) at vende pisken opad, så den slår hårdere.
Det blev desværre også noglegange brugte når rytterne red skævt på
forhindringerne el.lign. og hesten fornuftigt nok stopper.

Vh. Anette